Dampremmende folie aan verkeerde kant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23-04 20:13
Ha allen,

Momenteel wordt er een uitbouw bij ons gerealiseerd. De buitenzijde wordt gedaan, de isolatie en binnenzijde doen wij zelf. Nu zijn wij zover dat er begonnen kan worden met de isolatie en constateer ik dat de dampremmende folie (taftex in-100) aan de buiten zijde is gebruikt en er voor ons een rol dampdoorlatende folie (taftex gf-140) klaar staat voor de binnenzijde. Volgens mij hoort dat andersom.

De opbouw is als volgt:
- gemetselde buitenmuur (is al af)
- Luchtspouw (2cm)
- Folie
- Steenwol 40 mm (Rd 1,1) - tussen de rachels
- PIR plaat 70 mm (Rd 3,5) - tussen de rachels (deze combi voor geluidsisolatie en warmte isolatie)
- Folie
- OSB (18mm)
- Gipsplaat (12,5mm)

Als de folie inderdaad verkeerd is, hoe kan ik dat het best aanpassen? Losmaken zal geen probleem zijn, maar hoe opnieuw vastmaken aangezien de muur al is gemetseld? Als ik hiervoor wacht op de aannemer zijn we weer weken verder eer ik verder kan. Tanx alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIQxerIfyXJDwneMyMwO45sHtmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPc9oZVTNTLKWC5AmoY7Quwp.jpg?f=fotoalbum_large

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:52
Producent zegt https://www.mg-bouw.com/t...npyOocvYURIhoCc94QAvD_BwE
Die had inderdaad aan de warme kant, binnen dus, gemoeten...
De rol die klaar staat, had buiten gemoeten...
Dat wordt een klusje voor de aannemer.
Simpelweg weg snijden van de folie en dan er tussen frutten wordt niks, gaat ten kosten van het hele folie verhaal.
Is op zich ook makkelijk te herkennen;
blauw = koud = buiten;
rood = warm = binnen.

Hoe heeft de beste man dat gedaan met het dak...?

[ Voor 13% gewijzigd door hansie_k op 17-08-2023 15:11 ]

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ga eerst maar eens aan de aannemer vragen wat de bedoeling was.
en hoe ze het denken te oplossen.

persoonlijk zie ik wel mogelijkheden om het netjes te vervangen.
helemaal als je van links naar rechts of andersom kan werken.

folie op maat maken, (het moet allemaal door die 2cm ruimte)
vastmaken, en vervolgens naar de volgende paal.
Daar vast nieten op de brede (niet kopsekant)
en door naar de volgende en repeat.

afsluiten (op de laatste paal) kan je misschien doen door de folie tussen een lat op de eind balk te schieten.

maar zou eerst even de aannemer aanschieten( niet met een nietpistool)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:35

H-W

Mocht de dampremmende folie niet meer op een redelijke manier verwijderd kunnen worden, perforeer 'm dan en de dampremmende werking is er niet meer.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Dit moet haast wel een grap zijn? (een dure grap voor de aannemer)

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:52
H-W schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:26:
Mocht de dampremmende folie niet meer op een redelijke manier verwijderd kunnen worden, perforeer 'm dan en de dampremmende werking is er niet meer.
Sarcasme hoop ik...

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

dit ligt hoe ver ze gevorderd heeft / impact op je leven.

ze gooien het werkplat en dan mag je "jurridisch" in strijd gaan (in het ergste geval) tenzij je afgesproken hebt pas te betalen na oplevering. (of het staat in hun voorwaarden)

kortom jij bent op dit moment in het voordeel, lees nu eerst goed de afspraken / kleine letters door hoe hun verwachten "behandeld" te worden .. en dan pas iets zeggen.

Neem vooral veel foto's en neem aub op/leg vast (mag op je eigen terrein opnemen), voordat je 1 woord zegt.

Begin vooral met "kan het kloppen dat de rode en blauwe folie omgedraait moet worden?" bij de voorman,

Gaan ze stug door (klinkt vreemd) zou ik overwegen of je ze door laat gaan j/n je wilt immers in de aankomende winter wel warm zitten en een 10% aanbouw is wellicht neit handig voor het binnenklimaat met eventuele elektra/gas prijzen erbij.

je kan beter "warm" met de aannemer gaan ruzien, is mijn gedachte. dan straks nat & koud

anyway suc6

Tja vanalles

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:50
Ik zou zeker wachten op de aannemer en die het laten oplossen.
Het is ook geen winter nu toch?

Success..

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Draakje5 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:00:
Ik zou zeker wachten op de aannemer en die het laten oplossen.
Het is ook geen winter nu toch?

Success..
Nu ja droog en zeer heet ook neit, en dat duurt ook nog maar paar weken .. uit ervaring kan ik zeggen dat zoiets lang kan duren en gelukkig was het bij mij waterdicht en "no-cure-no-pay" dus uiteindelijk was het na veel energie mijn "winst"..

ik ben in elk geval wat voorzichtiger ..

Tja vanalles

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 12:50
Vervelende situatie. Ik zou er zelf niet aankomen en de aannemer even bellen om te vertellen wat je hebt geconstateerd.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
je kan misschien ook om klimaatfoilie vragen voor de binnenkant.alleen moet je dan wel pir plaat hebben zonder aluminiumfolie of een andere dampopen isolatie. Wel even de opbouw controleren bij de fabrikant.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22
Is het probleem niet te ondervangen door aan de binnenzijde klimaatfolie te gebruiken?

Dat is tenminste hoe het bij daken gedaan wordt: is de buitenkant dampremmend, dan pas je aan de binnenkant klimaatfolie toe.

Of werkt dat met wanden anders?

(legal disclaimer: dit is dus geen advies van mijn kant, slechts een vraag of dat mogelijk een optie zou kunnen zijn, hetgeen aan anderen is om te bevestigen of te verwerpen).

Catch a smile out there!

• h 3 n k
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:57
De folie in de spouw aan de buitenzijde van de HSB wand, dient de waterkerende folie te zijn.
De functie hiervan wordt al in de naam beschreven; water weg van de spouw keren. De waterkerende folie is dampopen, d.w.z. dat vocht wat onverhoopt toch in de isolatie komt kan verdampen en via de waterkerende dampopen folie de spouw in kan waardoor de isolatie niet gaat schimmelen. Het geheel kan "ademen".

De dampdichte laag aan de binnenzijde van de HSB wand voorkomt dat vocht wat in de lucht van de woning zit bij de isolatie terecht komt. Dit dient afgevoerd te worden door de ventilatievoorziening van de woning.

Dat deze dampdichte laag nu aan de buitenzijde van de HSB wand zit, is dus totaal niet acceptabel.
Iedere aannemer hoort dit te weten, maar een foutje kan zo gemaakt zijn. De aannemer zal hoogstwaarschijnlijk niet beweren dat het zo goed is maar zijn fout erkennen.

Hoe dit op te lossen is de creativiteit van de aannemer, maar houdt er rekening mee dat je deze fout vastlegt en ter verantwoording bij de aannemer neer legt mocht er ooit ellende ontstaan i.v.m. schimmelvorming of lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ
Dank voor alle reacties, hierbij een update en vraag.

Wij hebben meermaals contact gehad met de aannemer en komen er (nog) niet uit. Inmiddels rechtsbijstand ingeschakeld.
Over 2 weken komt de stukadoor en 2 weken daarna de vloer. Kortom we moeten door...

Ik heb de gele folie verwijderd. Mijn idee is om korte stroken te nieten achter de houten staanders door. Vervolgens folie in het geraamte te nieten. Moet ik dat dan nog tapen of is dit voldoende?

Waar ik niet uitkom is de overgang naar het dak. Kan ik daar de gele folie laten zitten ondanks dat het de verkeerde folie is? Ik kom daar nooit goed bij om te vervangen. Ook de overgang naar de vloer weet ik niet hoe aan te pakken aangezien de dekvloer er al in ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5uTvSQQ-Il0xw3vEdmsQnDqBjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J690Glx3x5hzG0r6fbWFwyFJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8ZlWtyBzRPwRCY3bdPPLeXU7GY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v54yumMNbHdJGtQqBlOVvflj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ice-9B5Oi4hM-FiXcm2yFxBv58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmW0vNrzKniTowdA4qd9bV9t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Tapen hoeft niet, overlap is voldoende. Wel zorgen dat evt water wat door je met scheuren gemetselde muur naarbinnen komt buiten de folie blijft (ik heb nog nooit zulk slecht metselwerk gezien). Let op dat je dampopen folie ook een binnenkant en buitenkant heeft.

Overgang naar het dak zou ik lekker laten zitten, mocht er toch vocht in de constructie komen loopt dat wel naar beneden en kan het door je muren naarbuiten. Hoe is de opbouw van het dak verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ
_JGC_ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:12:
Tapen hoeft niet, overlap is voldoende. Wel zorgen dat evt water wat door je met scheuren gemetselde muur naarbinnen komt buiten de folie blijft (ik heb nog nooit zulk slecht metselwerk gezien). Let op dat je dampopen folie ook een binnenkant en buitenkant heeft.

Overgang naar het dak zou ik lekker laten zitten, mocht er toch vocht in de constructie komen loopt dat wel naar beneden en kan het door je muren naarbuiten. Hoe is de opbouw van het dak verder?
Dank voor je reactie en dan te bedenkendat het niet de goedkoopsteofferte was...

De opbouw van het dak:
- 18cm steenwol
- 18mm hout
- en dan de dakbedekking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pO9kO8x_DIYH1l5zYwutIBMPyiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zF3FcPQi759sJ8dncNz27uTP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-05 19:41
Is er al betaald aan de aannemer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:43

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

DennisZ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:02:
Dank voor alle reacties, hierbij een update en vraag.

Wij hebben meermaals contact gehad met de aannemer en komen er (nog) niet uit. Inmiddels rechtsbijstand ingeschakeld.
Over 2 weken komt de stukadoor en 2 weken daarna de vloer. Kortom we moeten door...

Ik heb de gele folie verwijderd. Mijn idee is om korte stroken te nieten achter de houten staanders door. Vervolgens folie in het geraamte te nieten. Moet ik dat dan nog tapen of is dit voldoende?

Waar ik niet uitkom is de overgang naar het dak. Kan ik daar de gele folie laten zitten ondanks dat het de verkeerde folie is? Ik kom daar nooit goed bij om te vervangen. Ook de overgang naar de vloer weet ik niet hoe aan te pakken aangezien de dekvloer er al in ligt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Neem aan dat je het verwijderen wel gemeld hebt, aan zowel aannemer als rechtsbijstand?

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Dak zit verkeerdom. Dat had moeten zijn (van onder naar boven):
- hout
- harde isolatie (PIR of XPS)
- dakbedekking

Dit ga je niet redden met normale dampdichte folie in het plafond, hier moet klimaatfolie onder, anders krijg je gegarandeerd last van condens.

Overigens zou ik in je wanden de PIR en steenwol omdraaien mocht je nog contactdozen en dergelijke gaan aanleggen. Folie mag dan evt ook tussen de PIR en steenwol in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-05 20:56

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

_JGC_ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:40:
Dak zit verkeerdom. Dat had moeten zijn (van onder naar boven):
- hout
- harde isolatie (PIR of XPS)
- dakbedekking

Dit ga je niet redden met normale dampdichte folie in het plafond, hier moet klimaatfolie onder, anders krijg je gegarandeerd last van condens.

Overigens zou ik in je wanden de PIR en steenwol omdraaien mocht je nog contactdozen en dergelijke gaan aanleggen. Folie mag dan evt ook tussen de PIR en steenwol in.
niet persee verkeerd. dit is een kouddak constructie. die maak je normaal als geen ruimte zou hebben/bestaande situaties. maar inderdaad aan de binnenzijde is dan de dampremming cruciaal. wat soms ook nog wordt gedaan is ruimte tussen dakbeschot en isolatie en dan open stootvoegen zodat vocht daar ook nog uit zou kunnen verdampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:45
master_viper schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:39:
[...]

Neem aan dat je het verwijderen wel gemeld hebt, aan zowel aannemer als rechtsbijstand?
Ik vind dit wel een heel belangrijke, dus ik quote het nog even.
Ben je in overleg met de rechtsbijstand zelf gaan klussen? Alleen maar omdat er een vloerenlegger en stucadoor komt en je verder moet? De kosten voor die vertraging lijken me te verhalen op de aannemer.
De aannemer moet eerst de kans krijgen om het op te lossen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 20:33
Ik ben geen metselaar, maar is dit metselwerk niet verbrand? Als ik zo naar het cement kijk ligt dit al los van de stenen. Weet niet hoe anderen hier tegenaan kijken.

Joe

Pagina: 1