Betonvloer niet goed gestort

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Bryan0h
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12-05 13:56
onlangs heb ik een prachtige nieuwe houten schuur laten bouwen op poeren. Nu was het idee om zelf een betonvloer te storten.
Helaas het ik dit niet goed gedaan. Ik ben hier ook niet om te horen dat het er niet goed uitziet of wat ik beter had kunnen doen.

Ik ben hier eigenlijk om advies te vragen hoe ik dit het beste kan herstellen.

opbouw vloer:
- zand
- eps 100 / 10cm dikte
- bouwfolie
- bouwstaalmat rond 6 op betontegels
- beton dikte 10 cm
- isolatieband rondom

het afreien is niet goed gegaan en daardoor geen strakke vloer. Er zit hoogteverschil in en diverse kuilen (toen het nat was leek het aardig). De hoeken zijn niet goed gestort doordat het band te strak is geplaatst.

Mijn idee is om de uitstulpingen met de beitel weg te halen, de hoeken aan te storten met (snel)beton. Daarna de vloer egaliseren met eventueel normale egalisatie of Weber egalisatie afwerkvloer (weet niet of normale egalisatie volstaat). Er komt verder geen zware belasting op de vloer.

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven over wat ik het beste kan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jW1Jvn9Rpz9V58RRZG6_szP3MhM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QiOinzTIvcUeUnJL4poiTkn4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JCUMVQF0873sMj740wwBDwruWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wy2ZFqXuQtlL8z0aBTsOp42M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIEsD1YGNg8s2TBdFyPUJ56_RpQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w2wK2dwYh8Afr35ty2G8Ni0y.jpg?f=user_large

Beste antwoord (via Bryan0h op 20-09-2023 14:01)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bryan0h schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:46:
Hier komen reactie op wat mijn zelfvertrouwen weer een beetje doet stijgen, top!

Er is een kleine golf in de vloer, waardoor op een bepaalde plek de vloer 4 cm lager is dan de rest. Over het algemeen valt het hoogteverschil mee, maar Zoals ID-College ook aangeeft zit mijn randstrook niet strak tegen de hardhouten bekisting, waardoor er dus veel ruimte tussenzit. Ik wilde in principe onder de douglas balk blijven (zit er nu max 2,5 cm onder) zodat de vloer volledig los is van de schuur of zal dit niet uitmaken?

Ik hoef niet per se een strakke vloer als het constructief maar goed is, het blijft immers een schuur.

Een zandcementvloer moet ik wederom zelf draaien in de molen gok ik? Plus nivelleert dit zichzelf een beetje goed? Het afreien ging namelijk dusdanig slecht omdat ik zelf nog continu in de specie stond, waardoor gaten ontstonden.

Betonfrees ga ik inderdaad even naar kijken!

En zouden de hoeken zoals op foto 3 opnieuw aangestort kunnen worden met betonmortel of liever niet en dit ook 'gewoon' volgooien met zandcement.

Dank voor de reacties!
hoeken kaneen beetje beton mortel in, is een prima oplossing, zand cement heeft door het verschil in vollume daar kan op scheuren.

zand cement is als spelen met vochtig zand. het blijft gewoon staan zoals je het neer zet. je hebt ook zelf nivelerende oplossingen. maar die zijn wel een stuk duurder.
Weber heeft bv een mooi vloeibaar product
YouTube: Vloeibare ZandCement®, makkelijk en snel

je kan ook balken gebruiken om je te helpen recht blijven en normaal zandcement gebruiken.
https://www.google.com/se...:75309728,vid:u5goWWiw3CM

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:45
Hoeveel hoger kan je nog. Anders cement dekvloer er op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Drama valt mee, op beton heb je eigenlijk altijd nog een afwerkvloer nodig. Zandcement is meest gebruikelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Om het afhakken makkelijker te maken en ook gelijk goed op diepte zou je eerst sleuven in kunnen zagen.
Zoiets kan met een geleiding op hoogte gesteld en betonzaag.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:12
Opzicht niet verkeerd voord de eerste keer vloer storten. Een "strakke" betonvloer krijg je alleen als het gaat vlinderen. over hoeveel cm verschil praten we? Tussen het laagste punt en het hoogste punt van de vloer? Anders de uitstulpingen met een betonfrees doen, als je gaat beitelen blijf je bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:48
Vind het ook wel meevallen.. Misschien kan je de volgende keer beter iets van kantstrook gebruiken ipv een plastic zeil wat je hebt opgetrokken. Die zit strak tegen de wand aan en voorkomt eventuele gaten die je sneller hebt met dat hoge opgetrokken zeil.
Je kan de gaten opvullen met een dekvloer en dan met egaline glad maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Als je nooit van plan was om de vloer te vlinderen (of met de hand afspanen) is dit maar een klein beetje erger dan een normaal gestorte vloer waar nog een afwerkvloer op moet. ik zou er denk ik gewoon zandcement op gooien,hier gaat denk ik anders wel erg veel egaline in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bryan0h
Hier komen reactie op wat mijn zelfvertrouwen weer een beetje doet stijgen, top!

Er is een kleine golf in de vloer, waardoor op een bepaalde plek de vloer 4 cm lager is dan de rest. Over het algemeen valt het hoogteverschil mee, maar Zoals ID-College ook aangeeft zit mijn randstrook niet strak tegen de hardhouten bekisting, waardoor er dus veel ruimte tussenzit. Ik wilde in principe onder de douglas balk blijven (zit er nu max 2,5 cm onder) zodat de vloer volledig los is van de schuur of zal dit niet uitmaken?

Ik hoef niet per se een strakke vloer als het constructief maar goed is, het blijft immers een schuur.

Een zandcementvloer moet ik wederom zelf draaien in de molen gok ik? Plus nivelleert dit zichzelf een beetje goed? Het afreien ging namelijk dusdanig slecht omdat ik zelf nog continu in de specie stond, waardoor gaten ontstonden.

En zouden de hoeken zoals op foto 3 opnieuw aangestort kunnen worden met betonmortel of liever niet en dit ook 'gewoon' volgooien met zandcement.

Dank voor de reacties!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Bryan0h schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:46:

Dank voor de reacties!
hoeken kaneen beetje beton mortel in, is een prima oplossing, zand cement heeft door het verschil in vollume daar kan op scheuren.

zand cement is als spelen met vochtig zand. het blijft gewoon staan zoals je het neer zet. je hebt ook zelf nivelerende oplossingen. maar die zijn wel een stuk duurder.
Weber heeft bv een mooi vloeibaar product
YouTube: Vloeibare ZandCement®, makkelijk en snel

je kan ook balken gebruiken om je te helpen recht blijven en normaal zandcement gebruiken.
https://www.google.com/se...:75309728,vid:u5goWWiw3CM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Ik zou helemaal niet beginnen aan wegfrezen. Zandcement moet je toch met wat dikte opbrengen (minimaal 3cm).

Het is vrij droog materiaal wat je erin schept en gladstrijkt baan voor baan. Zelf zit je dan op schone beton en je werkt van achter naar voor. Heel anders werken dan met iets wat je giet of stort. Je hebt rondom nog een houten balkje zitten die je misschien zou kunnen gebruiken als geleiding.

Ik zou altijd voor de eenvoudige / standaard variant gaan. Goedkoper en makkelijker werken.

[ Voor 38% gewijzigd door Sethro op 17-08-2023 12:10 ]

• Bryan0h
Bedankt voor de reacties. Filmpje van twain4me is ook zeer handig!

Ik ga er dan vanuit dat de zandcement vloer als eindafwerking gebruikt kan worden in de schuur.
Het enige waar ik dan nog mee zit is: De vloer is zo gestort dat het los is van de schuur.

Sethro geeft aan minimaal 3 centimeter te gebruiken voor zandcement, echter heb ik maar 2,5 cm tot aan de douglas balk rondom van de schuur.

Zal ik het zandcement wel ter hoogte ( of halverwege) van deze douglas balk storten? Dit met randisolatie ertussen.

Of kan ik beter onder deze balk blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coYQw6Bw25zSxkKEs2HFhsbWO8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vphajE51PxHfoQgyNDOJUMFe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0myMtTlEJHUVg-Li8ucWt5DHpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8WsXKRu4uVhMWwpALKANHT2f.jpg?f=fotoalbum_large

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Sethro schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:53:
Ik zou helemaal niet beginnen aan wegfrezen. Zandcement moet je toch met wat dikte opbrengen (minimaal 3cm).

Het is vrij droog materiaal wat je erin schept en gladstrijkt baan voor baan. Zelf zit je dan op schone beton en je werkt van achter naar voor. Heel anders werken dan met iets wat je giet of stort. Je hebt rondom nog een houten balkje zitten die je misschien zou kunnen gebruiken als geleiding.

Ik zou altijd voor de eenvoudige / standaard variant gaan. Goedkoper en makkelijker werken.
Eens, en niet onbelangrijk: je hebt best wel even de tijd om ermee te werken. echt haasten hoeft niet.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Bryan0h schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:51:
Bedankt voor de reacties. Filmpje van twain4me is ook zeer handig!

Ik ga er dan vanuit dat de zandcement vloer als eindafwerking gebruikt kan worden in de schuur.
Het enige waar ik dan nog mee zit is: De vloer is zo gestort dat het los is van de schuur.

Sethro geeft aan minimaal 3 centimeter te gebruiken voor zandcement, echter heb ik maar 2,5 cm tot aan de douglas balk rondom van de schuur.

Zal ik het zandcement wel ter hoogte ( of halverwege) van deze douglas balk storten? Dit met randisolatie ertussen.

Of kan ik beter onder deze balk blijven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
met rand isolatie zou dat geen probleem moeten zijn. Heb je een vocht scherm aan de onderkant van de beton? (folie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bryan0h
@twain4me Dat zou mooi uitkomen, want het is toch nog 15m2.

Ik heb randisolatie er al liggen en die kan ik omhoog trekken tot aan (of halverwege) de douglas balk.
Onder het beton heb ik inderdaad bouwfolie. Ik had deze opgetrokken op de wanden tegen het sputteren van het beton.

Ik ga dan balkjes op maat zagen en deze boren / klemmen aan de ringbalk rondom, zodat ik overal dezelfde hoogte krijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Bryan0h schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:27:
@twain4me Dat zou mooi uitkomen, want het is toch nog 15m2.

Ik heb randisolatie er al liggen en die kan ik omhoog trekken tot aan (of halverwege) de douglas balk.
Onder het beton heb ik inderdaad bouwfolie. Ik had deze opgetrokken op de wanden tegen het sputteren van het beton.

Ik ga dan balkjes op maat zagen en deze boren / klemmen aan de ringbalk rondom, zodat ik overal dezelfde hoogte krijgt
Klinkt als een goed plan en inderdaad gewoon rustig werken. Je hebt ongeveer 2 uur de tijd na het aanmaken en je werkt gewoon baan voor baan. Geen enkele haast dus.

Bij de Hornbach kost zo’n zak minder dan 4 euro.

Je hebt ongeveer 3 zakken per m2 nodig bij laagdikte van 3-4cm.

Belangrijkste is dat je de toplaag dicht/glad strijkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Sethro op 17-08-2023 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Sethro schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:36:
[...]

Klinkt als een goed plan, bij de Hornbach kost zo’n zak minder dan 4 euro.

Je hebt ongeveer 3 zakken per m2 nodig bij laagdikte van 3-4cm.

Belangrijkste is dat je de toplaag dicht/glad strijkt.
voor extra stevigheid van de toplaag binnen twee dagen een (waterdun) cementpapje aanbrengen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bryan0h
Bedankt voor alle tips!

Er is inmiddels een zandcementvloer gestort, alleen dit zal ik niet als eindafwerking gaan gebruiken.
Het idee is om nog een egalinevloer (circa 3-4mm) te storten en dit als zichtbare vloer te gaan gebruiken.

Zal deze egaline laag voldoende zijn als schuurvloer of is er nog grote kans op scheurvorming of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Egaline kan, maar je kan bijvoorbeeld ook nog een epoxy vloer op je egaline doen. Ziet er doorgaans netjes uit, is vloeistofdicht, etc.

Wise enough to play the fool

• Bryan0h
teacher schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:28:
Egaline kan, maar je kan bijvoorbeeld ook nog een epoxy vloer op je egaline doen. Ziet er doorgaans netjes uit, is vloeistofdicht, etc.
Daar was ik al bang voor! Dan maar een heel dun laagje egaline en nog de epoxy hier over. Zal eens op zoek gaan naar de juiste epoxy hiervoor.

Bedankt voor je antwoord!
Pagina: 1