laptop hoeveel geheugen beeld kaart?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• nilix
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-02-2024
Ik denk gooi me vraag hier maar neer. Zie door de bomen het bos niet meer in laptop land.
En hier zitten meer kenners dan de verkopers in de winkel.
Ben op zoek naar een laptop voor fotobewerking lightroom en photoshop.
Nu zie ik dat de voorwaarde er voor is minimaal 2gb beeldkaart.
Vind het moeilijk om te zien bij de laptops hoeveel beeldkaart gb er op zit. OF zie ik het verkeert?

Als ik kijk naar
ASUS Zenbook 14 UM3402YA-KP504W - 14 inch - AMD Ryzen 7 - 16 GB - 512 GB €999.00
staat er bok grafische kaart is een Radeon Vega 8
Maar hoeveel geheugen heeft deze?

Vond ook deze
HP PAVILION PLUS 14-eh1095nd - 14 inch - Intel Core i7 - 16 GB - 1 TB - GeForce RTX 2050 €1400.00
Hier zie ik wel dat er 4gb in zit

Maar de ACER Aspire 5 A514-55-5654 zit een Xe Iris in. Wat is dit voor een beeld kaart?

Of iemand een ander idee waar ik eens naar moet kijken?

Heb geen merk voorkeur.:
zoek een laptop 14"wil docking station aansluiten voor me gecalibreerde monitoren.
16gb werk geheugen en minimaal 512 gb opslag.. rest gaat op nas.

Of iemand een ander idee

[ Voor 7% gewijzigd door nilix op 17-08-2023 08:53 ]

Beste antwoord (via nilix op 19-08-2023 09:41)

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-06 14:46
Radeon Vega 8 is een iGPU, deze zit dus ingebakken in de CPU zelf. Dit betekent dat de VRAM (Geheugen van videokaart) gedeeld wordt met het RAM geheugen van de laptop zelf, dit zou dus 16GB zijn. Dit is dus geen fysieke RAM, maar virtueel RAM dat gedeeld wordt.

Xe Iris is een ook iGPU, maar dan van Intel. Dit speelt dus onder hetzelfde principe.

Die HP Pavilion heeft een dedicated videokaart, hier is dan makkelijk van te vinden hoeveel GB VRAM deze heeft, omdat dit echt een aparte chip is in de laptop i.p.v. dat hij ingebakken zit in de CPU.

Voor dingen zoals Lightroom en Photoshop wil je eigenlijk wel een dedicated videokaart hebben, omdat dit dan veel soepeler zal lopen dan een iGPU.

[ Voor 33% gewijzigd door KilleBladhark op 17-08-2023 09:30 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-06 14:46
Radeon Vega 8 is een iGPU, deze zit dus ingebakken in de CPU zelf. Dit betekent dat de VRAM (Geheugen van videokaart) gedeeld wordt met het RAM geheugen van de laptop zelf, dit zou dus 16GB zijn. Dit is dus geen fysieke RAM, maar virtueel RAM dat gedeeld wordt.

Xe Iris is een ook iGPU, maar dan van Intel. Dit speelt dus onder hetzelfde principe.

Die HP Pavilion heeft een dedicated videokaart, hier is dan makkelijk van te vinden hoeveel GB VRAM deze heeft, omdat dit echt een aparte chip is in de laptop i.p.v. dat hij ingebakken zit in de CPU.

Voor dingen zoals Lightroom en Photoshop wil je eigenlijk wel een dedicated videokaart hebben, omdat dit dan veel soepeler zal lopen dan een iGPU.

[ Voor 33% gewijzigd door KilleBladhark op 17-08-2023 09:30 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Wat ga je doen met je laptop? Want een dgpu maakt je laptop wel stuk zwaarder en heeft meer stroomverbruik, dus zwaardere accu en grotere voeding

• nilix
Ik ga de laptop gebruiken alleen voor Photoshop en lightroom een beetje internet en mail dat zal op elke laptop wel lukken maar het gaat mij specifiek om lightroom meer met wat Photoshop dat dat goed draait

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Sorry, ik bedoel komt hij veel op 1 plek of ga je hem heel de tijd mee sjouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilix
99ruud99 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:02:
Sorry, ik bedoel komt hij veel op 1 plek of ga je hem heel de tijd mee sjouwen?
Zal deze alleen thuis gebruiken van kantoor naar de woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Koop dan laptop met een dedicated videokaart

uitvoering: HP Victus Gaming 15-fa1520nd zoiets zou prima zijn :)

Als je meer budget hebt zou je zelfs een uitvoering: Lenovo Legion 5 Pro 16ARH7H (82RG00G2MH) kunnen pakken.

Na lezen van lange review op tweakers over Lenovo: heb je webcam nodig?

[ Voor 93% gewijzigd door 99ruud99 op 19-08-2023 10:39 ]

Pagina: 1