Problemen met luidruchtige waterpomp van airco

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Niekvl
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-06 12:38
Hallo Tweakers,

Ik heb wat advies nodig met betrekking tot mijn airconditioning.

Achtergrond:
Ongeveer 1,5 jaar geleden heb ik zonnepanelen en twee airco's laten installeren door een bedrijf. De airco in de woonkamer werkt perfect met een natuurlijke afvoer naar buiten. De tweede airco is echter geïnstalleerd in de hal op de eerste verdieping, en vanwege de centrale locatie, is er een waterpomp nodig om het condenswater naar het platte dak te verplaatsen.

Probleem:
Ik ben me ervan bewust dat waterpompen wat geluid kunnen maken, maar de huidige geluidsniveaus zijn storend. In de afgelopen 1,5 jaar zijn monteurs al meerdere keren langs geweest. Na twee bezoeken kregen we eindelijk een stille pomp, maar die ging na een korte tijd stuk, wat resulteerde in lekkage. Bij het meest recente bezoek is een 'verbeterde' pomp geïnstalleerd. Hoewel mij verteld werd dat deze stiller zou zijn en alleen zou werken wanneer nodig, is deze in de praktijk veel luidruchtiger dan de vorige en activeert elke 30 seconden voor een paar seconden.

Vraag om Advies:
Ik ben nu op zoek naar wat advies:
  1. Wat beschouwen jullie als een 'normaal' geluidsniveau voor zo'n pomp?
  2. Zijn er alternatieve oplossingen die jullie zouden aanraden? Ik overweeg bijvoorbeeld een kast met een bak te bouwen onder de airco, waar het water in kan lopen, en dan kan ik die af en toe legen.
Alle suggesties en meningen zijn welkom. Alvast bedankt!

Alle reacties

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Het probleem hierbij is vaak dat er water in de sensor blijft hangen, dit is wanneer de sensor niet goed met de afvoer direct naar onder is gemonteerd. Deze geeft de pomp dan een signaal dat hij moet gaan werken, terwijl er maar weinig water in de leiding aanwezig is. Dit heeft tot gevolg dat de pomp lucht gaat aanzuigen en hierbij vrij veel lawaai maakt.

Die pompen zelf zijn normaal erg stil en zouden niet storend moeten zijn, maar wanneer ze lucht aanzuigen maken ze wel veel lawaai.

De oplossing kan dan gezocht worden in het juist plaatsen van de sensor, zodat deze enkel het signaal geeft om te pompen wanneer er voldoende water in de leiding zit en deze dus geen lucht gaat pompen.

Afhankelijk van de pomp is er ook een instelling in hoe agressief deze moet zijn om te pompen, afhankelijk van het volume. Dit kan helpen om niet vroegtijdig al te gaan pompen, maar wanneer er dan veel condens wordt geproduceerd moet dit wel afgevoerd worden natuurlijk. De balans hierin vinden is lastig en veel installateurs kiezen ervoor om em ietwat aan de agressieve kant in te stellen, beter dat ie teveel pompt dan te weinig. Teveel pompen is wat extra geluid, maar waarschijnlijk geen service call, terwijl te weinig pompen vrijwel zeker een service call tot gevolg heeft.

• Niekvl
Begrijp ik goed dat er dus mogelijk te weinig leiding aanwezig is vanaf de bak naar het pompje en dat het pompje mogelijk niet ver genoeg naar beneden zit?

Qua instellingen, hoe moet ik dat voor mij zien? Is dat iets wat je met een schroevendraaier ofzo stelt?

Ik heb ook het idee dat het pompje resoneert tegen iets. Maar zelfs met wat isolatie eromheen vrij weinig success.

[ Voor 18% gewijzigd door Niekvl op 17-08-2023 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:41
Niekvl schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:57:
Hallo Tweakers,

Ik heb wat advies nodig met betrekking tot mijn airconditioning.

Achtergrond:
Ongeveer 1,5 jaar geleden heb ik zonnepanelen en twee airco's laten installeren door een bedrijf. De airco in de woonkamer werkt perfect met een natuurlijke afvoer naar buiten. De tweede airco is echter geïnstalleerd in de hal op de eerste verdieping, en vanwege de centrale locatie, is er een waterpomp nodig om het condenswater naar het platte dak te verplaatsen.

Probleem:
Ik ben me ervan bewust dat waterpompen wat geluid kunnen maken, maar de huidige geluidsniveaus zijn storend. In de afgelopen 1,5 jaar zijn monteurs al meerdere keren langs geweest. Na twee bezoeken kregen we eindelijk een stille pomp, maar die ging na een korte tijd stuk, wat resulteerde in lekkage. Bij het meest recente bezoek is een 'verbeterde' pomp geïnstalleerd. Hoewel mij verteld werd dat deze stiller zou zijn en alleen zou werken wanneer nodig, is deze in de praktijk veel luidruchtiger dan de vorige en activeert elke 30 seconden voor een paar seconden.

Vraag om Advies:
Ik ben nu op zoek naar wat advies:
  1. Wat beschouwen jullie als een 'normaal' geluidsniveau voor zo'n pomp?
  2. Zijn er alternatieve oplossingen die jullie zouden aanraden? Ik overweeg bijvoorbeeld een kast met een bak te bouwen onder de airco, waar het water in kan lopen, en dan kan ik die af en toe legen.
Ik had hetzelfde euvel met mijn airco in de slaapkamer. Uiteindelijk is mijn condenspompje verplaatst van in de behuizing van de airco naar het gat naar buiten toe. Echter loopt mijn goot horizontaal van mijn airco naar buiten, om vervolgens daar omhoog te gaan. Ik vrees dat dit bij jou niet gaat werken, omdat je gat naar buiten boven je airco zit?

• Niekvl
Correct, gat zit direct schuin boven de airco.

• happysan
Niekvl schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:51:
Begrijp ik goed dat er dus mogelijk te weinig leiding aanwezig is vanaf de bak naar het pompje en dat het pompje mogelijk niet ver genoeg naar beneden zit?

Qua instellingen, hoe moet ik dat voor mij zien? Is dat iets wat je met een schroevendraaier ofzo stelt?

Ik heb ook het idee dat het pompje resoneert tegen iets. Maar zelfs met wat isolatie eromheen vrij weinig success.
Er zit een opvangbak in de airco, daaraan zit een tuitje (vaak twee, links en rechts met in een van de twee een afsluitdop) en aan dat tuitje zit dan de sensor. Die sensor is een klein bakje met een draadje eraan. Aan dit bakje zit dan een slangetje naar de pomp en aan de andere kant van de pomp een slang naar buiten. Aan de sensor zit ook vaak een dun slangetje wat recht omhoog steekt. Dit is om te voorkomen dat het condens niet weg kan lopen de sensor in, doordat hier een luchtslot op zit.

De plaatsing van de sensor hangt af van welke airco het precies is en hoe deze door de installateur is aangesloten. De plaatsing hiervan is niet heel lastig, maar iets wat best precies kan komen. Maar dit is heel model specifiek, dus exacte instructies kan ik je niet geven.

De instellingen op de pomp wordt vaak geregeld via een stel dipswitches op de pomp. Als je weet welke pomp je precies hebt, kun je opzoeken hoe dit werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door happysan op 17-08-2023 15:27 ]

• Niekvl
Voor de volledigheid; Het gaat om een Mitsubishi Heavy 35

Modelnummer van de pomp die er nu in zit durf ik niet te zeggen, maar kan ik vanavond is opzoeken.
Ik zal met jouw informatie eens een blik werpen of ik fouten kan spotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekvl
Ik heb de airco even open geschroeft.
Het pompje lijkt de https://www.cvkoopjes.nl/...nn-si-20-condenspomp.html

Tevens heb ik ook het doorzichtige stukje gevonden waar de sensor in zit?
Het valt mij op dat deze niet helemaal leeg gaat bij het pompen. Hij houd op als hij ondegeveer 1/4 heeft weggepompt. Het lijkt erop alsof dit de reden is waarom hij zo vaak pompt.

Hoe zou ik dit aan kunnen passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
Dat bakje van de sensor moet goed recht hangen en onder een specifieke hoek. Het is op zich niet erg als daar wat water in blijft zitten, maar bij teveel water gaat ie inderdaad zinloos vaak pompen.
In de handleiding staat goed beschreven hoe de sensor geplaatst dient te worden. Als je zorgt dat ie goed zit, dan lost dat het hopelijk helemaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushrobber
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-03 12:01
Niekvl schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:57:
  1. Zijn er alternatieve oplossingen die jullie zouden aanraden? Ik overweeg bijvoorbeeld een kast met een bak te bouwen onder de airco, waar het water in kan lopen, en dan kan ik die af en toe legen.
Ik heb helaas exact hetzelfde probleem. De ene dag resoneert het pompje, de andere dag zit het condensbakje nét een paar graden te scheef, waardoor het om de haverklap gaat pompen. De installateur is ondertussen al ruim 10 keer langs geweest en ik ben het ook beu.

Ik zit dus ook de kijken naar zo'n bak. Ben je hier nog verder mee gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekvl
Ik heb de monteur nog eens laten komen. Er is nu een nieuwe pomp in gezet die wel beter lijkt te werken.
Echter gisteren maakte ook die inene weer veel geluid. Sinds dien de airco niet meer aangehad, dus even afwachten.

Laatste oplossing hierna is om een buis naar buiten te laten maken voor natuurlijke afloop.
Deze gaat echter dwars door 2 kamers heen.

Ik snap niet dat er niet een pomp is die op het dak geplaatst kan worden oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Niekvl schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:00:

Ik snap niet dat er niet een pomp is die op het dak geplaatst kan worden oid.
omdat die opvangbak in de airounit niet dicht is.,
Een aanzuigende pomp zou dus lucht gaan zuigen ipv water.

kan je een plattegrondje maken, met waar de airco zit.
Wat er achter de muur zit waar hij op zit. en wat er onder zou zitten.

Hier zou ik voor 1 airco ook een pomp moeten gebruiken volgens de installateur.
Maar dat wou ik echt niet (weer iets dat stuk kan)

Na even nadenken aangesloten op de standleiding die aan de andere kant van de muur zit
syfon er op, airgap en er op letten dat die nooit droog loopt (eens per week op ontvochtigen voor een paar uur)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekvl
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Niekvl op 11-10-2023 12:19 ]

Pagina: 1