Trekken internetkabel van meterkast: geen pvc buis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MartijnMassen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-10-2023
Hi iedereen,

Sinds kort is het voor mij mogelijk geworden om voor glasvezel te kiezen. Kost ongeveer hetzelfde, maar toch een stuk sneller, dus de keuze klinkt snel gemaakt.

Nu zat ik alleen even te denken, want ik zie dat de glasvezel aansluiting in de meterkast aan de voorzijde van mijn appartement is gelegd. Mijn huidige kabel komt, aan de achterzijde van mijn appartement, uit de muur door middel van een RJ 11 telefoon stekker. Nu is het mij onduidelijk of deze in verbinding staat met mijn meterkast aan de voorzijde van de woning, of via de straatkant aan de achterzijde van mijn woning binnenkomt.

Moet ik dus voor glasvezel een nieuwe kabel trekken vanuit mijn meterkast aan de voorzijde? Of kan je de aansluiting gebruiken zoals ik dat nu ook doe aan de achterzijde van de woning?

Voor mij is dit enigzins hocus pocus, dus zou top zijn als iemand er meer verstand van heeft ;)

Alle reacties

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
"Kost ongeveer hetzelfde, maar toch een stuk sneller"
- hetzelfde als wat?
- sneller dan?

Ik vermoed dat je eerst xDSL aansluiting/internet had. Vandaar die telefoonstekker aansluiting.
Je glasvezel en die oude xDSL aansluiting zijn niet met elkaar verbonden, ik denk dat je een nieuwe kabel zult moeten trekken. Je kan de oude kabel die er nu ligt gebruiken als trekdraad...

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-09 22:48
EverLast2002 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:46:
- hetzelfde als wat?
- sneller dan?

Ik vermoed dat je eerst xDSL aansluiting/internet had. Vandaar die telefoonstekker aansluiting.
Je glasvezel en die oude xDSL aansluiting zijn niet met elkaar verbonden, ik denk dat je een nieuwe kabel zult moeten trekken. Je kan de oude kabel die er nu ligt gebruiken als trekdraad...
Mits natuurlijk dat de oude xDSL aansluiting ook in de meterkast binnenkomt.....
Misschien makkelijk dat TS even een foto maakt van de meterkast.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MartijnMassen
EverLast2002 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:46:
- hetzelfde als wat?
- sneller dan?
Hiermee bedoel ik te zeggen dat het ongeveer even duur is als mijn huidige internetaansluiting, maar tegelijk van 40 mbit/s naar 400mbit/s ga.

Bedankt voor de bevestiging dat ik een nieuwe kabel zou moeten trekken. Er zijn op dit moment geen buizen die van mijn meterkast naar mijn woning lopen zover ik kan zien, dus zou ik dan ook een gat moeten laten boren. Enig idee hoe ik dat makkelijk zou kunnen laten doen? Ik denk niet dat ik met mijn eigen boor door het beton heen kom namelijk.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

nieuwe kabel trekken is geen verplichting maar meestal wel aangeraden voor optimale verbinding.
alternatief is WiFi Mesh-netwerk.

d:)b

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09 22:25
maak eens een foto van wat je in de meterkast allemaal ziet vertrekken ?

• MartijnMassen
ijske schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:12:
maak eens een foto van wat je in de meterkast allemaal ziet vertrekken ?
Bij deze een foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDNtULfofLGefjnBa0o-DWPAWhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ww7aXCcRUTsTNDQe4EW364aP.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zie helaas alleen aansluitingen voor g/e, en anders moet ik echt eens langs bij Specsavers.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Idd, daar zit geen telefoonaansluiting oid.

Wise enough to play the fool

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Gasloos ken ik, maar waterloos ben ik nog niet tegengekomen. Zit er waar het water wel je huis binnenkomt ook niks? Anyway, dat is zo spannend allemaal nog niet, en eigenlijk ook niet heel relevant. Ook al ging er een stuk kabel vanaf je meterkast naar waar je "huidige aansluiting" zit, als dat op een RJ11 is afgemonteerd ga je daar met behoorlijke zekerheid geen 400Mbit/s overheen krijgen dus je zal hoe dan ook een nieuwe normale netwerkkabel moeten leggen vanuit je meterkast (of waar je glas precies binnenkomt) naar de rest van je netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:41
maar ik zie ook geen glasvezelaansluiting in je meterkast?

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09 22:25
Ervanuitgaande dat ze je glasvezel gewoon binnenboren en afmonteren (op een zo kort mogelijke manier) , Ga je de glasvezelmodem moeten zetten waar de glasvezel binnenkomt.

Ik zou de discussie eens boven gooien bij de huisbaas ... wat mag qua UTP aanleggen van meterkast naar woonkamer bijvoorbeeld ?
misschien kan dit zelfs op een huurdersvergadering, want jij zal vast niet de enige zijn die hier mee aan de slag wil.

Persoonlijk vind ik een mooi meegeschilderd kabelgootje niet zo heel lelijk, maar het kost je wel even werk om dit netjes te doen.

en wat met stroom ? ONT's zijn geen passieve elementen dus je hebt een stopcontact nodig daarzo .

[ Voor 9% gewijzigd door ijske op 17-08-2023 18:52 ]

• EverLast2002
Is dit een constructie waarbij de glasvezel ergens centraal (beneden, gelijkvloers) binnenkomt,
en vervolgens wordt "verdeeld en beheerd" (door de huisbaas) richting de appartementen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnMassen
gwabber schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:46:
maar ik zie ook geen glasvezelaansluiting in je meterkast?
Je ziet hem inderdaad niet, slechte foto gemaakt zie ik ;) Hij zit links achter de deurpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMassen
ijske schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:46:
Ervanuitgaande dat ze je glasvezel gewoon binnenboren en afmonteren (op een zo kort mogelijke manier) , Ga je de glasvezelmodem moeten zetten waar de glasvezel binnenkomt.

Ik zou de discussie eens boven gooien bij de huisbaas ... wat mag qua UTP aanleggen van meterkast naar woonkamer bijvoorbeeld ?
misschien kan dit zelfs op een huurdersvergadering, want jij zal vast niet de enige zijn die hier mee aan de slag wil.

Persoonlijk vind ik een mooi meegeschilderd kabelgootje niet zo heel lelijk, maar het kost je wel even werk om dit netjes te doen.

en wat met stroom ? ONT's zijn geen passieve elementen dus je hebt een stopcontact nodig daarzo .
De huisbaas ben ik zelf, het is een koopwoning namelijk. Verder goed punt over de stroomaansluiting, dan zou ik ook een stopcontact moeten laten monteren voor de modem. In principe lopen er door de hele woning al wel kabels via de plinten, dus van de meterkast door de muur en vanaf daar kan ik via de plinten door het hele huis wel kabels trekken. Zou het niet mogelijk zijn om de UTP kabel door de muur te trekken en de modem aan de andere kant van de meterkast (in de woning) te monteren? Daar zitten namelijk al wel stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:10

BCC

Heb je geen kruipruimte waar de kabel door kan?

[ Voor 57% gewijzigd door BCC op 18-08-2023 09:35 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMassen
EverLast2002 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:56:
Is dit een constructie waarbij de glasvezel ergens centraal (beneden, gelijkvloers) binnenkomt,
en vervolgens wordt "verdeeld en beheerd" (door de huisbaas) richting de appartementen?
Klopt! De kabels komen bij mij via de onderbuurman naar boven, en gaat via mij door naar mijn bovenburen. Het zijn wel allemaal losse kabels, waarvan eentje dan voor mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fw98jYo4zp7A6R_CEt1lj-2lCG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O04x6cm0yUdkugJAkfG6krFV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MartijnMassen
BCC schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:35:
Heb je geen kruipruimte waar de kabel door kan?
Jawel, maar dan heb ik mijn onderbuurman voor de deur staan denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:23

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Als je naar het plafond kijk in de meterkast, heb je dan geen loze/lege pvc pijpjes die lopen naar "afdekplaatjes" in verschillende ruimtes in je appartement? Dan zou je via de VvE kunnen proberen tekeningen op te vragen zodat je weet door welke buis je het meest gunstig je ethernet of glas kunt trekken/blazen.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMassen
Coach4All schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:42:
Als je naar het plafond kijk in de meterkast, heb je dan geen loze/lege pvc pijpjes die lopen naar "afdekplaatjes" in verschillende ruimtes in je appartement? Dan zou je via de VvE kunnen proberen tekeningen op te vragen zodat je weet door welke buis je het meest gunstig je ethernet of glas kunt trekken/blazen.
Goede vraag. Ik zie maar één lege PVC buis lopen naar boven waarvan ik het idee had dat het richting mijn bovenbuurman liep, maar dat zijn alleen de kabels aan de rechterzijde. Er loopt wel een ijzeren draad doorheen, ik vermoed een aardedraad? Geen idee of je daar een kabel doorheen zou kunnen/mogen trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGBifYiVIpjFrRzVmvRls-qDz3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbV3cKvTV1lSjpubUwmvh5fd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
MartijnMassen schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:09:
[...]

Goede vraag. Ik zie maar één lege PVC buis lopen naar boven waarvan ik het idee had dat het richting mijn bovenbuurman liep, maar dat zijn alleen de kabels aan de rechterzijde. Er loopt wel een ijzeren draad doorheen, ik vermoed een aardedraad? Geen idee of je daar een kabel doorheen zou kunnen/mogen trekken.

[Afbeelding]
Ik zou iig geen data- en elektrakabels door dezelfde buis heen gaan trekken. Dan zou ik het met een gootje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

MartijnMassen schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:09:
[...]

[Afbeelding]
Dat is wel heel zuinig... daar kun je dus niets mee.
(kwam op het idee omdat ik thuis in mijn appartement evenveel lege als bezette buizen heb en in elke ruimte wel een afdekplaat heb waar zo'n buis op uitkomt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Als dit een koopappartement is dan heeft elk adres zijn eigen glasvezel aansluiting. Met de optie om zelf je ISP te kiezen.
Mijn schoonmoeder heeft ook zo’n koopappartement waar ze bijv kan kiezen voor KPN of Delta.
De kabels lopen door het hele gebouw (dwz elke etage/woonlaag) en zijn afgemonteerd met een AOP in elke meterkast.

Wat betreft kabels in je woning zelf (utp, coax etc) richting de kamers :
Als er nog niks ligt dan zul je zelf aan de slag moeten en mag je dat zelf regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

EverLast2002 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:08:
Als dit een koopappartement is dan heeft elk adres zijn eigen glasvezel aansluiting. Met de optie om zelf je ISP te kiezen.
Mijn schoonmoeder heeft ook zo’n koopappartement waar ze bijv kan kiezen voor KPN of Delta.
De kabels lopen door het hele gebouw en zijn afgemonteerd met een AOP in elke meterkast.

Wat betreft kabels in je woning zelf (utp, coax etc) richting de kamers :
Als er nog niks ligt dan zul je zelf aan de slag moeten en mag je dat zelf regelen.
Afhankelijk van het regelement van de Vereniging van Eigenaren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 22:21
Coach4All schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:10:
[...]

Afhankelijk van het regelement van de Vereniging van Eigenaren....
Zal de eerste keer zijn dat je voor wat kabeltjes in je eigen huis de VvE moet inlichten.

@ts als je geen kabels kan trekken blijft boren + Gootjes over, of gebruik maken van powerline. Je hebt een redelijke beperkte meterkast dus vermoed dat powerline wel redelijk zal werken.

[ Voor 24% gewijzigd door Jan-man op 19-08-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@MartijnMassen schreef: aan de andere kant van de meterkast (in de woning) te monteren? Daar zitten namelijk al wel stopcontacten.
mijn advies zou dan zijn om één zo'n stopcontact open te maken en de + en - draden door de muur heen te voeren en in je meterkast alsnog een stopcontact te maken, (voordeel van deze aanpak dat elke doe-het-zelver dat in principe zou moeten kunnen - itt - klussen aan je meterkast zelf en daar een tap (aansluitpunt) leggen.

zelf heb ik dat een keer gedaan met een opbouw verlengdoos stekker eraf knippen draden door de muur en strippen vervolgens kleur bij kleur in de doos erbij drukken, en je hebt een extra stopcontact gemaakt.

aan de ander kant had ik dan meerdere nieuwe aansluitingen voor de glasvezelmodem en eentje (of meer) extra)

je UTP-kabel kan vanuit je meterkast gewoon gaan waar je hem heen wilt/kunt trekken in mijn geval lag er al een bestaande kabel naar een punt in de woonkamer waar de experiabox hangt, maar in een nieuwe situatie zou ik wellicht een PoE switrch gebruiken met PoE acces points dan hoef ik alleen maar utp te trekken en kan die wifi aan de muur hangen waar ik maar wil zonder verder aan stopcontacten te hoeven denken.. maar dat is meer een persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
DataGhost schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:35:
Gasloos ken ik, maar waterloos ben ik nog niet tegengekomen. Zit er waar het water wel je huis binnenkomt ook niks?
offtopic:
Zo te zien is dit een "buiten" meterkast, op de gallerij. Ik weet ook niet waarom, maar afgezien van echt recente bouw deden ze de gekste dingen met water in appartementen.

Ik heb al eens een watermeter gehad in een staande leiding in de toilet en momenteel heb ik een watermeter onder de vloer ónder het keukenblok. 8)7

Elektra en internet zit hier wel in de inpandige meterkast, de gasmeter zit dan weer in een centrale meterkast onder in het gebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
i-chat schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:49:
[...]
mijn advies zou dan zijn om één zo'n stopcontact open te maken en de + en - draden door de muur heen te voeren en in je meterkast alsnog een stopcontact te maken, (voordeel van deze aanpak dat elke doe-het-zelver dat in principe zou moeten kunnen - itt - klussen aan je meterkast zelf en daar een tap (aansluitpunt) leggen.

zelf heb ik dat een keer gedaan met een opbouw verlengdoos stekker eraf knippen draden door de muur en strippen vervolgens kleur bij kleur in de doos erbij drukken, en je hebt een extra stopcontact gemaakt.

aan de ander kant had ik dan meerdere nieuwe aansluitingen voor de glasvezelmodem en eentje (of meer) extra)

je UTP-kabel kan vanuit je meterkast gewoon gaan waar je hem heen wilt/kunt trekken in mijn geval lag er al een bestaande kabel naar een punt in de woonkamer waar de experiabox hangt, maar in een nieuwe situatie zou ik wellicht een PoE switrch gebruiken met PoE acces points dan hoef ik alleen maar utp te trekken en kan die wifi aan de muur hangen waar ik maar wil zonder verder aan stopcontacten te hoeven denken.. maar dat is meer een persoonlijke voorkeur.
Dus je hebt achter een bestaand stopcontact, dat aangesloten is met solid cable, een stranded stroomkabel doorgelust met een verlengsnoer dat daar niet voor bedoeld is?

Dat is niet geheel volgens code... dan zou ik toch een elektricien laten komen om gewoon een stopcontact in de meterkast te laten plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Dat is niet geheel volgens code...
- dat klopt helemaal ;) en zolang je daar vervolgens geen wasmachines of magnetrons aan hangt is daar eigenlijk helemaal geen enkel probleem aan
- of anders gezegd als je een gat in de muur boort, de kabel doorvoert en er een nieuwe stekker op zet die je gewoon in het stopcontact prikt is het ineens wél 'veilig' - want verlengdozen (mits niet oneindig doorgelust) zijn in principe gewoon veilig:

Kortom gewoon kabel strippen, dopjes erop of een druppel soldeer en en het zit prima (om een paar laadblokjes, een routertje of simpel ledlampje aan te sluiten. en als je dan echt praranoia bent, dan gebruik je wél een opbouw doos en aansluit draad - het is niet alsof die nou zoveel duurder zijn, ik ben gewoon lui :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:45
Er zijn mogelijkheden genoeg, maar niet allemaal even verantwoord

Een verlengsnoer door een muur boren en vastsolderen oid en het over '+ en -" hebben terwijl het over 230V gaat.. dat valt in de categorie luidsprekerdraad gebruiken voor een extra stopcontact.
Technisch werkt het, maar dat soort gebeun moet je niet willen. Vroeg of laat pakt iemand zo'n stopcontact even voor een boorhamer/stofzuiger of verzin het..

Doe het gewoon goed, of laat het doen.

Hoe goed bedoeld ook, het lijkt me niet het topic om oplossingen te gaan aandragen die volgens geen enkele keuring toegestaan zijn.

Kwa kabelroute: Vaak ligt er een loze leiding tbv een kookgroep die in de keuken uitkomt. Heb je die vrij en is die aanwezig? Dan zou je die kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:41
@MartijnMassen
Ik heb dit topic gelezen, en alvorens een monteur bijv. een stopcontact komt aanleggen in de meterkast, al dan niet met toestemming van, vielen mij twee zaken direct op:
  1. Groepenkasten geplaatst of aangepast na 2005 dienen een hoofdschakelaar te hebben. Kijk ik niet goed? Of mist deze?
  2. Per vijf installatieautomaten zie ik een aardlekschakelaar . De norm is maximaal vier installatieautomaten per aardlekschakelaar.
De datum op de stikker op de foto zegt dat deze niet van voor 2005 is.

Ik zeg dit omdat mogelijk een monteur onverrichte zaken huiswaarts gaat na het zien van de meterkast en zonder aanpassing hier niet aan wil werken. Verantwoordelijkheid enzo.

Informatie over de indeling van een groepenkast (NEN 1010): https://www.electraenzo.nl/nen-normen-en-de-groepenkast/
Pagina: 1