Veranda bestraten met 2cm keramische tegels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-06 09:57
In mijn tuin heb ik een baan van 2cm 60x60 keramische tegels laten leggen. Dit is niet goed gedaan en de legger heeft het eruit gehaald en opnieuw geprobeerd, maar het is nog steeds niet super. Het is volgens mij eerst in gestabiliseerd zand gelegd, toen stond het best wel scheef. Daarna is het enkel op zand gelegd en is het wel wat beter, maar niet goed genoeg. Enkele tegels staan scheef en de buitenste rand is verzakt.

Nu heb ik me voorgenomen om het zelf te doen en heb al aardig wat dagen lopen zoeken hoe dit het best gedaan kan worden. Nu heb ik enkele vragen openstaan, voordat ik de knoop doorhak.
  1. Wat is beter, StabiCare of zelf een drainage mortel maken van split 2-5mm en Stabimix en dan nog de tegels te verlijmen met een hechtmortel?
  2. Kan ik Stabimix vervangen door Tubag trascement of andere goedkopere merken?
  3. Of is er een beter alternatief?
De tegels liggen er nu nog, dus ik zal ze eruit moeten halen en daarna wat zand weg moeten halen en dan kan ik een nieuwe laag plaatsen en dan weer de tegels terugplaatsen.

Of is het een idee om de huidige zandlaag te mengen met veel (tras)cement en daar dan de tegels in te leggen of evt extra te lijmen?

Alle reacties

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Dit zijn een hele hoop vragen ineen.

Keramische tegels van 2cm behoor je inderdaad in een gestabiliseerd zandbed te leggen. Dat het verzakt heeft een oorzaak dus kan je beter de oorzaak wegnemen.

Kan je misschien foto's nemen van de situatie?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:58
Ik weet niet om hoeveel m2 t gaat maar is t niet handiger/sneller/goedkoper om deze tegels te verkopen en keramische tegelset betonnen onderlaag van totaal 4 cm dik te kopen?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• echthard
pjot1 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:50:
Dit zijn een hele hoop vragen ineen.

Keramische tegels van 2cm behoor je inderdaad in een gestabiliseerd zandbed te leggen. Dat het verzakt heeft een oorzaak dus kan je beter de oorzaak wegnemen.

Kan je misschien foto's nemen van de situatie?
Het was al niet goed gelegd vanaf het begin, de tegels stonden scheef waardoor er sommige punten omhoog stonden.

Enkel de buitenste rand is op sommige plekken nog iets verder verzakt. Ik ben trouwens nog vergeten te melden dat er als eerst puin is gestort en getrild, voordat er bestraat werd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jui69992_wf10Itq4Vd-0Otr254=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Djrcxt82MGWAqWTSLuzy1jtX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZ6h2U1Zmz_KHidYe6QUhQDV2YI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWVFKoEWaJ4WPPri8l6FzeKB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JB1rW8Vk6tUZcVHbM-DqP2QKCSQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGDyzvSK2hk6K6hZveSjxWFm.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTHd6UPPaTYotF5LOwT78Cj7shg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VAVrXgIBZVUL7wO5N8bpfwE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwjQSFdOYaVUhfU8YQBV7iV8k5U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGYSA5h4V8oMkZuJNpecayfF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Brs3LA2pMgUBVTgKGIrQsCEDEus=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwHuiZJBWPp0vH0liAqh8yYg.jpg?f=fotoalbum_tile

• echthard
Makrolon schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:07:
Ik weet niet om hoeveel m2 t gaat maar is t niet handiger/sneller/goedkoper om deze tegels te verkopen en keramische tegelset betonnen onderlaag van totaal 4 cm dik te kopen?
Zo'n 72m2. Maar het moet toch wel te doen zijn om 2cm goed te leggen?

Zoals Harry het uitlegt lijkt me momenteel makkelijk en de beste manier:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Oeioeioei! :X

Als er nog puin (neem aan steenkorrel?) onder zit mag het er na 50 jaar nog niet zo uit zien.

Tegels die steken, ongelijke voegen en je gras ligt heel veel te hoog. Daar kan je ook problemen mee krijgen met de heftige buien van tegenwoordig. Ook blijven er op meerdere plekken waarschijnlijk water staan.

Alles eruit en opnieuw is eigenlijk de enige oplossing. En ook goed voegen zodat je geen groen hebt in je terras! Ik weet niet of het terras nog omhoog kan maar anders zou je misschien ook het gras moeten afgraven.... ;(

edit:
Niet goed gekeken, je kan niet echt omhoog tenzij je veel afschot hebt maar dat lijkt ook niet zo.

[ Voor 14% gewijzigd door pjot1 op 17-08-2023 19:11 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-06 20:56
Ik kan stabicare/granulight absoluut afraden. Wij hebben dit geprobeerd maar kregen onze 60x120 tegels onmogelijk stabiel hierin. Uiteindelijk enkel een looppad hiermee gelegd met veel aandacht en goed aankloppen maar dit ligt na enkele maanden alweer los. Ons terras gemaakt met drainage mortel en dit ging perfect. Het ligt nu goed vast en mooi recht.

• echthard
Gamer dénis schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:24:
Ik kan stabicare/granulight absoluut afraden. Wij hebben dit geprobeerd maar kregen onze 60x120 tegels onmogelijk stabiel hierin. Uiteindelijk enkel een looppad hiermee gelegd met veel aandacht en goed aankloppen maar dit ligt na enkele maanden alweer los. Ons terras gemaakt met drainage mortel en dit ging perfect. Het ligt nu goed vast en mooi recht.
Dank je wel voor de bevestiging. Met wat exact heb je die drainage mortel gemaakt? En heb je ook een hechtmortel gebruikt om de tegels te verlijmen op drainage laag?

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-06 20:56
Wij hebben het systeem van bostik gebruikt. Zowel de hechtmortel als de bindmiddel voor split. Dat ging goed, al zou ik wel een koele dag uitkiezen. Wij hadden een warme droge dag, en dan is de verwerkingstijd echt erg kort.

Het ligt nog maar een paar maanden, dus kan verder niks zeggen van de duurzaamheid met opvriezen etc maar voor nu ligt het mooi :)

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:58
echthard schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:01:
[...]

Zo'n 72m2. Maar het moet toch wel te doen zijn om 2cm goed te leggen?

Zoals Harry het uitlegt lijkt me momenteel makkelijk en de beste manier:

[YouTube: 6 Verwerking Keramische Tegels]
Ai das wel veel.

Ik heb een keer een terras gelegd ongeveer zoals jij omschrijft, 5 cm drainage zand, 5 cm drainage zand met trascement door de molen gehaald en dat nat in nat met speciale lijm de tegels op gelijmd. Dat was wel echt een pens werk.

Heb t ook een keer anders gedaan, eerst stabiel zandbed, toen met fijne korrels over 2 strips perfect vlak afgereid en daar de tegels op gelegd. Volgens mij ligt dat ook nog steeds mooi. Weet niet precies wat voor korrels t waren, had mn klant geregeld.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1