Steam hardware survey cijfers gebruiken als onderbouwing?

Pagina: 1
Acties:

• TV_NERD
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17-09 22:14
Hi,

Onder andere @@Trygve maar ook anderen schrijven vaak:

Uit: review: Ratchet & Clank: Rift Apart - Grafisch grandioze port van Nederlandse...

"Steam Hardware Survey. Daar zit ook oudere hardware bij, zoals de GTX 1060 die in 2016 uitkwam, maar nog steeds erg populair is volgens de cijfers van Steam"

Mijn reactie heb ik in het artikel al geplaatst, maar volgens mij is een forumpost beter geschikt voor een bredere discussie die ik graag eens zou willen voeren. Mijn FP reactie:

Je weet dat die Steam Hardware Survey half gevuld wordt door internetcafes in landen met veel lagere inkomens? Doe eens een poll onder je bezoekers, kan me niet voorstellen dat die cijfers aansluiten bij de Steam Hardware Survey.

Dat zou ik dus graag eens zien. Een uitgebreide poll onder PC gamende Tweakers bezoekers. Kan me niet voorstellen dat een 1060 net zo populair is onder NL PC gamers als in een Steam Hardware Survey.

Denken jullie tevens dat die 1060jes draaien op een moederbord zoals in de testconfigs? Ik vind een X570 GODLIKE moederbord niet klinken als een instapper. Het is een moederbord van 800 Euro. Volgens mij moet een instap-game-PC dat in zn geheel kosten. En ja dat heeft zeker invloed, vooral tegenwoordig. Een B550 bordje zou beter zijn niet?

Ik zou heel graag een gedegen uitleg van die keuze zien ook :) Ik heb een RTX2060 en 5600X bijvoorbeeld, op een B550 bord. Lijkt me veel vaker voorkomen dan een 1060 op een X570.

edit:
Wat edits omdat mijn REBAR kennis roestig is, dacht dat dat al vanaf de RTX 2xxx relevant was maar het is pas de 3000-serie, dus bericht daarop aangepast

[ Voor 31% gewijzigd door TV_NERD op 17-08-2023 07:01 ]

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:25

Trygve

Redacteur
Hoi,

Mijzelf quoten is een beetje gek, maar de tweede zin van de pagina over de testmethode bevat wel de informatie waar het hier om gaat:
De processor, de videokaart en het geheugen van deze systemen zijn uitgekozen op basis van wat populaire en veelvoorkomende configuraties zijn volgens onder andere de Steam Hardware Survey.
In de tekst die je quote valt net een belangrijk stukje weg, namelijk onder andere. Ik heb dus niet enkel naar de Steam Hardware Survey gekeken voor de selectie van componenten. Het idee achter de configuraties is dat ze een weerspiegeling zijn van wat gebruikers thuis hebben staan, wat ook gekozen is op basis van veelbesproken hardware op de site en GoT in de loop der jaren. De keuzes betekenen onvermijdelijk dat niet íedereen de combinatie van eigen processor en videokaart voorbij gaat zien komen. Voor jou is de 5600X en RTX 2060 begrijpelijk heel relevant omdat je dit in je eigen systeem hebt, en met mijn huidige configuraties voor gamebenchmarks valt dat helaas dan net tussen het instap- en midrange-systeem in.

Over de keuze bij de configuraties heb ik het ook bewust over de processor, de videokaart en het geheugen. Het moederbord laat ik hierbuiten, omdat een X570 Godlike inderdaad een erg onlogische optie is voor een instapgame-pc. Mijn redenen om wel zo'n bord voor deze tests te gebruiken zijn:
  1. High-end moederborden (zoals de X570 Godlike) hebben verstevigde PCIe-slots. Dat is erg handig omdat bij deze systemen er nogal vaak videokaarten worden gewisseld voor het testen en valideren. Zo'n slot krijgt daarmee flink meer te verduren dan het moederbord in de gemiddelde pc.
  2. High-end moederborden krijgen vaak als eerste bios-updates en de nieuwste Agesa's. Hoewel AM4 inmiddels wel redelijk uitontwikkeld is, blijft het voor dergelijke tests ook nu nog handig om waar mogelijk altijd over de nieuwste updates en patches te beschikken. Dit was een belangrijker argument toen ik met deze configuraties begon, omdat er toen nog meer rondom AM4 Ryzens gebeurde.
  3. Het troubleshooten gaat bij een moederbord dat een foutcodedisplay heeft een stuk makkelijker. Dat kan veel kopzorgen schelen, want tijdens het testen van een nieuwe game moeten er snel meters gemaakt worden.
De overbemeten stroomvoorziening van de Godlike zou in potentie een iets te gunstig beeld van de prestaties van de Ryzen 3600 en 5700X kunnen geven. Daarom staat Precision Boost Overdrive standaard uit op deze systemen, om zo met de referentiespecificaties van de processors dichter bij het gedrag van 'normale' moederborden te blijven. De essentie van de gebruikte systemen blijft daarmee bij de processor, de videokaart en het geheugen liggen.

• TV_NERD
Trygve schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:13:
Hoi,

Mijzelf quoten is een beetje gek, maar de tweede zin van de pagina over de testmethode bevat wel de informatie waar het hier om gaat:

[...]

In de tekst die je quote valt net een belangrijk stukje weg, namelijk onder andere. Ik heb dus niet enkel naar de Steam Hardware Survey gekeken voor de selectie van componenten. Het idee achter de configuraties is dat ze een weerspiegeling zijn van wat gebruikers thuis hebben staan, wat ook gekozen is op basis van veelbesproken hardware op de site en GoT in de loop der jaren.

Voor jou is de 5600X en RTX 2060 begrijpelijk heel relevant omdat je dit in je eigen systeem hebt,
@Trygve

Bedankt hoor, mag ik weten wat je andere databronnen waren, m.u.v. de steam Survey? Zo te horen "je geheugen van wat GoT gebruikers hebben?"

Mjin eigen configuratie was slechts een voorbeeld en niet relevant :)

Moederbord ok, dat verhaal hangt in ieder geval nog van feiten aan elkaar, maar is "jouw geheugen van veelbesproken systemen op GoT en Tweakers" een goed datapunt? Want zo komt het nu over.

We leven in een datatijdperk en in de testverantwoording lees ik dan iets vaags als "je wat we hier een beetje bespreken" als datapunt :) Raar.

[ Voor 70% gewijzigd door TV_NERD op 17-08-2023 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:25

Trygve

Redacteur
Ik snap niet zo goed welk punt je nu probeert te maken. Mijn eigen geheugen/herinnering noem ik nergens bij de keuzes voor hardwareconfiguraties. Onder meer de site en GoT zijn gebruikt, dus wat in de Pricewatch en op het forum veelbekeken en veelbesproken GPU's waren. Op de pagina Testmethode staat beschreven wat en hoe er getest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV_NERD
Trygve schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:07:
Ik snap niet zo goed welk punt je nu probeert te maken. Mijn eigen geheugen/herinnering noem ik nergens bij de keuzes voor hardwareconfiguraties. Onder meer de site en GoT zijn gebruikt, dus wat in de Pricewatch en op het forum veelbekeken en veelbesproken GPU's waren. Op de pagina Testmethode staat beschreven wat en hoe er getest is.
Je geeft nergens linkjes naar hoeveel machines dat dan zijn @Trygve

Je geeft geen enkel datapunt, niets. Wij moeten als lezer maar geloven dat jouw herinneringen van wat er hier op GoT en in de PW en in de BBG's besproken wordt precies klopt, of dat jij een secret excelletje hebt met data van de discussies op GoT over de BBG's voor gaming ofzo.

Snap je me echt niet? Je gebruikt een steam hardware survey als argument, een databron die ik zelf in kan zien die netjes in een format geleverd wordt waar ik wat mee kan, en daarnaast wat gewauwel over GoT zonder enige vorm van echte stats.

Als ik hier als nieuwe lezer kom, en vertrouwen wil opbouwen met jullie, moet ik dat dan geloven? Als de Steam Korean Internet Cafe Survey gebruikt wordt als belangrijk datapunt, en daarnaast een andecdotisch gegeven over wat er op een bepaald subforum hier besproken wordt zonder enige form van cijfermatige onderbouwing?

Misschien komt dit door de recente GamersNexus V.S. LTT feute, maar als je datadriven onderzoek wilt presenteren zijn jouw argumenten op dit moment nogal LTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:06
@TV_NERD Ik lees het antwoord niet als "de herinnering van @Trygve ", maar als "we hebben data van welke onderdelen door de jaren heen populair waren in de Pricewatch". Als dat dan aansluit bij wat de Steam Survey laat zien, van nog daadwerkelijk gebruikte GPU's, dan is dat toch prima?

Tweakers is ook gewoon een bedrijf, elke minuut die je stopt in het uitzoeken en onderbouwen van je testopstelling, kan je minder stoppen in de test zelf...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:40
@TV_NERD ik denk eerder dat hij toegang heeft tot een database die niet openbaar is. Daar kan en mag hij mogelijk niet naar linken. En ja ieder jaar(op nieuw jaar) een hele reeks aan statistieken en grote kans dat daar de meest besproken videokaarten bij zitten. Of de lijstje die we maken over producten die we hebben? Dat is een database die ze niet kunnen linken naar een redacteur wel toegang tot heeft.

En als je een Poll wilt zien welke configuratie gebruikers hebben kan je die uiteraard ook zelf maken en die data verzamelen.
Pagina: 1