Vraag

• Jeo55555
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-06-2024
Yoo ik ben een console streamer en ik gebruik mijn MacBook M1 voor streaming en editing, maar na een jaar wordt het tijd voor het echte werk. Een PC gaat het zoveel makkelijker maken voor mij, alleen het kiezen is niet makkelijk. Ik heb een budget van €2000-2200, maar daar hoeft het van mij helemaal niet aan te komen als ik €1500 moet betalen is het alleen maar beter toch? En ik moet nog monitors en al die zaken halen maar dat hoeft niet erbij worden gezet.

Ik wil graag een krachtige pc waar ik jaren mee kan doen en later kan upgraden. Voor mij hoeft het er helemaal niet mooi uit te zien zolang ik maar op hoge kwaliteit kan streamen en meerdere dingen tegelijk kan doen. Ik zal waarschijnlijk mijn grotere games op mijn PS5 blijven spelen, maar bewerken, streamen en af en toe een modded game spelen zal ik doen op de pc.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen idee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil 'm later kunnen upgraden en dat die niet teveel energieverbuikt?.

Ga je overklokken?
Ik denk dat als ik stream die PC soms wel harder zal moeten werken, toch?

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag voldoende informatie willen een niet te moeilijke taal omdat ik amper iets weet over pc's. Dit zal ook mijn eerste windows pc worden sinds mijn ouders er 1 hadden thuis in 2009 of zelfs eerder haha. Ik heb sinds 2014 altijd gewerkt met het mac systeem thuis en enkel op werk of school met windows. Ik zou graag meerdere ideeën willen horen. Alvast bedankt aan iedereen die mee wilt denken _/-\o_

P.S: Ik had een mail gestuurd naar Alternate en zij boden mij deze build aan, wat vinden jullie hiervan? *knip* externe winkelmandjes zijn niet toegestaan. Gebruik hiervoor de Handleiding Pricewatch

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 17-08-2023 16:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:21
Het moederbord lijkt me duur, bij een Ryzen 7 7700X voldoet een ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI.

Maar in mijn ogen heb jij een use case voor een Intel CPU, die heeft 8 normale cores, net als de Ryzen, en daarnaast ook nog acht effieciency cores, dat geeft hem een veel betere multi-core performance, met jouw gebruik merk je dat. Wel heb je daar een waterkoeler bij nodig, dit is een goede. Binnen budget lukt een betere voeding dan de Sharkoons waar Alternate altjd meekomt, en opslag op SSD - harddisks zou ik vermijden in een desktop als het budget het toe laat

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700 Boxed€ 414,61€ 414,61
1MoederbordenASUS TUF Gaming B760-PLUS WIFI€ 189,-€ 189,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 WINDFORCE OC 12G€ 649,-€ 649,-
1BehuizingenLian Li Lancool 216 Zwart RGB€ 99,90€ 99,90
1WaterkoelingDeepCool LS720 Zwart€ 129,90€ 129,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J4048F24GX2-RS5K€ 125,90€ 125,90
1VoedingenNZXT C650 Gold v2€ 82,29€ 82,29
2Solid state drivesLexar NM790 2TB€ 95,90€ 191,80
Totaal€ 1.882,40

• Jeo55555
Dag Marty erg bedankt voor je build hij ziet er zeker goed uit. Paar vraagjes:
1. Is het niet lastig om een Intel processor te upgraden later?
2. Waarom heb ik dan een waterkoeler nodig?
3. Waarom zou je een hard disk vermijden?

Nogmaals erg bedankt voor je reactie, maar ik ben echt een baby in dit en ik wil gewoon alles snappen haha sinds het een grote investment is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-09 16:27
Die intel processor ga je niet kunnen upgraden later. Tegen de tijd dat jij aan een nieuwe toe bent, zul je genoodzaakt zijn om een nieuwe cpu en moederbord te kopen. RAM kan waarschijnlijk mee gezien we vroeg in de life cycle van DDR5 zitten.

Mocht dat een probleem zijn, dan is de uitvoering: AMD Ryzen 9 7900X Boxed misschien geen verkeerd idee. Met 12 cores en 24 threads heb je met die cpu meer dan voldoende in huis om te gamen en streamen tegelijk. Hij is maar 2 tientjes duurder dan de i7.
Je kunt ook voor de uitvoering: AMD Ryzen 9 7900 Boxed gaan, die is out of the box wat zuinger. Maar je kunt ook een 7900X kopen en een powerlimit instellen in de bios of de eco-mode preset enablen om hetzelfde resultaat te bereiken.

HDD's wil je vermijden omdat ze langzaam zijn en SSD's tot en met 2TB zijn goed betaalbaar tegenwoordig. Het prijsverschil tussen een 2TB HDD en een 2TB SSD is 50 euro. Gezien het verschil in snelheid gaat dat nergens over.

[ Voor 32% gewijzigd door youridv1 op 17-08-2023 15:36 ]

• Jeo55555
youridv1 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:32:
Die intel processor ga je niet kunnen upgraden later. Tegen de tijd dat jij aan een nieuwe toe bent, zul je genoodzaakt zijn om een nieuwe cpu en moederbord te kopen. RAM kan waarschijnlijk mee gezien we vroeg in de life cycle van DDR5 zitten.

Mocht dat een probleem zijn, dan is de uitvoering: AMD Ryzen 9 7900X Boxed misschien geen verkeerd idee. Met 12 cores en 24 threads heb je met die cpu meer dan voldoende in huis om te gamen en streamen tegelijk. Hij is maar 2 tientjes duurder dan de i7.

Je kunt ook voor de uitvoering: AMD Ryzen 9 7900 Boxed gaan, die is out of the box wat zuinger. Maar je kunt ook een 7900X kopen en een powerlimit instellen in de bios of de eco-mode preset enablen om hetzelfde resultaat te bereiken.
Thanks Youri voor je input de meeste game pc's zijn ook uitgesteld met een AMD dus denk dat dat wel de verstandigste keuze zal zijn. Alleen nu ben ik aan het denken kan ik de processor die Marty me had aanbevolen behouden of die ik zelf had? Of moet ik een hele nieuwe kiezen?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:21
Jeo55555 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:13:
Dag Marty erg bedankt voor je build hij ziet er zeker goed uit. Paar vraagjes:
1. Is het niet lastig om een Intel processor te upgraden later?
2. Waarom heb ik dan een waterkoeler nodig?
3. Waarom zou je een hard disk vermijden?

Nogmaals erg bedankt voor je reactie, maar ik ben echt een baby in dit en ik wil gewoon alles snappen haha sinds het een grote investment is.
1) Ja, zie antwoord @youridv1 , je zou ook die Ryzen 9 kunnen nemen, die presteert ongeveer gelijk aan de i7 uit mijn lijst, waarschijnlijk gaat het AM5 platform nog een paar jaar mee, tot 2025 of 2026. Dus als je overweegt om over twee/drie jaar de CPU up te graden is dat een iets veiligere keuze.
2) High end CPU's, zowel die van Intel en AMD gebruiken veel stroom en zijn met luchtkoelers niet goed koel te houden. Dat houdt in dat ze dan gaan throttelen als je ze volledig belast (de kloksnelheid verlagen om af te koelen) en minder presteren.
3) Harddisks zijn traag, maken lawaai en gebruiken meer stroom.
Pagina: 1