Zonwering screens aan buitenkant raam

Pagina: 1
Acties:

• Kraker
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-08-2023
Hallo allemaal,

Wij hebben een woning gekocht waar we binnenkort naartoe verhuizen, en daar zijn screens geïnstalleerd aan de buitenkant van een 6-tal ramen. 67cm breed, 2.40m hoog.
Nou zijn 2 van de 6 kapot, de buismotor heeft het begeven.

Heeft er iemand ervaring met hoe lastig het is om deze zelf te vervangen?
Ik heb wat prijzen van zonwering klusjemannen gekregen en die schieten al snel echt de lucht in.
Tegen de 400-500 per stuk om ze te vervangen.

De buismotoren zijn van het merk Faac.
De vorige bewoner zei dat we ze beter alle 6 kunnen vervangen voor het gangbaardere merk Somfy.
Maar dat gaat helemaal een flink bedrag kosten natuurlijk.

Iemand tips?

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-12 21:58
Als je er goed bij kan, is het vervangen van die motoren niet heel ingewikkeld. Vaak kun je zelfs de geleiders laten zitten.

Qua motoren is Somfy afaik wel goed, evenals Faac. Is de aansturing via een wandschakelaar of met afstandbediening?

Er zijn in ieder geval voldoende (web)winkels waar je (goedkoop) nieuwe buismotoren kan scoren.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-12 15:46
Ja, zo'n motoren zijn redelijk eenvoudig te vervangen, vergeet niet om ze eerst in te regelen voor je alles weer dichtmaakt (de plaatsers van onze ramen hadden een plankje met rolluikschakelaar aan een stopcontact om dat te doen).

Ik zou je wel aanraden eens goed te bekijken waarom die motoren kapot zijn gegaan. Werden ze te zwaar belast, of gebeurde er een aansluitfout (motoren parallel hangen is een garantie op problemen bijvoorbeeld)?

Persoonlijk ben ik grote fan van klassieke knoppen aan de muur; en als je ze intelligent wil er een shelly tussen hangen; dan blijven ze altijd werken ook als internet niet mee wil. Afstandsbediening hoef ik niet (verlies je, of de batterijen zijn plat).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Kraker
Dank voor de antwoorden! Ze werken op afstandsbediening zover ik weet. We krijgen over 2 weken pas de sleutel, dus dan kan ik e.e.a. goed bekijken. Goede tip m.b.t. een wandschakelaar en een shelly. Daar gaan we even naar kijken.

Toch maar even open maken en kijken of ik het zelf kan vervangen dan... alvorens een (dure) klusjesman in te schakelen. Er is helaas weinig te vinden online qua how-to of diy filmpjes of instructies.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:14
Als die screens ouder dan 20 jaar zijn kan het best zijn dat het inmiddels wat broos aan het worden is en een klein scheurtje zorgt er dan al snel voor dat het snel helemaal door gaat, zonder waarschuwing vooraf. Nieuwe motoren zijn dan een beetje zonde van het geld.

• Kraker
Goeie tip, thanks! Gaan we ook zeker naar kijken.
Pagina: 1