Vraag

• rikkert1997
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-05-2024
Beste,

Op 1 september begin ik full time met mijn eigen bedrijf, in het coachen van vitaliteit. Het plan is door middel van online coaching via een app de klant voedingsschema s, mediaties en workouts toe te sturen. Ik wil ook nog online mijn eigen website gaan verbeteren, en video's bewerken voor oefeningen. Ook zijn we van plan een youtube account te starten om wat handige en leuek filmpjes te uploaden dus video editing zal ook gaan gebeuren.

Op dit moment heb ik de volgende setup:

Modelnummer van je beide monitoren
o AOC G2590VXQ
o Philips 328E1CA

Dockingstation:

Dell Thunderbolt wd19

Ik heb nu een Dell latitude 7400 maar daar ben ik niet zo fan van, wordt vaak heet blaast veel.

Nu heb ik ook een Apple telefoon die ik ook moet inleveren en gebruik als privé laptop nog wel een MacBook Air uit 2017, echter is deze nu te traag.

Ik heb zitten kijken naar de m1 16 gb core 8 met 512gb opslag en de m2, wat is hierin het verschil en maakt bijvoorbeeld het werkgeheugen voor mij meer verschil of de chip?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
rikkert1997 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:54:
Ik heb nu een Dell latitude 7400 maar daar ben ik niet zo fan van, wordt vaak heet blaast veel.
Geen koopadvies maar een tip om je Dell misschien wat prettiger te kunnen gebruiken:
Die laptop zal wel een heel agressieve Turbo Boost hebben waardoor de CPU heel snel veel te warm wordt.
Je kan dat aanpassen en eventueel uitzetten met deze aanwijzingen:
Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Turbo Boost aanpassen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
hier niet per sé een koop-advies maar wel een paar dingen ter overweging als je besluit te willen kopen.

Je geeft aan voor jezelf te gaan beginnen en ik ga er dan gemakshalve maar van uit dat je ook een thuis-kantoor gaat inrichten, om video's te editen of uberheubt om eventueel persoonlijk advies te kunnen geven heb je immers een fatsoenlijk afgeschermde en rustige ruimte nodig. je hebt het bovendien over 2 losse monitoren in dat geval vraag ik me af waarom een macbook en niet een mac mini.

voor het bedrag van een macbook kun je immers ook een mini kopen en heb je bovendien nog (financiele) ruimte om die flink te upgraden) persoonlijk denk ik dan aan een upgrade naar 16 of misschien zelfs 32gb ram of wellicht zelfs een cpu met meer cores

overigens zou ik in opslag wellicht niet al te veel investeren. of je nu 512gb hebt of 2TB het zal altijd te weinig zijn, mijn advies daarvoor zou dan ook al snel zijn om een USB4/TB4 opslag behuizing te kopen of bijvoorbeeld een nas met minimaal een 2,5gbit aansluiting. en meerdere hdd's.

een macbook en al zeker een macbook pro zou ik alleen aanraden als je heel vaak onderweg bent en ook voornamelijk het scherm van die laptop nodig hebt / gebruikt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert1997
@i-chat top advies zeg! Mijn werk zal bestaan uit af en toe een filmpje bewerken en een presentatie geven bij de klant maar vooral thuis werken. Daarom denk ik niet dat ik perse meer ram nodig heb denk ik. Ik had nog niet over een Mac mini gehoord.

Wat zou jij aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
je hebt natuurlijk meerdere keuzes,

uitvoering: Apple Macbook Pro 2021 16" M1 Pro 10 Core, 16-core GPU, 16GB ram,... is de wat oudere macbook pro 16 inc (je zegt dat je presenaties wilt geven, dan is mobiel zijn misschien wel een pré

anderzijds is er de uitvoering: Apple Mac Mini 2023 M2 Pro 10 Core, 16‑core GPU, 16GB ram, 512GB ssd - heeft een snellere cpu, kan je huidige schermen prima gebruiken, maar is niet mobiel... voor onderweg zou je echter ook een ipad kunnen overwegen,

vooral de nieuwe ipad air m1 uitvoering: Apple iPad Air (2022) Wi-Fi, 64GB opslag Grijs is voor onderweg wel heeeel compact, en ultra draagbaar, leg of zet hem op de keuken tafel of sluit hem met een dongel aan op een hdmi-beamer het kan beide...

en dan heb je nog je huidige laptop, met een beetje opfrissen is die misschien ook wel goed genoeg voor onderweg, zoals @The_Doman aangeeft. dan bespaar je jezelf de kosten van een ipad.

en natuurlijk zijn er ook nog andere (lees goedkopere oplossingen, een presentatie kun je immers met bijna elk device geven inclusief bijna elke willekeurige chromebook .... al zou ik in zo'n geval zelf liever voor de ipad kiezen).

let er overigens op dat al deze prijzen inclusief BTW zijn, ben jij netjes ingeschreven bij de KVK dan kun je al dit apple-leuks ook gewoon met 21% korting kopen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert1997
@i-chat Is het denkje niet een beetje overkill die Mac mini? Volstaat deze Mac mini niet ? https://www.chapp.store/m...56gb.html?source=tweakers

Die dell is van mijn werk dus die moet ik inleveren heb nog wel een oude MacBook Air uit 2017 die ik kan meenemen naar de klanten (128gb).

En die btw ga ik zeker aftrekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat je wil kan allemaal prima op een basismodel M1 Mac Mini met 16GB geheugen, maar als je ook op locatie wil kun je misschien beter voor een M2 Macbook Air gaan. Pro heb je niet nodig qua specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
of iets overkill is of niet is natuurlijk altijd heel erg kofiedik kijken,

punt dat ik probeerde te maken is grotendeels dat je binnen het budget van een macbook pro heel wat meer kunt krijgen dan gewoon een 13inc laptopje... zelfs binnen het apple ecosysteem.

de reden waarom ik voor die koos is echter deze...

ik heb zelf de mac mini m1 een tijd lang gebruikt voornamelijk met heel veel browsertabs open en met bijvoorbeeld adobe acrobat open (voor het opmaken van dodumenten) ik merkte zelf dat 8 op zich genoeg was maar zeker niet altijd over hield als ik im goed aan het werk had... met adobobe open en MS teams aan liep ik soms nét tegen de grenzen aan... ik ga er daarbij dan dus vanuit dat het bewerken of renderen van videotjes nog nét dat beetje meer kost dan een simpel office pakket en wat overige tools.

daarbij kun je zoals gezegd later niet upgraden dus wat NU goed genoeg is zou later nét dat kleine beetje tekort kunnen zijn dan zou ik er eerder voor kiezen om toch maar op de groei te kopen vooral als de verschillen relatief niet al te groot zijn.

mijn advies in deze is dan ook:

weet wanneer je krenterig kunt zijn, en weet ook wanneer je dat liever niet bent...
ps: dit komt van iemand die te gierig is om extra te betalen voor een synology nas gewoon omdat ie elders snellere hardware en grote schijven voor hetzelfde bedrag kan krijgen in de vorm van zelfbouw ;) ik weeet dus precies waar ik over praat als we het over krenterig hebben ;)

de keuze voor 512 is dan makkelijk gemaakt.. het geeft je bovenop het basis modeel 250gb extra ruimte op je bedrijfsdata (courante projecten) op te slaan. als ik kijk naar wat een standaard 90minuten film in 4k aan opslag kost en ik ga er even vanuit dat jij je filmpjes wellicht wel in 1080 upload maar ze eerder in 4k zult opnemen iphone camera gopro, of wat je dan ook gaat gebruiken doet allemaal 4k/60) - dan is die 250gb in enkele maanden vol... laat staan hoe snel dat gaat met het 250gb (waarvan je minimaal 50gb ~75gb kwijt bent aan de installatie van macOS en apps.

kortom het door jou gekozen basis-model gaat het wellicht wel kunnen maar ik zou het er niet graag op gokken dat dat over 2 macOS updates nog steeds zo is... bovendien het is je werk, als jij staks een kwartier niks zit te doen omdat je pc hard aan het encoden is dan kost je dat na een project of 10 vermoedelijk meer dan wat je aan een iets betere mac had besteed.

let er overigens wel op dat we hier praten over een werkstation en dat je hiernaas nog wel steeds een goede werkbare opslag nodig gaat hebben, bijvoorbeeld in de vorm van een snelle(re) nas of in een stevig cloud-opslag abonement én natuurlijk nog een aparte backupdienst voor als echt alles fout gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door i-chat op 20-08-2023 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert1997
@i-chat wat een top reactie bedankt! Dan denk ik dat ik maar voor jouw keuze moet gaan, ben het ook met je eens dat ik niet te krenterig moet zijn en dat ik maar meteen een goede machine moet kopen.

Waarvoor zou de ipad nog als toevoeging kunnen dienen? Ten opzichte van mijn oude MacBook Air 2017? Zijn daar nog echt voordelen aan verbonden?

En zijn er nog aanraders voor een goede nas en is dit aan het begin noodzakelijk of volstaat een harde schijf ook?

Bedankt

[ Voor 7% gewijzigd door rikkert1997 op 20-08-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
als jij nog een redelijk goede macbook air hebt - dan zie ik niet meteen een reden om iets anders te komen.

voordeel van een ipad zou hooguit zijn dat ie veeeel lichter is dan een macbook, (zelf air)
gewoon ter inndicatie; ik gebruik een ipad air m1 vooral veel wanneer ik anders een mobiel zou gebruiken lees: onderweg in de trein om iets te lezen of te kijken, om snel mail en berichten te antwoorden etc...

omdat ik ook gewoon lomp en dus bang ben dat ie kapot gaat zit er een enorm dikke ipadcover om heen te weten deze; uitvoering: Targus VersaVu (of eentje die er op lijkt)... ondanks dat weegt het hele ding nog geen 850gram (erg fijn als je vaak onderweg ben) aan de andere kant, met een +/- 11inc scherm is het niet bepaald comfortabel om samen met een klant of client op zo'n klein sherm te kijken doe dan toch liever die macbook air ;) in the end is het gewoon allemaal maar persoonlijke voorkeur en mogelijkheden). vooralsnog mag je verwachten dat jouw macbook nog wel een jaar of 3 mee kan en dan verdien je vast en zeker meer dan genoeg om verder te kijken naar wat er dan op de markt is om onderweg te gebruiken).

kortom ik laat hier vooral zien welke opties je hebt voor het geval je denkt; - ja dat heeft echt voordelen voor mij, de keuze is natuurlijk atijd bij jezelf.

wil je een wat lichtere laptop en is ruwe prestatie wat minder belangrijk dan is er natuurlijk ook nog de macbook air - https://www.macvoorminder...ute_pa_garantie=als-nieuw (een certified referbished m1 macbook air met zelfs 1tb opslag kost je dan net zoveel als die m1 maar je hebt dan wel een laptop om overal heen te slepen.

één van de argumenten om dat niet te doen (persoonlijk) is dat als ik een laptop mee neem met bedrijfs data zelfs als die heul goed is beveiligd (wat met een macbook eigenlijk wel is) ben ik wel al mijn data kwijt en de pc om met die data te werken... dan moet ik dus stijl en spron naar de macstore rennen voor een nieuwe, die moet dan ook nog eens op voorraad zijn... dan kom ik thuis, dan moet ook mijn data nog gaan terughalen van de backup (die ik natuurlijk wel gewoon braaf heb gemaakt, toch, aan het einde van elke dag, toch? - met dien verstande dat ik níét kan werken tot ik daarmee klaar ben.

en dan vraag je je af wat de kansen zijn van kwijtraken door val en/of stootschade danwel diefstal tussen een pc thuis of een laptop onderweg.

kortom als kosten een grote rol spelen. gewoon lekker een mini kopen en je oude macbook blijven gebruiken zolang die nog (aan klanten) toonbaar en (voor jezelf) werkbaar is.

dan je vraag over een nas,

of en wat voor nas je kiest ligt natuurlijk heel erg bij jezelf, als je geen of weinig tijd hebt om je druk te maken over hoe alles zou moeten werken of er simpelweg geen moeite in wilt steken dan zou heel snel toch een synology moeten aanraden, ja het kan 'aanzienlijk' goedkoper maar tegelijk is synology wel hét platfrom voro noobs om toch iets goeds neer te kunnen zijn.

uitvoering: Synology DiskStation DS423+ een nas als deze zou de komende jaren meer dan genoeg moeten zijn voor jouw en eventueel een paar (letterlijk een paar) man personeel ook nog wel als die er ooit nog komen ;)

afhankelijk van je opslag eisen zou je daar een paar 4tb WD RED pro CMR schijven in kunnen prikken en je bent al bijna klaar voor start....

een alternatief zou natuurlijk ook gewoon een office 365 abonement kunnen zijn... ik ga er dan vanuit dat je gebruik wilt maken van office (gewoon omdat het office is) en van Outlook (want zakelijke email werkt gewoon net wat beter in een goede mail omgeving (ja google kan eventueel ook als je dat liever hebt). maar dat kost je (afhankelijk van of je MS office desktop wilt wel zo'n 6 tot 12 euro per maand https://www.microsoft.com...tab%3Aprimaryr2&market=nl

[ Voor 20% gewijzigd door i-chat op 20-08-2023 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert1997
@i-chat Nou mijn macbook is geloof ik best oud en een beetje traag, maar bij de klant hoef ik denk ik alleen te presenteren dus ik denk niet dat ik veel onderwerg gebruik zal maken van mijn laptop. Ik zal meestal met de fiets naar de klanten willen gaan, want mijn doelgroep is regio Rotterdam en omdat wij een vitaliteitsbedrijf zijn wil ik het goede voorbeeld geven door met de fiets naar afspraken te komen.

Vandaar ook de volgende overweging, de mac mini m2 16gb die je aanraden met een portable monitor, zo kan ik de mac mini ook meenemen naar de klant, heb ik alleen stroom nodig en kan ik daar gewoon verder werken als dat nodig is. Ook kan ik dan als extra optie altijd mijn oude macbook meenemen.

De NAS is denk ik voor op dit moment nodig niet echt nodig, maar dat office pakket ziet er heel goed uit daar ga ik zeker naar kijken! ben nu wat filmpjes aan het kijken wat het beste bij ons aansluit.

Ik heb trouwens de volgende Macbook

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ry7_dAA_KsOAQtBuHNMn0ligf2c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NDA9CDG9OtHFkSsXjxqy0n3F.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door rikkert1997 op 21-08-2023 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Een mac mini met portable monitor is absoluut niet geschikt om als laptop te gebruiken

Dan kun je veel beter naar een recentere macbook kijken

Bedenk dan gewoon dat je er een wilt met 16gb ram en 512 gb opslag Maar dat dat in beginsel prima een m1 macbook air kan zijn of een m2 whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert1997
@i-chat dan lijkt dit mij de beste keuze, omdat een air geen twee monitoren ondersteund en de pro wel lijkt dit voor mij de beste fit.
1)
https://www.macvoorminder...1-pro-16gb-512gb-ssd-2021

2)
https://www.macvoorminder...2-pro-16gb-512gb-ssd-2023

Toch een macbook air
3)
https://www.macvoorminder...-m1-16gb-512gb-ssd-2020-2

[ Voor 31% gewijzigd door rikkert1997 op 21-08-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
@rikkert1997 die macbook moet nog meer dan goed genoeg zijn om op zijn minst.

presentaties te laten zien, video's te tonen, documenten te typen of formulieren in te vullen. en emails te sturen. dat lijkt me meer dan genoeg voor onderweg vooral als je op de fiets gaat ;)

in dat geval zou ik zeker overwegen om niet voor een duurdere laptop te kiezen en in plaats daarvan gewoon een vaste pc (mac) in te richten en voor jezelf een goed bureau met een goede setup neer te zetten.

een vaste pc is immers ergonomisch altijd 10x beter dan een laptop.

en wat betreft je nas.... je kunt in de pricewatch natuurlijk prima op zoek naar elke nas die je wilt... de gene die ik linkte is simpelweg gewoon heel goed geschikt voor zakelijk gebruik. ik raad je aan er niet te lang mee te wachten, - als tijdelijk alternatief kun je je gegevens in bijvoorbeeld de zakelijke (die ik linkte) versie van o365 onedrive plaatsen, en daarnaast bijvoorbeeld een externe hdd gebruiken als 2e kopie.

externe hdd's of ssd van 2 (of meer) tb zijn er al vanaf +/- 100 euro.
Pagina: 1