Welke microfoon om geluidsoverlast te bewijzen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JJK08
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17-08-2023
Sinds enkele maanden ervaren wij sterk toegenomen geluidsoverlast van de bovenburen tijdens de nachtelijke uurtjes waardoor onze nachtrust behoorlijk is verstoord. Hoewel ik het geprobeerd heb valt er niet te praten met de buren. Zelf heb ik ook het eea geprobeerd zoals tal van oordopjes, een "white noise" machine en een ventilator draaiend op de hoogste stand maar helaas, de geluiden blijven sterk hoorbaar!

De verhuurder van het pand staat bekend als een huisjesmelker dus daar gaan klagen helpt niet. De politie doet niets tegen contactgeluiden en als je op de gemeente moet wachten ben je weer een jaar verder.

Wij hebben daarom maar besloten om de situatie te escaleren naar een procedure bij de civiele rechtbank. Om ons gelijk te kunnen halen moeten wij wel het eea aan bewijslast verzamelen. Mijn vraag aan de audiofielen, of wellicht lotgenoten in een soortgelijke situatie; welk (soort) microfoon en decibelmeter kan ik hier het beste voor gebruiken anno 2023? Is er iets beschikbaar voor < 300 euro?

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden!

Alle reacties

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je hebt geen microfoon nodig maar een gekeurde decibelmeter. Als je alleen 'bewijs' wil verzamelen volstaat een telefoon; het liefst een filmpje waarin je kunt laten zien waar het geluid vanaf komt terwijl je rondloopt.

Zelfs een dure instrumentenmicrofoon heeft geen juridische waarde in een geschil over geluidsoverlast, want je hebt een geluidsmeting nodig. Je kunt dan beter bij een lokale audiozaak vragen wat het kost om een weekje een meter te huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-05 08:27
Kijk eens naar een reolink camera die neemt ook geluid op. Ik heb op de zaak de E1 pro. Kan natuurlijk ook een camera van een ander merk zijn.

Mijn buurman is onmogelijk, harde muziek op het balkon, scheldpartij als je er wat van zegt.

Reolink met zonnepaneeltje en wifi buiten opgehangen. Geen kabels nodig! Harde muziek is over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:39

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat voor een geluiden exact?

Als het probleem komt van lopen over de vloer, dan kun je het beste een meting (laten) doen met een 'hamer apparaat', dat is een apparaat wat professioneel gebruikt wordt om contactgeluid te testen.

Maar als de beste buurman luid schreeuwt, heeft dat wellicht minder nut.

Alsnog is je zaak veel sterker als je een meting laat doen door een professionele partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Speedster schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:28:
Kijk eens naar een reolink camera die neemt ook geluid op. Ik heb op de zaak de E1 pro. Kan natuurlijk ook een camera van een ander merk zijn.

Mijn buurman is onmogelijk, harde muziek op het balkon, scheldpartij als je er wat van zegt.

Reolink met zonnepaneeltje en wifi buiten opgehangen. Geen kabels nodig! Harde muziek is over.
Dat is wel heel dom advies. Je mag niet buiten je eigen terrein filmen, dus ga je die camera dan op je eigen balkon richten?
Daarnaast mag geluid opnemen met een beveiligingscamera überhaupt niet, want dat telt als afluisteren.

Nog los daarvan zijn de microfoons van een beveiligingscamera bagger, dat is het tegenovergestelde van waar TS naar op zoek is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-05 08:27
Oon schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:26:
[...]

Dat is wel heel dom advies. Je mag niet buiten je eigen terrein filmen, dus ga je die camera dan op je eigen balkon richten?
Daarnaast mag geluid opnemen met een beveiligingscamera überhaupt niet, want dat telt als afluisteren.

Nog los daarvan zijn de microfoons van een beveiligingscamera bagger, dat is het tegenovergestelde van waar TS naar op zoek is.
Heel dom advies? Ja mijn camera hangt op mijn eigen balkon en ik film wat op mijn eigen balkon gebeurt.

"Daarnaast mag geluid opnemen met een beveiligingscamera überhaupt niet, want dat telt als afluisteren."

Dat wist ik niet. Dank voor de tip! Fijn dat jij zo slim bent en domme mensen zoals ik op zo'n aardige manier helpt.... ZUCHT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04:13
Oon schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:26:
[...]
Dan weet ik al bij voorbaat dat jij die microfoons nooit hebt getest en onzin zit te spuwen over de kwaliteit. Ik heb ze wel bij Reolink camera's getest en die kunnen zeker wel verbazingwekkend goed geluid opnemen, zelfs zacht geluid.
Natuurlijk mag dat niet aanstaan (eigenlijk niet eens aanwezig zijn) in Nederland op een camera. Verboden per wet om gesprekken op te nemen waar je niet aan deelneemt.
Ofwel bij aanschaf microfoon doorprikken of ontkoppelen zou ik zeggen.

Ik raad TS aan om een DB meter (gecalibreerd) te kopen of te huren en dan met een camera met goede microfoon de DB meter op te nemen, met een klok met tijd en datum erop ernaast (liefst zo eentje met radio instelbare tijd, waaraan duidelijk is dat ie op radio tijd is ingesteld).

Moet je bewijs wel zo goed als objectief en feitelijk houden, zonder dat het anders geinterpreteerd kan worden.

Of het verboden is geluid op te nemen wat ik in mijn woning hoor weet ik niet, maar voor mij geldt: het is mijn woning, alles wat ik er hoor mag ik ook opnemen, punt. Wil je niet opgenomen worden dan moet je maar niet zo hard praten dat ik het thuis kan horen.

[ Voor 53% gewijzigd door grasmanek94 op 17-08-2023 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
zoiets is toch prima: https://www.hbm-machines....0DCw0YEAQYBCABEgJ8BvD_BwE

Dan neem je met je telefoon een video op waarin het geluid te horen is en het scherm van de meter zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
Sethro schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:26:
zoiets is toch prima: https://www.hbm-machines....0DCw0YEAQYBCABEgJ8BvD_BwE

Dan neem je met je telefoon een video op waarin het geluid te horen is en het scherm van de meter zichtbaar.
De verdediging van de buren kan dan wel zeggen dat deze niet gekalibreerd is / vragen om een kalibratierapport te tonen. Houd daar rekening mee. Heb je deze niet sta je zwakker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
grasmanek94 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:28:
[...]

De verdediging van de buren kan dan wel zeggen dat deze niet gekalibreerd is / vragen om een kalibratierapport te tonen. Houd daar rekening mee. Heb je deze niet sta je zwakker.
Ja eens maar is ook geen exacte wetenschap, het gaat om de orde van grootte.

Probleem is meer dat er geen grens is gedefinieerd hoeveel db nu precies als overlast geldt. Daarmee is altijd een lastige discussie.

[ Voor 18% gewijzigd door Sethro op 17-08-2023 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
Sethro schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:29:
[...]

Ja eens maar is ook geen exacte wetenschap, het gaat om de orde van grootte
En evt neem je die mee naar de rechtbank om daar een live demo te geven van welk geluid welke waardes laat zien :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:44

Illusion

(the art of)

Als je iets in een rechtszaak wil gebruiken obv volume dan heb je waarschijnlijk een “klasse 1” meter nodig.
De veelgebruikte apparaten zitten allen ruim boven de 2000€ (tot ruim het tienvoudige) maar sinds kort is er deze:
https://geluid.eu/nl/gelu...eluidsmeter-mems-klasse-1 En die zit rond de 500€ koop.
Vaak moet je ook een calibrator erbij kopen, ik weet niet of dat voor deze ook nodig is. Als de overlast echt elke dag is, is een weekje huren misschien handiger dan iets kopen.

Let wel dat dit soort apparaten vaak alleen het volume (en eventueel het spectrum) opslaan, maar vaak geen afspeelbare geluidsbestanden. Soms is dat een betaalde optie.
Het geluid zelf opslaan (is het geschreeuw, gestamp of ben je het zelf) is wel nodig om aan te tonen dat het geluid door de ander wordt veroorzaakt, maar hiervoor is geen gekalibreerde apparatuur nodig, dat kan zelfs met je telefoon.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
Illusion schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:37:
Als je iets in een rechtszaak wil gebruiken obv volume dan heb je waarschijnlijk een “klasse 1” meter nodig.
De veelgebruikte apparaten zitten allen ruim boven de 2000€ (tot ruim het tienvoudige) maar sinds kort is er deze:
https://geluid.eu/nl/gelu...eluidsmeter-mems-klasse-1 En die zit rond de 500€ koop.
Vaak moet je ook een calibrator erbij kopen, ik weet niet of dat voor deze ook nodig is. Als de overlast echt elke dag is, is een weekje huren misschien handiger dan iets kopen.

Let wel dat dit soort apparaten vaak alleen het volume (en eventueel het spectrum) opslaan, maar vaak geen afspeelbare geluidsbestanden. Soms is dat een betaalde optie.
Het geluid zelf opslaan (is het geschreeuw, gestamp of ben je het zelf) is wel nodig om aan te tonen dat het geluid door de ander wordt veroorzaakt, maar hiervoor is geen gekalibreerde apparatuur nodig, dat kan zelfs met je telefoon.
Bij overlast van bedrijven zou ik je gelijk geven want daar zijn harde normen en zit je eronder of erboven. Tussen particulieren is dat er niet en is orde grootte met logboek ruim voldoende.

• JJK08
Oon schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:26:
Je hebt geen microfoon nodig maar een gekeurde decibelmeter. Als je alleen 'bewijs' wil verzamelen volstaat een telefoon; het liefst een filmpje waarin je kunt laten zien waar het geluid vanaf komt terwijl je rondloopt.

Zelfs een dure instrumentenmicrofoon heeft geen juridische waarde in een geschil over geluidsoverlast, want je hebt een geluidsmeting nodig. Je kunt dan beter bij een lokale audiozaak vragen wat het kost om een weekje een meter te huren.
Ok, een decibelmeter van kwaliteit zal ik er zeker bij aanschaffen.

Zover ik begrepen heb is het belangrijk om te bewijzen dat de overlast structureel is, dus wel wat langer dan een weekje. Ik heb nog geen idee wat dat allemaal gaat kosten indien ik het zelf aanschaf ipv huur maar de irritatie is nu dusdanig dat ik er best wel wat voor over heb.

• JJK08
Speedster schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:28:

Bedankt voor de tip.
Deze dus? https://reolink.com/product/e1-pro/
Hoe is de geluidskwaliteit van zo'n camera? Denk je dat het ook contactgeluiden registreert?

[ Voor 16% gewijzigd door JJK08 op 17-08-2023 16:34 ]

• JJK08
Accretion schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:50:
Wat voor een geluiden exact?

Als het probleem komt van lopen over de vloer, dan kun je het beste een meting (laten) doen met een 'hamer apparaat', dat is een apparaat wat professioneel gebruikt wordt om contactgeluid te testen.

Maar als de beste buurman luid schreeuwt, heeft dat wellicht minder nut.

Alsnog is je zaak veel sterker als je een meting laat doen door een professionele partij.
Voornamelijk contactgeluiden tot diep in de nacht. Dus slaan met deuren, kastjes, schuivend meubilair etc.

De prijzen voor een meting door een professionele partij lopen uiteen van 650 euro tot 1400+ euro voor een nachtje. Als blijkt dat zoiets in de toekomst nodig is dan zal ik het zeker overwegen, maar ik wil eerst proberen om zelf het eea op te nemen. Het is belangrijk dat ik kan aantonen dat de overlast structureel is, dus opnames over een langere periode.

• JJK08
Ik denk dat ik eruit ben.

Eerste keuze:
- Zoom H1 recorder, bevat twee geintegreerde unidirectional microfoons, op de display is ook de datum en tijd af te lezen.
- omnidirectioneel microfoon blue yeti als externe microfoon, kan worden aangesloten op de H1 recorder. (deze kan ik van iemand lenen).
- Voltcraft SL-200 decibelmeter of UNI-T UT353 BT Bluetooth decibelmeter op statief
- WIFI camera om het geheel op te nemen.
- Dagelijks logboek van waarneembare geluiden tussen 22.00 en 07.00, hoe lang ik wakker heb gelegen etc.
De audio/videopname importeer ik iedere ochtend in audacity en daarin highlight ik de hoogtepunten met als omschrijving het soort geluid.

Als het resultaat van de bovenstaande setup onvoldoende blijkt dan ga ik voor het volgende:
- Røde NT1-AI1 Kit studiobundel met XLR kabels en audio recorder/interface.
- class2 gekalibreerde decibel meter op statief huren, of is het een overkill? Het hoeft niet op de 0,1 db nauwkeurig te zijn.
- Dagelijks logboek van waarneembare geluiden tussen 22.00 en 07.00, hoe lang ik wakker heb gelegen etc.
De audio/videopname importeer ik iedere ochtend in audacity en daarin highlight ik de hoogtepunten met als omschrijving het soort geluid.

Wat denken jullie? Good to go?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Nja niemand hier kan een uitspraak van een rechter voorspellen. En je moet ook heel erg duidelijk hebben wat je eist. Het zal mogelijk zijn dat als je ontbinding van huurcontract eist (als het huurders zijn) dat de rechter daar mogelijk niet mee in gaat, of juist wel.. of je eist een betere installatie van geluiddempende vloerisolatie op kosten buur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-05 16:58
*knip*

[ Voor 87% gewijzigd door FeaR op 19-08-2023 14:39 ]

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Respect voor je inzet maar ik vraag mij af of een rechter zulk zelf verzameld bewijs accepteert.

En je verziekt de relatie met je buurman nog verder indien mogelijk. Verhuizen lijkt mij de beste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Helaas winnen de aso's meestal in deze gevallen tenzij je echt een hele lange adem hebt.
Wat ga je eisen bij de rechter?
Je mag verwachten dat zelfs *als* je al wint, die bovenbuur een paar dagen minder geluid maakt en dan weer in z'n oude gewoonten vervalt.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:08

Barrycade

Through the...

Tja aso hoeft het toch niet meteen te zijn. TS geeft geen info over het soort overlast, maar gezien hij wil opnemen en beschrijven lijkt er een nachtuil te wonen.

Tenzij ze echt de klompendans doen of andere niet normale zaken denk ik dat TS los van alle apparatuur een harde dobber gaat hebben. Als je echt overlast hebt en naar de rechter zou ik een acoustisch buro inhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
Kan je niet even langs rijdende rechter? Dit lijkt me namelijk een typische aflevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-05 15:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@JJK08 Ook noise cancelling oortjes geprobeert?
Hoe weet je zeker dat de overlast bij de buren recht boven je vandaan komt? Het is namelijk prima mogelijk dat het schuin boven je is, zeker bij contact geluiden. Ook al hoor jij dat recht boven je.

Verder inderdaad goed bedenken wat je wilt eisen bij een rechter. En er rekening mee houden dat als je gelijk krijgt, de overlast gewoon door zou kunnen gaan omdat ze er gewoon lak aan hebben. Dat is wat er eerder werd bedoeld met lange adem hebben.

Kijk effe een paar afleveringen van rijdende rechter en soortgelijke sbs6 variant. (Naam kwijt). Die hebben wel een paar afleveringen die over (geluids)overlast van buren gaan. Kan leerzaam voor je zijn over hoe je dat wel en niet aan zou moeten pakken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
JJK08 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:21:

Eerste keuze:
- Zoom H1 recorder, bevat twee geintegreerde unidirectional microfoons, op de display is ook de datum en tijd af te lezen.
- omnidirectioneel microfoon blue yeti als externe microfoon, kan worden aangesloten op de H1 recorder. (deze kan ik van iemand lenen).
- Voltcraft SL-200 decibelmeter of UNI-T UT353 BT Bluetooth decibelmeter op statief

Als het resultaat van de bovenstaande setup onvoldoende blijkt dan ga ik voor het volgende:
- class2 gekalibreerde decibel meter op statief huren, of is het een overkill? Het hoeft niet op de 0,1 db nauwkeurig te zijn.

toon volledige bericht
Microfoons als de Blue en de Rode NT1 hebben een totaal verkeerd opnamepatroon voor de doeleinden waar jij ze voor wilt gebruiken. Deze microfoons hebben een opnamepatroon voor stemmen dichtbij en zijn juist ontworpen om omgevingsgeluid juist *niet* te registreren.

Met de zoom H1 zit je dan al goed met de ingebouwde microfoons, of je kiest voor een andere recorder met een x,y-micsetup. Als je echt uit zou willen pakken kun je kijken maar een ORTF-setup. Maar dat is echt overkill.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:27

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Al gezegd in hé topic, verhuizen is je beste optie. Ik snap dat je dat nirt eik, ik denk dat je contact met de buren niet goed is en zo ook niet goed gaat komen. Lekker weg, zoek een fijn nieuw huis, koste wat kost. 🙄

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:50

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Tip: https://nsg.nl/nl/home

Als je echt iets wil "bewijzen" zou je eigenlijk al een klasse 1 meter (MET certificaat moeten gebruiken). Je raad het al: niet goedkoop!

Spectraal meten is ook mooi: dan weet je welke frequentie(banden). Bij voorkeur ook iets wat geluid op kan nemen zodat je kan bewijzen dat je het niet zelf bent door even wat muziek te draaien.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:39
JJK08 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:21:

Eerste keuze:

toon volledige bericht
De focus op dB's snap ik maar is hier niet alleen relevant, het gaat in hoofdzaak om het gedrag van je buren, dat moet aangepakt worden. De dB's, hoe vaak het gebeurd en tijdstippen van de dag, zijn wel belangrijk om de ernst aannemelijk te maken.

De rechter zal vooral willen weten of het aannemelijk is dat de je buren op een onredelijke wijze inbreuk maken op je woongenot. Je kan stellen dat het onleefbaar wordt voor je, in juridische termen is de overlast dan 'onduldbaar'. Het vaststellen me de dB meter i.c.m. met ander bewijsmateriaal is zeker belangrijk maar alleen ondersteunend. Het gaat om de totale impact op je woon en leefsituatie.

Er is hierboven veel aandacht voor de kwaliteit van de geluidsmeter, echter dat is niet het enige, als degene die de meter vasthoudt geen basale akoestische kennis heeft dan is de meting alsnog niet rechtsgeldig. Voor een rechtsgeldige meting heb je een gedegen opleiding en ervaring nodig. Al het andere is indicatief (en daar is niets mis mee).

Verder zou ik eens naar de huurcommissie gaan. Als een verhuurder nalatig is in zijn zorgplicht naar een huurder dan kan je wellicht huurverlaging krijgen, wellicht een prikkel voor de verhuurder om in actie te komen.
info van de overheid: https://www.rijksoverheid...vve)%20om%20hulp%20vragen.

En als uitsmijter: wil je gelijk of geluk? De mogelijkheden in het recht in deze situaties zijn zeer beperkt. Als het onleefbaar is voor je kan je overwegen te gaan verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:39
Mattie112 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:33:
Tip: https://nsg.nl/nl/home

Als je echt iets wil "bewijzen" zou je eigenlijk al een klasse 1 meter (MET certificaat moeten gebruiken). Je raad het al: niet goedkoop!

Spectraal meten is ook mooi: dan weet je welke frequentie(banden). Bij voorkeur ook iets wat geluid op kan nemen zodat je kan bewijzen dat je het niet zelf bent door even wat muziek te draaien.
Dit kost veel geld en geeft geeft m.i. valse hoop, alleen een deskundige kan dit vaststellen met een volledige meetrapportage. Vervolgens moet er iets te toetsen zijn, echter er is geen harde 'norm' voor woon- en leefgeluiden. Met het Bouwbesluit voor bestaande situaties ga je er echt niet komen. Het is gewoon heel lastig om aan te tonen dat iemands gedrag in zijn eigen huis onrechtmatig is.
Alleen als de muziek bv keihard aanstaat in de nacht en de politie constateert dan kan b.v. de muziekinstallatie in beslag genomen worden. Dan is de waarneming van twee agenten voldoende.
In de praktijk ben je voor een groot deel afhankelijk van de goodwil van je buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-05 08:07

Managelorian

“This is the workflow.”

My two cents:

In onze vorige woning hadden wij een buurman die regelmatig voor geluidsoverlast zorgde. De politie had hem er al een aantal keer op aangesproken, maar elke keer begon 'ie weer. Op een gegeven moment heeft de politie een inval gedaan en o.a. de geluidsapparatuur inbeslaggenomen. Daarop was het een tijdje rustig, maar na een paar maanden begon de ellende weer.

Moraal van het verhaal: als iemand niet normaal wil doen dan is dat bijna niet af te dwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:50

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Nomind schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:47:
[...]

Dit kost veel geld en geeft geeft m.i. valse hoop, alleen een deskundige kan dit vaststellen met een volledige meetrapportage. Vervolgens moet er iets te toetsen zijn, echter er is geen harde 'norm' voor woon- en leefgeluiden. Met het Bouwbesluit voor bestaande situaties ga je er echt niet komen. Het is gewoon heel lastig om aan te tonen dat iemands gedrag in zijn eigen huis onrechtmatig is.
Alleen als de muziek bv keihard aanstaat in de nacht en de politie constateert dan kan b.v. de muziekinstallatie in beslag genomen worden. Dan is de waarneming van twee agenten voldoende.
In de praktijk ben je voor een groot deel afhankelijk van de goodwil van je buren.
IANAL:

De norm is dat je geen "overlast" mag veroorzaken, het is aan een rechter om dat te beslissen. Zijn natuurlijk wel eea aan andere normen waar je een indicatie van kan krijgen. Misschien is er in je woonplaats wel een "airco" norm die xx dB aangeeft. Ja dit is geen airco maar geeft wel een idee of het er boven zit of niet. Maar ja geld zal het wel kosten, ik denk wel dat dit meer doet dan zelf gaan meten. Hou je voldoende rekening met reflectie van het geluid? Contactgeluid? Waar positioneer je de meter? Zit best nog eea aan.

https://open.overheid.nl/...ganisatie_filter=mnre1130 is ook een bron voor inspiratie (en ja dit is geen industrie natuurlijk maar he het geeft wel wat limieten en rekenmethoden die misschien interessant zijn)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.veen
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-03 16:28
Voor contactgeluiden te meten is decibel niet geschikt.

Helaas verschijnen er steeds meer oplichters die beweren dat je contactgeluidoverlast kan meten in decibel. Woonorganisaties betalen daarvoor vaak meer dan 1000 euro, terwijl zo'n test totaal niet geschikt is voor overlast te meten zoals stampen, tikken en basgeluiden. Dit is enorm zorgelijk omdat op deze manier overlast niet herkent wordt terwijl dat er wel is. Oplichters van dat soort onbetrouwbare testen in decibel, o.a. "burenlawaainu" spelen ook graag voor eigen rechter. Trap daar niet in. Hun microfoons pakken de belangrijkste frequenties van de contactgeluiden niet op.

Dit zijn wel geschikte methodes:
Versnellingsmeters/accelerometers - meten trillingen direct in materialen
Piëzo-elektrische sensoren - zetten mechanische trillingen om in elektrische signalen
Trillingsmeters - specifiek ontworpen voor structurele trillingen
Ultrasone sensoren - voor hoogfrequente contacttrillingen
Structuurgeluidmicrofoons - speciaal voor contactgeluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Vraag eens gratis advies aan een Rechtswinkel. Zij hebben ongetwijfeld ervaring om te adviseren welke bewijslast nodig is voor bij de rechter.

Goede oordoppen vinden is lastig. Zelf heb ik heel goede ervaring met Alpine SleepDeep oordoppen.
https://www.alpine.nl/collections/slapen
Pagina: 1