Vraag

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-05 02:39
Ik zoek een?
E-reader of tablet om tijdens reizen onder andere strips te kunnen lezen.

Wat is je budget?
650 euro maximaal

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk om zaken in kleur te kunnen lezen zoals strips, en dat onderweg zoals mijn komende vakantie waarbij we lang in het vliegtuig zitten. Accu moet dus lang mee gaan.
Als het ook als Android tablet bruikbaar is dan is dat een plus punt waar ik wel voor wil gaan aangezien ik er geen heb en digitaal notities maken ook iets is wat ik wel wil doen.
Liefst ook een maat die ongeveer de pagesize van het bron materiaal is.
Buiten in de zon en leescomfort zijn ook twee zaken die belangrijk zijn.

Wat heb je zelf al gevonden?
Boox tab ultra c
Voor:
- Kleuren e-ink kaleido 3 scherm
- Lange accu duur
- Te koop bij NL webshop met cover
- Afmeting scherm
- Pen inbegrepen
- Android met playstore
- Optioneel toetsenbord cover
Tegen:
- Duur
- Twijfels over kleuren zonder ze echt gezien te hebben (ik weet wat de limitaties zijn van Kaleido maar nog nooit in het echt gezien).
- Zelfde geld voor de werking zonder frontlight, meningen zijn daar ook over verschillend maar zonder gezien te hebben
- Wat dingen over garantie en issues met het scherm gelezen, al is het niet echt duidelijk of dit incidenten zijn of daadwerkelijk kwaliteits issues.
- Prijs toetsenbord cover

Pocketbook InkPad Color 2
Voor
- Prijs
- Waarschijnlijk bij Media markt te proberen
Tegen
- Kaleido 2 plus terwijl 3 uit is met verbeteringen
- Geen android (voor de prijs)
- Alleen in 7.8"

TCL NXTPaper (11)
Voor
- Veel opties voor lezen
- Geen e-ink en dus ook niet de nadelen er van
- Prijs
- Kleuren
- Pen
- NXTVision opties
- Grote accu
Tegen
- Niet wat ze ooit beloofde (LCD zonder front/backlight)
- Geen e-ink en dus ook niet de voordelen er van
- Geen idee hoe het zich in de zon verhoud
- Eyestrain vs e-paper?

Welke vragen heb je hier nog over?
Welke opties zijn er nog meer, of wat zijn de ervaringen met deze opties als iemand ze al heeft?
Ik weet dat er ook nog E-ink gallery is, maar volgens mij is de Bigme Gally de enige momenteel. Duur en volgens mij niet echt te krijgen in NL. Pocketbook had er ook een aangekondigd maar volgens mij komt die voorlopig niet.

Ik heb nu een kobo aura one die ik voor manga gebruik en sommige comics die gegrayscaled zijn, dus wat consessies maken ben ik wel gewend.
Ik weet ook wat de limitaties zijn van kaleido, qua kleuren en refresh rates.

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:47
Ik lees niet in kleur dus kan je niet inhoudelijk met de modellen helpen, maar algemeen wel:

In het vliegtuig op de lange afstanden heb je tegenwoordig dacht ik wel overal een USB aansluiting om je telefoon of tablet op te laden, dus daar hoef je denk ik wat minder om bezorgt te zijn.

Frontlight is met name in schaduw en avond een plus met eInkt, anders leest dat gewoon echt minder en heb je een lamp nodig die je aanzet.

Ik zou echt in de winkel gaan kijken en vasthouden. eInkt vs LCD merk je vooral als je langere tijd (meer dan een uur) intensief gaat lezen.

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:24
Buiten in de zon en leescomfort dan is voor mij e-ink veruit het beste. Mijn vriendin heeft de Boox note air 2 en die werkt super voor notities maken en boeken/manga lezen etc, maar heeft geen kleurenscherm. Frontlight werkt goed, je kan zowel geel als wit licht met 2 sliders zo instellen als je zelf fijn vind. Voor zover ik weet hebben alle e-ink kleurenschermen redelijke beperkingen in de kleurenrange die ze kunnen weergeven. Om dat te ervaren zul je er toch eentje in het echt moeten gaan bekijken denk ik.

• LOTG
@swhnld @HikariMisako
Ja het probleem is dus dat ik geen enkele winkel (in de buurt) weet die er een heeft.

Kamera express is de enige fysieke winkel die Boox op de site heeft staan, maar alleen de nova air c met kleur. En nergens in de buurt op voorraad.

Media markt is weer de enige met pocketbook, maar ook nergens de color 2 op voorraad.

TCL is vrijwel nergens te krijgen, en ik kwam er achter dat hier sowieso de pen niet is inbegrepen. En nergens te krijgen, net als een cover.

Lijkt dat we weer overgeslagen worden met van alles.

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:24
Dan vrees ik dat videoreviews je beste optie zijn qua voorproef van schermkleuren. Ik weet zo niet hoe de Boox winkel (eu) met retouren omgaat, maar misschien voor de prijs van verzending thuis uittesten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwoltjer
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-04 13:19
Ik wil ook graag een tablet met groot display om strips te kunnen lezen.
De TCL Nxtpaper 12 pro zou elk moment uit moeten komen in Europa.

‘The screen goes beyond eye protection. At the hardware level, harmful blue light is lessened by the
built-in layers. Unlike other LCD screens that leave unpleasant yellowing, you will see true-to-life colors.’

Het is geen E-INK maar LCD met zowel op hardware als software niveau mechanismes om het scherm meer als papier te laten beleven met weining ‘eye-strain’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwoltjer
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-04 13:19
Ik heb gekozen voor de 12.4 inch Samsung Galaxy Tab S9 FE Plus

Bluelight reductie: " *Het display van de Galaxy Tab S9 FE en Tab S9 FE+ is voorzien van het ""Low Blue Light”-certificaat van SGS op basis van het vermogen van het scherm om minder blauw licht uit te stoten. Ga naar www.sgs.com/performance voor meer informatie over dit certificaat. **Het doel voor het certificaat is minder dan 9,9% blauw licht (test van SGS).

Met Vision Booster kun je het scherm van je Tab duidelijk zien in helder verlichte omgevingen dankzij een intelligent buitenalgoritme dat de gloed van de zon detecteert en het scherm daarop afstemt. Ga gemakkelijk van de studio naar het terras dankzij contrast- en kleurverbeteringen die details kleurrijk en levendig houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amandess
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-05 20:56
@LOTG , heb je er ondertussen al eentje gekocht?
Ik ben aan het twijfelen tussen de Pocketbook Viva en de Pocketbook Inkpad Colour 3.

Beide Kaleido 3 scherm, maar de Viva heeft een veel hogere DPI.
Inkpad Colour 3 heeft fysieke buttons aan de onderkant, terwijl Viva die aan de zijkant heeft.

Komende van een 12 jaar oude Kindle 4, kan ik fysieke buttons erg waarderen maar heb die waarschijnlijk liever aan de zijkant zoals ik gewend ben. Twijfel echter of dat de meerprijs van 250 eur voor de Viva het waard is.

In zekere zin is bijna alles een upgrade t.o.v. wat ik nu heb. Hopelijk houdt m'n kindle het nog een paar maanden vol, maar een van de buttons begint nu langzaam te haperen.

Ben dus wel benieuwd naar ervaringen van anderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Amandess schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:37:
@LOTG , heb je er ondertussen al eentje gekocht?
Ik ben aan het twijfelen tussen de Pocketbook Viva en de Pocketbook Inkpad Colour 3.

Beide Kaleido 3 scherm, maar de Viva heeft een veel hogere DPI.
Inkpad Colour 3 heeft fysieke buttons aan de onderkant, terwijl Viva die aan de zijkant heeft.

Komende van een 12 jaar oude Kindle 4, kan ik fysieke buttons erg waarderen maar heb die waarschijnlijk liever aan de zijkant zoals ik gewend ben. Twijfel echter of dat de meerprijs van 250 eur voor de Viva het waard is.

In zekere zin is bijna alles een upgrade t.o.v. wat ik nu heb. Hopelijk houdt m'n kindle het nog een paar maanden vol, maar een van de buttons begint nu langzaam te haperen.

Ben dus wel benieuwd naar ervaringen van anderen :)
De Viva heeft wel het nieuwe Gallery 3 scherm van eInkt met hogere resolutie, wat zeker prettig is.
Dat en de knoppen maakt dat ik zou zeggen, neem de gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@Amandess Nee, er waren door een onverwachtse situatie wat wijzigingen aan de requirements tussendoor gekomen waardoor het een Microsoft Surface Pro 9 is geworden.

Totaal de andere kant uit dan de bedoeling was maar ik moest een alternatief voor een Windows Laptop hebben en toen werd strips lezen secundair. Ook goed mogelijk hier op maar zeker geen e-reader feel.

Ik denk dat dit volgend jaar misschien weer op de radar komt, maar ik zou wel aanraden als je er een koopt om er zeker van te zijn dat je hem eerst in je handen gehad hebt. Het is een beetje begin stadium en duur voor wat je krijgt.

Gallery 3 heeft momenteel de beste kleuren, maar is ook de traagste optie als je ook de beste beeldkwaliteit wilt hebben.

Is de Viva eigenlijk ondertussen uit? Die is namelijk al een jaar lang bijna uit.

Kaleido 3 is een stuk snelle maar heeft mindere kleuren en ook is wit niet echt wit door het kleurenfilter.
Bij de Gallery was dat wel beter maar volgens mij ook nog niet vergelijkbaar met een zwart/wit reader (maar dat weet ik niet meer zeker).

Als je dus je e-reader wilt omruilen voor een kleurenvariant is dat iets om mee te nemen tenzij die Kindle niet veel beter was in wit weergeven, een Paperwhite zal het nooit worden.

Mijn advies voor de prijs: zorg dat je het in je handen gehad hebt en dat het aansluit bij je verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amandess
@LOTG De Viva lijkt inderdaad nog niet uit te zijn. Van de zomer stond die al op pre-order qua release in X dagen, maar dat lijkt een moving target te zijn. Overigens is dat oudere model ook slecht tot niet leverbaar.

Dus ook nog geen reviews kunnen bekijken. Het moederbedrijf zit in Zwitserland, dus je verwacht dat je het binnen de EU kunt bestellen, maar helaas... Zit dus ook nog tegen de import kosten aan te hikken.

Nu kun je de oudere modellen gewoon via Coolblue e.d. bestellen, dus idealiter wacht ik net zo lang tot ik hem gewoon in NL kan bekijken en kopen. Op dit moment werkt m'n antieke Kindle nog, dus hopelijk kan ik het overbruggen.

Nu is mijn Kindle (gen 4) zodanig oud dat ik ook totaal geen ervaring heb met het "Paperwhite" effect of überhaupt e-reader met backlight. Heb het tot nu toe ook nog niet heel erg gemist, afgezien van toen de lantarenpaal bij de bushalte wekenlang stuk was vorige winter. Maar daarom inderdaad wel fijn om het toch eerst even vast gehad te hebben. Mijn Kindle is nu zeker niet "echt wit" qua background.
Ik heb ook vrij weinig eisen, maar wil wel fysieke knoppen hebben aan de zijkant, boeken er met usb op kunnen zetten (geen online verplichting) en een sterke voorkeur voor kleur.

Nu is mijn 1e Kindle 4 na zo'n 10 jaar (en 200+ boeken) stuk gegaan (ging niet meer aan) en gebruik ik nu al een paar jaar de Kindle 4 van m'n vriend die nog zo goed als nieuw was. Je merkt echter wel dat de batterij van deze ook minder wordt en een van de knopjes begint wat te haperen. (Gelukkig zit er aan de andere kant ook nog eentje)

Ik weet niet of het reëel is om te verwachten dat een nieuwe ook minstens 8 jaar mee gaat, zeker omdat ik nooit zonder boek op stap ga.
Juist daarom leek het me fijn om meteen kleur te hebben om ook bijv. hobby manuals in pdf erop te kunnen zetten in kleur.

Bij de Gallery 3 kun je op zich wel gemakkelijk switchen tussen kleur & zwart/wit? Dan is het misschien niet zo'n ramp als die iets trager is met alleen kleur. Wordt alleen wel vervelend als die dat dan ook bij normale boeken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
@Amandess even iets verduidelijken, de ereaders met verlichting hebben geen backlight die in je ogen schijnt, maar de verlichting zit in de zijkanten rondom het scherm en schijnen vanuit de rand op het scherm.

Mijn advies, koop een instap Kindle voor nu, en mocht er een goede kleuren ereader komen, verkoop die eventueel weer. Voordeel nu is dat je niet met andere boekformaten aan de slag hoeft op de Kindle, ga je over naar een ander merk ereader moet je de boel converteren om ze op het nieuwe apparaat te kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amandess
swhnld schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:29:
@Amandess even iets verduidelijken, de ereaders met verlichting hebben geen backlight die in je ogen schijnt, maar de verlichting zit in de zijkanten rondom het scherm en schijnen vanuit de rand op het scherm.

Mijn advies, koop een instap Kindle voor nu, en mocht er een goede kleuren ereader komen, verkoop die eventueel weer. Voordeel nu is dat je niet met andere boekformaten aan de slag hoeft op de Kindle, ga je over naar een ander merk ereader moet je de boel converteren om ze op het nieuwe apparaat te kunnen lezen.
Goed om te weten dat de verlichting gewoon van de zijkanten komt.
Boekenformat is niet zo'n issue, ik ben met m'n huidige kindle al gewend om alles van epub naar mobi om te zetten.

Zo te zien is een Kindle Oasis 3 uit 2019 dan m'n enige optie om nog fysieke buttons te hebben aan de zijkant en usb aansluiting. Staat me toch wat tegen om dan nu nog een 4 jaar oud model te kopen, zeker als er een hoop slechte reviews zijn over de accu duur |:(
Dat wordt toch op zoek naar plan C :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Amandess schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:23:
[...]
Zo te zien is een Kindle Oasis 3 uit 2019 dan m'n enige optie om nog fysieke buttons te hebben aan de zijkant en usb aansluiting. Staat me toch wat tegen om dan nu nog een 4 jaar oud model te kopen, zeker als er een hoop slechte reviews zijn over de accu duur |:(
Dat wordt toch op zoek naar plan C :X
Amazon garandeert minimaal nog 4 jaar support van een model nadat de verkoop stopt, dus dat is geen issue.
Wat de accu betreft, die is vanwege de vorm klein, en gaat korter mee. Mijn ervaring is dat de verlichting de oorzaak is, de Oasis heeft veel meer leds rondom en die gaan overdag automatisch feller branden terwijl je ze handmatig op bijvoorbeeld standje 7 kunt zetten voor lezen in het donker. Overdag is eInkt op zich al voldoende met daglicht erop.
Maar ik heb ook een Paperwhite Signature en die gaat gewoon 2-3 keer zo lang mee op de accu, en heeft usb-c opladen, naast draadloos opladen.
Mijn advies is de Signature te nemen en te wennen aan het aanraakscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amandess
swhnld schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:35:
[...]

Amazon garandeert minimaal nog 4 jaar support van een model nadat de verkoop stopt, dus dat is geen issue.
Wat de accu betreft, die is vanwege de vorm klein, en gaat korter mee. Mijn ervaring is dat de verlichting de oorzaak is, de Oasis heeft veel meer leds rondom en die gaan overdag automatisch feller branden terwijl je ze handmatig op bijvoorbeeld standje 7 kunt zetten voor lezen in het donker. Overdag is eInkt op zich al voldoende met daglicht erop.
Maar ik heb ook een Paperwhite Signature en die gaat gewoon 2-3 keer zo lang mee op de accu, en heeft usb-c opladen, naast draadloos opladen.
Mijn advies is de Signature te nemen en te wennen aan het aanraakscherm.
Die verlichting is meer iets voor in de winter in het donker buiten inderdaad.
Kun je met de Signature ook gewoon door bladeren met handschoenen aan? Of moet ik dan weer van die speciale smartphone handschoenen kopen?

Hoofdreden voor fysieke button is handschoenen en niet per meteen doorbladeren als je per ongeluk je scherm aantikt of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Amandess schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Die verlichting is meer iets voor in de winter in het donker buiten inderdaad.
Kun je met de Signature ook gewoon door bladeren met handschoenen aan? Of moet ik dan weer van die speciale smartphone handschoenen kopen?

Hoofdreden voor fysieke button is handschoenen en niet per meteen doorbladeren als je per ongeluk je scherm aantikt of zo.
Gelijk getest voor je, maar van die gebreide handschoenen werken niet, dus je zult speciale nodig hebben zoals voor je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amandess
swhnld schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:00:
[...]

Gelijk getest voor je, maar van die gebreide handschoenen werken niet, dus je zult speciale nodig hebben zoals voor je telefoon.
Bedankt voor het testen!
Dat is dan helaas wel weer een minpuntje :( Gelukkig is het maar een paar weken per jaar handschoenenweer
Pagina: 1