.
[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1839988 op 15-04-2024 06:13 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 17-08-2023 08:21 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 17-08-2023 08:24 ]
Anoniem: 36835
Wat? Ik kan een hoop zaken bedenken die ik met die gegevens kan doen waar TS echt in de problemen mee gaat komen.Woy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:20:
Over het algemeen zou ik mij niet al te veel zorgen maken, want in principe zou er met alleen een kopie niet zoveel moeten kunnen gebeuren, want in principe moeten alle bedrijven het daadwerkelijke document controleren. Helaas gebeurt dat vast niet overal, en kan het bij misbruik dus wel een hoop gezeur bij dergelijke bedrijven opleveren.
[ Voor 5% gewijzigd door chrisborst op 17-08-2023 08:30 ]
Nou vertel wat je er mee kunt doen waar geen controle van het originele document nodig zou zijn?Anoniem: 36835 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:27:
[...]
Wat? Ik kan een hoop zaken bedenken die ik met die gegevens kan doen waar TS echt in de problemen mee gaat komen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Dat kan ik ook met iemands naam en bankrekeningnummer als je niet oplet. Er zijn alleen zat plaatsen waar ze ook een kopie van je paspoort willen, bijvoorbeeld hotels in het buitenland, en dan zou je ook elke keer een nieuw paspoort kunnen aanvragen.Anoniem: 36835 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:27:
[...]
Wat? Ik kan een hoop zaken bedenken die ik met die gegevens kan doen waar TS echt in de problemen mee gaat komen.
Ik zou meteen aangifte doen en een nieuw paspoort aanvragen waarmee de oude niet meer geldig is.
Ja, helaas voor @TS maakt dat niet uit.Woy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:31:
[...]
Nou vertel wat je er mee kunt doen waar geen controle van het originele document nodig zou zijn?
Verder zeg ik ook dat ik inderdaad ook wel actie zou ondernemen, maar dat de kans dat er daadwerkelijk iets mee gebeurt ook weer niet zo groot is.
★ Lijkt joop.nl wel hier ★
Inderdaad dat, als het heel doelgericht is geweest zou ik mijn wat meer zorgen maken. Maar hoewel het natuurlijk goed is om je gegevens zo goed mogelijk te beschermen wordt er aan de andere kant regelmatig bij hotels, autoverhuur, reisorganisaties en vast nog wat andere plekken door onbekenden kopieen gemaakt. In theorie zou dat niet moeten, maar de praktijk is anders.Sissors schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:31:
[...]
Dat kan ik ook met iemands naam en bankrekeningnummer als je niet oplet. Er zijn alleen zat plaatsen waar ze ook een kopie van je paspoort willen, bijvoorbeeld hotels in het buitenland, en dan zou je ook elke keer een nieuw paspoort kunnen aanvragen.
Voor mij is ook de grote vraag wat er precies gebeurd is. Heeft iemand doelbewust een kopie van een paspoort gestolen? Ja dan zou ik ook een nieuwe aanvragen, want iemand wil er wat mee. Of is je portemonee gestolen waarin ook een kopie zat. Of had je hem op je werk uitgeprint, en toen je hem 3 uur later bij de printer ophaalde lag hij er niet meer.
Ik zeg nergens dat je niet moet handelen ( zelfs het tegenovergestelde ), maar ik zou mij niet direct zorgen maken.MrMonkE schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:33:
[...]
Ja, helaas voor @TS maakt dat niet uit.
Hij moet er naar handelen alsof het wel zo is.
Okay, sorry.Woy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:35:
[...]
Ik zeg nergens dat je niet moet handelen ( zelfs het tegenovergestelde ), maar ik zou mij niet direct zorgen maken.
★ Lijkt joop.nl wel hier ★
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Anoniem: 36835
Ik kan bijvoorbeeld bij meerdere crypto, online currency brokers/banken accounts maken waar ze gewoon akkoord gaan met een kopietje. De NAW gegevens zijn tenslotte ook buitgemaakt, dus dat is makkelijk.Woy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:31:
[...]
Nou vertel wat je er mee kunt doen waar geen controle van het originele document nodig zou zijn?
Verder zeg ik ook dat ik inderdaad ook wel actie zou ondernemen, maar dat de kans dat er daadwerkelijk iets mee gebeurt ook weer niet zo groot is.
Mja, meestal weet je niet precies wie er kopieen van je paspoort heeft. Ik bedoel, als je een auto wilt huren of een hotel, of appartement. Ze willen allemaal graag een kopie van je paspoort maken.Anoniem: 36835 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:27:
[...]
Ik zou meteen aangifte doen en een nieuw paspoort aanvragen waarmee de oude niet meer geldig is.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Financiele instellingen die in nederland actief zijn, zijn o.a. voor de WWFT verplicht het fysieke document te controleren.Anoniem: 36835 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:09:
[...]
Ik kan bijvoorbeeld bij meerdere crypto, online currency brokers/banken accounts maken waar ze gewoon akkoord gaan met een kopietje. De NAW gegevens zijn tenslotte ook buitgemaakt, dus dat is makkelijk.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Bij een bedrijf or organisatie waar jij een kopie en adresgegevens moest achterlaten?Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 03:05:
door derden buitgemaakt.
Helaas wel.Real schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:44:
[...]
Bij een bedrijf or organisatie waar jij een kopie en adresgegevens moest achterlaten?
Is het niet bizar dat iemand zoiets kan net slechts een kopietje van je paspoort en je naar gegevens?Falcon schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:03:
@Anoniem: 1839988 Misschien lees je er overheen, maar laat dit paspoort documentnummer registreren als "vermist"/"gestolen" en vraag een nieuwe aan.
Mocht je dus later dan een BKR registratie krijgen, dan kan je aantonen dat het document die daarvoor is gebruikt degene is die vermist/gestolen is.
Bijzonder eigenlijk dat er nog een publiek systeem is waar je alleen het documentnummer kunt invoeren en dat je dan de status inzichtelijk krijgt. Net als kentekens.
Anoniem: 91634
Met een digitale kopie van een paspoort kunnen kwaadwillende nog veel meer kwaad. En dan ook nog opslaan in een cloudchrisborst schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:29:
@Anoniem: 1839988
Belangrijkste is al hierboven gezegd.
Maar misschien nog wel het belangrijkste, waarom heb je een papieren kopie gemaakt? In de toekomst moet je toch beter regelen. Een redelijk veilige optie is om digitaal een kopie van je paspoort te maken en deze in pdf op te slaan of in een zip zetten. Vervolgens kan je hierop een wachtwoord zetten. Deze sla je op een veilige plek op, bijv op je goed beveiligde emailaccount, dropbox, gdrive etc.
Verder, zet altijd op een kopie met stift voor wie de kopie was, datum en streep je BSN door. Hier zijn ook apps voor van de overheid die dit automatisch doen.
Kortom, neem maatregelen om je persoonsgegevens beter te beveiligen.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 17-08-2023 13:11 ]
Dit is bangmakerij mijn inziens.Anoniem: 91634 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:08:
[...]
Met een digitale kopie van een paspoort kunnen kwaadwillende nog veel meer kwaad. En dan ook nog opslaan in een cloud. Hoe makkelijk wil je ze het maken?
Bijzonder wel. Hoe ben je daar achter gekomen als ik vragen mag?
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Anoniem: 91634
En tot nu toe zijn er zeker nog nooit naaktfoto's uit een cloud gestolenHann1BaL schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:17:
[...]
Dit is bangmakerij mijn inziens.
Opslaan in een ckoud is het makkelijk maken voor kwaadwillenden? Je begrijpt dat er nogal veel data in cloudsolutions opgeslagen zit die gewoon veilig zijn.
Zorg dat je cloud storage met MFA, goed WW beschermd zijn en dan hebben sommige nog een extra Vault optie.
Of neem een PW manager met cloud storage met AES-256 encryptie waar zomaar niemand in je digitale kluis kan komen.
Niets is 100% gegarandeerd, maar dat is zoals blijkt de papieren versie al helemaal niet.
Sorry, maar er is veel gebeurd sinds dat gebeurd is. Zeker met degelijke MFA, wat je sowieso moet hebben. Digitale kopie op cloud of niet, maar je gaat voorbij aan die punten in mijn bericht.Anoniem: 91634 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:46:
[...]
En tot nu toe zijn er zeker nog nooit naaktfoto's uit een cloud gestolenhet hele web staat er vol mee. Fysieke inbraken in woning komt gelukkig minder vaak voor en door inbraak sporen of doordat het document weg is kun je meteen het document laten blokkeren. Terwijl bij een digitale copy het moeilijk is te achterhalen of iemand er nog een copy van heeft gemaakt.
Ook nog eens helemaal waar, maar om daar bij aan te sluiten.Sissors schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:22:
Als iemand toegang heeft tot mijn cloud data, hebben ze ook data tot mijn e-mail. En dus via mijn e-mail toegang tot heel veel andere accounts. Dat vind ik wat riskanter dan dat kopietje paspoort.
[ Voor 14% gewijzigd door Hann1BaL op 17-08-2023 16:12 ]
Zeker, meer persoonsgegevens zorgt voor een completere ID van iemand en dus waardevoller om door te verkopen ID-fraude.Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:21:
Is het niet stukken gevaarlijker als de persoon zowel je identiteitsbewijs heeft als naw gegevens?
Sorry, maar dit is echt BS. Genoeg mogelijkheden om veilig je spullen in "de cloud" op te slaan. Sterker nog, bijna alle bedrijven hebben nu hun data in de cloud staan.Anoniem: 91634 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:08:
[...]
Met een digitale kopie van een paspoort kunnen kwaadwillende nog veel meer kwaad. En dan ook nog opslaan in een cloud. Hoe makkelijk wil je ze het maken?
[ Voor 52% gewijzigd door Sissors op 17-08-2023 22:24 ]
Dit is toch allemaal niet relevant. Natuurlijk kan er iets gejat worden uit je cloudopslag, maar dat is dan een separaat probleem. Dan heb je je beveiliging van je cloudopslag gewoon niet op orde.Hann1BaL schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:17:
[...]
Dit is bangmakerij mijn inziens.
Opslaan in een ckoud is het makkelijk maken voor kwaadwillenden? Je begrijpt dat er nogal veel data in cloudsolutions opgeslagen zit die gewoon veilig zijn.
Zorg dat je cloud storage met MFA, goed WW beschermd zijn en dan hebben sommige nog een extra Vault optie.
Of neem een PW manager met cloud storage met AES-256 encryptie waar zomaar niemand in je digitale kluis kan komen.
Niets is 100% gegarandeerd, maar dat is zoals blijkt de papieren versie al helemaal niet.
Wat er precies is gebeurt is een té lang verhaal.Sissors schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:23:
Maar wat is er nu precies gebeurd? Heeft iemand kopie van jouw paspoort + NAW gegevens met als doel jou te gaan beroven? Is het je ex die nog eentje had liggen misschien?
Want de samenvatting is gewoon: Ja ze kunnen er kwaad mee. Maar in hoeverre dat een risico is, is toch ook iets wat je zelf moet afwegen. Ik zou geen aangifte ervan doen als jij kopietje op je werk had gemaakt en je bent nu het kopietje kwijt. Heeft iemand onder valse voorwendselen jouw paspoort bemachtigd en toen een kopie ervan gemaakt, wordt het een heel ander verhaal.
Daar doe je inderdaad niets meer aan. Maar als je er notabene bijstond, heb je dan al overwogen om aangifte tegen die persoon te doen?Anoniem: 1839988 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:56:
Over mijn creditcard maak ik mij nog het minst zorgen. Die is gewoon debit en disposable.
Het gaat mij erom hoe ik mij nu het beste kan beschermen.
Les voor mij is dat ik dit soort dingen voortaan tussen 4 muren doe. Achteraf enorm naïef van mij.
[ Voor 3% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 18-08-2023 07:10 ]
Have you tried turning it off and on again?
Je moet het niet uit de context halen. Het 1 sluit het ander niet uit en ging vooral over de reactie dat “in de cloud opslaan het nog makkelijker maakt voor kwaadwillenden”. En dat ontkracht ik met die reactie.PhilipsFan schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:47:toon volledige bericht
[...]
Dit is toch allemaal niet relevant. Natuurlijk kan er iets gejat worden uit je cloudopslag, maar dat is dan een separaat probleem. Dan heb je je beveiliging van je cloudopslag gewoon niet op orde.
Maar al die maatregelen maken het wel veel moeilijker om je kopie van je paspoort te gebruiken als je het nodig hebt. Stel je voor dat je in het buitenland je tas wordt gejat met daarin je paspoort. Ik heb dan altijd een kopie die ik in de hotelkamer laat. Hopelijk kan de politie en eventueel het consulaat je beter helpen als je een kopie van je paspoort kunt laten zien. Zo'n digitaal document heb je helemaal niks aan als je telefoon in dezelfde tas zat, met daarop je moeilijke wachtwoord en 2FA van je cloudopslag. Een fysieke kopie wel.
Dus dan moet je afwegen welk risico je groter vindt. Als je bang bent voor identiteitsfraude, dan moet je geen fysieke kopie maken en je cloudopslag goed beveiligen. Maar ben je (zoals de meesten) gewoon bang voor moeilijkheden na diefstal van je paspoort, dan kun je prima een fysieke kopie maken.
Ontopic. Het verstandigste is inderdaad een nieuw paspoort aanvragen en/of de oude ongeldig maken. En een melding maken bij de politie of verlorenengevonden. Ik weet niet of dat kan bij de gemeente. En houd de komende tijd goed je bankrekening in de gaten of er vreemde afschrijvingen plaatsvinden. Je kunt ook bij het BKR inloggen of er registraties verschijnen die je niet zelf hebt gedaan. Een voordeel is wel dat bij een paspoort je BSN op de achterkant staat. Dus die staat dan niet op de kopie.
Dan heeft de persoon best wat in handen in is zoals gezegd de beste methode misschien wel het nieuwe paspoort. Ook kan het helpen een goede wachtwoordmanager (sowieso een goed idee) te nemen en daar je paspoort details in op te slaan, zodat je deze snel kunt kopieren als je bijvoorbeeld iets boekt, zonder dat je er open en bloot mee zit. Handig in publieke ruimte.Anoniem: 1839988 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:56:
Over mijn creditcard maak ik mij nog het minst zorgen. Die is gewoon debit en disposable.
Het gaat mij erom hoe ik mij nu het beste kan beschermen.
Les voor mij is dat ik dit soort dingen voortaan tussen 4 muren doe. Achteraf enorm naïef van mij.
BSN staat ook op de voorkant, kijk maar eens naar de onderkant. Daar staat twee rijen met machine readable data, en daar zie je o.a. Zo je bsn tussen staan.PhilipsFan schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:47:
Ontopic. Het verstandigste is inderdaad een nieuw paspoort aanvragen en/of de oude ongeldig maken. En een melding maken bij de politie of verlorenengevonden. Ik weet niet of dat kan bij de gemeente. En houd de komende tijd goed je bankrekening in de gaten of er vreemde afschrijvingen plaatsvinden. Je kunt ook bij het BKR inloggen of er registraties verschijnen die je niet zelf hebt gedaan. Een voordeel is wel dat bij een paspoort je BSN op de achterkant staat. Dus die staat dan niet op de kopie.
[ Voor 55% gewijzigd door Yorro op 18-08-2023 11:09 . Reden: Diverse toevoegingen, beetje opmaak enzo. ]
Ja, was destijds een hoop gezeik. Men was bij meerdere banken/partijen aan de slag gegaan.Anoniem: 1839988 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:09:
@Yorro Zo, dat is een hele waslijst! Gelukkig valt het in mijn geval nog mee omdat ik voor CC betalingen een simpele debit card gebruik van een online 'bank'. Mijn primaire bankpassen heb ik veilig opgeborgen en open ik alleen als ik alleen tussen vier muren ben.
Omdat het om een Nederlands pasport en bankrekening gaat (ga ik even vanuit) zul je met de NL partijen aan de slag moeten.Anoniem: 1839988 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:09:
@Yorro
Over aangifte doen dat iemand een foto heeft gemaakt zullen ze in het buitenland (waar ik momenteel ben) niet serieus nemen vrees ik.
Bij ons hadden ze: kopie bankafschrift (dus nummer + NAW), kopie loonstroken, kopie paspoorten (met BSN zichtbaar).Anoniem: 1839988 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:09:
@Yorro
Paspoort is nog een klein jaar geldig dus ik weet niet in hoeverre dit een groot risico is, want het gaat slechts om een kopie.
Hoe het werkt mbt het onderscheppen van je telefoonverkeer weet ik niet, maar als je daar bang voor bent zounik in ieder geval met je provider schakelen: geen nieuwe simkaart laten verstrekken zonder identificatie in persoon (dus alleen in winkel zelf afhalen bijvoorbeeld) en ook niet laten meewerken aan nummerportabiliteit naar een nieuwe provider.Anoniem: 1839988 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:09:
@Yorro
Punt is meer de combi tussen NAW en paspoortgegevens. Want tegenwoordig hangt elke dienst met 2FA icm SMS aan elkaar. Dus als kwaadwillend persoon zou je een nieuwe sim kunnen bestellen, gaan hengelen en zo toegang kunnen krijgen tot bankrekeningen e.d.
[ Voor 12% gewijzigd door Yorro op 18-08-2023 11:39 . Reden: Toevoeging m.b.t. hoe onze gegevens destijds zijn buitgemaakt ]
...dat zou je denken inderdaad. Maar weet vrij zeker dat ook nu nog bij diverse partijen je online allerlei financiële producten kunt afnemen zonder dat ze je ooit in je blauwe ogen hebben gekeken, zonder daadwerkelijk jouw ID document te hebben 'gescand' / gezien / etc.Anoniem: 1839988 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:45:
Tegenwoordig moet het toch niet meer mogelijk zijn om met slechts een kopietje en wat andere persoonsgegevens om leningen en bankrekeningen af te sluiten? Paspoorten hebben een chip, de meeste telefoons zijn reeds voorzien van een NFC chip, daarmee zou je toch vrij gemakkelijk de echtheid ervan kunnen checken?
Als het gaat om 2FA via SMS codes, lijkt mij dat daar de zwakste plek ligt. Je kunt nu heel gemakkelijk melden dat je telefoon gestolen is en ze zenden je binnen no time een nieuwe sim naar je huisadres.
Succes met het aanvragen van een visum.chrisborst schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:29:
@Anoniem: 1839988
Verder, zet altijd op een kopie met stift voor wie de kopie was, datum en streep je BSN door. Hier zijn ook apps voor van de overheid die dit automatisch doen.
Met een visum aanvraag moet je je paspoort afgeven om te beoordelen en de sticker te laten plakken en is een kopie helemaal niet van toepassing.
[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 20-08-2023 14:18 ]
Voor de online aanvraag van een visum voor Australië moet je een kopie uploaden.jongetje schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:17:
[...]
Met een visum aanvraag moet je je paspoort afgeven om te beoordelen en de sticker te laten plakken en is een kopie helemaal niet van toepassing.
Is juist een goede tip.
Inhoudelijk natuurlijk een super reactie dit
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq