Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Performance Game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fb20k
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-09 21:21
Gezien mijn huidige systeem inmiddels 5 jaar oud is en ik performance issues merk in games is het tijd voor wat nieuws.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming op 1440p, ik speel voornamelijk strategy en city/world builder games zoals Total War games, Civilization, Anno, RimWorld, Factorio, Space Engineers en Satisfactory. Af en toe een beetje Destiny 2. Ik merk tegenwoordig dat ik geregeld mijn CPU (I5-8600k) voltrek, vooral bij games met de nodige mods :P, en dat games daardoor minder performen. Om die reden heb ik onderstaand lijstje samengesteld waarbij ik voornamelijk op performance heb gelet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1200 euro (geen videokaart), budget is niet heel hard en iets meer is geen probleem mits daar natuurlijk een goede case voor te maken is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur aanwezig. Zoals je hieronder ziet heb ik geen videokaart benoemd. Ik heb een Nvidea GeForce RTX 2060 Super welke ik pas over een tijdje wil vervangen. Ik snap dat het eigenlijk al een oud beestje te noemen is maar vooralsnog draait alles nog prima. Het grafisch aspect van games is voor mij niet het belangrijkste. Bij vervanging zal ik ook geen top line kaart aanschaffen maar eerder in het middensegment gaan zitten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Met name performance in games. Vandaar de keuze voor de processor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zie hier dat bij veel builds de Lexar SSD aangeraden wordt. Gezien ik genoeg ellende mee heb gehad met kapotte schijven ben ik een beetje huiverig voor iets wat voor mij een onbekend merk is. Samsung en WD heb ik nooit issues mee gehad dus die hebben een klein beetje de voorkeur (geen garantie, dat snap ik). Ik heb nu een Fractal Design Define R5 en die bevalt goed qua geluidsdemping, vandaar de keuze.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Gaming performance en zo laag mogelijke geluidsproductie. Geen RGB en geen glas in mn kast. Ik wil de optie hebben om een 2e SSD bij te plaatsen. Ik kies hier voor AM5 met DDR5 om een beetje toekomstbestendig te zijn en eventueel een upgrade te doen later.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Check-up of alles optimaal is samengesteld. Ik sta open voor advies. Ik heb het moederbord een tijdje geleden gekozen, weet niet of dat nog de optimale keuze is.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 409,-€ 409,-
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 213,48€ 213,48
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 166,68€ 166,68
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 99,90€ 99,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 12 850W€ 172,05€ 172,05
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 129,-€ 129,-
Totaal€ 1.190,11

Alle reacties

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Let even op 2 dingen.

Lees even de user reviews mbt overklok van ddr5 geheugen van het Asus tuf moederbord.

Neem voor amd expo geoptimaliseerd geheugen, bijv.
uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5

Denk verder dat de voeding ook 750w versie zou mogen zijn met deze processor als basis.

[ Voor 3% gewijzigd door Kasj op 17-08-2023 08:51 ]

• Fb20k
Geheugen is een goede tip! Daar had ik nog niet aan gedacht. Aangepast op het lijstje.

Ik snap wat je bedoeld om het (over) klokken van het geheugen. Eigenlijk heb ik daar niet zoveel behoefte aan en heb ik liever iets dat gewoon goed werkt. Heb je een tip voor een goed bord?

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
Fb20k schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:37:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zie hier dat bij veel builds de Lexar SSD aangeraden wordt. Gezien ik genoeg ellende mee heb gehad met kapotte schijven ben ik een beetje huiverig voor iets wat voor mij een onbekend merk is. Samsung en WD heb ik nooit issues mee gehad dus die hebben een klein beetje de voorkeur (geen garantie, dat snap ik).
Dit klinkt een beetje alsof je Lexar een C-merk vindt.
Lexar is al jaren een bekende producent voor flash in de (professionele) digitale fotografie met hoge eisen aan betrouwbaarheid.

WD is ook hardstikke goed.

Samsung kun je beter links laten liggen, want die willen data van je verzamelen zodra je de firmware wil updaten.

nieuws: Samsung-software stelt update afhankelijk van toestemming voor datave...

Dan kun je zeggen, dan update ik de firmware toch niet?, maar dat is ook geen optie:

nieuws: Samsung raadt aan 980 Pro-ssd's te updaten om bug die drives read-onl...

nieuws: Samsung erkent problemen met verslechterende ssd's en werkt aan oplos...

De multirail Straight Power 11 Platinum zou ik niet meer doen. Werkt niet goed met iedere graka en we zijn nu al in het ATX3.0 tijdperk. Pak liever de Platinum uitvoering: be quiet! Straight Power 12 850W

• Fb20k
Djarune schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:19:
[...]

Dit klinkt een beetje alsof je Lexar een C-merk vindt.
Lexar is al jaren een bekende producent voor flash in de (professionele) digitale fotografie met hoge eisen aan betrouwbaarheid.
Nee hoor, zeker niet. Ik heb geen ervaring met het merk dus hier geld het gezegde "onbekend maakt onbemind". Het vervelendste wat je kan overkomen is als je OS drive het begeeft en je mag opnieuw beginnen. Vanuit dat oogpunt grijp ik, wellicht te snel, naar merken waar ik nog geen problemen mee heb ervaren.
[...]
Samsung kun je beter links laten liggen, want die willen data van je verzamelen zodra je de firmware wil updaten.
Dat is informatie die ik niet niet had, ik ga inderdaad de Samsung drive heroverwegen.. Dank!
[...]
De multirail Straight Power 11 Platinum zou ik niet meer doen. Werkt niet goed met iedere graka en we zijn nu al in het ATX3.0 tijdperk. Pak liever de Platinum uitvoering: be quiet! Straight Power 12 850W
Goede tip, ik ga de voeding wisselen. Dank!
Pagina: 1