Vraag

• freggel2
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-12-2024
Mijn vraag:

beste allen,

ik heb al een tijd een hardnekkig probleem.
Ik heb geen wifi op de 2.4ghz band. Wel wifi op de 5ghz band.
Sommige apparaten die alleen 2.4ghz ondersteunen krijg ik dus niet meer in mijn netwerk.

Dit heeft in het verleden wel gewerkt. Maar sinds een paar maanden niet meer.

Relevante software en hardware die ik gebruik

De modem die ik heb is een zyel T50 van T-mobile. Dit is ook mijn internetprovider.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb mijn wifi al gesplitst. In 2 aparte SSID's . Bied geen uitkomst. Modem is al heel vaak gereset naar fabrieksinstellingen. Easy mesh uitgeschakeld. Ook ingeschakeld. Bandshare is uitgeschakeld. Ik heb ook al een nieuwe modem toegestuurd gekregen van T-mobile, hielp ook niets.
Verschillende kanalen getest. Ook geen oplossing.

De klantenservice van T-mobile helpt mij ook niet echt verder. De ene keer zetten ze de bandshare aan, of resetten ze de modem, dan zetten ze de bandshare weer uit. En zo gaat het riedeltje al maanden verder zonder enige goede oplossing.

Ik heb ook een tijde een extra accespoint gekregen maar bood ook geen oplossing.

Wanneer ik bandshare aan heb staan gaan er op verschillende momenten van de dag een aantal apparaten offline en dan na een paar minuten weer online. (alexa's, shelly apparaten, google apparaten)
Splits ik mijn netwerk in aparte 2.4 en 5ghz blijft alles wel stabiel.

Wie kan mij helpen en vermoed wat het probleem kan zijn?

Alle reacties

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Paar opvallende zaken (maar waarschijnlijk geen oplossing).

Met T50 bedoel je denk ik deze?
ZyXEL VMG8825-T50K

In de handleiding staat dat bij gelijke ssid’s Zyxel Mesh uitmoet. Jij noemt Easy Mesh? Is dat hetzelfde? Ik vermoed vanwel en dat het een TM rename is.

Overigens is er een zeer actief TM community voor deze modem router https://community.t-mobile.nl/search?q=t50

Daarnaast zeg je “Sommige apparaten die alleen 2.4ghz ondersteunen krijg ik dus niet meer in mijn netwerk”. Zijn het altijd dezelfde devices die niet connecten als de ssid’s gelijk zijn?

Tot slot zeg je in het begin “Ik heb geen wifi op de 2.4ghz band. Wel wifi op de 5ghz band” maar op het eind ook “Splits ik mijn netwerk in aparte 2.4 en 5ghz blijft alles wel stabiel”. Dus heb je nu wel een werkende oplossing maar niet met gelijke ssid’s?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• freggel2
@Boeryepes
Met T50 bedoel je denk ik deze?
ZyXEL VMG8825-T50K
Inderdaad, die modem ja.

Zyxel mesh = easy mesh inderdaad.

En gelijke SSID's . Ik heb ze gesplitst en allebei een andere naam gegeven. WIFI en WIFI_5G
Zijn het altijd dezelfde devices die niet connecten als de ssid’s gelijk zijn
Soms wel, soms niet. Klinkt een beetje raar. Soms blijven er een aantal wel online. Maar uiteindelijk na verloop van tijd (dit kan een lange tijd zijn) gaan ze ook offline en daarna weer online.

Je laatste opmerking:
Ja, in het begin (3 jaar geleden ongeveer) heb ik een aantal apparaten in mijn netwerk gekregen. Dus ook de apparaten die alleen 2.4ghz ondersteunen.
Dat werkt.

Toen ik een paar maanden geleden opmerkte dat mijn wifi niet meer stabiel was en dus ook een aantal apparaten vreemde "storingen" vertoonden heb ik mijn wifi gesplitst. Dus aparte SSID voor 2.4ghz en aparte SSID voor 5ghz.
Sindsdien geen problemen met de huidige apparaten die voorheen al waren toegevoegd. Wel een probleem om nieuwe apparaten op het 2.4ghz netwerk te krijgen. Werkt ook niet meer wanneer ik 2.4ghz en 5ghz samenvoeg. Dan krijg ik ook geen nieuwe apparaten meer toegevoegd.

Wanneer ik mijn wifi gesplitst heb kom ik met mijn xiaomi niet op 2.4 , met mijn samsung tablet niet op 2.4, lenovo laptop niet op 2.4.

Ik zal je link eens bekijken die je hebt toegevoegd in je antwoord.

Dank.

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-04 10:14
Heb dat forum een beetje doorgelezen en heb nu al een paar keer gelezen dat T-Mobile deze modem in de meeste gevallen heeft laten vervangen en dat daarna de 2.4Ghz of 5Ghz band weer werkte na vervanging.

Mogelijk dat je dus T-Mobile kunt vragen voor een vervanging van de modem om te kijken of dit het probleem oplost?

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• freggel2
KilleBladhark schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:55:
Heb dat forum een beetje doorgelezen en heb nu al een paar keer gelezen dat T-Mobile deze modem in de meeste gevallen heeft laten vervangen en dat daarna de 2.4Ghz of 5Ghz band weer werkte na vervanging.

Mogelijk dat je dus T-Mobile kunt vragen voor een vervanging van de modem om te kijken of dit het probleem oplost?
Mijn modem is vorige week vervangen. Ook het kastje wat naast de glasvezel hangt is ook vervangen.
Helaas heeft dit mijn probleem niet verholpen.

• Boeryepes
  • Niet online
Heb je het modem al eens gereset? (die suggestie komt ook veelvuldig terug in het TM community forum).

Unrelated maar mijn oude Netgear router moest ook eens in de zoveel maanden reboot (niet reset) worden omdat ie instabiel werd.

Check ook even de encryptie settings. Mogelijk zit daar de bron. Deze router lijkt niet veel opties te kennen anders dan WPA2-PSK..

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• freggel2
Boeryepes schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:55:
Heb je het modem al eens gereset? (die suggestie komt ook veelvuldig terug in het TM community forum).

Unrelated maar mijn oude Netgear router moest ook eens in de zoveel maanden reboot (niet reset) worden omdat ie instabiel werd.

Check ook even de encryptie settings. Mogelijk zit daar de bron. Deze router lijkt niet veel opties te kennen anders dan WPA2-PSK..
Ja, al talloze keren fabrieksinstellingen reset gedaan. Ook na een band share wijziging een reboot gegeven. Ook met het nieuwe modem al gereset. Soms ook het standaard SSID laten staan. Maakt ook niks uit. Blijft problemen opleveren op de 2.4 band.

• Boeryepes
  • Niet online
En heb je de WIFI security encryption opties gecheckt?

• Boeryepes
  • Niet online
trouwens, nnog even met de search gespeeld in het TM community forum en veelal worden bij WIFI problemen 2 opties aangestipt: 5GHz uitzetten en de security anders instellen (m.n. op de T-54 kiezen voor WPA2-PSK, en het is onduidelijk of de T-50 dat ook kan.

Dus wellicht is omwisselen voor een T-54 nog een optie?

Wat oudere draadjes maar allemaal T-50 en geen WIFI connectie kunnen krijgen ivm security instellingen die de T-50/TM firmware niet ondersteunt:
https://community.t-mobil...zwakke-beveiliging-331724
https://community.t-mobil...k-dat-op-dit-modem-335954
https://community.t-mobil...i-router-zyxel-t50-322697
https://community.t-mobil...p-wpa-psk-wpa2-psk-316948

en 1 wat recentere
https://community.t-mobil...n-een-nieuwe-klant-353015

[ Voor 56% gewijzigd door Boeryepes op 17-08-2023 13:05 ]

• freggel2
En heb je de WIFI security encryption opties gecheckt?
Zeker. Geen resultaat.

Wanneer ik de 5ghz uitzet kom ik met mijn telefoon, laptop, tablet, vrouw haar telefoon niet op het wifi. 2.4 word dan niet geaccepteerd. Verbonden maar geen Internet krijg ik te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:04
freggel2 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:50:
[...]
Wanneer ik de 5ghz uitzet kom ik met mijn telefoon, laptop, tablet, vrouw haar telefoon niet op het wifi. 2.4 word dan niet geaccepteerd. Verbonden maar geen Internet krijg ik te zien.
Dan kom je dus wel op de WiFi. Anders is die niet verbonden.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03:10

DarkSide

theres no place like ::1

Hebben de 2.4 en 5ghz verschillende settings.
Staat DHCP bv niet aan op 2.4? (ondanks resetten modem).

Als je geen internet hebt. Zie je dan wel correcte IP adressen en gateway en DNS etc?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
freggel2 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:50:
[...]

Zeker. Geen resultaat.

Mijn opmerking gaat niet de wifi frequentie, mijn opmerking gaat over de security instellingen … Ik weet niet wat je hebt begrepen uit het TM community en hoe goed je technische vaardigheden zijn, maar je beide reacties zijn geen reactie op mijn herhaalde vragen de encryptieinstellingen te checken.

De vraag is relevant omdat juist dit in het TM community naar voren komt als bronprobleem: de T-50 ondersteunt niet de nieuwere encryptieinstellingen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freggel2
Boeryepes schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:29:
[...]

Mijn opmerking gaat niet de wifi frequentie, mijn opmerking gaat over de security instellingen … Ik weet niet wat je hebt begrepen uit het TM community en hoe goed je technische vaardigheden zijn, maar je beide reacties zijn geen reactie op mijn herhaalde vragen de encryptieinstellingen te checken.

De vraag is relevant omdat juist dit in het TM community naar voren komt als bronprobleem: de T-50 ondersteunt niet de nieuwere encryptieinstellingen…
Zie mijn eerste zin. "zeker. Geen resultaat" die ging over jouw encryptie vraag Instellingen.

Ik heb de wpa proberen te wijzigen maar bood geen resultaat. Ik ben nu niet thuis maar zodra ik weer thuis ben zal ik dit nog eens kijken en kan ik meer info verschaffen over welke encryptie ik kan kiezen.

Dank voor zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
freggel2 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:29:
[...]

Zie mijn eerste zin. "zeker. Geen resultaat" die ging over jouw encryptie vraag Instellingen.

Ik heb de wpa proberen te wijzigen maar bood geen resultaat. Ik ben nu niet thuis maar zodra ik weer thuis ben zal ik dit nog eens kijken en kan ik meer info verschaffen over welke encryptie ik kan kiezen.

Dank voor zover.
Dank voor je reactie. Voor zover relevant gaat het erom dat de encryptie instellingen tussen modem en devices moet matchen, dus niet alleen welke opties het modem heeft, maar ook of jouw devices die ondersteunen - dat is de takeaway van de discussies in de TM community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggel2
Boeryepes schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:29:
[...]

Dank voor je reactie. Voor zover relevant gaat het erom dat de encryptie instellingen tussen modem en devices moet matchen, dus niet alleen welke opties het modem heeft, maar ook of jouw devices die ondersteunen - dat is de takeaway van de discussies in de TM community.
@Boeryepes de encryptie is niet te veranderen. Ik heb daar maar 1 optie staan.WPA2-PSK

En de exacte type modem is een Zyxel VMG8825-T50

[ Voor 5% gewijzigd door freggel2 op 20-08-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
freggel2 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:16:
[...]

@Boeryepes de encryptie is niet te veranderen. Ik heb daar maar 1 optie staan.WPA2-PSK

En de exacte type modem is een Zyxel VMG8825-T50
Yep, en dan nu de volgende stap: uitzoeken of de devices die niet willen connecten, deze optie ondersteunen. Zo ja, dan heb je één oorzaak uitgesloten. Zo nee, dan heb je de oorzaak gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggel2
Boeryepes schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:39:
[...]

Yep, en dan nu de volgende stap: uitzoeken of de devices die niet willen connecten, deze optie ondersteunen. Zo ja, dan heb je één oorzaak uitgesloten. Zo nee, dan heb je de oorzaak gevonden.
Shelly 2.5 ondersteunt dit, google nest ondersteunt het en mijn Alexa apparaten ondersteunen het.

Wat ik nog ging proberen is een andere modem aansluiten. Een huawei WS7200. Kijken of dat helpt.
Die krijg ik niet op het internet. Rechtstreeks aangesloten op mijn glasvezelkastje met netwerkkabel. De stappenplan doorlopen maar uiteindelijk krijg ik te zien dat er geen verbinding gemaakt kan worden met het internet.

Modem aangezet, verbinding gemaakt met zijn wifi. Ingelogd. Dan wordt er gemaakt om instellingen te wijzigen. Bridge mode, PPPOE, Statisch IP, DHCP mode. Geen van allen werkt.
Klik ik op overslaan kan ik daar het wifi instellen. Dit heb ik default laten staan. Ik heb alleen bakcup-wifi-5 aangezet voor oudere apparaten. En dan nog steeds geen verbinding kunnen maken met het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggel2
@Boeryepes weet jij dit toevallig? En of hoe dit zit?

Ik las op het t-mobile forum https://community.t-mobil...ping-na-oplevering-309758 dat de gele kabel bij die persoon te strak was opgerold en hierdoor slechte wifi had.

Na de lus groter gemaakt te hebben werkte het wifi wel beter.

Ik kom hiermee omdat ik zojuist een bericht heb gekregen van T-mobile om een afsrpaak te maken. Hierin stond een klacht omschreven "demping te hoog" met nog wat cijfers erachter. (ik kan het niet meer terughalen omdat ik de afsrpaak bevestigd heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Dat is de demping op de lijn van de centrale naar jouw modem. Niet jouw locale netwerk. Eerlijk gezegd zie ik niet in hoe jou lokale WIFI problemen (oa. devices die niet connecten) een relatie hebben met demping op de T-Mobile lijn.

Maar goed, elk contact met T-Mobile kan je verder helpen.

Zorg ervoor dat je goed duidelijk voor jezelf hebt wat het probleem is, hoe, waar en wanneer het optreedt. Schrijft het puntsgewijs uit.

Mijn advies is om initieel niet in 1x alle informatie geven over wat je allemaal geprobeerd hebt. Da's overload voor de monteur (ik neem aan dat er een monteur komt of belt).

Je zou nog wel kunnen opmerken dat je in het TM community veel klachten heb gezien over WIFI en het T-50 modem en dat je graag een T-54 modem zil.

Pagina: 1