Nieuwe schutting, verticaal voor, horizontaal achter

Pagina: 1
Acties:

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 25-04 19:30
Sinds twee jaar woon in een nieuw huis waar sinds de bouw de zelfde schuttingen nog staan, nu pak en beet 25 jaar, dus die zijn toe aan vervanging.

Dit zijn geen standaard schermen van 180, maar verticale constructies van pak en beet 230cm breedte bij 160cm hoog, gebouwd tussen stenen muurtjes / pilaren van 30cm breedte. Vervangende schermen zullen dus weer zelfbouw moeten worden.

Nu zit ik in een lastige positie, aangezien mijn rechterburen nog geen zin heeft in nieuwe schuttingen, en de andere kant wel nieuwe schuttingen wil, maar niet meer verticaal maar nu horizontaal (aangezien zijn buurman dat perse wil).

Aangezien mijn rechterkant niet mee wil doen, kan ik het daar wel oplossen door aan mijn kant de verticale planken te vervangen, echter aan de linkerkant wordt het lastig. Daar zou het een combinatie worden van horizontaal aan mijn buurman zijn kant, en verticaal aan mijn kant, aangezien ik niet twee verschillende schuttingen wil, en om eerlijk te zijn horizontaal ook niet echt fraai vind...

Ik maak me (misschien onterecht) zorgen om hoe dit eruit gaat zien. Naar mijn idee heb ik in zo'n constructie, aangezien de planken haaks op elkaar zouden zitten overal 'gaatjes' / vierkant openingen waardoor je rechtstreeks de tuin van de buurman in kijkt, en andersom. Privacy technisch maakt met dat geen snars uit, maar visueel ziet het er volgens mij niet uit...

Op google kan ik nergens echt een goed voorbeeld vinden, maar wellicht heeft iemand hier al eens met die bijltje gehakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ben je niet gewoon te meegaand? je trekt het probleem van je buurman naar jouw tuin.

• Martijn
twain4me schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:58:
ben je niet gewoon te meegaand? je trekt het probleem van je buurman naar jouw tuin.
Ik ben nr 3 van links af bekeken, 1 en 2 willen perse horizontale schuttingen, 4 wil niet mee doen en vindt zijn kant nog prima...

Het lijkt voor mij dat ik niet veel keus heb, ik kan mijn buurman niet verplichten verticale schuttingen te nemen, waar hij mij niet kan verplichten horizontale schuttingen te nemen... Daarom komt hij met die gecombineerde voorstel maar daarvan vrees ik dat het er niet uit ziet...

Maar hij maakt het wel mijn probleem ja, dat klopt. Maar hoe hard moet je zoiets gaan spelen...

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 17:52
Jij bent inderdaad ook een buurman die iets te willen heeft.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 17:52
Martijn schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:27:
[...]

Maar hij maakt het wel mijn probleem ja, dat klopt. Maar hoe hard moet je zoiets gaan spelen...
Niet hard, wel ferm. Dit wil ik wel, en dit wil ik niet. Zodat ook over jou gezegd wordt, ja maar deze buurman wil graag dit en dit. Dat doe jij nu toch ook, en diegene krijgt fijn zijn zin.

• Martijn
pennywiser schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:31:
[...]

Niet hard, wel ferm. Dit wil ik wel, en dit wil ik niet. Zodat ook over jou gezegd wordt, ja maar deze buurman wil graag dit en dit. Dat doe jij nu toch ook, en diegene krijgt fijn zijn zin.
Ben meestal redelijk gemakkelijk te overreden ;). Maargoed, delen jullie de zorgen dat zo'n gecombineerd paneel er niet uit ziet? Zitten dan al gauw 12 planken horizonaal en aan mijn kan iets van 18 planken verticaal, dus 12x18=216 'gaatjes'... Lijkt mij vreemd gezicht...

• Amplified
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-05 18:01
Als je de planken redelijk strak op elkaar zet, met bv 1 cm speling, denk ik dat de 'gaatjes' vrij klein zijn. Persoonlijk zou ik het best nog wel een mooi beeld vinden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-05 15:44
Je kan er ook een doek tussen doen zodat je niet door de gaatjes kijkt.

https://www.google.com/se...iAYB&sclient=gws-wiz-serp

Haal NOOIT een spookrijder in !

• Martijn
Amplified schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:46:
Als je de planken redelijk strak op elkaar zet, met bv 1 cm speling, denk ik dat de 'gaatjes' vrij klein zijn. Persoonlijk zou ik het best nog wel een mooi beeld vinden...
De buurman is van plan 1.5cm tussenruimte te doen horizontaal, echter als ik er verticale planken tegen aan zet, zal ik de tussenruimte van de andere kant moeten respecteren, aangezien die buren niet mee doen en ik daar alleen maar de bestaande verticale delen kan vervangen. Dat betekent dus iets van 4-5cm tussenruimte verticaal... De gaatjes zijn dus in feite streepjes van 1.5 x 4 a 5 cm...

Misschien valt het allemaal mee, maar is niet echt goed een voorstelling van te maken...

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Tussen 2(je buurman) en 3 (jij) dubbele schutting plaatsen: je buurman _op zijn grond_ een schutting met horizontale planken. Jij _op jouw grond_ een schutting met verticale planken.
Dit ALS je er met je buurman niet uitkomt en jullie beiden de poot stijf houden.
Je buurman (2) wil niet 2 verschillende panelen links en rechts. maar jij hebt net zo veel recht om dat niet te willen.

[ Voor 24% gewijzigd door michielRB op 17-08-2023 16:01 ]

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58

Marc H

- - Is wakker - -

Kan je een foto plaatsen van hoe het er nu uit ziet? Ik kan mij er weinig bij voorstellen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:02

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een standaard scherm bestaat uit twee lagen (verticale) planken die elkaar deels overlappen (met anderhalve centimeter tussenruimte). Je kunt er natuurlijk ook drie lagen van maken (twee horizontaal, een verticaal). Dan kijk je er niet meer doorheen en heb je dus ook een rustiger beeld. Dan heb je wel die "vakjes" die je vreest; die voorkom je alleen als de buurman een laag neemt en jij twee, of als je vier lagen doet (dus eigenlijk twee panelen op elkaar plaatst).

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:13
Zet nieuwe vertikale schuttingen neer zoals jij dat in jouw tuin het liefste wilt. Denk dat je het mooiste effect bereikt als je de planken zo dicht mogelijk op elkaar zet. Met de blijvende kant zou ik weinig rekening houden. Immers, die gaat op enig moment verdwijnen en dan kun je daar dezelfde afstand aanhouden. Of, wat ook kan, je plaatst daar aan jouw kant nu al nieuwe planken met dezelfde onderlinge afstand als aan de linkerzijde.
Ik heb vergelijkbare situatie jarenlang gehad (twee verschillende verticale varianten doordat mijn twee buren het niet eens werden). Omdat ze allebei verticaal waren, stoorde het uiteindelijk niet heel erg en ik heb er veel groen tegenaan laten groeien, Recent een kant vervangen door een eigen ontwerp van de nieuwe buren en besloten dat mijn zijde van de andere schutting er net zo uit gaat zien, ook als die buur geen vervanging wil. Mogen zij hun kant houden zoals die is, zet ik er aan mijn kant het nieuwe tegenaan.
Buren hebben aan hun andere zijde ook buur met horizontale voorkeur maar die planken zijn tegen elkaar geplaatst, dus daar kijk je niet doorheen. Zou ook nog een optie kunnen zijn (of inderdaad antiworteldoek ertussen).

[ Voor 16% gewijzigd door Toke_gt op 17-08-2023 19:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:15

BCC

Horizontaal is veel makkelijker om voor kids of inbrekers overheen te klimmen. Misschien dat je dat als argumenten kan aanvoeren :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:08
BCC schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:45:
Horizontaal is veel makkelijker om voor kids of inbrekers overheen te klimmen. Misschien dat je dat als argumenten kan aanvoeren :)
Dat was net wat ik wilde neerzetten, horizontale planken zijn net trappen of ladders voor kinderen en huisdieren. Kan een mooi argument zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:22

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Verticale planken, 1,5cm tussenruimte. Kan er alleen door de gaten gekeken worden waar je recht voor staat. Indien jij of je buren dat niet willen van dat privacy-doek ertussen.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Iedereen dank voor zijn/haar reactie. Even een foto ter verduidelijking van de huidige situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pbkWckYCBx2ZF2XyKJ2g6fvKtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WltvkOlWgwqeBq3A5jnN1ZyG.jpg?f=fotoalbum_large

Het muurtje waar de schutting op staat is 1 steen dik, dus dubbele schuttingen is geen optie helaas. Het argument dat horizontale schuttingen makkelijk beklimbaar zijn maakt denk ik niet veel uit, want er is bij ons geen achterom, dus wat diefstal/inbraak betreft zal het niet veel uitmaken.

Nog eens met de buurman gepraat, maar die lijken nog niet echt te vermurwen...

Wellicht kan ik iets fabriceren waarbij ik aan de achterkant van de horizontale planken van de buurman haaks er direct op verticale planken zet die dan achter mijn voorkant zitten, dus een dubbele laag verticale planken. Dan ziet het er voor mij misschien nog het beste uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Martijn schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:58:
Wellicht kan ik iets fabriceren waarbij ik aan de achterkant van de horizontale planken van de buurman haaks er direct op verticale planken zet die dan achter mijn voorkant zitten, dus een dubbele laag verticale planken.
Je kunt prima een scherm maken dat tussen de stenen past met aan de ene kant horizontale en andere kant verticale planken; heb je alleen maar latten nodig om ze zonder direct contact aan elkaar te verbinden (die er nu horizontaal ook tussen zitten). Daar kun je dan eventueel dat antiworteldoek op vastzetten als de openingen je te groot zijn. En dat kun je dus ook doen met de andere buur als die zijn schutting nu niet wil vervangen. Heeft iedereen wat ie wil.
Dubbele laag verticale planken, ik weet niet precies wat je daarmee bedoelt, maar als je echt twee lagen wilt om inkijk te beperken, zou ik de planken dicht tegen elkaar zetten (hooguit wat ruimte voor krimp/uitzetten onder weersinvloeden). Dubbele rij is onnodig duur en zwaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Toke_gt op 18-08-2023 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou lekker jouw probleem dat van iedereen maken.

Dat jij graag ook uniformiteit wil en dus alleen meedoet als alles vervangen wordt. Links het een en rechts het ander lijkt me in deze opzet echt niets.

Mogen buur 1&2 met buur 4 in gesprek. Of jullie delen de kosten voor vervangen van alles door 3.

[ Voor 12% gewijzigd door Sethro op 18-08-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:49
Als je de planken gaat vervangen zou ik ook adviseren om de tussenliggende balken te vervangen. Al het hout heeft dan weer dezelfde kleur en leeftijd. Loop je ook niet het risico dat je balken zijn vergaan terwijl de planken nog goed zijn.

Je rechter buur kan je eventueel aanbieden de planken weer terug te monteren na het vervangen van de balken.

PS: weet je al hoe de andere buren de horizontale planken willen monteren. De huidige horizontale tussen balken hebben ze niet veel aan. Mogelijk dat je op basis daarvan wel een oplossing kan vinden naar jou smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:41
Martijn schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:58:
Iedereen dank voor zijn/haar reactie. Even een foto ter verduidelijking van de huidige situatie.
[Afbeelding]

Het muurtje waar de schutting op staat is 1 steen dik, dus dubbele schuttingen is geen optie helaas. Het argument dat horizontale schuttingen makkelijk beklimbaar zijn maakt denk ik niet veel uit, want er is bij ons geen achterom, dus wat diefstal/inbraak betreft zal het niet veel uitmaken.

Nog eens met de buurman gepraat, maar die lijken nog niet echt te vermurwen...

Wellicht kan ik iets fabriceren waarbij ik aan de achterkant van de horizontale planken van de buurman haaks er direct op verticale planken zet die dan achter mijn voorkant zitten, dus een dubbele laag verticale planken. Dan ziet het er voor mij misschien nog het beste uit...
De schuttingen zien er op de foto nog best goed uit. Ze staan niet in de grond, dus van rot zullen ze geen last hebben. Waarom niet gewoon jou kant schuren en opnieuw lakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:37
Sethro schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:53:
Ik zou lekker jouw probleem dat van iedereen maken.

Dat jij graag ook uniformiteit wil en dus alleen meedoet als alles vervangen wordt. Links het een en rechts het ander lijkt me in deze opzet echt niets.

Mogen buur 1&2 met buur 4 in gesprek. Of jullie delen de kosten voor vervangen van alles door 3.
Als buur 1 zijnde zou ik je uitlachen als buur 2 en 4 naar mij toe zouden komen of ik mijn schutting wil vervangen vanwege buur 3.

Waarom zou ik mijn goede schutting vervangen omdat buur 2,3 en 4 er samen niet uitkomen.

Mooiste optie is denk ik zelf maken van 3 lagen.

Midden horizontaal of verticaal planken geheel tegen elkaar, dan kun jij er verticaal je planken tegenaan schroeven en je buurman verticaal.
Dit gaat wel wat prijziger zijn i.v.m volledig dichte midden gedeelte, maar wel het mooiste voor beide.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:35
Stat het geheel op jouw grond? Zo ja dan kunnen de buren hoog en laag springen, maar hebben ze geen poot om op te staan. Dan kun je dus doen wat jou het beste lijkt. Kijk eens hoe snel ze dan bijdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
MaD_co schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:01:
[...]

Als buur 1 zijnde zou ik je uitlachen als buur 2 en 4 naar mij toe zouden komen of ik mijn schutting wil vervangen vanwege buur 3.

Waarom zou ik mijn goede schutting vervangen omdat buur 2,3 en 4 er samen niet uitkomen.

Mooiste optie is denk ik zelf maken van 3 lagen.

Midden horizontaal of verticaal planken geheel tegen elkaar, dan kun jij er verticaal je planken tegenaan schroeven en je buurman verticaal.
Dit gaat wel wat prijziger zijn i.v.m volledig dichte midden gedeelte, maar wel het mooiste voor beide.
Je haalt de boel beetje door elkaar. De buren die wel willen regelen maar dat iedereen meedoet.

Van TS hoeft het niet maar wil wel mee als het netjes en uniform blijft en iedereen meedoet.

Het wordt nu beetje zijn probleem gemaakt om laatste buur mee te krijgen of tegen 2 verschillende schuttingen aan te kijken.

Overigens vind ik verhaal van die horizontale planken ook beetje discutabel. Je zou ook nog kunnen stellen dat je alleen meedoet als iedereen voor horizontaal gaat en anders gewoon vervangen door verticaal vanwege uniformiteit. Dat dan tegen de smaak van iemand gaat dat is dan maar even zo. Dat is van lager belang. I

Dat verhaal met horizontaal aan één kant en verticaal aan de andere kant slaat imho nergens op. Dat zorgt bij niemand voor uniformiteit.

[ Voor 22% gewijzigd door Sethro op 18-08-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Horizontaal is ook ramp met buurtkatten, die komen dan massaal je tuin in geklommen.
Maar eerlijk gezegd ziet de schutting er niet uit dat hij vervangen moet worden, dus ik geef buur 4 wel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:23
Als je het niet wilt, gewoon hand op de knip houden. Als er geen geld op tafel komt zijn buren meestal snel verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Horizontale schuttingen hebben als nadeel dat katten er gewoon overheen kunnen klimmen, als je nog een tegen argument zoekt…

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:35
Katten klimmen net zo makkelijk over een verticale schutting kan ik je vertellen. tot zeker 2 meter hoog.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:32
Ik had een soort gelijke situatie, met 2 verschillende horizontaal/verticaal schuttingen en 2 verschillende muurtjes. Ik heb het zo opgelost:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyPQyd5NdD3o0-F04hRbGMWvlU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnriXy7PPTLHHbGdgxqLZ9zg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wjg5OskoSdhy2c5HMGox5yHtNeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GY3JzM2a0W2oin3G204nXTQb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkJ-9dcGob_18ZnXkHy5_vJLAIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2CGsLVqC89215PqvHm50f6x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9VOC7dyc3X4uLBhd7Ms-wqxG0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYPYMmkKJ9OXHk7B9xmGFYyg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:41
Mooi! 👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Nicklazzz schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 07:45:
Ik had een soort gelijke situatie, met 2 verschillende horizontaal/verticaal schuttingen en 2 verschillende muurtjes. Ik heb het zo opgelost:
[Afbeelding]
Die constructie tussen de muurtjes vind ik inspirerend voor creatieve toepassingen en kan TS misschien ook goed helpen om aan zijn kant een eenlaagse verticale wand te plaatsen, ongeacht wat anderen aan de andere kant doen.
Zelf zou ik alleen die openingen van horizontale planken hebben voorzien, of er een gaaswerk met klimplanten in hebben geplaatst. En dan muren gelijk trekken door ze te keimen of zo. Zo’n hele plankenwand vind ik iets minder geslaagd (al ziet dat er met verlichting en boompjes ervoor juist weer heel smaakvol uit). Het haalt de diepte weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:32
Toke_gt schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:05:
[...]

Die constructie tussen de muurtjes vind ik inspirerend voor creatieve toepassingen en kan TS misschien ook goed helpen om aan zijn kant een eenlaagse verticale wand te plaatsen, ongeacht wat anderen aan de andere kant doen.
Zelf zou ik alleen die openingen van horizontale planken hebben voorzien, of er een gaaswerk met klimplanten in hebben geplaatst. En dan muren gelijk trekken door ze te keimen of zo. Zo’n hele plankenwand vind ik iets minder geslaagd (al ziet dat er met verlichting en boompjes ervoor juist weer heel smaakvol uit). Het haalt de diepte weg.
Inmiddels zijn er (klim)planten geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4S0RgBiymcZIDRq_7N9TogN9oqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cq0P47hBwjKqBVY5eZfxZHK.jpg?f=fotoalbum_large

Bewust gekozen voor verplaatsbare plantenbakken. Dit vanwege bijvoorbeeld een feestje, kost wat maar dan is de tuin toch “aangekleed”.

[ Voor 5% gewijzigd door Nicklazzz op 20-08-2023 21:07 ]

Pagina: 1