Kleine elektrische auto ter vervanging van een Starlet

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:13

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Wij hebben een 26 jaar oude Starlet waar we een beetje mee vergroeid zijn, maar hij begint toch wel zijn leeftijd te tonen. Ondanks de legendarische betrouwbaarheid hebben we er nu een beetje gedonder mee. Zoals met alles is de reparatie waarschijnlijk goedkoop, maar uitvinden wát er precies stuk is... daar zijn we nog niet achter.

Reparatie ligt zeker nog in de mogelijkheden, maar omdat meer dan 60% van onze kilometers hier in de regio zijn (school, boodschappen, sport, werk van mijn vrouw etc etc) heb ik eens een rekensommetje gedaan, en wij geven zo'n 4000 euro per jaar uit aan benzine voor deze kilometers.

Daar voeg ik dan aan toe dat wij zo'n 1500kw 'over' hebben op onze jaarproductie van de zonnepanelen, en dan word elektrisch misschien toch interessant. De eisen zijn simpel:

- 5 zitplaatsen
- minimaal 150km bereik (liefst 200+)
- airco
- accu liefst eigendom, geen huur
- snellaad optie
- max ~20k aanschaf (ex subsidie)

Maar wat schetst mijn verbazing: Wij gingen bij de dealer proefrijden met de Dacia spring en na het vastleggen van de rijbewijsgegevens en het plaatsen van de kinderstoeltjes kwamen we een gordel tekort.... het ding heeft maar 2 gordels achterin! Dat had de verkoper ook niet in de gaten... en als ik op gaspedaal '5 zitplaatsen' als filter hanteer word je nog steeds doodgegooid met Dacia Springs.

Vervolgens bekeek ik een Skoda Citigo E maar daarvan kon ik niet vaststellen of dat hier ook het geval is. Van de Corsa E kon ik het via foto's bevestigen...die heeft wel 3 gordels achterin.

Het gebruik zal lokaal zijn, maar we moeten er incidenteel wel met 5 man in passen als de gezinsauto (7-zitter) onderhoud heeft bijvoorbeeld. Als de kofferbak een hond (Duitse Herder, 45kg) toestaat qua ruimte (na verwijdering hoedenplank) is dat een flinke bonus.

Ik raakte al heel snel de draad kwijt en aangezien de tweakers hier collectief veel meer van weten dan ik, wat zijn goeie opties? Ik ben op zich wel gecharmeerd van een Nissan Leaf maar de verkoper zei dat de 2ehands opties allemaal huuraccu's hebben en ik weet niet of ik daar zo blij van word. Ik ben niet persé voor of tegen een bepaald merk.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik zou eerder denken dat de meeste Leafs geen huuraccu hebben. Als dat wel zo is, kun je hem altijd laten vervangen door @mux

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:35
Huur accu vind je vooral bij (de) Renault (ZOE).

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ja dat dacht ik ook maar de verkoper bij Terwolde beweerde dus dat dit bij de Leafs ook altijd zo was, behalve bij het nieuwe model (wat hij ook had staan, prima auto maar voor 35k buiten budget).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:35
Eerste generatie Leaf heeft erg veel last van accu slijtage, tweede generatie is geen kei qua snelladen. Overigens bij de Leaf de accu gewoon eigendom. Accuhuur is iets van de Renault Zoë, Zoë met koop accu lijkt ook net te kunnen binnen budget

Wat denk je van een:
Hyundai IONIQ, erg zuinig, prima snelladen en goed te doen binnen budget

Niet echt klein meer te doen, maar dat is de Leaf ook niet?

Weet niet wat je als gezinsauto rijd...Maar zo'n IONIQ rijd prima...Laat je misschien de gezinswagen vaker staan.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zou eens bij https://www.oplaadauto.nl/voorraad/ kunnen kijken, al heeft die momenteel alleen Renault en Hyundai staan.
Verder denk ik nog aan een e-Golf, past de hond ook in.

Bedenk je wel dat de tweedehands markt voor auto's overspannen is en iedereen graag een elektrische auto wil. Daarom zou ik serieus even het rekensommetje maken wat een benzine auto doet qua vergelijking.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:02
Je kunt voor korte ritten ook een plug-in hybride gebruiken, dat zou op termijn voordeliger kunnen zijn als veel ritjes toch lokaal zijn. Je kan deze aan de stekker opladen, maar wel 'snelladen' met benzine langs de snelweg voor normale bedragen en zonder laadstress.

• nooberke
The Eagle schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:30:
Je zou eens bij https://www.oplaadauto.nl/voorraad/ kunnen kijken, al heeft die momenteel alleen Renault en Hyundai staan.
Verder denk ik nog aan een e-Golf, past de hond ook in.

Bedenk je wel dat de tweedehands markt voor auto's overspannen is en iedereen graag een elektrische auto wil. Daarom zou ik serieus even het rekensommetje maken wat een benzine auto doet qua vergelijking.
e-Golf was ik helemaal vergeten, hele fijne auto, eigenlijk de fijnste Golf! Wel opletten dat je voor de (latere) 36kwh variant gaat.

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 10:45
HTT-Thalan schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:03:

Daar voeg ik dan aan toe dat wij zo'n 1500kw 'over' hebben op onze jaarproductie van de zonnepanelen, en dan word elektrisch misschien toch interessant. De eisen zijn simpel:
Even voor het praktische, vergeet niet dat de saldering eraf gaat en er wegenbelasting (of rekeningrijden) geheven gaat worden op EV's. Neem dat ook mee in je berekening.

Als je nu in een starlet rijdt zou ik lekker voor een Yarisje van max 5k gaan.

Als je het over 4000 euro aan benzine hebt kom ik rond de 25.000km uit?
Voor 1500kwh kom je ook maar ergens tussen de 7500 en 10.000km ver, zonder laadverliezen mee te rekenen. En dan ga ik er even vanuit dat je een eigen oprit voor een laadpaal (die ook aardig wat kost) hebt.

Financieel is een benzine occasion in ieder geval een stuk goedkoper. En voor comfort of looks ga je ook niet voor een kleine EV..

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
De hoofdauto is een 7-zits Lodgy die om meerdere redenen gewoon gaat blijven. Desalnietemin besef ik me dat ik een hoop kilometers kan 'sparen' door het lokale verkeer daar niet meer mee te rijden en dus voor elektrisch te gaan. Hybride zou technisch gezien kunnen, maar we rijden toch wel heel wat kilometers lokaal en we hebben stroom 'over' dus volledig elektrisch lijkt me gewoon het meest logisch.

Een elektrische zevenzitter gaat het bovendien ook niet worden, we hebben die ruimte gewoon nodig met vakanties en andere uitjes dus het is de boodschappenauto die vervangen gaat worden.

E-Golf heb ik nu ook gezien, lijkt me een prima auto en is inderdaad ruim genoeg, maar betaal ik dan niet ook gewoon voor de naam? Met andere woorden, zijn er voordeligere opties simpelweg omdat er geen VW logo op staat of is dat een ouderwets sentiment?

@Thomas18GT ik heb gerekend met de huidige prijzen á 2e/liter. Saldering gaat er af inderdaad, dus daarom dacht ik juist dat zelf opgebruiken beter zou zijn (in ieder geval goedkoper dan benzine).

@nooberke waarom moet ik oppassen? Is er iets mis met de versies daarvoor?

[ Voor 13% gewijzigd door HTT-Thalan op 17-08-2023 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-08 23:07
Als je voor zo'n 20K aan het kijken bent en een Corsa E overwogen hebt... Is een elektrische Peugeot 208 iets voor je? In Nederland zijn ze gebruikt nog wat aan de dure kant, maar mijn vrouw heeft de hare uit Duitsland geïmporteerd. Een 2023 model met nog geen 10.000km op de teller kostte daar 23.000 euro en omdat er voor een elektrische auto geen BPM verrekend hoeft te worden is dat ook meteen de hele prijs die je er voor betaalt. Als je uit gaat van een iets oudere of met een hogere kilometer stand zijn daar rond de 20k heel fatsoenlijke auto's te vinden.

http://emiellensink.nl

• Thomas18GT
HTT-Thalan schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:45:

@Thomas18GT ik heb gerekend met de huidige prijzen á 2e/liter. Saldering gaat er af inderdaad, dus daarom dacht ik juist dat zelf opgebruiken beter zou zijn (in ieder geval goedkoper dan benzine).
Zeker, als je auto altijd thuis staat als de zon schijnt gaat dat wel lukken. Dat is alleen jammer genoeg meestal niet het geval ;)

In de zomer ga je dus gewoon terugleveren voor die paar cent, en in de winter kan je straks de stroom van het net trekken voor een veel hogere prijs.

[ Voor 14% gewijzigd door Thomas18GT op 17-08-2023 13:52 ]

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Dan moet je het wel op kunnen gebruiken. Als je auto volzit en de zon schijnt heb je toch echt niets aan stroom. Dus saldering is toch echt wel relevant in de berekening

Helemaal omdat in de winter je bijna geen opwekking zal hebben en je EV dan juist meer verbruikt..

[ Voor 5% gewijzigd door jeroenkb op 17-08-2023 13:53 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Luister, ze komt van een Starlet P9 uit het jaar 1997. Ik weet niet wie van jullie persoonlijke ervaringen heeft met die auto, maar mijn vader noemde hem altijd 'de tank' omdat hij groen is, net zo betrouwbaar/sterk, net zo spartaans en ook net zo comfortabel om in te rijden.

Als de Spring 5 gordels/zitplaatsen had gehad was dat al een dikke upgrade geweest, ik kijk nu vooral verder omdat die dus om mechanische redenen is afgevallen.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Thomas18GT schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:51:
[...]

Zeker, als je auto altijd thuis staat als de zon schijnt gaat dat wel lukken. Dat is alleen jammer genoeg meestal niet het geval ;)

In de zomer ga je dus gewoon terugleveren voor die paar cent, en in de winter kan je straks de stroom van het net trekken voor een veel hogere prijs.
Ach so.... goed punt. Niet bij stilgestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
HTT-Thalan schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:52:
Luister, ze komt van een Starlet P9 uit het jaar 1997. Ik weet niet wie van jullie persoonlijke ervaringen heeft met die auto, maar mijn vader noemde hem altijd 'de tank' omdat hij groen is, net zo betrouwbaar/sterk, net zo spartaans en ook net zo comfortabel om in te rijden.

Als de Spring 5 gordels/zitplaatsen had gehad was dat al een dikke upgrade geweest, ik kijk nu vooral verder omdat die dus om mechanische redenen is afgevallen.
Juist daarom lijkt een Yaris me een hele goede en logische opvolger, kost je ook maximaal 5k voor een prima model die weer jaren mee gaat.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:55
Hou er wel rekening mee dat de accu eens opnieuw moet worden vervangen en dit zeg ik uit ervaring. Mijn ouders rijden een Toyota Yaris Hybride 1.5 auto met Full-options alle denkbare optie erop uit 2013 nieuwe gekocht na inruil Audi A4 2.0 met alle denkbare opties.

Wat blijkt nu dat de accu moet worden vervangen door nieuwe kosten accu €1.500 bij de Toyota dealer. Mijn vader overweegt nu om een nieuwe auto te kopen Toyota CH-R. De Yaris rijdt nog maar dat heeft de dealer hem gezegd

Daarom wil ik niet aan elektrische auto beginnen en Hybride.

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 17-08-2023 13:59 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Thomas18GT schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:53:
[...]

Juist daarom lijkt een Yaris me een hele goede en logische opvolger, kost je ook maximaal 5k voor een prima model die weer jaren mee gaat.
Als de elektrische optie om wat voor reden dan ook weggestreept word en reparatie van de Starlet is geen optie, dan is dat zeker een goeie oplossingsrichting, maar wel de laatste (na elektrisch en na reparatie).

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zou ook direct zeggen Corsa-e of 208e (dat is onderhuids dezelfde auto). Da's toch een stuk meer volwassen auto dan een Citigo of een Up.
Er komen ook BMW i3's langs binnen je budget, alhoewel dat mijn keuze niet zou zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Cheesy op 17-08-2023 14:00 ]

• nooberke

@nooberke waarom moet ik oppassen? Is er iets mis met de versies daarvoor?
De "vroege" E-Golfs hebben maar krap 20kWh aan accu, dat is wel heel erg weinig.

"Late" model:
https://ev-database.org/car/1087/Volkswagen-e-Golf

"Vroege" model:
https://ev-database.org/car/1040/Volkswagen-e-Golf

Geloof mij...die familie auto gaat veel stil staan als je zo'n Golf voor de deur hebt staan...Ga is rijden...dan ben je verkocht :P

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
De i3 ken ik, wel eens gereden. Volgens mij echt een mini kofferbak. Bovendien zullen daar wel BMW waardige onderhoudstarieven bij horen.

Maar jullie hebben me wel veel meer opties gegeven dan ik zelf dacht dat er waren :P. Ik ga eens even een mogelijke shortlist maken.

[ Voor 33% gewijzigd door HTT-Thalan op 17-08-2023 14:42 ]

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:10
nooberke schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:11:
[...]

Geloof mij...die familie auto gaat veel stil staan als je zo'n Golf voor de deur hebt staan...Ga is rijden...dan ben je verkocht :P
We hadden een VW Polo uit 2008 die we eerder dit jaar vervangen hebben voor een eGolf 2020. We hebben daarnaast nog een VW Golf variant 2016. Op de ritten dat we de kofferbak niet nodig hebben in de buurt rijden we nu ook elektrisch. Wat een fijne auto!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, ik heb alle opties bekeken, maar het zint me niet dat het budget langzaam omhoog kruipt. Ik wil echt 20k als harde grens hanteren.

Ik lees o.a. horrorverhalen over het bedrijf achter de huuraccu's van de Renaults, maar hoe is zo'n Zoe verder? Ik vind namelijk ook modellen waarin de accu gewoon eigendom/koop is, b.v.:

https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2021-53887143

en dat is gewoon een nette/complete auto met een eigen accupakket die prima aan de gestelde eisen voldoet? Of mis ik iets heel belangrijks?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:48
Hier een tevreden Ioniq bezitter :) doet alles wat je wilt qua range en ruimte. Behoorlijk complete auto, en prima binnen budget te krijgen. Completer dan een Zoë.

Bovendien doet 'ie sneller snelladen dan z'n concurrenten binnen het prijsbudget, waardoor lange afstanden ermee reizen best goed mogelijk is. Dat is het grootste nadeel aan een Leaf.

[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 17-08-2023 15:17 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• thealterego1
  • Laatst online: 18:38

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

HTT-Thalan schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:09:
Ok, ik heb alle opties bekeken, maar het zint me niet dat het budget langzaam omhoog kruipt. Ik wil echt 20k als harde grens hanteren.

Ik lees o.a. horrorverhalen over het bedrijf achter de huuraccu's van de Renaults, maar hoe is zo'n Zoe verder? Ik vind namelijk ook modellen waarin de accu gewoon eigendom/koop is, b.v.:

en dat is gewoon een nette/complete auto met een eigen accupakket die prima aan de gestelde eisen voldoet? Of mis ik iets heel belangrijks?
Hier een zoe van dec 2020 sinds een paar maanden, bevalt prima! Hij heeft een wat hogere zit, de Corsa/208 zijn wat sportiever. Verder fijne auto met voldoende ruimte van binnen. Let wel op het snelladen, sommige modellen kunnen tot 50 kwh, anderen tot 20 kwh. De Corsa en 208 kunnen volgens mij wel sneller laden, maar de zoe 50 kwh komt weer iets verder op 1 lading.

Als je de auto thuis oplaadt en geen hele lange afstanden rijdt, maakt de laadsnelheid ook niet veel uit. Als je hem dan af en toe aan de lader hangt, kan je eigenlijk altijd makkelijk afstanden tot minimaal 250 km redden.

[ Voor 9% gewijzigd door thealterego1 op 17-08-2023 15:21 ]

iemand iets leuks?

• nooberke
HTT-Thalan schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:09:

Je komt zelf met een model boven budget....De genoemde IONIQ en E-Golf lukken prima binnen budget en zijn echt een stuk meer auto dan een Zoë (maar ook wat ouder dan de gelinkte Zoë binnen budget)

De Zoë is in de basis al een wat oudere auto...Je gaf zelf aan een short-list te willen maken...Maak een short-list en ga rijden...dat zegt altijd veel meer dan een hoop woorden en plaatjes...

(Ben ik de enige die jeuk krijgt van dat nare grijze interieur van deze Zoë?)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
oef, veel kilometers zeg. je boodschappenwagen gebruikt.dus 2000 liter benzine per jaar, dat lijkt me minimaal 30.000 km dus. Als je dat elektrisxh rijdt dan kost je dat zo'n 30.000 / 5 = 6.000 kwh aan stroom. als daarvan 1500 uit je panelen komt heb je nog steeds 4500 uit het net nodig of van de laadpaal a 50 cent/kwh.

neemt.niet weg wat zoveel benzine vervangen door elektra waarschijnlijk beter is voor t milieu en de co2 uitstoot etc, dus ik zou het aanraden als het financieel lukt. maar echt harde besparing zou ik niet te snel op rekenen.

een 2e gen. nissan leaf kan een hele fijne optie zijn, rij er vaak 1 van een vriend van me en vindt het een heerlijke auto. met wat mazzel.zijn die er vanaf 15k ongeveer.

de ioniq is verder de auto met de laagste verbruikscijfers (komt het verst op 1 kwh dus) wat ik zelf erg gaaf vind. Zoes ken ik alleen maar van problemen met hoogfrequente piep bij het ladrn dus als je laadpaal onder je raam is zou ik daar wel 2x over nadenken.

[ Voor 15% gewijzigd door Fr33z op 17-08-2023 15:40 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Fr33z schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:38:
oef, veel kilometers zeg. je boodschappenwagen gebruikt.dus 2000 liter benzine per jaar, dat lijkt me minimaal 30.000 km dus. Als je dat elektrisxh rijdt dan kost je dat zo'n 30.000 / 5 = 6.000 kwh aan stroom. als daarvan 1500 uit je panelen komt heb je nog steeds 4500 uit het net nodig of van de laadpaal a 50 cent/kwh.

neemt.niet weg wat zoveel benzine vervangen door elektra waarschijnlijk beter is voor t milieu en de co2 uitstoot etc, dus ik zou het aanraden als het financieel lukt. maar echt harde besparing zou ik niet te snel op rekenen.

een 2e gen. nissan leaf kan een hele fijne optie zijn, rij er vaak 1 van een vriend van me en vindt het een heerlijke auto. met wat mazzel.zijn die er vanaf 15k ongeveer.

de ioniq is verder de auto met de laagste verbruikscijfers (komt het verst op 1 kwh dus) wat ik zelf erg gaaf vind. Zoes ken ik alleen maar van problemen met hoogfrequente piep bij het ladrn dus als je laadpaal onder je raam is zou ik daar wel 2x over nadenken.
Nou nee, om precies te rijden doen we een hoop van die kilometers ook gewoon met de gezinsauto, het is verdeeld dus. De bedoeling is om al dat lokale verkeer dan voortaan elektrisch te doen juist om die gezinsauto minder te gebruiken.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:44:
[...]

Nou nee, om precies te rijden doen we een hoop van die kilometers ook gewoon met de gezinsauto, het is verdeeld dus. De bedoeling is om al dat lokale verkeer dan voortaan elektrisch te doen juist om die gezinsauto minder te gebruiken.
OK, dan is de vraag denk ik: hoeveel geld wil je uitgeven en is dat vooral om te besparen of ook omdat je gewoon comfort van elektrisch rijden etc wilt. Als je die 4500 kwh die ik noemde inkoopt tegen 50 cent per kwh kost dat dus ruim 2000 euro. daarmer bespaar je op zich t.o.v. benzine dus al bijna 2000/jaar, moet je alleen wel 15-20k uitgeven. de grootste joker zal afschrijving zijn, das lastig te zeggen maar telt wel.door bij 30k km/jaar.

Mijn persoonlijke favoriet is absoluut de Hyundai Ioniq (niet die lelijke SUV maar de sedan). Die is.ook in je budget te vinden en is een fantastische wagen.

bijv: https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 17-08-2023 15:54 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Mij boeit elektrisch rijden in het allerminst, ik ben prima tevreden met de auto's die er staan. Ik wilde het puur overwegen omdat ik dacht dat het flink zou besparen (en een stuk milieuvriendelijker zal zijn). De Starlet mag zo'n beetje geen enkele milieuzone meer binnen (dat alleen is al een hint voor mij) en heeft nu dus ook kuren, ondanks lage kilometerstand. Hij is gewoon versleten/op denk ik.

Op dit moment houden we inderdaad ~1500kw per jaar over, dat is dus niet genoeg om 100% van onze lokale kilometers af te dekken begrijp ik nu. Initieel wilde ik niet meer dan 10k uitgeven maar ik besloot het budget op te rekken omdat er geen goeie opties waren onder de 10k en omdat de Spring (ruwweg rond dat bedrag) om technische redenen afviel.

Dus ja, 50% reden was milieu en de andere 50% potentieel besparen, maar dat lijkt dus nog best lastig.

• The Eagle
  • Laatst online: 20:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Had je trouwens ook bedacht dat je een laadpaal aan huis nodig hebt? Ik zie kosten van 1500-2500 voorbij komen, dat lijkt vrij standaard te zijn. Reken je die ook mee?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nee want we hadden stiekem gehoopt dat de Spring wel ok zou zijn :') en die kun je lekker overnacht aan het stopcontact hangen.

Alles bij elkaar gaat het dus alsnog over de 20k barriere, en dan krijg ik heus een toffe auto maar dat is het met niet waard en dat ga ik ook niet terugverdienen :/ ik heb mezelf iets te snel rijk gerekend ben ik bang. Ik ga maar eens even checken wat de lokale garage gaat vinden onder de kap van de Jap.

[ Voor 54% gewijzigd door HTT-Thalan op 17-08-2023 19:15 ]

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:14:
Nee want we hadden stiekem gehoopt dat de Spring wel ok zou zijn :') en die kun je lekker overnacht aan het stopcontact hangen.
Maar dan schijnt de zon niet en heb je alsnog niets aan je zonnepanelen.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
ebis schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:31:
[...]

Maar dan schijnt de zon niet en heb je alsnog niets aan je zonnepanelen.
Nee da's waar maar overdag staat hij ook stil (als alles op werk/school is) en dan wel natuurlijk. Bulk van de ritjes zijn ochtend en namiddag/avond hier, en ik werk sowieso 100% thuis.

Jullie hebben me van goed advies voorzien, ook al betekent het waarschijnlijk nog even geen batterij-auto in huize thalan.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:44
The Eagle schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:52:
Had je trouwens ook bedacht dat je een laadpaal aan huis nodig hebt? Ik zie kosten van 1500-2500 voorbij komen, dat lijkt vrij standaard te zijn. Reken je die ook mee?
Ik denk dat je een paal op marktplaats al voor een paar honderd hebt. Dan moet hij alleen nog aangesloten worden. Voor minder dan 1000 ben je echt wel klaar…

Ik denk overigens dat de meeste opties wel genoemd zijn, zoveel EV’s van enig formaat zijn er niet op de 2e hands markt.

Ik zou in ieder geval naar de ioniq en e-golf gaan kijken. Beide erg fijne auto’s om te rijden.
De ioniq is daarbij echt mega zuinig, echt wel de moeite waard om dat mee te nemen in de overweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 18:44
Van der Berg schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:54:
Hou er wel rekening mee dat de accu eens opnieuw moet worden vervangen en dit zeg ik uit ervaring. Mijn ouders rijden een Toyota Yaris Hybride 1.5 auto met Full-options alle denkbare optie erop uit 2013 nieuwe gekocht na inruil Audi A4 2.0 met alle denkbare opties.

Wat blijkt nu dat de accu moet worden vervangen door nieuwe kosten accu €1.500 bij de Toyota dealer. Mijn vader overweegt nu om een nieuwe auto te kopen Toyota CH-R. De Yaris rijdt nog maar dat heeft de dealer hem gezegd

Daarom wil ik niet aan elektrische auto beginnen en Hybride.
Ik snap deze redenatie niet. Omdat je een n=1 ervaring met een 1e generatie hybride hebt waar je na 10 jaar rijden een ongebruikelijke onderhoudspost van 1500€ krijgt wil je zelf aan geen enkele EV of hybride beginnen.
Ik zou dan ook nooit aan een benzine auto beginnen, want ik ken iemand die ooit na 10 jaar de motor moest laten reviseren… :+

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

HTT-Thalan schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:52:

Maar waarom heb je 5 zitplaatsen nodig als je nog een Lodgy ernaast hebt? Je gaat toch niet met z'n vijfen boodschappen doen? Hoe vaak per jaar heeft de Lodgy onderhoud en moet je toch met vijf man weg? Dat zal toch zeer incidenteel zijn?

Klinkt in mijn oren een beetje als de redenatie "ik heb AWD nodig, want we gaan één week per jaar skiën".

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Jeroenneman schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:11:
[...]

Maar waarom heb je 5 zitplaatsen nodig als je nog een Lodgy ernaast hebt? Je gaat toch niet met z'n vijfen boodschappen doen? Hoe vaak per jaar heeft de Lodgy onderhoud en moet je toch met vijf man weg? Dat zal toch zeer incidenteel zijn?

Klinkt in mijn oren een beetje als de redenatie "ik heb AWD nodig, want we gaan één week per jaar skiën".
Omdat als de 'side auto' elektrisch word, het de bedoeling is om die veel vaker te benutten voor het lokale verkeer (uitjes, sport/muziekles, boodschappen, school etc). Dus dan zou hij veel vaker ingezet worden daar waar we nu de last 'verdelen' over de twee auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, ik pak dit weer even op omdat de Starlet steeds meer gebreken vertoont en de APK er ook aan komt. Hij kan prima nog een paar jaar mee, maar heeft nu o.a. een andere deurgreep nodig (afgebroken), aandrijfassen maken geluid... beurt...keuring... 800 euro zeker. Geen slechte investering voor weer een paar jaar rijden, maar gezien het hiervoor overwogene ben ik nog steeds in de markt voor een E-Vehikel.

Daar zijn twee overwegingen bijgekomen: We gaan flink verduurzamen in huis binnenkort en willen volgend jaar van het gas af. We gaan dubbel zo veel panelen draaien op het dak (van 8.200kw naar ongeveer 15/20k opbrengst waarschijnlijk). Ook is onze zitmaaier vervangen, heb daar een volledig elektrische neergezet en dat bevalt me wel. De stilte, maar ook hoe weinig elektrische pk's een mechanische pk kunnen vervangen als ze slim gebruikt worden.

Ook heb ik net een weekje zakenreis achter de rug waar een hoop van de Ubertaxi's die ik nam (en ik zeg er bewust bij dat ik in principe altijd voor UberGreen poog te kiezen omwille van het milieu maar ook om ervaringen/impressies op te doen) Tesla's waren (Model S en 3).

De bedoeling is nog steeds niet om de 7-zitter te vervangen, want voor lange ritten met veel bagage + hond, aanhangers en dergelijke, plus het feit dat deze auto vrij nieuw en goed onderhouden is, is dit gewoon kapitaalvernietiging. De starlet laat echter steeds vaker weten dat hij er zat van is :+.

Als ik zo even snel kijk naar gebruikte Model 3's concludeer ik echter dat ik voor sub-25k alleen een beschadigde kan krijgen. Hij is veel sneller/uitgebreider dan ik nodig heb voor het vervangen van de Starlet, maar het viel me op dat ze veel kilometers aankunnen (qua levensduur) en dat vind ik zeer positief. Één S waarmee ik naar mijn hotel werd gebracht zag er als nieuw uit, en zo reed hij ook, ondanks 428k op de teller.... dat is wel lekker duurzaam. Maar goed, qua budget niet wat ik wil.

Wat ook eerder al afviel was de Spring, en om vergelijkbare redenen ook alle andere supermini's zoals de E-Up, Citigo, Renault Zoë.... allemaal net iets te krap. Ja, een Starlet is ook krap, maar zoals gezegd krijgt de E-auto een grotere rol vanwege de positieve impact van meer elektrisch rijden.

Dus, de shortlist:

Mazda MX-30 E-skyactiv 145 (geen ervaring mee of kennis over, kwam hem tegen bij een lokale garage)
lijkt vergelijkbaar met een E-Golf qua vermogen/actieradius, maar waarschijnlijk wat ruimer (mini-SUV), verkrijgbaar vanaf 20k zo lijkt het, reviews zijn voorzichtig positief maar weinig in NL aanwezig. Voornaamste voordeel lijkt te zijn veel luxe, prettig rijgedrag, veel opties. Voornaamste nadeel: Als je een keer wil fast chargen ben je beperkt tot 40kw voor dit (2020) model. Wel een tof / eigenwijs ding.

Nissan Leaf. Iets makkelijker te vinden sub-20k, maar ik weet nog niet precies wat de 'to-get' versions zijn die geen/weinig issues/kinderziektes hebben. Tof uitziende auto, goed gevoel bij de reputatie van Nissan, volgens mij redelijk luxe wagen ook (veiligheid, opties) en haalt ook de 200km actieradius wel? Geen idee van fast charge opties/beperkingen over de modeljaren. - edit - Ok, fast charge is hier wel een beperking, 10-80% in 45 minuten, net gevonden. Langere trips zijn dus niet zijn sterke punt.

VW E-Golf. Hier heb ik al het meeste onderzoek naar gedaan. Veilige keuze. Niet spannend of mooi, maar ruim genoeg voor het beoogde doel, veilig, er zijn nieuwere versies onder de 20k aanschaf die de 200km betrouwbaar halen en ook met de accudegradatie zit het gemiddeld heel erg snor aldus autoweek.

Hyundai Ioniq. Kwam ik net ook tegen in de resultaten. Geen ervaring mee, ook nooit zelf tegengekomen in het wild. Zo even snel gegoogled: Iets grotere accu (en beter bereik) dan de andere opties. Meerdere modellen sub-20k gevonden. Ook hier is het snelladen beperkt, maar ik begin te denken dat ik deze karakteristiek misschien niet in mijn beoordeling mee moet willen nemen aangezien alle e-auto's voor dit budget uit het tijdperk 2019/2020 zullen stammen en ik gok dat 40/50kw snelladen toen doodnormaal was.Ook een veilige auto, volgens mij qua formaat/ruimte vergelijkbaar met de Leaf?

Ik kom ook wel VW ID.3 tegen voor dit budget maar daar heb ik wat slechte verhalen over gehoord dus die heb ik erbuiten gelaten.

Duss..... zijn dit de beste opties om uit te kiezen? Ik heb nog niet gekeken naar zaken als proefritten (zelf het comfort ervaren) of b.v. de stekkers die ze benutten (zijn er outdated standaarden die ik moet mijden?) maar ik wil sowieso bij een garage kopen die garantie biedt, hoe uitgebreider hoe beter. Qua afstand liefst binnen 100km rondom Emmen (Drenthe) maar voor een echt goede deal wil ik wel wat verder weg shoppen. Verreweg de MEESTE keus heb ik met de E-Golf, daar vinden ik er bakken vol van, maar zoals gezegd kies ik die alleen als de andere keuzes merkbaar minder slim/betrouwbaar of anderzijds te verkiezen zijn.

Graag aanvullingen/opmerkingen op deze shortlist.

- edit -

na wat vervolgonderzoek:

De Ioniq voordelen gelden vooral voor de facelift versie (H2 2019) maar dan komt er gewoon 4k bij, en dat heb ik er niet voor over. Momenteel staat dus bovenop de shortlist de 40kwh Tekna versie van de Leaf. uit 2019/2020.

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 22-10-2023 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
HTT-Thalan schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:31:
Ok, ik pak dit weer even op omdat de Starlet steeds meer gebreken vertoont en de APK er ook aan komt. Hij kan prima nog een paar jaar mee, maar heeft nu o.a. een andere deurgreep nodig (afgebroken), aandrijfassen maken geluid... beurt...keuring... 800 euro zeker. Geen slechte investering voor weer een paar jaar rijden, maar gezien het hiervoor overwogene ben ik nog steeds in de markt voor een E-Vehikel.

Daar zijn twee overwegingen bijgekomen: We gaan flink verduurzamen in huis binnenkort en willen volgend jaar van het gas af. We gaan dubbel zo veel panelen draaien op het dak (van 8.200kw naar ongeveer 15/20k opbrengst waarschijnlijk). Ook is onze zitmaaier vervangen, heb daar een volledig elektrische neergezet en dat bevalt me wel. De stilte, maar ook hoe weinig elektrische pk's een mechanische pk kunnen vervangen als ze slim gebruikt worden.

Ook heb ik net een weekje zakenreis achter de rug waar een hoop van de Ubertaxi's die ik nam (en ik zeg er bewust bij dat ik in principe altijd voor UberGreen poog te kiezen omwille van het milieu maar ook om ervaringen/impressies op te doen) Tesla's waren (Model S en 3).

De bedoeling is nog steeds niet om de 7-zitter te vervangen, want voor lange ritten met veel bagage + hond, aanhangers en dergelijke, plus het feit dat deze auto vrij nieuw en goed onderhouden is, is dit gewoon kapitaalvernietiging. De starlet laat echter steeds vaker weten dat hij er zat van is :+.

Als ik zo even snel kijk naar gebruikte Model 3's concludeer ik echter dat ik voor sub-25k alleen een beschadigde kan krijgen. Hij is veel sneller/uitgebreider dan ik nodig heb voor het vervangen van de Starlet, maar het viel me op dat ze veel kilometers aankunnen (qua levensduur) en dat vind ik zeer positief. Één S waarmee ik naar mijn hotel werd gebracht zag er als nieuw uit, en zo reed hij ook, ondanks 428k op de teller.... dat is wel lekker duurzaam. Maar goed, qua budget niet wat ik wil.

Wat ook eerder al afviel was de Spring, en om vergelijkbare redenen ook alle andere supermini's zoals de E-Up, Citigo, Renault Zoë.... allemaal net iets te krap. Ja, een Starlet is ook krap, maar zoals gezegd krijgt de E-auto een grotere rol vanwege de positieve impact van meer elektrisch rijden.

Dus, de shortlist:

Mazda MX-30 E-skyactiv 145 (geen ervaring mee of kennis over, kwam hem tegen bij een lokale garage)
lijkt vergelijkbaar met een E-Golf qua vermogen/actieradius, maar waarschijnlijk wat ruimer (mini-SUV), verkrijgbaar vanaf 20k zo lijkt het, reviews zijn voorzichtig positief maar weinig in NL aanwezig. Voornaamste voordeel lijkt te zijn veel luxe, prettig rijgedrag, veel opties. Voornaamste nadeel: Als je een keer wil fast chargen ben je beperkt tot 40kw voor dit (2020) model. Wel een tof / eigenwijs ding.

Nissan Leaf. Iets makkelijker te vinden sub-20k, maar ik weet nog niet precies wat de 'to-get' versions zijn die geen/weinig issues/kinderziektes hebben. Tof uitziende auto, goed gevoel bij de reputatie van Nissan, volgens mij redelijk luxe wagen ook (veiligheid, opties) en haalt ook de 200km actieradius wel? Geen idee van fast charge opties/beperkingen over de modeljaren.

VW E-Golf. Hier heb ik al het meeste onderzoek naar gedaan. Veilige keuze. Niet spannend of mooi, maar ruim genoeg voor het beoogde doel, veilig, er zijn nieuwere versies onder de 20k aanschaf die de 200km betrouwbaar halen en ook met de accudegradatie zit het gemiddeld heel erg snor aldus autoweek.

Hyundai Ioniq. Kwam ik net ook tegen in de resultaten. Geen ervaring mee, ook nooit zelf tegengekomen in het wild. Zo even snel gegoogled: Iets grotere accu (en beter bereik) dan de andere opties. Meerdere modellen sub-20k gevonden. Ook hier is het snelladen beperkt, maar ik begin te denken dat ik deze karakteristiek misschien niet in mijn beoordeling mee moet willen nemen aangezien alle e-auto's voor dit budget uit het tijdperk 2019/2020 zullen stammen en ik gok dat 40/50kw snelladen toen doodnormaal was.Ook een veilige auto, volgens mij qua formaat/ruimte vergelijkbaar met de Leaf?

Ik kom ook wel VW ID.3 tegen voor dit budget maar daar heb ik wat slechte verhalen over gehoord dus die heb ik erbuiten gelaten.

Duss..... zijn dit de beste opties om uit te kiezen? Ik heb nog niet gekeken naar zaken als proefritten (zelf het comfort ervaren) of b.v. de stekkers die ze benutten (zijn er outdated standaarden die ik moet mijden?) maar ik wil sowieso bij een garage kopen die garantie biedt, hoe uitgebreider hoe beter. Qua afstand liefst binnen 100km rondom Emmen (Drenthe) maar voor een echt goede deal wil ik wel wat verder weg shoppen. Verreweg de MEESTE keus heb ik met de E-Golf, daar vinden ik er bakken vol van, maar zoals gezegd kies ik die alleen als de andere keuzes merkbaar minder slim/betrouwbaar of anderzijds te verkiezen zijn.

Graag aanvullingen/opmerkingen op deze shortlist.

- edit -

na wat vervolgonderzoek:

De Ioniq voordelen gelden vooral voor de facelift versie (H2 2019) maar dan komt er gewoon 4k bij, en dat heb ik er niet voor over. Momenteel staat dus bovenop de shortlist de 40kwh Tekna versie van de Leaf. uit 2019/2020.
Ga zitten en rijden... Zoek een auto boulevard uit waar ze staan en ga 't ervaren... Op papier interresant kan in de praktijk erg tegenvallen.

De Golf rijd echt heerlijk! Veel ruimte ook op de achterbank, let op dat er exemplaren met en zonder warmtepomp zijn en dat je er eentje van de tweede generatie wilt.

Ook de eerste generatie Ionic is een goede auto, heel erg zuinig in de praktijk. Niet zo mooi en degelijk als de Golf maar wel betrouwbaar, zuinig en bommetje vol als je de juiste uitvoering kiest.

Leaf heb ik nooit gereden, wel negatieve verhalen gehoord over accu degradatie en moeite met snelladen.

Welke je ook kiest... Die Dacia gaat een stuk meer stilstaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
nooberke schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:51:
[...]

Ga zitten en rijden... Zoek een auto boulevard uit waar ze staan en ga 't ervaren... Op papier interresant kan in de praktijk erg tegenvallen.

De Golf rijd echt heerlijk! Veel ruimte ook op de achterbank, let op dat er exemplaren met en zonder warmtepomp zijn en dat je er eentje van de tweede generatie wilt.

Ook de eerste generatie Ionic is een goede auto, heel erg zuinig in de praktijk. Niet zo mooi en degelijk als de Golf maar wel betrouwbaar, zuinig en bommetje vol als je de juiste uitvoering kiest.

Leaf heb ik nooit gereden, wel negatieve verhalen gehoord over accu degradatie en moeite met snelladen.

Welke je ook kiest... Die Dacia gaat een stuk meer stilstaan :P
De Golf is inderdaad de 'veilige' fallback optie. De 1st Gen Ionic heeft maar 28kwh dus haalt de 200km niet betrouwbaar, zo blijkt. De Tekna 40kwh versie van de Leaf zit bomvol fijne opties zoals goed geluid en veel veiligheid. Ik zou er niet extra voor betalen, maar de prijs is redelijk vergelijkbaar met E-Golf alternatieven en dan vind ik de Leaf (op papier, inderdaad) een stuk interessanter.

Dus ja, ik ga maar eens wat belletjes plegen maandag en deze 3 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:13
Heb je de nieuwe Citroën ë-C3 al gezien? Duurt nog een halfjaartje voordat die leverbaar is, maar die heb je vanaf € 24K em dan gaat de subsidie er nog af.
Net een maatje groter als de spring, en een WLTP van 320km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Twardt schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:05:
Heb je de nieuwe Citroën ë-C3 al gezien? Duurt nog een halfjaartje voordat die leverbaar is, maar die heb je vanaf € 24K em dan gaat de subsidie er nog af.
Net een maatje groter als de spring, en een WLTP van 320km.
Was mij onbekend, maar na jouw tip even gekeken.... heel veel groter dan de Spring is hij echt niet. En de kofferbak is écht klein. Ik vind hem ook bijzonder lelijk en ik heb die mini-ev van Citroen in Engeland in reviews gezien waar mensen echt hele grote (terechte) klachten hadden over de (bouw)kwaliteit.

Maarrrrr de gebruikte accutechniek en claimed range zijn wel interessant. Interieur en vooral dat iele stuurtje lijken me echt kut, maar op papier zou het een contender kunnen zijn idd. Is hij al ergens te rijden/testen? Want zo lang moet de Toyota dan nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003

Blokker_1999

Full steam ahead

De Mazda zou ik absoluut nooit doen. Ondertussen enkele jaren op de markt, zijn er vziw niet al te veel van verkocht en heb eigenlijk nog nooit een review tegengekomen waarin deze wagen aanbevolen werd. Net op het punt dat belangrijk is voor EVs, het bereik/verbruik scoort deze wagen in de praktijk zeer slecht, combineer dat met het trage snelladen en ik zou hem niet snel willen gebruiken voor meer dan ritjes in de buurt vrees ik.

De Nissan LEAF zou ik zelf vooral naar de 2.zero generatie kijken en zeker goed uitkijken dat de batterij nog in een goede staat is. Doordat de batterij niet actief gekoeld wordt, zelfs geen geforceerde ventilatie, loopt de SOH sneller achteruit dan bij andere merken. Als je van plan bent om langere trips te maken, echt lange trips, zit je ook met het nadeel dat door gebrek aan koeling de batterij nogal heet weet te worden en nog trager gaat laden. En enkel verkrijgbaar met CHAdeMO voor het snelladen, iets wat een steeds kleiner aandeel van DC laadpalen zullen hebben daar we in Europa gestandariseerd zijn op CCS.

De e-Golf is zeker een veilige keuze. Let wel dat enkel de modellen vanaf 2017 een bereik van iets meer dan 200km kunnen halen. Zouden in de basis niet te veel last mogen hebben van batterijdegradatie maar in de winter maanden zal je toch eerder op een praktische 150km max bereik moeten rekenen verwacht ik.

De Ioniq classic is ook een relatief veilige keuze. De grotere batterij is wel enkel vanaf modeljaar 2020 (tweede helft 2019) maar die is dan weer trager in het snelladen. Als je eens echte lange ritten doet wordt paradoxaal genoeg de kleinere batterij sneller op afstanden van boven de 500km, ondanks dat je vaker zult moeten stoppen. Het is een wagen die het ook moet hebben van zijn efficientie. De 28kWh versie moet in vele gevallen niet onderdoen voor de e-Golf met zijn 36kWh batterijcapaciteit als het op bereik aankomt.

Stellantis zal onder meerdere merken een variant van de e-C3 uitbrengen, je zou dus ook nog even kunnen afwachten om te kijken of de variant uit de Peogot of Opel stal je meer zullen bevallen, al is hun lancering uiteraard nog verder weg. Net zoals die van de ID.2 (al zal die nog kleiner zijn vermoed ik). Een tweedehands ID.3 op dit prijspunt hoeft ook niet noodzakelijk slecht te zijn. De grootste problemen die deze wagens in hun eerste jaar hadden waren hoofdzakelijk softwarematig, en dat is uiteindelijk allemaal verbeterd. Mocht je de kans hebben om 1 te testen zou ik zeker niet neen zeggen, tenzij het interieur je niet aanstaat met die vreemde drive selector en klein schermpje boven het stuur.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ja, dat is een goed punt, vooral over dat actief koelen, dat deed die Ioniq wel maar dan ga je toch alweer naar 24k toe, al vind ik wel dat je daarvoor meer auto krijgt dan die E-C3 van Citroen lijkt te zijn.

De leaf komt er op papier heel goed vanaf, nu ik een excel aan het maken ben met de (voor mij) belangrijkste verschillen, maarrrrrr ik vind iets typisch:

https://ev-database.org/car/1241/Mazda-MX-30
https://ev-database.org/car/1106/Nissan-Leaf
https://ev-database.org/car/1087/Volkswagen-e-Golf

wanneer ik de laadsnelheid voor '11KW' laden vergelijk tussen de Leaf en de E-Golf:

3-phase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.6 kW † 12h45m 18 km/h (Leaf)
3-phase 16A (11 kW) 230V / 2x16A 7.2 kW † 5h15m 36 km/h (Golf)

begrijp ik nu goed dat de Golf uit dezelfde 11kw laadstations meer power kan trekken? Meer dan dubbel de laadsnelheid. Ik kijk specifiek hiernaar omdat mijn thuislaadpaal 400v en 3x25a 'mag' gebruiken maar in de praktijk nemen de meeste mensen 11kw voor thuis en dat is mij hier op GoT ook geadviseerd qua kosten/baten.

De hele exercitie is bedoeld om onder de 20k te blijven en daarbinnen zoveel mogelijk praktisch nut in een EV te vinden. Het lijkt er toch op dat de Golf dan de juiste keuze is? Wel de saaiste inderdaad, maar een goeie combi van lokaal verkeer en toch de optie om eens wat verder te reizen.

@Blokker_1999 potverdorie je hebt precies gelijk:

https://ev-database.org/nl/auto/1057/Hyundai-IONIQ-Electric

zelfde average WLTP range als de Golf ondanks de veel kleinere accu. En zou je dan alsnog wel die paar k extra stuk willen slaan voor de facelift versie krijg je gelijk een 250km average.

[ Voor 32% gewijzigd door HTT-Thalan op 22-10-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:58
Leaf - alle opties die je maar kan wensen, nieuw model vanaf 14k dacht (komt nog subsidie bovenop), relatief grote accu. Voor dat bedrag krijg je niks beters.

Dan heb je nog de Kona en de Amepera-e (grootste accu) die ik niet op jouw lijstje zie staan. Of de laatste vw e-up met grotere accu (2020 model).

[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 22-10-2023 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
STIMPPYYY schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:08:
Leaf - alle opties die je maar kan wensen, nieuw model vanaf 14k dacht (komt nog subsidie bovenop), relatief grote accu. Voor dat bedrag krijg je niks beters.

Dan heb je nog de Kona en de Amepera-e (grootste accu) die ik niet op jouw lijstje zie staan.
Ja, ik moet oppassen voor Scope Creep. Voor de lange afstanden HEBBEN we een prima auto. Het is heel verleidelijk om een EV te kiezen die dat ook eens kan (voor die 2 keer per jaar dat ik de trekhaak nodig heb terwijl mijn vrouw een lange reis maakt naar het zuiden des lands ivm vrienden/familie) maar in de praktijk zou ik niet vaak in de situatie moeten komen dat ik het met een niet-actief gekoelde accu niet af kan.

Enige worry hier is de batterijdegradatie, sommigen insinueren dat deze slechter uit kan vallen bij de leaf vanwege het ontbreken van koeling, doch de E-Golf is ook niet (actief) gekoeld en die doen het altijd heel goed in degradatietesten. Ik heb er dus even twee Autoweek degradatietesten bij gepakt. De Leaf 40kw in die test was bij een tellerstand van 66k al 8 procent kwijt. De Ioniq (pre-facelift) was 9% kwijt, maar over 166k gereden kilometers... en die zal ook nog eens veel meer laadcycles voor zijn kiezen hebben gehad gezien het accuformaat.

Ga ik specifiek naar de facelift versie zoeken vind ik er waarempel eentje bij mij zowat om de hoek voor net iets over de 20k. Daarna worden het allemaal Kona's en geen Ioniqs.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 22-10-2023 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16:47
hyundai kona ev 2018. gebruikt te vinden rond de 20k. naast tesla een van de eerste serieuze ev”s waar je een 400km ver mee komt. in duitsland goedkoper te krijgen, zonder bpm goedkoop te importeren. kan maar 1 fase laden, dus laden duurt lang maar er zit een franny charger bij die je gewoon ama het stopcontact hangt en een gebruikte laadpaal kost je ook maar 100 euro (zoek op lola op marktplaats)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, ik ben twee ervaringen rijker. Ik heb gekeken bij de enige E-Golf die ik hier in de buurt kon vinden, een 2016 model, dus met de (veel te) kleine accu. Niet proefgereden, vond ik niet fair om te vragen omdat ik die sowieso niet wil kopen. Maar de impressie was niet geweldig. Het ziet er allemaal een beetje outdated uit, nog een heuse klapsleutel, de kofferbak was erg klein en ook de achterbank hield (voor de kinderen) niet over.

Wel een proefrit gemaakt met een Ioniq. Helaas met de facelift versie, ik wilde juist een beeld op doen van de pre-facelift Ioniq maar die hadden ze hier niet staan. En die auto stelde juist helemaal niet teleur. Alhoewel hij echt wel bizar veel knoppen heeft (beetje space age) zit het er allemaal fris en modern uit. De auto rijdt ook echt heel goed. Weinig verschil tussen eco en sportstand (wat wil je ook met 136pk), getest met o.a. maximale regeneratie zodat je in feite met 1 pedaal rijdt, en dat ging echt heel prettig. De auto is veel ruimer dan ik had verwacht, heeft veel opslag in de cockpit en de kofferbak bood ruim plaats aan onze woef met nog extra zaken. De stoelen waren ook echt heel fijn (ik zie me daar wel kilometers in maken zeg maar). Met andere woorden, door een heel klein beetje boven budget te gaan krijg ik een EV die veel meer kilometers kan vervangen dan eentje die net een (prijs)klasse lager zit.

Voornaamste punten waar de auto het liet liggen is die verschrikkelijke gespleten achterruit (je ziet geen klap) en ik was ook echt niet onder de indruk van het geluidssysteem maar dat is eigenlijk geen factor in deze aanschaf.

De nieuwe vragen waar ik dus nu mee thuisgekomen ben:

- is een 2019+ versie E-Golf beter/nieuwer/frisser/ruimer dan de versie daarvoor?
- zitten er significante verschillen in rij-ervaring, comfort of geluid in de pre- en facelift versies van de Ioniq?
- moet ik qua accu dan voor pre- of facelift gaan?

Vooral dat laatste vind ik echt heel moeilijk te besluiten. Ik heb even 3 afstanden op een rijtje gezet die we enkele keren per jaar rijden om familie te bezoeken:

- Voorhout (227km vanaf huis)
- Breda (239km vanaf huis)
- Rotterdam (228km vanaf huis)
- Hulst (328km vanaf huis)

https://ev-database.org/nl/auto/1165/Hyundai-IONIQ-Electric

de cijfers zeggen dat ik in de winter 200km gecombineerd moet verwachten uit de facelift versie. Dat is dus onvoldoende, en ik zal voor elke rit een tussenstop moeten maken. Deze uitvoering heeft een langzamere laadsnelheid, maar als ik 'slechts' 50km tekort kom is zo'n tussenstop waarschijnlijk niet heel lang. De FastCharge doet 220km/u dus met een kwartier kun je weer doorrijden, en dan ter plaatse helemaal volladen voor de terugrit. Zo'n rit naar zeeland is dan niet echt binnen bereik, dus daarvoor gaat de gewone auto benut worden, maar voor alles daarbuiten zou het nog te overzien zijn.

@Lochnes ik weet niet waar jij winkelt, maar de Kona's die ik voor ±21k op gaspedaal zie zijn allemaal de 39kwh versie (250km bereik).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik heb zelf 2 weken terug een Opel Ampera-E aangeschaft voor 20.500 euro (gaat nog 2000 euro subsidie vanaf).
bouwjaar 2020, 41.000 km op de teller.
In verband met een lopende terugroepactie wordt er gratis nog een gloednieuwe 66 kWh (!) accu ingezet met weer 8 jaar garantie.

Ik vond het zelf een leuke vondst. Wie weet ook wat voor jou?

Nadeel: snelladen met max 50 kW, echter wel een flink bereik. 423 km (WLTP) maar dat is op basis van de oude 60 kWh accu.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 23-10-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
de Peer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:58:
Ik heb zelf 2 weken terug een Opel Ampera-E aangeschaft voor 20.500 euro (gaat nog 2000 euro subsidie vanaf).
bouwjaar 2020, 41.000 km op de teller.
In verband met een lopende terugroepactie wordt er gratis nog een gloednieuwe 66 kWh (!) accu ingezet met weer 8 jaar garantie.

Ik vond het zelf een leuke vondst. Wie weet ook wat voor jou?

Nadeel: snelladen met max 50 kW, echter wel een flink bereik. 423 km (WLTP) maar dat is op basis van de oude 60 kWh accu.
Eerder niet gezien... waarom is er een terugroep en hoe weet je of je dat gaat krijgen / nodig hebt op je aanschaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

HTT-Thalan schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:01:
[...]

Eerder niet gezien... waarom is er een terugroep en hoe weet je of je dat gaat krijgen / nodig hebt op je aanschaf?
er zijn ooit 1 of 2 auto's in brand gevlogen volgens mij, daarom krijgen alle auto's een nieuwe (verbeterde) accu met ook nog eens hogere capaciteit. Meestal zal dit al gebeurd zijn 1 jaar terug. En zo niet dan wordt het alsnog gedaan. Tot die tijd krijg je 10 euro per dag als compensatie.
Hoe dat precies werkt weet ik niet maar via de kentekencheck kun je ook zien dat er nog een terugroepactie open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
de Peer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:04:
[...]

er zijn ooit 1 of 2 auto's in brand gevlogen volgens mij, daarom krijgen alle auto's een nieuwe (verbeterde) accu met ook nog eens hogere capaciteit. Meestal zal dit al gebeurd zijn 1 jaar terug. En zo niet dan wordt het alsnog gedaan. Tot die tijd krijg je 10 euro per dag als compensatie.
Hoe dat precies werkt weet ik niet maar via de kentekencheck kun je ook zien dat er nog een terugroepactie open staat.
"Koop een Opel, ze vliegen nu echt niet meer in de fik!" - ik weet niet hoe ik me daarbij voel _O-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

HTT-Thalan schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:07:
[...]

"Koop een Opel, ze vliegen nu echt niet meer in de fik!" - ik weet niet hoe ik me daarbij voel _O-.
Het mankement is opgelost. En enkele auto's van de hele vloot is natuurlijk compleet verwaarloosbaar risico, zeker nu er een gepaste maatregel is genomen.
Ik zie het juist als een kans. Een auto met een imagoprobleem dat eigenlijk gewoon opgelost is, en dan ook nog eens een gloednieuwe accu met hogere capaciteit.
Hij werd al eerder genoemd in je topic:
STIMPPYYY in "Kleine elektrische auto ter vervanging van een Starlet"

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 23-10-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Oh, ik heb het net nog eens gecontroleerd, ik heb zojuist WEL met de pre-facelift versie gereden. Positief, dan heb ik dus toch de juiste indruk opgedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
de Peer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:09:
[...]

Het mankement is opgelost. En enkele auto's van de hele vloot is natuurlijk compleet verwaarloosbaar risico, zeker nu er een gepaste maatregel is genomen.
Ik zie het juist als een kans. Een auto met een imagoprobleem dat eigenlijk gewoon opgelost is.

[...]

Hij werd al eerder genoemd in je topic:
STIMPPYYY in "Kleine elektrische auto ter vervanging van een Starlet"
Ik bedoelde dat hij eerder niet op gaspedaal naar boven kwam op mijn zoekcriteria, excuus voor de verwarring. Ik heb er net een paar opgezicht met goeie foto's, en het kofferbakje is echt wel tiny, of niet? Volgens mij kleiner dan de Golf, die goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Even mijn duit in het zakje doen:
Een e-Corsa of e-208 met bouwjaar 2020 t/m ergens eind 2021 moet je als particulier alleen met een boogje omheen lopen.
De modellen vanaf eind 2021 met de efficiëntere aandrijving zijn een stuk interessanter.
Ik heb er afgelopen week in het Opel topic ook al een stukje over geschreven, maar er spelen een paar problemen met deze auto's die mogelijk duizenden euro's kunnen kosten.
Probleem met de boordlader kost bijvoorbeeld tussen de €2.000 en €3.000 en wordt schijnbaar niet altijd onder garantie gerepareerd.
Mijn e-Corsa van 2020 heeft in 55.000 km 6 banden versleten... Ook niet leuk als particulier.
Dus alleen doen als je heel goede garantie afspraken kan maken.

Verder echt heel fijne auto's, maar die kinderziektes zijn niet leuk als particulier. De nieuwere modellen met verbeterde aandrijving hebben voor zover ik her en der kan lezen een stuk minder problemen.

e-Corsa heeft inderdaad 3 gordels achterin. Achterbak is vrij klein, maar met de hoedenplank verwijderd zou een flinke hond denk ik wel passen.

Qua bereik haal je in de zomer redelijk eenvoudig de 250km, in de winter moet je rekening houden met 200km.
Met max 100 á 110 km/h op de snelweg moet dat wel lukken. Ga je 130 rijden is met met 150km wel op,,,,
Die nieuwere modellen zijn iets beter.
Zelf heb ik over de laatste >10.000 km 15,0 kWh/100km gehaald.

[ Voor 12% gewijzigd door Paling1 op 23-10-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

HTT-Thalan schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:12:
[...]

Ik bedoelde dat hij eerder niet op gaspedaal naar boven kwam op mijn zoekcriteria, excuus voor de verwarring. Ik heb er net een paar opgezicht met goeie foto's, en het kofferbakje is echt wel tiny, of niet? Volgens mij kleiner dan de Golf, die goedkoper is.
Het is mijn 1e auto, dus ik heb zelf weinig vergelijkingsmateriaal. Maar dit is wel informatief:
YouTube: Opel Ampera-e banana box test
aantal bananendozen dat er in past, zie ook het onderschrift van de video voor een vergelijking met andere auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
HTT-Thalan schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:54:

- is een 2019+ versie E-Golf beter/nieuwer/frisser/ruimer dan de versie daarvoor?
- zitten er significante verschillen in rij-ervaring, comfort of geluid in de pre- en facelift versies van de Ioniq?
- moet ik qua accu dan voor pre- of facelift gaan?

Vooral dat laatste vind ik echt heel moeilijk te besluiten. Ik heb even 3 afstanden op een rijtje gezet die we enkele keren per jaar rijden om familie te bezoeken:

Een 2019+ E-Golf met Kessy (key-less entry/start) en Virtual Cockpit (scherm in plaats van tellers) zal wel wat moderner overkomen. Ik verwacht dat de ruimte van zowel achterbank als achterbak niet wezenlijk zal verschillen.

Als je op locatie op straat kan laden kom je uit zonder te snel laden...En had je toevallig niet een Dacia staan voor lange ritten >:)

De Ionic is een efficiënte auto die goed bekend staat, zowel voor als na de facelift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je al eens naar Occasion Private Lease gekeken? Daar worden ook regelmatig elektrische auto's aangeboden en dan is de kop er al af waardoor het leasetarief een stuk lager ligt. Dat kan voordelig zijn om de komende jaren te overbruggen tot elektrisch wat meer gemeengoed is en de tweedehands markt ook wat meer aangetrokken is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:45
HTT-Thalan schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:54:

https://ev-database.org/nl/auto/1165/Hyundai-IONIQ-Electric

de cijfers zeggen dat ik in de winter 200km gecombineerd moet verwachten uit de facelift versie. Dat is dus onvoldoende, en ik zal voor elke rit een tussenstop moeten maken. Deze uitvoering heeft een langzamere laadsnelheid, maar als ik 'slechts' 50km tekort kom is zo'n tussenstop waarschijnlijk niet heel lang. De FastCharge doet 220km/u dus met een kwartier kun je weer doorrijden, en dan ter plaatse helemaal volladen voor de terugrit. Zo'n rit naar zeeland is dan niet echt binnen bereik, dus daarvoor gaat de gewone auto benut worden, maar voor alles daarbuiten zou het nog te overzien zijn.
Die ev-database geeft een vrij goede inschatting van het bereik, maar je rechtervoet bepaald nog steeds veel.
De opgegeven 200km kan hoogstwaarschijnlijk ook 180km worden of misschien wel 250km.
Mijn advies zou zijn om die lange afstanden eens niet 110 km/u te rijden, maar bijvoorbeeld 95 km/u voor die enkele keer dat dit nodig zou zijn. Dat kwartiertje snelladen is dan niet nodig en waarschijnlijk ben je zelfs eerder op je bestemming.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
als je openstaat voor een chinees:

MG ZS, met SEPP rond of onder 20k.

45kwh batterij. dus die 150km in winter lukt je gegarandeerd.

Leuke autos beginnen bij 30k eigenlijk.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
@nooberke zeker, de benzine-auto blijft, en dat moet ook wel want achter de EV kan geen trekhaak (heb ik zeer regelmatig nodig) en de Dacia is simpel heel groot en praktisch (dakdragers, koffer). Ook is hij voor vakanties daarom onmisbaar. Ik kwam achter al vrij snel tot de conclusie dat de goedkoopste prijsklasse allemaal Mii/Citigo/Zoë achtige auto's waren, te klein voor ons. De klasse daarboven had heel veel golfjes, en uiteindelijk kwam ik dus in de categorie tot 20k terecht. De Ioniq verrast omdat hij dus eigenlijk geschikt is voor meer dan ik initieel zocht (qua type gebruik en vooral afstanden), zonder dat hij schokkend veel meer kost dan de goedkoopste auto's in deze klasse (vanaf ± 16k/17k).

@Tsurany geen interesse in lease, ik wil het zelf in eigendom hebben.

@Vulcan750 goed punt, maar dat voordeel gaat dan natuurlijk op voor elke EV.

@Simply1337 De MG is net als de eerder bekeken Mazda weinig te vinden, en dat vind ik risky (er zal een reden voor zijn). De Hyundai dealer heeft de MX-30 E-skyactiv staan en desgevraagd gaf hij mij te kennen dat er per week '3 man komt voor dat kreng en allemaal afhaken'. Hij ziet er supertof uit maar de achterbank is krap en de laadsnelheid erg laag (bovenop zijn slechte bereik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
HTT-Thalan schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:36:
@Simply1337 De MG is net als de eerder bekeken Mazda weinig te vinden, en dat vind ik risky (er zal een reden voor zijn).
VanMossel is importeur en verkoper van MG in NL. Ze hebben er genoeg staan, laatstaan in het buitenland ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Simply1337 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:06:
[...]

VanMossel is importeur en verkoper van MG in NL. Ze hebben er genoeg staan, laatstaan in het buitenland ;)
Ik druk me weer niet goed uit :P. Hij lijkt weinig populair. Er staat er zeker minder van te koop in NL dan andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
HTT-Thalan schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:07:
[...]

Ik druk me weer niet goed uit :P. Hij lijkt weinig populair. Er staat er zeker minder van te koop in NL dan andere opties.
want chinees.. men was terughoudender in het begin toen MG hun ZS verkocht.. de MG 4 ondertussen verkoopt wel weer veel beter invergelijkingmet ZS, maarja 30k.. en voor 30k zijn er ook ander mooi spul te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003

Blokker_1999

Full steam ahead

Om even het Opel Ampera-E verhaal te vervolledigen. Dit was de Europese versie van de Chevrolet Bolt. Als je het verhaal wenst te onderzoeken is dat eigenlijk de wagen waarop je moet zoeken. Op zich een degelijke EV, degelijk bereik en degelijke bouwkwaliteit met 1 groot probleem. Er zijn fouten gemaakt in de batterijconstructie van dat voertuig.

Daardoor zijn er wel meer dan 1 of 2 in brand gevlogen vrees ik. Er zijn enkele tientallen exemplaren uitgebrand. Statistisch gezien is de kans nog altijd zeer klein daar er meer dan 150 000 exemplaren van het model verkocht zijn toen uiteindelijk besloten werd elke Bolt (en dus ook Ampera-E) zijn batterij volledig na te kijken. Alle wagens geproduceerd tussen 2017 en 2021 zijn getroffen door de terugroepactie en krijgen daarbij een splinternieuwe batterij. GM lijkt ondertussen evenwel gestopt te zijn met het vervangen van de batterijen en is opnieuw overgestapt naar een softwarematige fix volgens informatie die ik nu online tegenkom. Als je dus een model vindt met oude batterij, weet dan dat je geen nieuwe meer krijgt en een licht verhoogd risico loopt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Blokker_1999 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:51:
Om even het Opel Ampera-E verhaal te vervolledigen. Dit was de Europese versie van de Chevrolet Bolt. Als je het verhaal wenst te onderzoeken is dat eigenlijk de wagen waarop je moet zoeken. Op zich een degelijke EV, degelijk bereik en degelijke bouwkwaliteit met 1 groot probleem. Er zijn fouten gemaakt in de batterijconstructie van dat voertuig.

Daardoor zijn er wel meer dan 1 of 2 in brand gevlogen vrees ik. Er zijn enkele tientallen exemplaren uitgebrand. Statistisch gezien is de kans nog altijd zeer klein daar er meer dan 150 000 exemplaren van het model verkocht zijn toen uiteindelijk besloten werd elke Bolt (en dus ook Ampera-E) zijn batterij volledig na te kijken. Alle wagens geproduceerd tussen 2017 en 2021 zijn getroffen door de terugroepactie en krijgen daarbij een splinternieuwe batterij. GM lijkt ondertussen evenwel gestopt te zijn met het vervangen van de batterijen en is opnieuw overgestapt naar een softwarematige fix volgens informatie die ik nu online tegenkom. Als je dus een model vindt met oude batterij, weet dan dat je geen nieuwe meer krijgt en een licht verhoogd risico loopt.
Ik heb mijn keuze denk ik wel al gemaakt. De Leaf heeft een oude stekker en relatief meer batterijdegradatie, de Golf valt veel kleiner uit dan ik dacht en de Mazda is leuk op de looks maar qua EV de minste keuze (en een krappe achterbank). De Ioniq bied voor vergelijkbare prijzen aan de Golf een meer complete auto met een zuiniger verbruik, en is ook nog eens veel ruimer vanbinnen.

@Jazsie

Ja, ik zou een grotere accu misschien wel prettig vinden, maar ik moet binnen mijn scope blijven - de bedoeling was een EV voor lokaal verkeer met af en toe een uitstapje, dus de 28kw variant kan dat prima aan. De 38kw variant is niet heel veel duurder, maar 2k extra voor een batterijcapaciteit die ik niet vaak ga benutten is óók zonde.

Ik winkel nu bij:

https://www.vanmossel.nl/...oertuig=n,d&sort=PrijsAsc

die hebben er veel staan. Ik heb gesorteerd op auto's tot 22.500 euro, gaat nog een klein beetje inruil vanaf en de 2k cashback. Model wat ik nu op het oog heb kost zo meeneemen 19.500 dus dan ben ik voor 17k eindprijs spekkoper denk ik. Binnen die selectie van modellen tot 22.500 euro zit er slechts 1 model bij met de 38kwh accu, die heeft dan bijna het dubbele aan kilometers.

[ Voor 11% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-10-2023 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Blokker_1999 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:51:
Als je dus een model vindt met oude batterij, weet dan dat je geen nieuwe meer krijgt en een licht verhoogd risico loopt.
De auto's tot en met bouwjaar 2019 krijgen nog steeds een nieuwe accu. Alleen de nieuwere niet.

Voor mij staat de nieuwe accu in bestelling. Ik wacht nu tot hij binnen is.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 23-10-2023 20:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 20:14
Goede overwegingen gemaakt lees ik.

Persoonlijk zou ik die 2k extra erin investeren voor de 38kW variant want:

- Omdat je accu groter capaciteit heeft hoef je minder vaak te laden = minder accu cycles en dus minder degradatie.
- Het is makkelijker om tussen de 10-80% lading te blijven voor optimale accu levensduur.
- Je accu capaciteit neemt af, ook over aantal jaren heb je dan nog "genoeg" erin zitten dat de auto inzetbaar blijft.
- Je capaciteit in de winter is fors minder, 1/3 minder is geen uitzondering (afhankelijk van de auto).
- Bij eventuele verkoop krijg je meer terug voor je auto.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Jazsie schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:13:

- Omdat je accu groter capaciteit heeft hoef je minder vaak te laden = minder accu cycles en dus minder degradatie.
- Het is makkelijker om tussen de 10-80% lading te blijven voor optimale accu levensduur.
- Je accu capaciteit neemt af, ook over aantal jaren heb je dan nog "genoeg" erin zitten dat de auto inzetbaar blijft.
- Je capaciteit in de winter is fors minder, 1/3 minder is geen uitzondering (afhankelijk van de auto).
Mhm.... ik zat pas in een tesla die 428k gelopen had. EV's kunnen blijkbaar lang mee als je er goed voor zorgt. Misschien moet ik die 'hoge' 93k kilometerstand niet zo erg vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
HTT-Thalan schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:16:
[...]
Mhm.... ik zat pas in een tesla die 428k gelopen had. EV's kunnen blijkbaar lang mee als je er goed voor zorgt. Misschien moet ik die 'hoge' 93k kilometerstand niet zo erg vinden?
Mee eens met Jazsie. Teveel plussen om niet voor het vernieuwde model te gaan, ik zou zeker gaan kijken en proefrijden! Sowieso zit er een vol jaar garantie op, 93k op de teller hoeft motorisch geen probleem te zijn. Die 2k prijsverschil beur je later makkelijk terug tov het oudere model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Vulcan750 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:49:
[...]

Mee eens met Jazsie. Teveel plussen om niet voor het vernieuwde model te gaan, ik zou zeker gaan kijken en proefrijden! Sowieso zit er een vol jaar garantie op, 93k op de teller hoeft motorisch geen probleem te zijn. Die 2k prijsverschil beur je later makkelijk terug tov het oudere model.
Ok, ik heb de oude versie proefgereden, maar dan gaan we morgen terug om e.e.a. met ze in gang te gaan zetten. Even tenaamstellingscode van het oude brik geregeld (want die ruilen we dan in) en dan nog even sjacheren natuurlijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Okay, alles is geregeld en betaald. Volgende week maandag zoem ik weg in deze:

https://www.vanmossel.nl/voorraad/s/1147732-hyundai-ioniq

in totaal 19.600 betaald inclusief inruil van de oude starlet, een afleverbeurt, een CCS laadkabel + een granny charger. Uitgebreid proefgereden, functies getest, ding functioneert naar behoren en geen kraakjes of gekke dingen gevonden behalve een band die wat zacht stond.

Dit is de versie met Infinity Audio, klinkt erg goed. Ook dat Android Auto werkt echt simpel en fijn! We hebben 12 maanden volledige Bovag garantie met daarbovenop nog garantie op de accu tot eind 2027 of 180.000km, wat eerst komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:55

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Nette wagen!

Wilde ik net zeggen dat ik een 2016 zoe met koopaccu heb. Vorig jaar gekocht voor 14k. 40kwh accu.

Deze auto is een stukje ruimer..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:48
Jazsie schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:13:

Voor 2k zou ik ook voor de 38kwh gaan, omdat je dan een moderner infotainmentsysteem hebt met groter scherm en volgens mij ook app toegang :)

Maar voor de batterij zou ik toch echt de kleinere variant prefereren. Op lange afstanden is sneller snelladen waardevoller, en op korte afstanden heb je (regelmatig) ruim voldoende aan 220km, of 180km in de winter. Accucapaciteit en degratatie is zwaar overrated, en de ioniq is bewezen op dat vlak.

Bij verkoop is een grotere accu wellicht meer waard, omdat de meeste kopers geen kenner zijn en denken dat 'meer accu = beter' :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
HTT-Thalan schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:49:

in totaal 19.600 betaald inclusief inruil van de oude starlet, een afleverbeurt, een CCS laadkabel + een granny charger. Uitgebreid proefgereden, functies getest, ding functioneert naar behoren en geen kraakjes of gekke dingen gevonden behalve een band die wat zacht stond.

Dit is de versie met Infinity Audio, klinkt erg goed. Ook dat Android Auto werkt echt simpel en fijn! We hebben 12 maanden volledige Bovag garantie met daarbovenop nog garantie op de accu tot eind 2027 of 180.000km, wat eerst komt.
Gefeliciteerd! Ga je veel plezier aan hebben! Zo'n Premium is bommetje vol en de kleur is erg apart!

Ga je thuis aan de Granny laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
nooberke schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:12:
[...]

Gefeliciteerd! Ga je veel plezier aan hebben! Zo'n Premium is bommetje vol en de kleur is erg apart!

Ga je thuis aan de Granny laden?
Nee, heb net de opdracht gegeven voor zo'n zonneplan lader. 3 weken levertijd.

En inderdaad bommetje vol! De stoel schuift terug als je de deur open doet, hij stuurt vanzelf binnen de lijntjes, alle stoelen zijn verwarmd en voorin zelfs gekoeld, stoelgeheugen, licht/wissers/airco alles automatisch, en ik vergeet vast een hoop want ik een half uur proefrit heb ik niet alle knoppen kunnen proberen. In sportstand komt het nog aardig van zijn plek (geen tesla performance uiteraard) en hele leuke details zoals verlichting overal, het dash dat van kleur wisselt navenant de performance mode, idd een groot scherm etc etc etc.

Ik zou zeggen dat hij luxer is dan alle leaseauto's die ik ik heb gereden in mijn leven, echt wel content mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:25

En een volle brandstoftank lees ik! Wat ga je daarmee doen? ;)
Welkom in de wereld van elektrische auto's! De laadkabel die je erbij krijgt is neem ik aan die voor aan een trage laadpaal? Dat is een type2, geen CCS. CCS hangt altijd vast aan de snellader (beetje zwaar om mee te sleuren).
Proficiat alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 20:14

Goede keus, ga je zeker plezier van hebben !
Richh schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:02:
[...]

Voor 2k zou ik ook voor de 38kwh gaan, omdat je dan een moderner infotainmentsysteem hebt met groter scherm en volgens mij ook app toegang :)

Maar voor de batterij zou ik toch echt de kleinere variant prefereren. Op lange afstanden is sneller snelladen waardevoller, en op korte afstanden heb je (regelmatig) ruim voldoende aan 220km, of 180km in de winter. Accucapaciteit en degratatie is zwaar overrated, en de ioniq is bewezen op dat vlak.

Bij verkoop is een grotere accu wellicht meer waard, omdat de meeste kopers geen kenner zijn en denken dat 'meer accu = beter' :P
Groter accu capaciteit is weldegelijk beter. Redenen heb ik al opgenoemd.

Sneller snelladen is dan weer iets persoonlijks.
Net als dat jij vind dat 220km of 180km in de winter genoeg is (als je dit uberhaupt haalt).

En helaas doet ook deze accu aan degradatie, ontkom je niet aan.

Hoef je geen kenner voor te zijn dat "meer accu = beter" is >:).

Spreek je over 50kWh+ accu capaciteit, dan kan ik mij daar wel iets bij indenken afhankelijk van hoeveel je rijd.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
maarte997 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:19:
[...]

En een volle brandstoftank lees ik! Wat ga je daarmee doen? ;)
Welkom in de wereld van elektrische auto's! De laadkabel die je erbij krijgt is neem ik aan die voor aan een trage laadpaal? Dat is een type2, geen CCS. CCS hangt altijd vast aan de snellader (beetje zwaar om mee te sleuren).
Proficiat alvast!
Oh ja weet ik veel, het is mijn eerste EV :P. Ik heb een granny charger en een dikke kabel, waarmee zij hem zelf ook opladen bij de dealer, aan een ecotap punt voor de deur. Ik heb een Zonneplan box besteld met een kabel er al aan, dus de kabel die ik meekreeg kan in de kofferbak blijven indien ik thuis laad.

Ik heb overigens wel om een accurapport gevraagd bij aflevering, gaan ze doen. Dat ik een beetje een idee heb hoe de accu er voor staat aan het begin van onze avonturen samen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Jazsie schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:20:
[...]

Groter accu capaciteit is weldegelijk beter. Redenen heb ik al opgenoemd.

Sneller snelladen is dan weer iets persoonlijks.
Net als dat jij vind dat 220km of 180km in de winter genoeg is (als je dit uberhaupt haalt).

En helaas doet ook deze accu aan degradatie, ontkom je niet aan.

Hoef je geen kenner voor te zijn dat "meer accu = beter" is >:).

Spreek je over 50kWh+ accu capaciteit, dan kan ik mij daar wel iets bij indenken afhankelijk van hoeveel je rijd.
Laat ik het zo zeggen: in het geval van de Ioniq classic zijn veel mensen het met je oneens. :P Ja, je komt verder met een 38kWh-versie, maar het snelladen is dusdanig trager (nog geen 50kW vs 70kW tot 80%) dat veel mensen de 28kWh-versie prefereren, inclusief ikzelf. De accudegradatie van de 28kWh-versie is vooralsnog bij de meeste mensen nihil, ook op een hogere kilometerstand. Dat heeft te maken met de marge die Hyundai heeft ingebouwd (het is eigenlijk een 30,4kWh accu). Die marge wordt eerst gebruikt.

Desalniettemin is ook de facelift-versie een goede keuze. Heel veel plezierige kilometers toegewenst!

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Krisp schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:28:
[...]

Laat ik het zo zeggen: in het geval van de Ioniq classic zijn veel mensen het met je oneens. :P Ja, je komt verder met een 38kWh-versie, maar het snelladen is dusdanig trager (nog geen 50kW vs 70kW tot 80%) dat veel mensen de 28kWh-versie prefereren, inclusief ikzelf. De accudegradatie van de 28kWh-versie is vooralsnog bij de meeste mensen nihil, ook op een hogere kilometerstand. Dat heeft te maken met de marge die Hyundai heeft ingebouwd (het is eigenlijk een 30,4kWh accu). Die marge wordt eerst gebruikt.

Desalniettemin is ook de facelift-versie een goede keuze. Heel veel plezierige kilometers toegewenst!
Ik ging vooral overstag vanwege een berekening van een Ioniq forum waarin ze (m.i. terecht) aanhalen dat 80% state of charge niet hetzelfde is in beide accu's (16% in de ene is 20% in de andere bij wijze van spreken). Ja, het laad iets langzamer, maar in hun praktijktesten scheelde het voor fast charges aan de snelweg slechts 1 a 2 minuten om een bepaalde hoeveelheid range toe te voegen. En met 250km bereik kan ik veel meer ritten ondernemen zonder uberhaupt aan de snelweg te hoeven stoppen. Bovendien voel ik wel wat voor dat argument om meer speelruimte tussen de 10 en 80% te hebben, ik doe hetzelfde met mijn telefoon en grasmaaier om de accu langer gezond te houden. En laten we die infinity audio niet vergeten 8) dat is echt wel 'mijn' optie, ik ben gek op lekker hard muziek draaien in de auto.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-10-2023 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
Gefeliciteerd met de aankoop @HTT-Thalan !
Verstandige keuze en een hele mooie, luxe uitvoering ook!
Dat DC laden niet zo supersnel is... tja, je kan niet alles hebben en in de dagelijkse praktijk zal je dit weinig nodig hebben. Zeker met een eigen laadpaal vertrek je 's ochtends immers altijd met een volle "tank".
Ps: met AC laden kan je gerust tot 100% laden, mits je dezelfde dag er ook een rit mee maakt.
DC laden komt wat kritischer, maar 90% kan weinig kwaad.

[ Voor 19% gewijzigd door Vulcan750 op 24-10-2023 14:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

HTT-Thalan schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:32:
[...]

Ik ging vooral overstag vanwege een berekening van een Ioniq forum waarin ze (m.i. terecht) aanhalen dat 80% state of charge niet hetzelfde is in beide accu's (16% in de ene is 20% in de andere bij wijze van spreken). Ja, het laad iets langzamer, maar in hun praktijktesten scheelde het voor fast charges aan de snelweg slechts 1 a 2 minuten om een bepaalde hoeveelheid range toe te voegen. En met 250km bereik kan ik veel meer ritten ondernemen zonder uberhaupt aan de snelweg te hoeven stoppen. Bovendien voel ik wel wat voor dat argument om meer speelruimte tussen de 10 en 80% te hebben, ik doe hetzelfde met mijn telefoon en grasmaaier om de accu langer gezond te houden. En laten we die infinity audio niet vergeten 8) dat is echt wel 'mijn' optie, ik ben gek op lekker hard muziek draaien in de auto.
Je doelt op deze post? Daar is het verschil kleiner dan in werkelijkheid, omdat hij met max 50kW ipv 70kW laadsnelheid rekent voor de 28kWh-versie. In de praktijk ben ik van 20-80% ongeveer (24,4-6,1)/66*60 ±16 minuten kwijt, vs 25 minuten voor de faceliftversie.

Maar zoals ook door anderen aangeven: in de praktijk laad ik zelden buiten de deur. Daarmee zijn beide auto's prima keuzes. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1