Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[PV] Nieuwbouwwoning hoeveel bijplaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vqm
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:05

TL;DR

Wat verwachten jullie dat ons gebruik gaat zijn? En hoeveel van dit verbruik zouden jullie hiervan proberen af te dekken met de veranderingen die eraan zitten te komen (terugleverboete & afbouwen salderen).
Beste Tweakers,
Graag zou ik jullie advies willen ontvangen over hoeveel zonnepanelen jullie zouden aanraden om toe te voegen in mijn specifieke situatie.

Ze zijn momenteel bezig met de bouw van onze hoekwoning die naar verwachting in augustus 2024 opgeleverd zal worden. Door de voorgeschreven BENG-regeling krijgen we standaard 3 zonnepanelen (x400), maar we hebben ook de mogelijkheid om extra panelen te laten installeren door de aannemer.

Jullie inzichten en suggesties worden zeer op prijs gesteld. Dank jullie wel!
Foto's & Beschikbare (dak)ruimte
Hierbij een mock foto van hoe het huis straks staat. Er passen mogelijk 20 panelen in de opstelling van deze foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKnoz9Bc-1kiaeIQ_j77MHn19Sw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JNBwohPkBG9gB6w17asDlsrv.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oxu2RcvsAJ6VdhpuYxBgRWI5pU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IK2TuTBkfYuOC6BzgAdExPcL.png?f=fotoalbum_large
Schaduw
De achterkant van het huis ligt op het Zuid-zuid-oosten. Maar hier staan ook bomen.
Jaarverbruik
Wij verbruiken nu als koppel 2800 kWh in ons appartement met daarnaast stadsverwarming voor het verwarmen. In de nieuwe situatie zijn we volledig elektrisch met een warmtepomp. Wij ontvangen vraag advies over het verwachte verbruik.

Nieuwe situatie
  • Gasloos; warmtepomp
  • Geen elektrische auto
  • 130m2
In de BENG berekening van ons huis staat een energiebehoefte (totaal?) van 64,81 kWh/m2 * 130 m2 oppervlakte huis = 8425.3 kWh per jaar

Als ik weer een andere waarden erbij staat uit het rapport staat er gebouwgebonden installaties 3323 kWh + niet gebouwgebonden installaties 2600 kWh = 5923.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHJ2TyLUQvYUmUGwhiPBV7umikA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkBHPWd0qLvotjUShBJBEWdd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hO4ePv58vVsgCyEJIb4SGK3j7lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GvUe8v1HoPdaOlhLHMtHfrV.jpg?f=fotoalbum_large
Huidige elektriciteitsaansluiting
Het wordt een 3-fase huis.
Budget en doel
Elektriciteitskosten verminderen en duurzamer leven. Echter vraag ik me af wat de juiste keuze is gezien de aankondiging van een terugleverboete door Vandebron en het afbouwen van de salderingsregeling.
Wie gaat het project uitvoeren
Onze aannemer i.s.m. PureSolar.
Bijhouden van data
Standaardapp van een fabrikant lijkt me prima.
Reeds verkregen offertes
Nog geen offertes ontvangen slechts een mock-up.
Regio
Brabant.

[ Voor 6% gewijzigd door vqm op 17-08-2023 12:33 ]

Beste antwoord (via vqm op 26-08-2023 18:30)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:34
Ik snap de 'Tetris' in de mock-up niet, misschien kan je aangeven op de tekening eronder welk huis van jullie wordt. Gezien dat het projectbouw is ga je waarschijnlijk uitgekleed worden voor extra panelen.

Ik zie grofweg 3 opties:
1. Prijs bij PureSolar opvragen om de boel vol te leggen, dan zien hoeveel kWh dat theoretisch oplevert en afvragen of het ergens in verhouding tot je eigen verbruik staat. Dit zal de duurste oplossing zijn.
2.. 1 dakvlak vol laten leggen door PureSolar en de meerprijs slikken. Wel nog extra loze leiding (19 mm) naar de zolder mee laten nemen. Kan je later in eigen beheer het andere dakvlak uitbreiden.
2. Enkel de 3 panelen voor de BENG erop laten leggen, wel een 19 mm loze leiding naar de zolder voorzien. Als je de sleutel krijgt de 3 panelen eraf laten halen en het in eigen beheer goed laten doen.

Alle reacties

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-10 08:11
Een bierviltje berekening, pin me er niet op vast want ieder huis en iedere installatie heeft zijn eigen karakteristieken.

Uitgaande van een restbehoefte uit de BENG berekening kom je uit op grofweg 3.500 kWh, tel hierbij de 2.800 kWh huidig eigen verbruik bij op. Kom je op 6.300 kWh die je, na saldering van de 3 panelen nog als verbruik hebt. Lijkt veel, maar als je dat wil afvangen met zonnepanelen zou je er om en nabij 15 van 400wp moeten bijplaatsen, globaal gerekend goed voor 6.000 kWh en kom je een heel eind.

Er zitten wel een aantal mitsen en maren aan. Als voorbeeld: Hier hebben we een "nieuwbouwwoning" uit begin 2021, "0-op-de-meter" gasloze woning met warmtepomp en 15 300wp panelen op het Oosten. Met ons gehele verbruik, stookgedrag op 22 graden tijdens het stookseizoen blijft er na salderen nog 1.200 kWh restverbruik over op daltarief. Opwek afgelopen jaar was 4.200 kWh met die 15 panelen dus is het bruto verbruik grofweg 5.400 kWh.

Aankomende maand worden er op het west dak nog 6 panelen van 400wp bijgeplaatst om de overige 1.200 kWh af te vangen, en wat extra voor evt. toekomstige zaken. Nu zijn de kids nog 12 en 7, maar als ze gaan puberen zal de warmtepomp wel wat vaker warm water mogen gaan maken en moeten al die game consoles en TV's ook voorzien worden van stroom. En als 1 van hen net als ik een IT-freak wordt, staat binnen no time de zolder vol met extra zoemende servers en apparatuur :7

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:06
Op de terugleverboete kan je ook sturen he? Softwarematig je omvormer begrenzen in maximale opwek, kan bij heel veel merken omvormers.

Hier ook nieuwbouw met (L/W) warmtepomp. Wij mikten op de helft opwekken in ons 200m2 A+++huis (omdat ik 's zomers niet wil opwekken voor verbruik 's winters), we hebben slechts 3200Wp op 30° / ZZO. We zitten nu 4 maanden per jaar op een netto verbruik van ongeveer 0kWh (en we koelen met de warmtepomp met fancoils).
Voor de helft van het jaarverbruik hadden we iets meer Wp op het dak moeten installeren, voor het hele jaarverbruik veel meer...

[ Voor 4% gewijzigd door MSXBas op 17-08-2023 14:01 ]

• vqm
Ik heb even 2 scenario's uitgewerkt. Wat vinden jullie van deze gedachtegang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FM-p3lmB74Mx68vfdy9iCtG6Srg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6A3OquY7kxUysstzQXMX82dO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0T3pRKr4wzTclfcXZ72o6ajnnGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WN3YbXF7x21zfSzRMJmQmOFZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgmN9jILQYu6eVPsXMqI1i-T8MA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u5I14aDedrDMPtT935xp1xmr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door vqm op 17-08-2023 18:34 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nu het hek van de dam is en VandeBron geld gaat vragen voor terugleveren, is het ook een kwestie van tijd voordat anderen dat ook gaan doen. Kijk dus even of het alsnog rendabel voor je blijft als je ook die extra kosten voor terugleveren moet gaan betalen.

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je schrijft 'geen electrische auto'. Maar komt die er in de toekomst ook niet?

• vqm
njitter schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:23:
Je schrijft 'geen electrische auto'. Maar komt die er in de toekomst ook niet?
Goede vraag Nitter, ik wil wel een elektrische auto maar we hebben helaas geen oprit dus ik kan hem niet thuis opladen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Met de terugleverboete zie ik niet zo snel hoe je een dak vol kan leggen met vermogen wat je niet direct gaat verbruiken.

Zeker als je pas in de toekomst nodig hebt is het twijfelachtig.
Rekenvoorbeeld 3 | Productie zonnepanelen 6.000 kilowattuur, overtollige productie 3.000 kilowattuur, 100 procent zelfconsumptie van eerste 3.000 kilowattuur
Huidige opbrengst overtollige productie zonnepanelen: 13,00 eurocent per kilowattuur tot en met een volume van 2.000 kilowattuur en daarboven 6,00 eurocent per kilowattuur
Opbrengst zonnepanelen in nieuwe situatie: -0,933 eurocent per teruggeleverde kilowattuur
https://solarmagazine.nl/...enten-moeten-gaan-betalen

• vqm
CH4OS schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:21:
Nu het hek van de dam is en vandeBron geld gaat vragen voor terugleveren, is het ook een kwestie van tijd voordat anderen dat ook gaan doen. Kijk dus even of het alsnog rendabel voor je blijft als je ook die extra kosten voor terugleveren moet gaan betalen.
Ik heb een poging gedaan om een berekening te maken. De conclusie die ik hieruit trek, is dat we gedurende de afbouw van de salderingsregeling nog grotendeels in staat zouden zijn om de investering terug te verdienen. Echter, vanaf 2031 lijkt het minder aantrekkelijk te worden.

Vanaf 2031 zouden we maandelijks 189 euro moeten betalen aan de energieleverancier met slechts de 3 'gratis' panelen, vergeleken met 150 euro per maand met ongeveer 20 panelen.

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:09
De berekeningen van de BENG zijn altijd voor her meest pessimistische scenario, volgens mij is dit als het een hele winter lang een dagtemperatuur gemiddelde van -10 is.

Voor een nieuwbouwwoning zou ik uitgaan van een elektraverbruik van de warmtepomp van 2000 kwh, zie hiervoor ook de maandelijkse monitoring in het algemene l/w wp topic.
Je eigen verbruik was 2600 kwh, dus ik zou je totale verbruik ruim afronden naar 5000 kwh (mss dat je nu ook op inductie gaat koken enzo).

Zelf zou ik dan zorgen dat er een pv installatie komt die op jaarbasis 5000 kwh opwekt, maar als je met 6000 kwh je dak vol hebt dan zou ik je dak gewoon vol leggen. Extra panelen kosten niet zoveel

• vqm
kokpol schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:09:
De berekeningen van de BENG zijn altijd voor her meest pessimistische scenario, volgens mij is dit als het een hele winter lang een dagtemperatuur gemiddelde van -10 is.

Voor een nieuwbouwwoning zou ik uitgaan van een elektraverbruik van de warmtepomp van 2000 kwh, zie hiervoor ook de maandelijkse monitoring in het algemene l/w wp topic.
Je eigen verbruik was 2600 kwh, dus ik zou je totale verbruik ruim afronden naar 5000 kwh (mss dat je nu ook op inductie gaat koken enzo).

Zelf zou ik dan zorgen dat er een pv installatie komt die op jaarbasis 5000 kwh opwekt, maar als je met 6000 kwh je dak vol hebt dan zou ik je dak gewoon vol leggen. Extra panelen kosten niet zoveel
Hoi bedankt voor de reactie. Zou je dit nog steeds doen met de vooruitzichten van salderen en terugleveren?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je wil het liefst in de wintermaanden zoveel mogelijk direct verbruik hebben. Daar moet je maar kijken, teruglevering zet je gewoon stop als het geld kost.

Ik denk dat dat ook de toekomst wordt, in de winter een hogere tlv dan in de zomer (negatief).

Als je met een cop van 3,5 7kw nodig hebt dan moet je 2000watt kunnen opwekken in de winter, dat zijn best wat panelen.

[ Voor 43% gewijzigd door Sport_Life op 17-08-2023 18:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:24

Jan2023

KISS

Vanaf 2031 zouden we maandelijks 189 euro moeten betalen aan de energieleverancier met slechts de 3 'gratis' panelen, vergeleken met 150 euro per maand met ongeveer 20 panelen.
Echt knap als je dit nu al kan berekenen.

Over 8 jaar weet jij hoe de wereld er uit ziet.?
Met een dynamisch kontrakt krijg je nu al geld toe als het hard waait bv , en tegen die tijd zal de kilometerheffing ook wel op orde zijn dus wat zal het kostenplaatje zijn om je met een auto te verplaatsen?

Oprit is niet echt noodzaak , een betonnen kabelgoot in de stoep is genoeg , -)

Bijplaatsen van panelen kan altijd nog en wellicht krijg je ze dan voor een fractie van de prijs die je nu betaald.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-11 22:16
Iedereen verklaarde me ook voor gek dat ik heel mijn dak heb volgegooid vorig jaar, maar die set is nu al voor 30-40% terugverdiend, het is nu gewoon pakken wat je pakken kan. Laat die treuzelaars en excel cowboys maar lekker rekenen aan TVT tijden met hun glazen bol in de toekomst. Als je een dikke set op dak heb kan je in ieder geval ook in de winter volle bak nog iets nuttigs opwekken als op dat moment je warmtepomp staat te ronken.

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:09
vqm schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:33:
[...]

Hoi bedankt voor de reactie. Zou je dit nog steeds doen met de vooruitzichten van salderen en terugleveren?
Is erg afhankelijk van de prijs per paneel. Als het best goedkoop is: ja. Maar aangezien zie het via een aannemer doet zal de prijs waarschijnlijk buitensporig hoog zijn. Dan zou ik inderdaad voor 5000 kwh op je dak leggen.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:06
Je kan ook mikken op 2800+900kWh opwekken (op 1 fase), en over een paar jaar bekijken of je wat wil bijleggen (op andere fase).
Hou je misschien budget over voor andere zaken (of tegenvallers), genoeg om af te wegen bij nieuwbouw!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:53
De meeste opbrengst zit in 3 maanden vervat, terwijl je wel jaarrond verbruik hebt. Hoe meer panelen je hebt, hoe meer je nog zal opwek hebben in de 9 niet-zomermaanden die je wel vlotjes zelf kan verbruiken. Zeker als salderen wegvalt is dat interessant.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-10 08:11
@vqm wellicht nog extra informatie, zoals @kokpol al schetst: de BENG normen zijn inderdaad pessimistisch, hier zou de warmtepomp volgens berekening van de bouwer op jaarbasis (bij 21 graden stookgedrag) om en nabij 3.000 kWh per jaar kosten. De jaarstatistieken van onze warmtepomp bij 22 graden kwamen afgelopen jaar uit op 1.400, inclusief warm water. Dus echt 100% uitgaan van deze waarden zou ik niet doen, maar het is wel een grove schatting waarop je keuzes kan maken.

Daarnaast weet niemand wat er de komende tijd gaat gebeuren door allerlei onvoorspelbare factoren. Gaan andere energiepartijen Vandebron volgen? Komt de ACM in actie? Gaat de overheid nog dingen bedenken die van invloed zijn, kiezen we als NL op het eind van het jaar zo, dat het nieuwe kabinet weer andere of nieuwe dingen bedenkt?

Zelf kies ik nu voor zaken waar ik met de wetenschap van nu grip op heb, en de komende jaren het beste uitkom, en mogelijk in de toekomst ook nog iets aan heb.6 Extra panelen op West om het restant verbruik voor nu (met saldering) af te dekken, maar ook met de gedachtengang om eind van de middag en begin avond eigen opwek te verbruiken tijdens koken/douchen. Aangesloten op dezelfde fase als de warmtepomp om zoveel mogelijk eigen opgewekte verbruik direct om te zetten in warmte. Door uitlezen P1 weet ik ook, dat het restant verbruik door de warmtepomp komt, en alle beetjes helpen door extra teruglevering op die fase. Misschien in de toekomst een thuisaccu als het rendabel wordt (of goedkoper) en deze slim inzetten i.c.m. een dynamisch contract?

Op dit moment is het gewoon gissen wat de beste keuze is, maar 3 panelen lijken me sowieso aan de karige kant.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Lollercopter schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:31:
Iedereen verklaarde me ook voor gek dat ik heel mijn dak heb volgegooid vorig jaar, maar die set is nu al voor 30-40% terugverdiend, het is nu gewoon pakken wat je pakken kan. Laat die treuzelaars en excel cowboys maar lekker rekenen aan TVT tijden met hun glazen bol in de toekomst. Als je een dikke set op dak heb kan je in ieder geval ook in de winter volle bak nog iets nuttigs opwekken als op dat moment je warmtepomp staat te ronken.
Leuk dat je jouw dak(en) vol hebt gegooid, maar beter had je gewoon naar jouw eigen gebruik kunnen kijken en daarop aan te schaffen panelen op afgestemd. Je hebt eurotekens in de ogen voor nu, maar als straks door jouw overproductie de boel als een kaartenhuis in elkaar stort en je dus moet gaan bijbetalen op de energierekening, dan sta jij waarschijnlijk te stampvoeten omdat je vindt dat jou onrecht is aangedaan.

• vqm
Bedankt voor alle reacties. We neigen op dit moment naar ~ 5000 kWh op het dak te lekken gezien we waarschijnlijk ook nog een deel van 2024 meepakken.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:07
vqm schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:26:
[...]

Goede vraag Nitter, ik wil wel een elektrische auto maar we hebben helaas geen oprit dus ik kan hem niet thuis opladen.
Voor elk 'probleem' is weer een oplossing

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• vqm
JBtL schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:46:
[...]

Voor elk 'probleem' is weer een oplossing
Helaas heb ik straks een woning zonder oprit en woon ik in een hofje. De autos (los van de paar patiowoningen met oprit) komen aan het begin van het hofje te staan (rechts). Dit is voor mij 250m afstand.

Heb je ook voor deze situatie nog een creatieve oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QYv7MgA3GgleC9ab9sHhZthKYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r0uXSOdqIFzmuBQNz6NYm4CQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:34
Ik snap de 'Tetris' in de mock-up niet, misschien kan je aangeven op de tekening eronder welk huis van jullie wordt. Gezien dat het projectbouw is ga je waarschijnlijk uitgekleed worden voor extra panelen.

Ik zie grofweg 3 opties:
1. Prijs bij PureSolar opvragen om de boel vol te leggen, dan zien hoeveel kWh dat theoretisch oplevert en afvragen of het ergens in verhouding tot je eigen verbruik staat. Dit zal de duurste oplossing zijn.
2.. 1 dakvlak vol laten leggen door PureSolar en de meerprijs slikken. Wel nog extra loze leiding (19 mm) naar de zolder mee laten nemen. Kan je later in eigen beheer het andere dakvlak uitbreiden.
2. Enkel de 3 panelen voor de BENG erop laten leggen, wel een 19 mm loze leiding naar de zolder voorzien. Als je de sleutel krijgt de 3 panelen eraf laten halen en het in eigen beheer goed laten doen.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:07
vqm schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:39:
[...]

Helaas heb ik straks een woning zonder oprit en woon ik in een hofje. De autos (los van de paar patiowoningen met oprit) komen aan het begin van het hofje te staan (rechts). Dit is voor mij 250m afstand.

Heb je ook voor deze situatie nog een creatieve oplossing?

[Afbeelding]
Zoiets? :P

[ Voor 79% gewijzigd door JBtL op 19-08-2023 23:10 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Pagina: 1