Anoniem: 1839988

Topicstarter
.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1839988 op 15-04-2024 06:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-04 23:27
Je BKR in de gaten gouden en je post beschermen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:10
Voor zekerheid aangifte doen bij politie

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-05 16:07
Nieuw paspoort aanvragen? Als men dan gebruik heeft gemaakt van het oude paspoort nadat je de nieuwe hebt ontvangen sta je wellicht wat sterker als je moet bewijzen dat jij het niet zelf was.

Aangifte doen. Ik denk dat de politie ook wel tips heeft en je verzekering zal die misschien ook wel willen zien in bepaalde gevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Is het gewoon random dat er bij diefstal van een tas een kopie gestolen is? Of specifiek iemand die daar naar op zoek was? In het eerste geval is de kans denk groot dat die kopie gewoon ergens bij het afval verdwijnt.

Over het algemeen zou ik mij niet al te veel zorgen maken, want in principe zou er met alleen een kopie niet zoveel moeten kunnen gebeuren, want in principe moeten alle bedrijven het daadwerkelijke document controleren. Helaas gebeurt dat vast niet overal, en kan het bij misbruik dus wel een hoop gezeur bij dergelijke bedrijven opleveren.

Ik zou inderdaad wel periodiek even de BKR controleren, just to be sure. En verder is de suggestie van @99ruud99 natuurlijk ook niet verkeerd, dan kan de politie meteen aangeven welke verdere actie je dient te ondernemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 17-08-2023 08:21 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Nieuw paspoort aanvragen, dan is het oude documentnummer niet meer geldig.

En aangifte doen natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 17-08-2023 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Woy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:20:
Over het algemeen zou ik mij niet al te veel zorgen maken, want in principe zou er met alleen een kopie niet zoveel moeten kunnen gebeuren, want in principe moeten alle bedrijven het daadwerkelijke document controleren. Helaas gebeurt dat vast niet overal, en kan het bij misbruik dus wel een hoop gezeur bij dergelijke bedrijven opleveren.
Wat? Ik kan een hoop zaken bedenken die ik met die gegevens kan doen waar TS echt in de problemen mee gaat komen.

Ik zou meteen aangifte doen en een nieuw paspoort aanvragen waarmee de oude niet meer geldig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-05 21:15
@Anoniem: 1839988
Belangrijkste is al hierboven gezegd.

Maar misschien nog wel het belangrijkste, waarom heb je een papieren kopie gemaakt? In de toekomst moet je toch beter regelen. Een redelijk veilige optie is om digitaal een kopie van je paspoort te maken en deze in pdf op te slaan of in een zip zetten. Vervolgens kan je hierop een wachtwoord zetten. Deze sla je op een veilige plek op, bijv op je goed beveiligde emailaccount, dropbox, gdrive etc.

Verder, zet altijd op een kopie met stift voor wie de kopie was, datum en streep je BSN door. Hier zijn ook apps voor van de overheid die dit automatisch doen.

Kortom, neem maatregelen om je persoonsgegevens beter te beveiligen.

[ Voor 5% gewijzigd door chrisborst op 17-08-2023 08:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:27:
[...]
Wat? Ik kan een hoop zaken bedenken die ik met die gegevens kan doen waar TS echt in de problemen mee gaat komen.
Nou vertel wat je er mee kunt doen waar geen controle van het originele document nodig zou zijn?

Verder zeg ik ook dat ik inderdaad ook wel actie zou ondernemen, maar dat de kans dat er daadwerkelijk iets mee gebeurt ook weer niet zo groot is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Ik zou meteen aangifte doen en een nieuw paspoort aanvragen waarmee de oude niet meer geldig is.
Dat kan ik ook met iemands naam en bankrekeningnummer als je niet oplet. Er zijn alleen zat plaatsen waar ze ook een kopie van je paspoort willen, bijvoorbeeld hotels in het buitenland, en dan zou je ook elke keer een nieuw paspoort kunnen aanvragen.

Voor mij is ook de grote vraag wat er precies gebeurd is. Heeft iemand doelbewust een kopie van een paspoort gestolen? Ja dan zou ik ook een nieuwe aanvragen, want iemand wil er wat mee. Of is je portemonee gestolen waarin ook een kopie zat. Of had je hem op je werk uitgeprint, en toen je hem 3 uur later bij de printer ophaalde lag hij er niet meer.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 16:43

MrMonkE

★ EXTRA ★

Woy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:31:
[...]

Nou vertel wat je er mee kunt doen waar geen controle van het originele document nodig zou zijn?

Verder zeg ik ook dat ik inderdaad ook wel actie zou ondernemen, maar dat de kans dat er daadwerkelijk iets mee gebeurt ook weer niet zo groot is.
Ja, helaas voor @TS maakt dat niet uit.
Hij moet er naar handelen alsof het wel zo is.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sissors schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:31:
[...]

Dat kan ik ook met iemands naam en bankrekeningnummer als je niet oplet. Er zijn alleen zat plaatsen waar ze ook een kopie van je paspoort willen, bijvoorbeeld hotels in het buitenland, en dan zou je ook elke keer een nieuw paspoort kunnen aanvragen.

Voor mij is ook de grote vraag wat er precies gebeurd is. Heeft iemand doelbewust een kopie van een paspoort gestolen? Ja dan zou ik ook een nieuwe aanvragen, want iemand wil er wat mee. Of is je portemonee gestolen waarin ook een kopie zat. Of had je hem op je werk uitgeprint, en toen je hem 3 uur later bij de printer ophaalde lag hij er niet meer.
Inderdaad dat, als het heel doelgericht is geweest zou ik mijn wat meer zorgen maken. Maar hoewel het natuurlijk goed is om je gegevens zo goed mogelijk te beschermen wordt er aan de andere kant regelmatig bij hotels, autoverhuur, reisorganisaties en vast nog wat andere plekken door onbekenden kopieen gemaakt. In theorie zou dat niet moeten, maar de praktijk is anders.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
MrMonkE schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:33:
[...]

Ja, helaas voor @TS maakt dat niet uit.
Hij moet er naar handelen alsof het wel zo is.
Ik zeg nergens dat je niet moet handelen ( zelfs het tegenovergestelde ), maar ik zou mij niet direct zorgen maken.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 16:43

MrMonkE

★ EXTRA ★

Woy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:35:
[...]

Ik zeg nergens dat je niet moet handelen ( zelfs het tegenovergestelde ), maar ik zou mij niet direct zorgen maken.
Okay, sorry. :o
Verkeerd gelezen.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:16

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Hier wat voorbeelden, een BE bron maar heb ze over de jaren ook in NL voorbij zien komen.
https://www.vrt.be/vrtnws...itsfraude-najaar-energie/

Het probleem is dat veel online diensten graag een paspoort kopie zien (en soms opslaan) maar deze kopie niet kunnen valideren. Ga je fysiek ergens langs dan is er een kans dat ze een ID-scanner hebben staan of hebben ze op zijn minst je fysieke paspoort in hand om te vergelijken met het kopie.

Anyways, ik schrijf er altijd doorheen met een datum en het bedrijf wat de kopie wil hebben. Dan neem ik maar aan dat een random ander bedrijf het kopie af zal wijzen.... Enige waar dit niet kan waren voornamelijk de crypto exchanges.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Anoniem: 36835

Woy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:31:
[...]

Ik kan bijvoorbeeld bij meerdere crypto, online currency brokers/banken accounts maken waar ze gewoon akkoord gaan met een kopietje. De NAW gegevens zijn tenslotte ook buitgemaakt, dus dat is makkelijk.

Identiteits fraude is echt heel naar als je daarmee te maken krijgt, onderschat het niet. Als het doelbewust is gestolen is de kans juist wel groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Mja, meestal weet je niet precies wie er kopieen van je paspoort heeft. Ik bedoel, als je een auto wilt huren of een hotel, of appartement. Ze willen allemaal graag een kopie van je paspoort maken.

Het lijkt me niet zo'n gek advies een verschil te maken of het gericht gestolen is, of onderdeel van een andere buit.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:09:
[...]

Ik kan bijvoorbeeld bij meerdere crypto, online currency brokers/banken accounts maken waar ze gewoon akkoord gaan met een kopietje. De NAW gegevens zijn tenslotte ook buitgemaakt, dus dat is makkelijk.
Financiele instellingen die in nederland actief zijn, zijn o.a. voor de WWFT verplicht het fysieke document te controleren.

Verder zeg ik nergens dat je geen actie moet ondernemen, maar meer dat ik mij niet direct zorgen zou maken als het om een random diefstal gaat.

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Inderdaad melding maken bij de politie, zodat je bewijsmateriaal hebt als er iets gebeurt. Als het is gestolen met als doel die kopieën buit te maken is het natuurlijk wel ernstig. De politie of gemeente kan je denk ik ook wel het e.e.a. vertellen over wat te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:57

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Anoniem: 1839988 Misschien lees je er overheen, maar laat dit paspoort documentnummer registreren als "vermist"/"gestolen" en vraag een nieuwe aan.

Mocht je dus later dan een BKR registratie krijgen, dan kan je aantonen dat het document die daarvoor is gebruikt degene is die vermist/gestolen is.

Bijzonder eigenlijk dat er nog een publiek systeem is waar je alleen het documentnummer kunt invoeren en dat je dan de status inzichtelijk krijgt. Net als kentekens.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galopoo28
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-05 16:30
Mijn advies is als je een fotokopie maakt van pas een cijfer weghalen dan wordt het voor fraude al weer moeilijker, en zet er meerdere keren kopie op is ook lastig voor de dief

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-05 22:18
En op de kopie met pen schrijven:
-De datum van de kopie
-Voor wie de kopie is
-En als het kan nog wat gegevens weghalen.

Zie ook:https://www.rijksoverheid...komen-met-kopie-id-bewijs
Maargoed, dat is voor TS helaas te laat.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Bij een bedrijf or organisatie waar jij een kopie en adresgegevens moest achterlaten?

Topicstarter
Real schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:44:
[...]

Bij een bedrijf or organisatie waar jij een kopie en adresgegevens moest achterlaten?
Helaas wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Falcon schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:03:
@Anoniem: 1839988 Misschien lees je er overheen, maar laat dit paspoort documentnummer registreren als "vermist"/"gestolen" en vraag een nieuwe aan.

Mocht je dus later dan een BKR registratie krijgen, dan kan je aantonen dat het document die daarvoor is gebruikt degene is die vermist/gestolen is.

Bijzonder eigenlijk dat er nog een publiek systeem is waar je alleen het documentnummer kunt invoeren en dat je dan de status inzichtelijk krijgt. Net als kentekens.
Is het niet bizar dat iemand zoiets kan net slechts een kopietje van je paspoort en je naar gegevens?

Anoniem: 91634

chrisborst schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:29:
Belangrijkste is al hierboven gezegd.

Maar misschien nog wel het belangrijkste, waarom heb je een papieren kopie gemaakt? In de toekomst moet je toch beter regelen. Een redelijk veilige optie is om digitaal een kopie van je paspoort te maken en deze in pdf op te slaan of in een zip zetten. Vervolgens kan je hierop een wachtwoord zetten. Deze sla je op een veilige plek op, bijv op je goed beveiligde emailaccount, dropbox, gdrive etc.

Verder, zet altijd op een kopie met stift voor wie de kopie was, datum en streep je BSN door. Hier zijn ook apps voor van de overheid die dit automatisch doen.

Kortom, neem maatregelen om je persoonsgegevens beter te beveiligen.
Met een digitale kopie van een paspoort kunnen kwaadwillende nog veel meer kwaad. En dan ook nog opslaan in een cloud :X . Hoe makkelijk wil je ze het maken?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 17-08-2023 13:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Anoniem: 91634 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:08:
[...]

Met een digitale kopie van een paspoort kunnen kwaadwillende nog veel meer kwaad. En dan ook nog opslaan in een cloud :X . Hoe makkelijk wil je ze het maken?
Dit is bangmakerij mijn inziens.

Opslaan in een ckoud is het makkelijk maken voor kwaadwillenden? Je begrijpt dat er nogal veel data in cloudsolutions opgeslagen zit die gewoon veilig zijn.

Zorg dat je cloud storage met MFA, goed WW beschermd zijn en dan hebben sommige nog een extra Vault optie.
Of neem een PW manager met cloud storage met AES-256 encryptie waar zomaar niemand in je digitale kluis kan komen.

Niets is 100% gegarandeerd, maar dat is zoals blijkt de papieren versie al helemaal niet.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-05 21:32
Bijzonder wel. Hoe ben je daar achter gekomen als ik vragen mag?

Beste is idd aangifte doen en nieuw paspoort aanvragen. Veel meer kan je niet doen.

Probleem is dat het zo weer kan gebeuren dat een partij een kopie nodig heeft - zoals @Sissors zegt geven ze vooral in het buitenland vaak niet veel om onze argumenten.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Anoniem: 91634

Hann1BaL schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:17:
[...]

Opslaan in een ckoud is het makkelijk maken voor kwaadwillenden? Je begrijpt dat er nogal veel data in cloudsolutions opgeslagen zit die gewoon veilig zijn.

Zorg dat je cloud storage met MFA, goed WW beschermd zijn en dan hebben sommige nog een extra Vault optie.
Of neem een PW manager met cloud storage met AES-256 encryptie waar zomaar niemand in je digitale kluis kan komen.

Niets is 100% gegarandeerd, maar dat is zoals blijkt de papieren versie al helemaal niet.
En tot nu toe zijn er zeker nog nooit naaktfoto's uit een cloud gestolen :+ het hele web staat er vol mee. Fysieke inbraken in woning komt gelukkig minder vaak voor en door inbraak sporen of doordat het document weg is kun je meteen het document laten blokkeren. Terwijl bij een digitale copy het moeilijk is te achterhalen of iemand er nog een copy van heeft gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Als iemand toegang heeft tot mijn cloud data, hebben ze ook data tot mijn e-mail. En dus via mijn e-mail toegang tot heel veel andere accounts. Dat vind ik wat riskanter dan dat kopietje paspoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Anoniem: 91634 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:46:
[...]

En tot nu toe zijn er zeker nog nooit naaktfoto's uit een cloud gestolen :+ het hele web staat er vol mee. Fysieke inbraken in woning komt gelukkig minder vaak voor en door inbraak sporen of doordat het document weg is kun je meteen het document laten blokkeren. Terwijl bij een digitale copy het moeilijk is te achterhalen of iemand er nog een copy van heeft gemaakt.
Sorry, maar er is veel gebeurd sinds dat gebeurd is. Zeker met degelijke MFA, wat je sowieso moet hebben. Digitale kopie op cloud of niet, maar je gaat voorbij aan die punten in mijn bericht.

Die bekende naaktfoto’s gingen vooral over iCloud accounts zonder MFA. Dat is net zo goed vergelijkbaar met de sleutels in je huis laten zitten. Dan heb je ook geen braaksporen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Sissors schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:22:
Als iemand toegang heeft tot mijn cloud data, hebben ze ook data tot mijn e-mail. En dus via mijn e-mail toegang tot heel veel andere accounts. Dat vind ik wat riskanter dan dat kopietje paspoort.
Ook nog eens helemaal waar, maar om daar bij aan te sluiten.
Degelijke oplossen laten je via email weten dat iemand ingelogd is, dus heb je wel “braaksporen” om @Anoniem: 91634 te quoten. Dat gebeurt tegenwoordig bij al die oplossen wel.

Maar je hebt gelijk. Je problemen zijn dan wel wat groter dan een kopietje van je ID

[ Voor 14% gewijzigd door Hann1BaL op 17-08-2023 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Is het niet stukken gevaarlijker als de persoon zowel je identiteitsbewijs heeft als naw gegevens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:21:
Is het niet stukken gevaarlijker als de persoon zowel je identiteitsbewijs heeft als naw gegevens?
Zeker, meer persoonsgegevens zorgt voor een completere ID van iemand en dus waardevoller om door te verkopen ID-fraude.
Anoniem: 91634 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:08:
[...]

Sorry, maar dit is echt BS. Genoeg mogelijkheden om veilig je spullen in "de cloud" op te slaan. Sterker nog, bijna alle bedrijven hebben nu hun data in de cloud staan.
De iCloud lekken die je noemde was een voorbeeld van social engineering en gericht op bekende personen.

Veel mensen maken een kopie als ze op vakantie gaan voor het geval ze hun paspoort kwijt raken. Persoonlijk heb ik liever dan ergens veilig een digitale kopie staan, dan ergens in mijn koffer die ook gestolen kan worden.

Topicstarter
Ik ben eigenlijk meer bevreesd voor het feit dat door de combi van NAW en Paspoort kwaadwillenden bijv een nieuwe simkaart en bankpas etc kunnen aanvragen.

Overigens is het slechts een zwart wit kopietje maar de persoon heeft ook een kopie van mijn bankafschrift met naw.

• Sissors
  • Niet online
Maar wat is er nu precies gebeurd? Heeft iemand kopie van jouw paspoort + NAW gegevens met als doel jou te gaan beroven? Is het je ex die nog eentje had liggen misschien?

Want de samenvatting is gewoon: Ja ze kunnen er kwaad mee. Maar in hoeverre dat een risico is, is toch ook iets wat je zelf moet afwegen. Ik zou geen aangifte ervan doen als jij kopietje op je werk had gemaakt en je bent nu het kopietje kwijt. Heeft iemand onder valse voorwendselen jouw paspoort bemachtigd en toen een kopie ervan gemaakt, wordt het een heel ander verhaal.

[ Voor 52% gewijzigd door Sissors op 17-08-2023 22:24 ]

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:59
@Anoniem: 1839988 https://www.rijksoverheid...laring%20van%20vermissing.
En gebruik voortaan een digitale kopie via de app Kopie ID van de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 14:48
Hann1BaL schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:17:
[...]

Dit is toch allemaal niet relevant. Natuurlijk kan er iets gejat worden uit je cloudopslag, maar dat is dan een separaat probleem. Dan heb je je beveiliging van je cloudopslag gewoon niet op orde.

Maar al die maatregelen maken het wel veel moeilijker om je kopie van je paspoort te gebruiken als je het nodig hebt. Stel je voor dat je in het buitenland je tas wordt gejat met daarin je paspoort. Ik heb dan altijd een kopie die ik in de hotelkamer laat. Hopelijk kan de politie en eventueel het consulaat je beter helpen als je een kopie van je paspoort kunt laten zien. Zo'n digitaal document heb je helemaal niks aan als je telefoon in dezelfde tas zat, met daarop je moeilijke wachtwoord en 2FA van je cloudopslag. Een fysieke kopie wel.

Dus dan moet je afwegen welk risico je groter vindt. Als je bang bent voor identiteitsfraude, dan moet je geen fysieke kopie maken en je cloudopslag goed beveiligen. Maar ben je (zoals de meesten) gewoon bang voor moeilijkheden na diefstal van je paspoort, dan kun je prima een fysieke kopie maken.

Ontopic. Het verstandigste is inderdaad een nieuw paspoort aanvragen en/of de oude ongeldig maken. En een melding maken bij de politie of verlorenengevonden. Ik weet niet of dat kan bij de gemeente. En houd de komende tijd goed je bankrekening in de gaten of er vreemde afschrijvingen plaatsvinden. Je kunt ook bij het BKR inloggen of er registraties verschijnen die je niet zelf hebt gedaan. Een voordeel is wel dat bij een paspoort je BSN op de achterkant staat. Dus die staat dan niet op de kopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sissors schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:23:
Maar wat is er nu precies gebeurd? Heeft iemand kopie van jouw paspoort + NAW gegevens met als doel jou te gaan beroven? Is het je ex die nog eentje had liggen misschien?

Want de samenvatting is gewoon: Ja ze kunnen er kwaad mee. Maar in hoeverre dat een risico is, is toch ook iets wat je zelf moet afwegen. Ik zou geen aangifte ervan doen als jij kopietje op je werk had gemaakt en je bent nu het kopietje kwijt. Heeft iemand onder valse voorwendselen jouw paspoort bemachtigd en toen een kopie ervan gemaakt, wordt het een heel ander verhaal.
Wat er precies is gebeurt is een té lang verhaal.

Kort: Ik zat in een WeWork achtige tent en mijn buurman zat op mijn scherm mee te kijken toen ik een hotel probeerde te boeken. Vast staat dat de persoon stiekem fotos van documenten heeft zitten maken en nu doodleuk doet alsof zijn neus bloedt.

Wat in zijn bezit is zijn 1. NAW gegevens 2. kopie paspoort (foto ervan) en 3. mijn 06 nummer.

Aanvankelijk was meneer aardig en geïnteresseerd maar toen ik even naar de wc ging zag ik hem snel door mijn documenten bladeren en fotos nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Over mijn creditcard maak ik mij nog het minst zorgen. Die is gewoon debit en disposable.

Het gaat mij erom hoe ik mij nu het beste kan beschermen.

Les voor mij is dat ik dit soort dingen voortaan tussen 4 muren doe. Achteraf enorm naïef van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Anoniem: 1839988 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:56:
Over mijn creditcard maak ik mij nog het minst zorgen. Die is gewoon debit en disposable.

Les voor mij is dat ik dit soort dingen voortaan tussen 4 muren doe. Achteraf enorm naïef van mij.
Daar doe je inderdaad niets meer aan. Maar als je er notabene bijstond, heb je dan al overwogen om aangifte tegen die persoon te doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 18-08-2023 07:10 ]

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

PhilipsFan schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:47:
[...]

Dit is toch allemaal niet relevant. Natuurlijk kan er iets gejat worden uit je cloudopslag, maar dat is dan een separaat probleem. Dan heb je je beveiliging van je cloudopslag gewoon niet op orde.

Maar al die maatregelen maken het wel veel moeilijker om je kopie van je paspoort te gebruiken als je het nodig hebt. Stel je voor dat je in het buitenland je tas wordt gejat met daarin je paspoort. Ik heb dan altijd een kopie die ik in de hotelkamer laat. Hopelijk kan de politie en eventueel het consulaat je beter helpen als je een kopie van je paspoort kunt laten zien. Zo'n digitaal document heb je helemaal niks aan als je telefoon in dezelfde tas zat, met daarop je moeilijke wachtwoord en 2FA van je cloudopslag. Een fysieke kopie wel.

Dus dan moet je afwegen welk risico je groter vindt. Als je bang bent voor identiteitsfraude, dan moet je geen fysieke kopie maken en je cloudopslag goed beveiligen. Maar ben je (zoals de meesten) gewoon bang voor moeilijkheden na diefstal van je paspoort, dan kun je prima een fysieke kopie maken.

Ontopic. Het verstandigste is inderdaad een nieuw paspoort aanvragen en/of de oude ongeldig maken. En een melding maken bij de politie of verlorenengevonden. Ik weet niet of dat kan bij de gemeente. En houd de komende tijd goed je bankrekening in de gaten of er vreemde afschrijvingen plaatsvinden. Je kunt ook bij het BKR inloggen of er registraties verschijnen die je niet zelf hebt gedaan. Een voordeel is wel dat bij een paspoort je BSN op de achterkant staat. Dus die staat dan niet op de kopie.
toon volledige bericht
Je moet het niet uit de context halen. Het 1 sluit het ander niet uit en ging vooral over de reactie dat “in de cloud opslaan het nog makkelijker maakt voor kwaadwillenden”. En dat ontkracht ik met die reactie.

Aannames dat de kans groot is dat je ook je MFA kwijt bent bij het verlies van paspoort is nogal afhankelijk van de situatie waarin je je verkeerd. Wordt een tas gestolen met paspoort er in, dan heb je bij een man een grote kans dat je telefoon daar niet in zit en bij een vrouw een grotere kans dat je telefoon daar wel in zit bijv :)
Ook genoeg mogelijkheden om bijv 2 MFA opties te hebben, zoals een tablet naast je telefoon.

Een fysieke kopie en digitale kopie kun je heel goed naast elkaar hebben.

Ontopic:
Je BSN staat wel degelijk op de voorkant van je paspoort. Ja, op de achterkant is deze beter leesbaar, maar rechts onderin; de 2 rij van karakters aan de onderkant, daar zit ook je BSN in. Dus als je 1 voorbeeld hebt, kan je bij iemand anders zo de BSN er uit vissen aan de hand van een kopie. Dit is waarom je bij een kopie de BSN zwart moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Anoniem: 1839988 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:56:

Dan heeft de persoon best wat in handen in is zoals gezegd de beste methode misschien wel het nieuwe paspoort. Ook kan het helpen een goede wachtwoordmanager (sowieso een goed idee) te nemen en daar je paspoort details in op te slaan, zodat je deze snel kunt kopieren als je bijvoorbeeld iets boekt, zonder dat je er open en bloot mee zit. Handig in publieke ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wat diegene alleen dus niet in handen heeft is een kopie van je paspoort. Hij heeft een foto van een scherm waar je paspoort op stond. De kwaliteit daarvan gaat belabberd zijn. Wat hij wel heeft met beetje pech is je documentnummer + BSN (uit inderdaad de machine readable strook).

Eerlijk is eerlijk, ik vind het nogal aparte methode voor een wildvreemde om aan een kopie van iemands paspoort te komen. Maar goed, als jij redelijk zeker bent dat het zo is gegaan, nieuw paspoort aanvragen, komende tijd wat beter opletten, en doorgaan met je leven.

Overigens met beter opletten bedoel ik niet paranoide met zulk soort dingen bezig zijn. Ja wat nu gebeurd is, is heel vervelend. Maar het is niet naiief om zoiets niet alleen tussen vier muren te doen. Want we komen er wel weer bij, deze dingen komen vaak genoeg in publieke ruimtes. Als we het hebben over twijfelachtige kwaliteit kopietjes, ben je er zeker van dat op het vliegveld niemand schuin achter de beambte staat die jouw paspoort controleert met een camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:01
PhilipsFan schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:47:

BSN staat ook op de voorkant, kijk maar eens naar de onderkant. Daar staat twee rijen met machine readable data, en daar zie je o.a. Zo je bsn tussen staan.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Als (helaas) ervaringsdeskundige van identiteitsfraude, hierbij de volgende tips. Komt overeen met wat al eerder is gesteld, maar wil het wat scherper neerzetten voor je:

1) POLITIE
Ga eerst bij politie aangifte doen van (mogelijke/aankomende) identiteitsfraude (waarom? Zie 2)

Je zult ze moeten overtuigen, want op dit moment weet je niet of er al iets is gedaan met je gegevens. Stel heel duidelijk wat het doel van je aangifte is, dat is voorkomen van verder misbruik en het laten ongeldig maken van je paspoort (zie 2)

Mogelijk dat ze het interessant vinden om videobeelden op te vragen van betreffende persoon (er schijnt inmiddels een team ID fraude te werken binnen politie) maar daar heb jij voorlopig weinig aan om je schade te beperken.

2) GEMEENTE
Paspoort ongeldig laten maken bij je gemeente.

Ze gaan je raar aankijken, want “je hebt je paspoort toch nog”? Maar overtuig ze ervan dat er een kopie is gemaakt waarvan misbruik kan worden gemaakt (bij mij waren er inmiddels al creditcards aangevraagd en gebruikt dus was makkelijker).

Ze zullen willen dat je eerst aangifte doet bij de politie en pas daarna willen meewerken (althans, dat was bij mij zo). Je zult je fysieke paspoort moeten afgeven, kunt dus niet meer internationaal reizen op korte termijn tenzij je ook een ID kaart hebt.

Het ingetrokken paspoortnummer word in het FISH of VIS register (ben even kwijt welke t was) als gestolen geregistreerd. Betekent dus dat je vanaf dat moment zelf ook niet meer (een kopie) van dat paspoort moet gebruiken! EDIT: Gaat erom dat het in het VIS (Verificatie Informatie Systeem) als "vermist" wordt geregistreerd. Ik weet even niet meer of dit nu door de gemeente, of door een van de banken is gedaan.

3) BKR
Contact BKR en verzoek om overzicht van alle opvragingen sinds datum dat kopie is gemaakt van je gegevens. Is dat gedaan? Contact al die bedrijven. Tweede is dat je bij BKR kunt vragen (soort abonnement meen ik) dat je direct wordt geïnformeerd over nieuwe opvragingen.

4) BANKEN
Contact allereerst je eigen bank(en), meer specifiek de fraude helpdesk (als ze diehebben, maar alle grootbanken sowieso) en licht het verhaal toe en vraag of ze een “verzwaarde signalering” (meen dat het zo heette, was in 2015) kunnen toepassen. EDIT: BIj ING heet dit een "beschermend kenmerk", dit is iets wat ze voor publieke personen en/of high-net-worths gebruiken.

ING en ABN hebben dat gedaan bij ons, betekent dat je geen nieuwe producten kunt aanvragen (ook geen spaarrekening gekoppeld aan je bestaande betaalrekening) zonder dat je in persoon bij een filiaal langs moet. Lastig, maar denk er maar over. Ik heb dit bij alle grootbanken laten doen, was overigens wat makkelijker aangezien ik zelf bij een bank werkte met directe lijntjes naar de collega’s.

Het tweede dat je voor jezelf moet afwegen is of je je huidige bankrekening wilt blijven gebruiken (waarvan de potentiële crimineel nu dus combinatie met juiste N/A/W (naam/adres/woonplaats) heeft.

In overleg met je bank zou je alles kunnen overzetten naar een nieuw rekeningnummer. Geen idee of ze hier aan mee willen werken, maar anders moet je (tijdelijk) even switchen van bank. Waarom? Om een van de belangrijkste stappen in het ID-fraude proces te stoppen (toelichting hieronder)

5) BSN
Als je BSN ook bekend is, wat ik meen te hebben gelezen heb je een probleem, maar weet dat ID-fraude ook gedaan wordt met gefingeerde BSNs, zolang ze maar aan de 11-proef voldoen gaat er bij veel instanties geen belletje rinkelen (zie toelichting hieronder). Met een 'echt' BSN komen ze echter ook de stap van verificatie obv kopie ID/paspoort door en is het risico dus groter dat ze slagen om schade aan te richten.

Nieuw BSN?
Ik weet niet of de Belastingdienst heel happig is op het uitgeven van nieuwe BSNs, meen dat ID-fraude daar ook zeker op de radar staat, maar het is naar mijn mening niet het belangrijkste.

6) ID FRAUDE EN BANKREKENING + N/A/W
Een kleine toelichting op de voor jou relevante stappen in een ID fraude proces, als criminelen de juiste bankrekening + N/A/W

a) Omdat ze je echte bankrekeningnummer weten, kunnen ze op jouw naam nieuwe (online) bankrekeningen aanvragen. Het enige wat ze nodig hebben is een 'afgeleide identificatie' waarbij de nieuwe bank 'jou' (wat jij dus niet bent) verifieert door een controle tegenover jouw echte naam icm echte bankrekening in de interbancaire communicatie. Dan hebben ze een nieuwe bankrekening bij een andere bank op jouw naam, die ze vaak neit echt gerbuiken maar waar ze wel controle over hebben en waarmee ze op jouw naam producten als creditcards etc gaan aanvragen.

Actiepunten voor jou:
- monitor op dagelijkse basis alle afschrijvingen, met name degene die je niet kent. Contact direct je bank en eventueel de tegenpartij bij onbekende posten
- overweeg om je oude bankrekening te sluiten (niet 'slapend' houden maar echt afsluiten) en over te gaan naar een ander rekeningnummer

b) Sommige instellingen (zoals creditcard verstrekkers en online banken) hebben (hadden? ervaring is uit 2015) hun proces niet echt op orde en geven al (bijvoorbeeld) een creditcard uit voordat ze uberhaupt een kopie paspport hebben opgevraagd. Het kopietje paspport komt dan pas in een later stadium naar voren, bij het verhogen van de limiet bijvoorbeeld. In dat stadium (of nog later) komen dan weer andere documenten (bijv. kopie loonstrook) naar voren tbv checks op kredietwaardigheid. Mbt die loonstrook (geen idee of die bij jou ook is gekopieerd) kun je weinig, want een loonstrook is vrij makkelijk 'na te maken'.

7) TIJD EN STRESS
Je gaat je waarschijnlijk afvragen of en hoe lang je hier last van gaat hebben. Dat is lastig te zeggen, wat ik je mee kan geven (info vanuit 'bevriende' kanalen bij banken/politie) is dat de criminele groepen die dit uitvoeren enorm efficiënt zijn en binnen de eerste 2/3 weken na verkrijgen van de informatie alle stappen zetten. Daarna zal het stil worden, hoewel het wel enige tijd kan duren voordat jij zelf een seintje krijgt (if ever)

Soms krijg je een belletje of brief van een instantie, onderneem dan direct actie. Bewaar je dossier met aangifte politie, bewijs van ongeldig maken paspoort etc. Wat je wil is kunnen aantonen dat jij alles hebt gedaan om verder misbruik te voorkomen.

Voor de meelezers: ID fraude is echt kut met een grote K. Ik ben er destijds zo'n 2/3 weken zoet mee geweest, alle bovenstaande stappen en daarnaast nog wat andere dingen. Het heeft mij veel stress opgeleverd omdat ik 2 weken voor afspraak bij de notaris voor een nieuw huis het seintje kreeg vanuit een creditcard maatschappij... niet heel tof als je dan niet meer met je paspoort naar de notaris kunt, je de bank moet informeren dat het kopie paspoort dat ze hebben niet meer geldig is, etc. etc.

Qua economische schade is het meegevallen: omdat duidelijk was dat wij niet degene zijn geweest die de creditvards etc hebben aangevraagd, is het geld dat daarmee is verdwenen een schadepost voor de bank geworden. Behalve de tijd en stress heeft het ons de (spoed)kosten voor twee nieuwe paspoorten opgeleverd.

Anyway, succes

PS: Ook hier kun je eventueel melding doen en nog wat info halen:
https://www.rijksoverheid...unt-identiteitsfraude-cmi
https://www.rvig.nl/cmi

[ Voor 55% gewijzigd door Yorro op 18-08-2023 11:09 . Reden: Diverse toevoegingen, beetje opmaak enzo. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Yorro Zo, dat is een hele waslijst! Gelukkig valt het in mijn geval nog mee omdat ik voor CC betalingen een simpele debit card gebruik van een online 'bank'. Mijn primaire bankpassen heb ik veilig opgeborgen en open ik alleen als ik alleen tussen vier muren ben.

Over aangifte doen dat iemand een foto heeft gemaakt zullen ze in het buitenland (waar ik momenteel ben) niet serieus nemen vrees ik.

Paspoort is nog een klein jaar geldig dus ik weet niet in hoeverre dit een groot risico is, want het gaat slechts om een kopie.

Punt is meer de combi tussen NAW en paspoortgegevens. Want tegenwoordig hangt elke dienst met 2FA icm SMS aan elkaar. Dus als kwaadwillend persoon zou je een nieuwe sim kunnen bestellen, gaan hengelen en zo toegang kunnen krijgen tot bankrekeningen e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
  • Nu online
Anoniem: 1839988 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:09:
@Yorro Zo, dat is een hele waslijst! Gelukkig valt het in mijn geval nog mee omdat ik voor CC betalingen een simpele debit card gebruik van een online 'bank'. Mijn primaire bankpassen heb ik veilig opgeborgen en open ik alleen als ik alleen tussen vier muren ben.
Ja, was destijds een hoop gezeik. Men was bij meerdere banken/partijen aan de slag gegaan.
Het gaat er niet om welke CC jij nu gebruikt, maar dat men op jouw naam nieuwe creditcards elders gaat aanvragen en geld mee opnemen (dat is bij ons gebeurd) en daarvoor hebben ze je huidige bank+N/A/W nodig, als ze dan ook nog je echte BSN hebben en een kopie van je nog geldige paspoort, dan kunnen ze aan de slag.
@Yorro
Over aangifte doen dat iemand een foto heeft gemaakt zullen ze in het buitenland (waar ik momenteel ben) niet serieus nemen vrees ik.
Omdat het om een Nederlands pasport en bankrekening gaat (ga ik even vanuit) zul je met de NL partijen aan de slag moeten.
@Yorro
Paspoort is nog een klein jaar geldig dus ik weet niet in hoeverre dit een groot risico is, want het gaat slechts om een kopie.
Bij ons hadden ze: kopie bankafschrift (dus nummer + NAW), kopie loonstroken, kopie paspoorten (met BSN zichtbaar).

Oh, om de discussie over slecht beveilige laptop of cloud etc. hier even te voorkomen ;)

Onze gegevens zijn buitgemaakt bij een (malafide? bestaat in ieder geval niet meer) partij die als tussenpersoon tbv het aanvragen van een hypothecaire lening voor de aankoop van een woning. En ja, dat soort partijen ontvangen dan dus van jouzelf heel mooie kopietjes van alle bovenstaande documenten, waarbij het BSN ook zichtbaar moet blijven ivm de bank.

Bij aankoop van een volgende woning verstrekken we de gegevens dus pas in een later stadium en niet alvast in het verkennende stadium. Want achteraf was dat inderdaad wel een beetje dom, ja...
@Yorro
Punt is meer de combi tussen NAW en paspoortgegevens. Want tegenwoordig hangt elke dienst met 2FA icm SMS aan elkaar. Dus als kwaadwillend persoon zou je een nieuwe sim kunnen bestellen, gaan hengelen en zo toegang kunnen krijgen tot bankrekeningen e.d.
Hoe het werkt mbt het onderscheppen van je telefoonverkeer weet ik niet, maar als je daar bang voor bent zounik in ieder geval met je provider schakelen: geen nieuwe simkaart laten verstrekken zonder identificatie in persoon (dus alleen in winkel zelf afhalen bijvoorbeeld) en ook niet laten meewerken aan nummerportabiliteit naar een nieuwe provider.

[ Voor 12% gewijzigd door Yorro op 18-08-2023 11:39 . Reden: Toevoeging m.b.t. hoe onze gegevens destijds zijn buitgemaakt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Tegenwoordig moet het toch niet meer mogelijk zijn om met slechts een kopietje en wat andere persoonsgegevens om leningen en bankrekeningen af te sluiten? Paspoorten hebben een chip, de meeste telefoons zijn reeds voorzien van een NFC chip, daarmee zou je toch vrij gemakkelijk de echtheid ervan kunnen checken?

Als het gaat om 2FA via SMS codes, lijkt mij dat daar de zwakste plek ligt. Je kunt nu heel gemakkelijk melden dat je telefoon gestolen is en ze zenden je binnen no time een nieuwe sim naar je huisadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
  • Nu online
Anoniem: 1839988 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:45:
Tegenwoordig moet het toch niet meer mogelijk zijn om met slechts een kopietje en wat andere persoonsgegevens om leningen en bankrekeningen af te sluiten? Paspoorten hebben een chip, de meeste telefoons zijn reeds voorzien van een NFC chip, daarmee zou je toch vrij gemakkelijk de echtheid ervan kunnen checken?

Als het gaat om 2FA via SMS codes, lijkt mij dat daar de zwakste plek ligt. Je kunt nu heel gemakkelijk melden dat je telefoon gestolen is en ze zenden je binnen no time een nieuwe sim naar je huisadres.
...dat zou je denken inderdaad. Maar weet vrij zeker dat ook nu nog bij diverse partijen je online allerlei financiële producten kunt afnemen zonder dat ze je ooit in je blauwe ogen hebben gekeken, zonder daadwerkelijk jouw ID document te hebben 'gescand' / gezien / etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
chrisborst schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:29:
Succes met het aanvragen van een visum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:51
ASS-Ware schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:15:
[...]

Met een visum aanvraag moet je je paspoort afgeven om te beoordelen en de sticker te laten plakken en is een kopie helemaal niet van toepassing.

Is juist een goede tip.

[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 20-08-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
jongetje schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:17:
[...]

Met een visum aanvraag moet je je paspoort afgeven om te beoordelen en de sticker te laten plakken en is een kopie helemaal niet van toepassing.

Is juist een goede tip.
Voor de online aanvraag van een visum voor Australië moet je een kopie uploaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
ASS-Ware schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:15:
[...]

Inhoudelijk natuurlijk een super reactie dit 8)7

Er zijn altijd uitzonderingen. Op de site van de overheid staat een lijstje van instanties die om een kopie mogen vragen. Je zou de Australische overheid prima onder overheidsinstantie kunnen scharen. En in de basis van je er vanuit gaan dat ze netjes hiermee omgaan.

Verder heb ik zelf al meerdere keren een kopie afgegeven met daarop keurig aangeven waarvoor de kopie was en BSN doorgestreept. In alle gevallen keurig geaccepteerd.
Sommige winkels (telefoonzaak) hebben zelfs keurig een mal die ze gebruiken om alle gevoelige zaken af te schermen als ze hem kopiëren.
Pagina: 1