Kapotte warmtepomp, hoge energierekening

Pagina: 1
Acties:

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-09 10:04
Hi Tweakers,

Sinds een jaar wonen wij in een nieuwbouwoning. Korte opzet van de woning:
- Tussenwoning
- Inventum Modul-air ventilatiewarmtepomp met Greencomfort module
- 9 Zonnepanelen van 360wp
- Woning is ongeveer 120m2 waarvan de ruimteverwarming enkel toegepast is op de woonkamer (45m2)

We hebben veel gedoe ondervonden van de warmtepomo afgelopen winter (ook terug te lezen in mijn andere topics). Nu we de jaarrekening hebben ontvangen dienen we 1800 euro bij te betalen. De totale energierekening is 2500 euro, waarvan 660 euro al betaald is door de maandelijkste termijnen.

Wij zijn van de 12 woningen de enige met een dusdanige rekening. Om een aantal kritische reactie voor te zijn: Onze routines/ verbruik is heel vergelijkbaar met buren en we zijn scherp op wat we wanneer aanzetten.

Doordat de warmtepomp een aantal keer fout is ingesteld + een keer een doorgebrand (enkele dagen zonder warm water + ruimteverwarming), is ons verbruik onwijs omhoog geschoten. Er is veel elektrisch bijverwarmd door foutieve instellingen. Ze hebben wij een reparatie een onderdeel fout teruggeplaatst, waardoor de pomp elk halfuur vastvroor en enkel elektrisch kon verwarmen. Toch is dit lastig aan te tonen bij de installateur.

We hebben dit gebeld bij de aannemer. Zij hebben dit doorgezet naar de installateur. Zij geven op hun beurt weer aan dat het niet aan hun ligt en willen niet meebetalen in de kosten.

Mijn vraag: Hoe kan ik dit het beste aanpakken, bij wie moet ik zijn en wat is mogelijk om te verhalen.

Deze vraag gaat dus enkel over onze energierekening en niet over het te hoge verbruik van de warmtepomp door verkeerde keuze voor de woningen.

[ Voor 6% gewijzigd door Leezer14 op 17-08-2023 09:27 ]

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:52
Nouja als je er niet uit komt met je installateur/aannemer, na meerdere pogingen zou ik, als je echt zeker bent van je zaak, in zee gaan met een advocaat/rechtsbijstand (of zelf, kan ook) om een dagvaarding te maken, en een procedure bij de rechtbank te beginnen?

Persoonlijk ben ik hier niet bekend mee hoor, ben geen jurist of advocaat. Kans van slagen kan ik niet inschatten, en kan ik niks over zeggen.

Maar als iemand (door onkunde of opzet) schade aan jou veroorzaakt dan is die iemand wel verantwoordelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door grasmanek94 op 17-08-2023 09:49 ]

• Leezer14
Dank voor je antwoord. Rechtsbijstand hebben we, maar net niet de module wonen. Die is wel toegevoegd laatst. Ik zal hen nog eens bellen om informatie in te winnen.

Ik vind het lastig in te schatten wat de kans van slagen is en in hoeverre mijn gedachte terecht is.

• peterdepeer
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22-09 16:23
Ik zou een aantal dingen op een rij zetten, zoals hoe vaak heb je daar aan de bel getrokken en duidelijk gemaakt dat er (al dan niet in jullie beleving) iets niet goed werkte/ niet goed gerepareerd was.

Ook zou ik van de 12 andere is vragen of ze hun verbruik willen delen. Belangrijk om dat niet in euro's te doen maar echt verbruik. Want in euro's is het natuurlijk ook afhankelijk van waar je je energie afneemt. Misschien ook goed dan nog mee te nemen of buren bijvoorbeeld meer of minder zonnepanelen enz hebben. Zodat je echt een fatsoenlijk vergelijk hebt.

Als je dan kan zien dat van de 12 woningen iedereen bijvoorbeeld 10 heeft verbruikt en jullie 20 dan klopt er echt iets niet. Als je dan ook nog is laat zien vaak aan de bel te hebben getrokken dan heb je wel iets.

Dan zou ik de aannemer/ installateur niet makkelijk laten wegkomen met het nu gegeven antwoord. Je kunt ook het jurisch loket is bellen. Mijn ervaring is dat je daar je vraag telefonisch kort kan doorspreken. Als zij zeggen dat je een kans maakt kun je de aannemer ook wat meer onderdruk zetten.

Waar ik los hiervan nog wel benieuwd naar ben: mijn energie leverancier "monitort" het verbruik en de kosten en bericht ons wanneer zij vermoeden dat je veel moet gaan bij betalen. Heb je zulke berichten niet ontvangen? Niet dat dat de energie leverancier aan te rekenen is, maar 3x zoveel bijbetalen als je in een jaar hebt betaald is wel heel zuur.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Leezer14 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:25:
Nu we de jaarrekening hebben ontvangen dienen we 1800 euro bij te betalen. De totale energierekening is 2500 euro, waarvan 660 euro al betaald is door de maandelijkste termijnen.

Wij zijn van de 12 woningen de enige met een dusdanige rekening. Om een aantal kritische reactie voor te zijn: Onze routines/ verbruik is heel vergelijkbaar met buren en we zijn scherp op wat we wanneer aanzetten.
Maar is je energiecontract ook vergelijkbaar? Daar kan tegenwoordig makkelijk een factor 2 verschil in zitten (dat jij dus het dubbele betaald van je buren, voor hetzelfde verbruik).

Vergelijk verbruik in kWh, niet het bedrag wat je moet afrekenen.

Kun je op de warmtepompboiler niet het verbruik van allee dat toestel aflezen? Volgens de gebruikershandleiding is het eerste icoon in het menu "Besparing en verbruik", maar het is me niet helemaal duidelijk wat je daar terug kunt vinden. Puur het elektriciteitsverbruik van de warmtepomp vergelijken met buren is natuurlijk het meest zinvolle, aangezien je dan de zonnepanelen en de rest van je elektrische toestellen helemaal buiten de vergelijking houdt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Leezer14
Huizen, zonnepanelen en routines zijn nagenoeg gelijk bij de buren. Het verbruik hebben we van alle buren inzichtelijk qua kwh en energiecontracten waren (inmiddels overgestapt) gelijk. Ook een aantal bij dezelfde leverancier en tarieven.

We hebben verschillende kwh meters op de grote verbruikers (wasmachine, droger, vaatwasser, etc.) en een homewezard p1 meter op de slimme meter. We hebben heel goed in beeld wat hoeveel verbruikt. Ook is te zien in de grafieken dat ten tijde van de kapotte warmtepomp het verbruik hoger lag.

In mijn optiek een helder verhaal, maar niet hard te maken naar de installateur geven ze aan. Er staat immers geen tekst label bij dat het de warmtepomp is.

Het juridisch loket is sinds een jaar enkel voor mensen tot een bepaald inkomen. Daar vallen wij boven.

De berichten van de energieleverancier over het hoge verbruik hebben we eerst niet gehad omdat er geen vergelijking was ivm nieuwbouw. Later gaven ze wel standaard notificaties dat het goed was om ons verbruik te controleren, maar ook dan werd er gezegd dat de zonnepanelen in de zomer een hoop recht zouden trekken (wat bij veel buren ook gebeurd is).

[ Voor 30% gewijzigd door Leezer14 op 17-08-2023 11:34 ]

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-09 20:20
Ik ben niet zo'n van van het programma, maar dit is best een gevalletje voor 'Radar'. Vaak is met een beetje media aandacht snel een oplossing gevonden omdat een bedrijf ook niet slecht in het nieuws wil komen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Leezer14 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:31:
In mijn optiek een helder verhaal, maar niet hard te maken naar de installateur geven ze aan. Er staat immers geen tekst label bij dat het de warmtepomp is.
Maar, registreert de warmtepomp zijn eigen verbruik dan niet? Vergelijk dat eens met de buren.

Zou natuurlijk nog mooier zijn geweest als je daar maandelijks de standen van had genoteerd, zodat je de bewuste periode met de rest kon vergelijken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Leezer14
Xander schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:41:
[...]

Maar, registreert de warmtepomp zijn eigen verbruik dan niet? Vergelijk dat eens met de buren.

Zou natuurlijk nog mooier zijn geweest als je daar maandelijks de standen van had genoteerd, zodat je de bewuste periode met de rest kon vergelijken.
Helaas, de pomp houdt zelf geen gegevens bij. Ik ben wel aan het kijken om een kwh meter in de meterkast te laten plaatsen specifiek voor de pomp + green comfort module.

• Leezer14
Cobb schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:38:
Ik ben niet zo'n van van het programma, maar dit is best een gevalletje voor 'Radar'. Vaak is met een beetje media aandacht snel een oplossing gevonden omdat een bedrijf ook niet slecht in het nieuws wil komen.
Hier ga ik toch eens een mailtje naar sturen. Goed idee.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:59
Heb je wel eens gecontroleerd of de zonnepanelen wel werken ?

Verwijderd

Leezer14 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:31:
Huizen, zonnepanelen en routines zijn nagenoeg gelijk bij de buren. Het verbruik hebben we van alle buren inzichtelijk qua kwh en energiecontracten waren (inmiddels overgestapt) gelijk.

De berichten van de energieleverancier over het hoge verbruik hebben we eerst niet gehad omdat er geen vergelijking was ivm nieuwbouw. Later gaven ze wel standaard notificaties dat het goed was om ons verbruik te controleren, maar ook dan werd er gezegd dat de zonnepanelen in de zomer een hoop recht zouden trekken (wat bij veel buren ook gebeurd is).
Wordt dan eens concreet i.p.v in vaagheden te blijven steken….
Wat heb je nu verbruikt en opgewekt en wat gebruiken en wekken je buren gemiddeld op?

Vage teksten dat bij buren iets is rechtgetrokken helpen niet. Je hebt gewoon je verbruik, je teruglevering en waarover je netto betaald. Houdt je meter ook gewoon netjes bij en had je ook gewoon eerder zelf kunnen zien.

Dat houdt je toch normaal ook gewoon zelf even in de gaten in een nieuwe situatie (en al helemaal als je weet dat je warmtepomp niet goed is ingesteld?). Daar heb je echt je energieleverancier niet voor nodig.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Die warmtepomp komt me ook bekend voor uit andere topics. Dan is hij niet kapot toch? Hij heeft gewoon een hoog verbruik. Ik weet niet wat dan je rechten zijn, misschien kun je het gooien op verkeerde voorlichting van de installateur/aannemer?

Dat andere mensen een lagere rekening hadden kan ook liggen aan hun gedrag. Een oude man hier in de straat betaalde afgelopen winter 1000 euro per maand voor gas, wij hebben de verwarming amper aangedaan en hadden dus redelijk lage kosten. Het was nogal extreem afgelopen winter met de prijzen, ik kan me voorstellen dat veel mensen hun gedrag hebben aangepast (van de mensen die ik ken is dit ook zo, dekentjes, infrarood, electrische kacheltjes, petroleum kacheltjes, allerlei alternatieven werden bedacht).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je echt hard kunt maken dat je schade hebt geleden door een hoog verbruik van de warmtepomp en de woning is gebouwd onder een vorm van garantie (bijv. SWK) kan je nog overwegen die route te bewandelen.

In de garantievoorwaarden staat beschreven wat onderdeel is van garantie en wat is uitgesloten. Je kan het SWK bellen om een hulpvraag over de garantie te stellen, dus je kan daar de vraag voorleggen hoe om te gaan met deze schade. Als laatste kan je ook een bemiddelingstraject opstarten bij het SWK als de aannemer niet thuis geeft.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jezuslove
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12-01 00:03
Hallo allemaal. Ik had zelfde probleem deze week. Waar kan ik terecht voor het claimen van een hoge jaarnota van mijn energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:13
Jezuslove schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:24:
Hallo allemaal. Ik had zelfde probleem deze week. Waar kan ik terecht voor het claimen van een hoge jaarnota van mijn energie.
Er is geen loket voor. ;)
Je bent hier zelf verantwoordelijk voor. Het bewijzen dat er sprake is van oozet of nalatig handelen gaat je heel lastig worden.

Zorg vooral dat je aan de voorkant goed monitort hoe je verbruik is. En niet pas na de afrekening. Nu wordt het een duur verhaal met een gang naar de rechter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Jezuslove schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:24:
Dit is Tweakers en hier zoek je eerst zelf dingen uit en dan vraag je gericht naar antwoorden, niet even gauw een account aanmaken en dan een regel typen en dat anderen maar in hun glazen bol gaan kijken.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Pagina: 1