Vraag

• erikb1971
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-03 10:46
Mijn vraag
In mijn recreatie woning waar geen bedraad internet beschikbaar is en waar geen park wifi beschikbaar is wil ik wel graag internet in huis. Na wat omzwervingen (zie wat ik al gevonden / geprobeerd heb) heb ik nu een Motorola G53 met een Tmobile data kaart waarbij ik een hotspot maak. Zeker als ik de hotspot op de 5ghz band laat werken is de snelheid echt helemaal prima. Maar het bereik is net niet genoeg voor alle delen van het huis, tuin en veranda. Daarom een Fritz repeater6000 aangeschaft (ik dacht: de duurste is vast de beste). Deze ziet het 5ghz netwerk echter niet. Als ik de hotspot op 2,4ghz zet ziet ie hem wel, maar daarvan is de snelheid een heel stuk lager, en het bereik beter, dus wat dat betreft niet echt een reden om daar een repeater op te zetten, in ieder geval niet zo'n dure. Volgens de Fritz support zou het moeten werken, maar dat doet het dus niet. Ik heb sterk het idee dat het aan de hotspot van de Motorola G53 ligt. Wellicht zit dat op een kanaal waar de repeater niet naar kijkt? Ik heb zeer sterk het idee dat ik het kanaal van de Motorola in Android niet kan aanpassen, Fritz komt niet veel verder dan "we houden ons aan de voorschriften voor Nederland" en ik heb geen wifi. iemand een tip voor een repeater die het wel doet op een vergelijkbaar 5ghz hotspot? Liefst met LAN poorten erop. Bij voorkeur niet duurder dan 200 euro. Of een methode om Fritz te tweaken zodat zijn blik wat verruimd wordt? Ik hoor het graag!

Oorspronkelijk had ik voor de omzetting van het 4g netwerk buiten in de lucht naar wifi in huis een RUT950 met extra antenne gekocht. Dit levert echter bizar lage snelheden op (zelfde Tmobile card, zelfde locatie, hoogstens 10% van de snelheid die mijn Motorola hotspot haalt. Useless dus.
Het bizarre is dat de ASUS PCE -AC88 wifi adapter die in mijn pc zat, het Motorola 5ghz netwerk niet zag, maar de erna aangeschafte ASUS PCE-AXE59BT wifi adapter wel. Heel sterk het idee dus dat niet alle WIFI apparaten goed kunnen omgaan met de 5ghz hotspot van de Motorola.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Fritz Repeater6000
Motorola G53 5g
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Oorspronkelijk had ik voor de omzetting van het 4g netwerk buiten in de lucht naar wifi in huis een RUT950 met extra antenne gekocht. Dit levert echter bizar lage snelheden op (zelfde Tmobile card, zelfde locatie, hoogstens 10% van de snelheid die mijn Motorola hotspot haalt. Useless dus.
Het bizarre is dat de ASUS PCE -AC88 wifi adapter die in mijn pc zat, het Motorola 5ghz netwerk niet zag, maar de erna aangeschafte ASUS PCE-AXE59BT wifi adapter wel. Heel sterk het idee dus dat niet alle WIFI apparaten goed kunnen omgaan met de 5ghz hotspot van de Motorola.

...

[ Voor 11% gewijzigd door erikb1971 op 17-08-2023 11:49 ]

Alle reacties

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:23
Ik zou beginnen met eeen SSID scanner om te kijken op welk kanaal de hotspot zit :)

In mijn recreatiewoning heb ik het trouwens ook een tijdje zo gedaan maar dan met OpenWRT.
Die scande naar mijn iPhone hotspot en repeate dat signaal. Bij mij viel de hotspot vaak random weg maar dat zou een iOS dingetje zijn. Als ik een dedicated sim zou hebben dan zou ik gewoon een knappere MiFi router kopen en het daar in oplossen. Dat gaat veel sneller stabieler zijn dan repeaten.

De teltonika rut 950 is slechts een LTE class 4 router (max 150 down/50 up) . Die motorola telefoon kan cat 18 (1.2Gbps/200)

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 17-08-2023 11:48 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• erikb1971
Ja dat van de IOS hotspot merkte mijn vrouw met haar telefoon ook, dus vandaar een android telefoon voor de hotspot. Volgens ij had ik een knappere MIFI router (de Teltonika RUT950) Maar die was wat betreft ontvangst en stabiliteit om het netjes te zeggen sub optimaal.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het is gee antwoord op je vraag, maar al overwogen een router te kopen met 4G kaart er in? Zodat je gewoon een wat degelijkere oplossing hebt? Als je dit vaker nodig hebt, is dat misschien wel een overweging waard.

• laurens0619
Zie mijn edit, die teltonika is een mooi stabiel apparaat maar verre van snel.
Teltonika is cat4 en je motorola cat18

Afbeeldingslocatie: https://www.e-lins.com/EN/images/LTE-UE-Category-2.png

• erikb1971
laurens0619 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:50:
Zie mijn edit, die teltonika is een mooi stabiel apparaat maar verre van snel.
Teltonika is cat4 en je motorola cat18
Bij is inderdaad echt bizar traag (nog geen 10% van de maximum waarden, op zelfde locatie) maar ook nog eens extreem instabiel (2-3 keer per uur verbreken van de wifi verbinding).

• laurens0619
@erikb1971
Ow dat is wel gek maar dat zou ook door de wifi kunnen komen, de rut950 is 2.4ghz only wat naast een brak wifi ook max ~50mbit geeft. OF had jehem bekabeld getest?

Welke snelheden haalde je de met de rut950? En welke met de motorola?

• erikb1971
Hann1BaL schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:48:
Het is gee antwoord op je vraag, maar al overwogen een router te kopen met 4G kaart er in? Zodat je gewoon een wat degelijkere oplossing hebt? Als je dit vaker nodig hebt, is dat misschien wel een overweging waard.
Zeker, zie mijn ge-edite post, maar dat was zeker geen betere oplossing. De motorola is wat betreft snelheid en stabiliteit echt helemaal prima, al een week non stop in gebruik zonder uitval en echt prachtige snelheden: in de woonkamer halend e aangesloten apparaten ruimschoots 100mbps, voor ons gebruik dikke prima!.

• laurens0619
Je kan trouwens een Android telefoon ook bedraad aansluiten aan een fritzbox. Dan wordt je telefoon opgeladen en zal die het wifi netwerk uitzenden

https://nl.avm.de/service...nfigureren-USB-tethering/

Geeni dee of een fritz repeater dat ook kan alleen...
Die setup heb ik ook tijdje gebruikt en die was een stuk stabieler dan het signaal via wifi oppakken

• erikb1971
laurens0619 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:53:
@erikb1971
Ow dat is wel gek maar dat zou ook door de wifi kunnen komen, de rut950 is 2.4ghz only wat naast een brak wifi ook max ~50mbit geeft. OF had jehem bekabeld getest?

Welke snelheden haalde je de met de rut950? En welke met de Motorola?
bij de RUT heb ik nooit iets boven de 5-8 mbps gezien, en zeer instabiel, de Motorola is solid as a rock en altijd 100-120 mbps

• erikb1971
laurens0619 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:55:
Je kan trouwens een Android telefoon ook bedraad aansluiten aan een fritzbox. Dan wordt je telefoon opgeladen en zal die het wifi netwerk uitzenden

https://nl.avm.de/service...nfigureren-USB-tethering/

Geeni dee of een fritz repeater dat ook kan alleen...
Die setup heb ik ook tijdje gebruikt en die was een stuk stabieler dan het signaal via wifi oppakken
ooww interessant! Ga ik induiken! Desnoods ruil ik Fritz in voor een andere Fritz en doe ik dat, voelt ook wat meer basic dan het repeaten van een hotspot

***edit***
Ah, ik zie al dat mijn repeater geen USB port heeft, maar een Fritzbox is ook geen onmogelijke opgave! Dank!

[ Voor 7% gewijzigd door erikb1971 op 17-08-2023 12:01 ]

• laurens0619
Als je het allemaal nog kan terugbrengen dan zou ik de motorola en de frtiz verkopen en zoiets terugkopen:
https://www.mifi-hotspots...2-n-router-600-mbps-white

Simkaart erin en je bent klaar. Cat12 router met 5ghz wifi en ethernet poorten :)

• erikb1971
laurens0619 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:58:
Als je het allemaal nog kan terugbrengen dan zou ik de motorola en de frtiz verkopen en zoiets terugkopen:

Simkaart erin en je bent klaar. Cat12 router met 5ghz wifi en ethernet poorten :)
ook geen slecht idee!

• erikb1971
laurens0619 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:58:

is dat dezelfde als deze: ik vind ze erg op elkaar lijken, maar dan een andere naam: https://www.bol.com/nl/nl/p/huawei-b628-265-4g-router-cpe-pro-2-wit/9300000032994929/?Referrer=ADVNLPPcef63c00cdbf9297009e401df3f81115061&utm_source=1115061&utm_medium=Affiliates&utm_campaign=CPS&utm_content=pdl

• laurens0619
dat weet ik niet. Het is met mifi routers altijd goed opletten welke banden ze ondersteunen en of dat de banden zijn van jouw nederlandse provider.
Daarom zou ik hem bij een mifi speciaalzaak halen en de vraag stellen of hij compatibel is.
Of zelf de specs van je provider induiken en de specs van alle vershcillende modellen.

Dit model zie ik vaker terug dus ik denk dat de kans van slagen wat hoger is dat je het juiste nl model koopt. Wel wat verwarrend of die nu cat7 of cat13 is maar beide snel zat
https://www.mobielverbind...3-4g-lte-router/pid=80557
https://www.mifi-hotspot....T13-router-400-mbps-zwart

[ Voor 33% gewijzigd door laurens0619 op 17-08-2023 12:15 ]

• erikb1971
laurens0619 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:12:
dat weet ik niet. Het is met mifi routers altijd goed opletten welke banden ze ondersteunen en of dat de banden zijn van jouw nederlandse provider.
Daarom zou ik hem bij een mifi speciaalzaak halen en de vraag stellen of hij compatibel is.
Of zelf de specs van je provider induiken en de specs van alle vershcillende modellen.

Dit model zie ik vaker terug dus ik denk dat de kans van slagen wat hoger is dat je het juiste nl model koopt. Wel wat verwarrend of die nu cat7 of cat13 is maar beide snel zat
https://www.mobielverbind...3-4g-lte-router/pid=80557
Ja precies, en daar ben ik niet zo goed in, dan vind ik de usb tethering optie van de Fritzbox wel een fijne, ik weet iig dat de motorola op mijn locatie werkt al een malle... Ik heb de RUT na heel lang overleg met de supoprt afdeling van Kommago gekocht, en ben over die kennis eigenlijk niet zo tevreden, zacht gezegd.

• laurens0619
Ik denk dat je met een goede 4g router een betere ervaring gaat halen dan een android telefoon via usb tethering. Dat je pech met advies hebt gehad over welke 4g router is jammer, maar zou het wel in die hoek zoeken als oplossing

• erikb1971
laurens0619 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:21:
Ik denk dat je met een goede 4g router een betere ervaring gaat halen dan een android telefoon via usb tethering. Dat je pech met advies hebt gehad over welke 4g router is jammer, maar zou het wel in die hoek zoeken als oplossing
gevoelsmatig denk ik dat je gelijk hebt, maar vooralsnog ben ik een tikje huiverig om weer een andere kant op te gaan, net nu ik iets heb wat in essentie werkt....

• laurens0619
Ik zou dat vooral laten afhangen van het feit welk spul er nog retour kan.

• erikb1971
laurens0619 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:32:
Ik zou dat vooral laten afhangen van het feit welk spul er nog retour kan.
de rut niet meer officieel, maar de motorola en de frits nog wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Dus een budget van 350. Zou ik het wel voor terugsturen.

Trouwens als je recreatiewoning groot is moet je ook rekening houden dat een enkele wifi accesspoint te weinig gaat zijn. Als je nu een Deco X50-4G koopt dan kun je wel super makkelijk extra wifi nodes plaatsen in de toekomst. Kwestie van normale X50 node voor buiten of eentje extra binnen kopen.
Is wel "slechts" cat6 maar lijkt mij voldoende.

Zou iig wel moeten werken
Voor LTE in Nederland zijn band 8 en band 20 belangrijk. Deze verzorgen landelijke dekking. T-Mobile gebruikt ook band 3,1 en 7 voor LTE.
Deco x50-4g:
Compatibility
4G:
FDD-LTE: B1/B3/B5/B7/B8/B20/B28 (2100/1800/850/2600/900/800/700 MHz)
TDD-LTE: B38/B40/B41 (2600/2300/2500 MHz)

3G: DC-HSPA+/HSPA/UMTS B1/B5/B8 (2100/850/900 MHz)

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 17-08-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd15
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-07 15:25
Repeater instellen op laag kanaal bij 5g ? Motorola telefoon ondersteunt alleen band 1 op 5g.
Dat zijn de laagste 5g kanalen. Misschien dat daarom de repeater de telefoon niet ziet. Zomaar een suggestie hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:25

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Laten we dit topic maar met rust laten, OP is na 1 jaar bezig met andere projectjes.

[ Voor 13% gewijzigd door Yariva op 18-07-2024 13:50 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikb1971
Ik zag deze week tot mijn schaamte dat ik hier nooit meer op gereageerd heb. Stom natuurlijk want heel veel goeie en mooie feedback van veel mensen gehad. Dus was het topic terecht afgesloten. Met een beheerder hier afgesproken dat het topic nog heel even open gaat zodat ik in ieder geval mijn uiteindelijke oplossing kan geven.

Uiteindelijk is het nog best goed gekomen, en nog voor ene betaalbare prijs. De Motorola is teruggegaan naar de winkel, en op Marktplaats hebben we voor niet te veel geld een netgear nighthawk M1 gekocht. Die was echt plug en play, een keurig relatief snel 5ghz wifi netwerk zonder morren versterkt door de Fritz repeater, en een prima 2,4 ghz wifi netwerk met wat minder snelheid maar wat meer bereik, ook versterkt door de Fritz repeater.

Hij is een jaar geleden aangegaan en het netwerk heeft er echt nog niet 1 keer uitgelegen! Gewoon zoals het hoort non stop beschikbaar en werkend.

Als de simkaart unlimited internet internet ooit nog echt unlimited is gaan we nog een keer upgraden naar de 5G versie van de nighthawk, maar voor nu is de 20G data limiet per 24 uur veel meer de bottleneck dan de snelheid, dus voor nu: prima!

Allemaal super bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.