Politie geeft adresgegevens uit op basis van kenteken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Mijn moeder had van de week een man voor de deur staan die zei dat ze een maand geleden bij het verlaten van een parkeerplaats schade had gereden aan zijn auto. Mijn moeder heeft dit niet doorgehad, maar het verhaal van de man is zeer aannemelijk. Mijn moeder heeft excuses aangeboden en de verzekering ingeschakeld.

Het vreemde is alleen dat de man haar adresgegevens van de politie zou hebben gekregen. Ik had verwacht dat dit onmogelijk zou zijn gezien de privacywetgeving, maar na telefonisch contact heeft de politie bevestigd dat ze de gegevens hebben doorgegeven.

Mijn vraag is: klopt mijn vermoeden dat dit niet zou mogen? En als dat zo is, wat zou een goede vervolgstap zijn?

(Het is natuurlijk geen probleem dat de man in contact is gekomen met mijn moeder om het af te handelen, maar dat had ook gekund met bijvoorbeeld de politie als tussenpersoon)

Alle reacties

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ook de politie is gebonden aan de AVG, dus je moeder kan een melding doen bij de AP.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04:37
Wat een opmerkelijke manier van werken bij de politie. In dit geval gaat het daadwerkelijk om een parkeerschade. Stel dat er iets anders gebeurt en iemand heeft kwade zin, wat kunnen dan de gevolgen zijn? Ik zou hier sowieso een klacht over indienen, dit moet niet zomaar mogelijk zijn.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Goed om te weten dat de politie dit doet. De volgende keer als ik een verkeershufter tegenkom, ga ik even de politie vragen om zijn NAW gegevens. Met andere woorden, vreemde gang van zaken.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• TheHoarder
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-07 21:22
Even een situatie die ikzelf laatst heb meegemaakt (vergelijkbaar).

Auto inclusief beveiligingssysteem geparkeerd bij een ziekenhuis (op bezoek).
Eenmaal bij de auto aangekomen, zie ik dat er bewakingsbeelden zijn gemaakt, welke ik bekijk.
Ik zie dat iemand tegen mijn auto is aangereden met de trekhaak.
Alles goed in beeld, inclusief kenteken en ik zie ook dat er netjes een briefje werd geschreven.
Door de regen was dit briefje niet leesbaar meer en heb geen contact op kunnen nemen met de bestuurder.

Ik contact opgenomen met de politie om te "bemiddelen". Politie heeft contact opgenomen met de bestuurder en gevraagd of ze zijn nummer aan mij mochten doorgeven. Pas toen hij akkoord was, werd zijn telefoonnummer aan mij doorgegeven. Geen adresgegevens, enkel telefoonnummer en pas NA akkoord.
Uiteindelijk netjes telefonisch opgelost.

De politie mag nooit, maar dan ook echt NOOIT zonder toestemming gegevens verstrekken. En al helemaal geen adresgegevens. Ik zou zeker een klacht indienen en nogmaals kijken of het hier niet om een of andere scam gaat.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:04:
Goed om te weten dat de politie dit doet. De volgende keer als ik een verkeershufter tegenkom, ga ik even de politie vragen om zijn NAW gegevens. Met andere woorden, vreemde gang van zaken.
Doorrijden na een ongeval is anders ook strafbaar. Ik heb jaren terug redelijk vergelijkbare situatie gehad. Ik reed toen ook door, nadat ik schijnbaar tegen een (stilstaande) bus was aangereden. Nu was de situatie ook best wel vreemd, er stonden twee auto's naast elkaar om de ene auto aan de andere start hulp te geven, ik had net iemand naar het station gebracht en de bus stond dus op de bushalte. Achteraf gezien had ik even moeten omrijden, maar goed, dat is achteraf.

Al met al heb ik ook nooit doorgehad dat ik tegen die bus aan heb gezeten. Ik was nog geen vijf minuten weer thuis, of de bel ging, maar dat was niet de buschauffeur, maar de politie, of ik schade had gereden en dat het dus strafbaar is als je doorrijd na een ongeluk. Verder wel vreemd dat de politie de NAW gegevens aan een andere burger geeft.

@michiel_ Heb je bij de politie navraag gedaan of zij inderdaad de gegevens van jouw moeder hebben gegeven? Het zou mij niet verbazen als het iemand is die gewoon uit is op geld, of dat diegene middels machtsmisbruik bijvoorbeeld de gegevens heeft gekregen.

Ik kan mij niet voorstellen dat de politie namelijk de NAW gegevens van een derde persoon aan iemand overhandigd omdat diegene heeft doorgereden na een ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

weebl

YARR!

Volgens mij is dit een grove schending van het beleid m.b.t. het delen van persoonsgegevens van de politie. Zou hier zeker melding van maken bij de AP en misschien ook bij de ombudsman.

Dit is echt not done. Misschien heeft meneer een vriendje bij de politie werken die even voor hem in de database heeft gekeken. Maar dat moet te traceren zijn en dan heeft ome agent een groot probleem denk ik..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:50

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

TheHoarder schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:05:

De politie mag nooit, maar dan ook echt NOOIT zonder toestemming gegevens verstrekken. En al helemaal geen adresgegevens. Ik zou zeker een klacht indienen en nogmaals kijken of het hier niet om een of andere scam gaat.
Ik ga meteen mee met onderstaand verhaal, het riekt naar een scam namelijk. Hoe weet de politie dat jouw moeder schade heeft gereden? Is dat aangetoond op beelden oid? De politie mag vziw geen NAW gegevens verstrekken nav beelden aan derden, zonder de andere partij te informeren (het zogenaamde bemiddelen).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
michiel_ schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:49:
Mijn moeder had van de week een man voor de deur staan die zei dat ze een maand geleden bij het verlaten van een parkeerplaats schade had gereden aan zijn auto. Mijn moeder heeft dit niet doorgehad, maar het verhaal van de man is zeer aannemelijk. Mijn moeder heeft excuses aangeboden en de verzekering ingeschakeld.

Het vreemde is alleen dat de man haar adresgegevens van de politie zou hebben gekregen. Ik had verwacht dat dit onmogelijk zou zijn gezien de privacywetgeving, maar na telefonisch contact heeft de politie bevestigd dat ze de gegevens hebben doorgegeven.

Mijn vraag is: klopt mijn vermoeden dat dit niet zou mogen? En als dat zo is, wat zou een goede vervolgstap zijn?

(Het is natuurlijk geen probleem dat de man in contact is gekomen met mijn moeder om het af te handelen, maar dat had ook gekund met bijvoorbeeld de politie als tussenpersoon)
Waarom pas na een maand en niet dezelfde dag? Vind maar raar verhaal en je moeder goedgelovig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:30

LankHoar

Langharig tuig

@michiel_ waarom is het zo aannemelijk? Vind het nogal naar een scam rieken, zoals wel meerderen hier. En ook vreemd dat de politie hier in mee gaat inderdaad. Had je moeder zelf ook schade?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-07 23:37
In tegenstelling tot wat mensen hierboven aangeven, mag de politie wel degelijk persoonsgegevens verstrekken onder de AVG.

Dit werd duidelijk in de zaak Rigas Satiksme. Deze zaak werd gewezen onder de oude richtlijn, maar is nog steeds relevant.

https://curia.europa.eu/j...=first&part=1&cid=1426301
Artikel 7, onder f), van de richtlijn verzet zich er echter niet tegen dat deze gegevens worden verstrekt, mits het nationale recht het verstrekken van persoonsgegevens in situaties als aan de orde in het hoofdgeding mogelijk maakt

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:24
Ik zou hier niet zomaar in mee gaan. Adres gegevens lijkt me sterk dat ze dat afgeven. Dan nemen ze wel zelf contact op.

• FulmeN
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-07 09:44
2 jaar geleden zelf meegemaakt dat er schade is veroorzaakt aan mijn auto.
Gelukkig heeft een oplettende getuige het kenteken opgeschreven.

Na aangifte heeft de politie de gegevens van de veroorzaker doorgegeven, ik moest dit zelf maar afhandelen met de ‘dader’.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik had laatst hetzelfde geintje, maar de politie weigerde hoog en laag om ook maar een woonplaats van de andere partij door te geven, laat staan een naam oid :/

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Indien er een wettelijke basis voor is, dan zou dit volgens mij gewoon mogen onder de Wet politiegegevens (Wpg).

Ik denk dat het simpelste is om navraag te doen bij de privacyfunctionaris van de politie van jullie regio.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wel of niet AVG probleem, ik zou eerst mijn auto eens bekijken of er sporen van een aanrijding op zitten. Als en ander schade heeft zal ik zelf ook vast een kras of een deuk hebben.

• Ajacied10
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-09-2023
Is tegenwoordig heel normaal, ze bemoeien zich niet meer met blikschade.

Ik wilde vorig jaar aangifte doen van blikschade zonder dader, een camera had het incident gefilmd, de agent weigerde mijn aangifte(vond het maar gedoe en lastig) omdat de politie zich op het standpunt stelt dat blikschade civiel is en niet strafrechtelijk, zelfs als de dader er vandoor gaat.

Na het zien van de beelden, was hij overtuigd en heeft mij een uitreksel van het kentekenregister gegeven.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-07 17:25
Ajacied10 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:13:
Zijn we meer dingen waar ze zich niet mee bemoeien. Ik ben eens door een scooter (als fietser) omvergereden. Schade aan fiets en flinke schaafwonden. Omstanders hadden het kenteken gezien en ik had drie mensen die wel wilden getuigen. Wilde de politie niets mee doen kwa zaak, ze belden die gast enkel voor me op met de vraag of hij de rekening van de fiets wilden betalen, wat wel gebeurd is uiteindelijk.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:36
Ajacied10 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:13:

Ik wilde vorig jaar aangifte doen van blikschade zonder dader, een camera had het incident gefilmd, de agent weigerde mijn aangifte(vond het maar gedoe en lastig) omdat de politie zich op het standpunt stelt dat blikschade civiel is en niet strafrechtelijk, zelfs als de dader er vandoor gaat.

Na het zien van de beelden, was hij overtuigd en heeft mij een uitreksel van het kentekenregister gegeven.
Agent mag wel lastig doen (al is dat niet netjes). Maar als jij erop staat een aangifte te doen, dan is een opsporingbevoegd ambtenaar *verplicht* deze aan te nemen. Sterker nog, het is voor de ambtenaar strafbaar dat niet te doen. (art 163/165 wbsr).

Een agent kan zich verschuilen achter wat argumenten. Hier zijn ze beter uitgelegd dan ik snel ff op een fourm kan: https://01-strafrecht-adv...igering-aangifte-opnemen/

In dit geval is het 'doorrijden na ongeluk' met aanwezige bewijslast. Soms kan je dus beter even doorzetten.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-07 23:02

TommieW

Numa numa.

Ergens klinkt dit een beetje heel erg scammerig. Het lijkt mij echt sterk dat de politie zomaar de adresgegevens van iemand geeft. Daarnaast is een maand best een lange tijd, heel toevallig ook zo'n tijdsperiode dat je je het niet goed meer kan herinneren.

Zou die meneer niet gewoon een keer gezien hebben dat je moeder vanuit haar huis in haar auto stapt en daarom dus weet welke auto van wie is? En met die kennis gewoon aanbellen met dit verhaal?
Wie zegt dat er daadwerkelijk een aanrijding is geweest en dit niet gewoon een manier is om geld te krijgen?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Eigen praktijkvoorbeeld hoe scam kan: bij ons op de zaak stond ook politie. Er zou schade zijn gereden met een auto van ons (spiegel tegen spiegel). De afgelegde route klopte maar geen schade bij mijn collega. Vermoedelijk door de tegenpartij gewoon een willekeurige kenteken gepakt een aantal auto's verder, want je kan nooit zo snel terugkijken. Maar politie pakte het wel serieus en snel op. Toen ze geen schade aan de spiegel zagen was al snel oké.

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:13
Waarom denk je dat het aannemelijk is @michiel_ ? Stond afgelopen week wel een artikel in de krant waarin werd uitgelegd dat oplichters nu ook schade verzinnen en via overtuigingskracht hun slachtoffers zo ver krijgen dat ze contant betalen. Zie ook: https://www.ad.nl/binnenl...00-euro-betalen~a8b835bb/

Maar grote verschil is dus wel dat die oplichters persé cash wilden hebben en dat jouw moeder het dus wel via de verzekering mag regelen.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:54
Welk bewijs had de man hiervoor eigenlijk @michiel_ ?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:17

FreakNL

Well do ya punk?

1)
Heeft je ma ook schade? Waarom is het zo aannemelijk??

2)
Nooit geweten dat de politie hier zomaar in meegaat. Ik vind dat niet okay.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michiel_
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties! Het is fijn om te horen dat mensen zich hier net zo over verbazen als ik.

Volgens mij hebben er een paar mensen over het volgende heengelezen:
michiel_ schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:49:
...na telefonisch contact heeft de politie bevestigd dat ze de gegevens hebben doorgegeven.
Veel mensen denken dat een scam is, maar ik denk nog steeds dat het niet het geval is:
  • Mijn moeder was daadwerkelijk op het genoemde moment op de locatie (parkeerplaats restaurant, Ze herinnerde zich nog dat het krap was met uitparkeren)
  • Er is schade aan beide auto’s op een logische plek (zijkant deur van de man, zijkant bumper van mijn moeder)
  • De man heeft een donkere auto en een foto van de schade waarin een stukje rode lak te zien is. Mijn moeder heeft een rode auto met een ontbrekend putje op dezelfde hoogte en logische plek
  • Er is een foto van de auto’s naast elkaar, onbeschadigd (vreemd moment om een foto te maken, maar misschien is de man zeer voorzichtig met z’n auto)
  • Er is een foto van de auto zonder mijn moeders auto op dezelfde parkeerplaats met schade.
  • De politie heeft aan mij bevestigd dat ze de gegevens hebben doorgegeven.
  • Alles wordt via de verzekering afgehandeld (gegevens van de man zijn bekend)
Oon schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:52:
Ook de politie is gebonden aan de AVG, dus je moeder kan een melding doen bij de AP.
Goed idee, ik ga ze zsm bellen om de situatie voor te leggen.
TheHoarder schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:05:
Ik contact opgenomen met de politie om te "bemiddelen". Politie heeft contact opgenomen met de bestuurder en gevraagd of ze zijn nummer aan mij mochten doorgeven. Pas toen hij akkoord was, werd zijn telefoonnummer aan mij doorgegeven. Geen adresgegevens, enkel telefoonnummer en pas NA akkoord.
Uiteindelijk netjes telefonisch opgelost.
Ik had zelf ook verwacht dat het op deze manier zou gaan, dit lijkt me een normale manier van werken.
Jantje2000 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:27:
In tegenstelling tot wat mensen hierboven aangeven, mag de politie wel degelijk persoonsgegevens verstrekken onder de AVG.

Dit werd duidelijk in de zaak Rigas Satiksme. Deze zaak werd gewezen onder de oude richtlijn, maar is nog steeds relevant.

https://curia.europa.eu/j...=first&part=1&cid=1426301

[...]
Maar mag de politie in de situatie zoals ik hierboven heb beschreven ook persoonsgegevens verstrekken? Dat is mij niet helemaal duidelijk.
eric.1 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:44:
Indien er een wettelijke basis voor is, dan zou dit volgens mij gewoon mogen onder de Wet politiegegevens (Wpg).

Ik denk dat het simpelste is om navraag te doen bij de privacyfunctionaris van de politie van jullie regio.
Is er een wettelijke basis voor in de situatie zoals ik beschreven heb? Bedankt voor de tip van privacyfunctionaris, dat is een mooie stap als ik er niet uit kom bij de AP.

Als eerstvolgende stap ga ik maandag de AP bellen (eerste moment dat ze bereikbaar zijn). Ik neem aan dat zij duidelijkheid kunnen bieden.

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:46
De foto's en de schade + andere kleur lak zullen het verschil gemaakt hebben. En de foto's hoeven geen foto's te zijn, maar kunnen ook still's van een bewakingscamera zijn natuurlijk. Anders zou ik juist dat weer verdacht vinden. Alleen van een op te halen huur auto maak ik vooraf en achteraf foto's. En dat heeft me bij Sixt op Sardinië al meer dan 600,- euro bespaard.

Of het wettelijk mag? In ieder geval was wat deze persoon meebracht zo overtuigend dat de politie de schade veroorzaking zo aannemelijk vond dat deze de gegevens verstrekt heeft. Dat is niet heel raar toch?

Anderzijds zijn er particulieren en zelfs bendes die uit zijn op schadeherstel op kosten van anderen. Die parkeren op plekken waar je logischerwijs bijna niet zonder schade op de door hun gewenste plek ontkomt. Of bedes die je aanrijden als jij de door hun aangeboden voorrang waar je daar geen recht op hebt accepteert en toch verder rijdt.

Dit kan dus nog steeds een nepper zijn, maar alleen de verzekeraars weten hoeveel schades deze persoon op zijn naam heeft ontvangen. Het geld wordt gevangen en de reparatie wordt niet uitgevoerd of bij een bevriende schadehersteller gemaakt voordat de volgende klap volgt. Bij gebrek aan bewijs wordt er nog wat extra rood bijgeplakt als dat nodig is.

Maar laat de verzekeraars het maar onderling bekijken. En ja, er zijn gewoon moeders die bumpers van anderen eraf rijden zonder het zelf door te hebben helaas. Als je achter ze aan rent stoppen ze niet eens. Dus dan komen ze op deze manier bij je ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-07 23:37
michiel_ schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:27:
[...]

Maar mag de politie in de situatie zoals ik hierboven heb beschreven ook persoonsgegevens verstrekken? Dat is mij niet helemaal duidelijk.
Ja, de zaak Rigas Satiksme was vrijwel vergelijkbaar. Er was schade opgelopen, en het bedrijf wilde van de politie de persoonsgegevens ontvangen van de persoon die de schade had veroorzaakt.

De casus was daar:
Een taxichauffeur zette zijn taxi stil aan de kant van de weg in Riga. Op het moment dat een trolleybus van Rīgas satiksme („verwerende partij”) de taxi passeerde, opende een taxipassagier plots het portier. Het kwam tot een botsing waardoor de trolleybus beschadigd raakte. Rīgas satiksme verzocht de politie („verzoekende partij”) om de identiteit van de passagier bekend te maken. Rīgas satiksme wilde een civielrechtelijke procedure instellen om de aan de trolleybus veroorzaakte schade op deze passagier te verhalen
In deze zaak werd uiteindelijk door het HvJ bepaald dat de politie niet in strijd met de AVG zou handelen als ze de persoonsgegevens van die passagier gaven aan Rigas Satiksme. Dit was nog niet op basis van de AVG, maar op basis van de oude richtlijn. Het artikel waarnaar wordt verwezen is echter vrijwel 1 op 1 overgenomen in de AVG, waardoor je er vanuit mag gaan dat de jurisprudentie rondom dat artikel ook nu nog steeds geldt.

In de situatie zoals jij die beschrijft heeft de politie dus waarschijnlijk de Avg niet overtreden.

[ Voor 27% gewijzigd door Jantje2000 op 17-08-2023 17:53 ]

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-07 23:40
Als er schade is gereden, en er is weggereden, dan ben ik heel blij dat de gegevens zijn gedeeld.
Kenteken en gegevens opzoeken is nu al erg lastig, dat moet namelijk via de politie.

Het hoeft heus allemaal niet zoals China nu gister heeft ingevoerd waar burgers elkaar moeten controleren, maar als je ziet wat er op de weg gebeurt dan mogen dashcam beelden wel wat vaker richting de politie. Met meteen een veroordeling.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:11
Harm_H schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:15:
Als er schade is gereden, en er is weggereden, dan ben ik heel blij dat de gegevens zijn gedeeld.
Kenteken en gegevens opzoeken is nu al erg lastig, dat moet namelijk via de politie.

Het hoeft heus allemaal niet zoals China nu gister heeft ingevoerd waar burgers elkaar moeten controleren, maar als je ziet wat er op de weg gebeurt dan mogen dashcam beelden wel wat vaker richting de politie. Met meteen een veroordeling.
Precies.

Sterker nog, hier in Noorwegen (valt ook onder de GDPR) kan je gewoon de gegevens opvragen van de persoon/bedrijf op wiens naam het kenteken staat.

Toch handig als iemand tegen je aan is gereden of zo geparkeerd staat dat niemand er meer uit komt.

zou er niet aan moeten denken dat iemand alle spiegels er in de straat afrijd, kenteken bekent is maar niemand er wat tegen kan doen. Laat de politie maar gebruikt worden voor meer urgente zaken.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:21
Ik vind het wel fijn dat de politie de gegevens afgeeft. Als bekend is dat je onvindbaar bent na blikschade (zelfs al zijn er beelden van) dan geeft dat een motivatie om parkeerschade niet meer te melden. Fijn om te zien dat dit nog niet dichtgeregeld is.

Uiteraard moet de diender in kwestie wel zich ervan vergewissen dat er een serieuze zaak is en niet zo maar de gegevens doorspelen. Doorspelen van de gegevens na toestemming is een fraaiere oplossing, maar ik denk dat er bij sterk bewijs ook geen toestemming hoeft te zijn. Dan kan je alles simpel afhouden.

Ideaal is als de politie zelf bemiddelt, maar dat kan altijd nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Oon schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:52:
offtopic:
Ja en nee.

"Deze verordening is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens:
door de bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van
strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, met inbegrip van de bescherming tegen en de voorkoming van gevaren voor de openbare veiligheid".

Dit valt eerder onder de WPG. (Edit: en dus is de AP niet het juiste kanaal om te klagen).

Al zijn er wel wat verwerkingen van de politie die onder de AVG vallen.

[ Voor 35% gewijzigd door F_J_K op 17-08-2023 19:00 . Reden: ik ben blind :$ ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michiel_
  • Niet online
Laat ik op vooropstellen dat ik het goed vind dat de man mijn moeder heeft gevonden op basis van kenteken. Ze heeft de schade niet doorgehad, en is welwillend om het op te lossen met meneer.

Het feit dat de politie de adresgegevens aan de man heeft gegeven vind ik problematisch. Ik zou het geen enkel probleem vinden als het afgehandeld was zoals @TheHoarder het hierboven heeft beschreven waarbij de politie als tussenpersoon optreedt.
F_J_K schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:42:
[...]

Dit valt eerder onder de WPG. (Edit: en dus is de AP niet het juiste kanaal om te klagen).
Als ik op de site van de AP kijk (https://www.autoriteitper...-voor-politie-en-justitie) lees ik dat ze ook toezicht houden op de WPG. Dan lijkt het me wel het goede kanaal om in eerste instantie contact mee te zoeken, of zie ik dat verkeerd?

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:23
Behalve het feit of de politie dit avg-technisch mag. Hoe gaat de politie borgen dat opvrager van de gegevens geen kwaad in de zin heeft? Ik neem niet aan dat de politie daadwerkelijk gedegen onderzoek heeft gedaan of deze aanrijding zich ook echt heeft voorgedaan...
Het is in dit geval wellicht geen scam, maar het vraagt natuurlijk in z'n algemeenheid wel om misbruik.

[ Voor 16% gewijzigd door Mania-92 op 17-08-2023 19:50 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

michiel_ schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:47:

Als ik op de site van de AP kijk (https://www.autoriteitper...-voor-politie-en-justitie) lees ik dat ze ook toezicht houden op de WPG. Dan lijkt het me wel het goede kanaal om in eerste instantie contact mee te zoeken, of zie ik dat verkeerd?
Ah, inderdaad. Ik heb te weinig te maken gehad met de WPG om dat op te zoeken. Handig, 1 aanspreekpunt (en onhandig, de AP is al overwerkt genoeg)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:44
Volgens mij kom je hiervoor uit op artikel 11 lid 4 van het Kentekenreglement.
4 In afwijking van het derde lid worden aan belanghebbenden als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel c, de gevraagde gegevens zonder toestemming van betrokkene verstrekt, indien het voertuig waarop de aanvraag betrekking heeft, blijkens door de Dienst Wegverkeer aangewezen bescheiden, is betrokken bij een verkeersongeval waarbij aan de aanvrager schade is toegebracht.
Dat gaat uiteindeljik over de RDW, maar of die gegevens via de politie of de RDW bij de belanghebbende terechtkomen maakt voor het eindresultaat natuurlijk niet uit (hoe dat juridisch in elkaar hangt is een tweede).

[edit]
Daarnaast bepaalt het Besluit Politiegegevens in artikel 4:2 lid 1 sub n nog dat gegevens verstrekt kunnen worden aan:
benadeelden van strafbare feiten, waaronder begrepen de personen die in verband met die feiten in hun rechten zijn getreden of ingevolge enige wettelijke bepaling terzake van die rechten een recht van verhaal hebben gekregen, voor zover zij deze gegevens behoeven om in rechte voor hun belangen op te kunnen komen;
waarmee je er volgens mij ook wel komt.

[ Voor 43% gewijzigd door MikeN op 17-08-2023 23:08 ]

Pagina: 1