Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Enphase Envoy metered eigengebruik voor Enphase + Solar Edge

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GWSol
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20-08-2023
Mijn vraag
Ik heb een set zonnepanelen draaien met Solar Edge - 1 fase. Op een ander dakdeel wil ik panelen gaan leggen met Enphase - 3 fase. De groepenkast is 3 fasen met slimme meter. Het monitoren van de individuele panelen mag gewoon via Solar Edge en Enphase. De slimme meter geeft de geleverde en teruggeleverde kWh. Wat mist is het monitoren van het eigengebruik.
Ik lees dat met Envoy Metered de aan het net (terug-)geleverde stroom gemeten wordt: C1, C2, C3. Kan ik de totale zonneproductie meten (zeg P1) met een CT-spoel door zowel de fase draad van de Enphase- fase 1 als die van Solar Edge door de spoel te laten lopen?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Beschrijf je situatie eens in plaats van de vraag op basis van een in eerste opzicht raar plan. Inspiratie in het hulptopic over zonnepaneel vragen bovenaan het forum.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-11 12:27

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wat is precies het doel? Als ik je post lees haal ik daaruit dat je wilt weten wat je in huis verbruikt aan stroom.
Dat is een rekensom: verbruik huis = P1 verbruik - P1 levering - (oplevering panelen van SolarEdge+Enphase )

Ik doe dat (in mijn geval met SolarEdge+Goodwe) in Domoticz, real time. Elke 10 seconden een update hoeveel Watt mijn zonnepanelen allemaal samen leveren, wat de P1 aansluiting aan verbruik of teruglevering heeft en (met bovenstaande rekensom) wat ik in huis verbruik. En dan met Dashticz staat dit op een display in mijn woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EB9wBLBUGxHs1uQnK5X06sjHHr4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D6oPARhzGacLc8YuLEjk7CKi.png?f=fotoalbum_large
offtopic:
Waarvan ik de waarde in "Net" eigenlijk nog even moet inverteren.

Alles kan stuk.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:20

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja dat kan zolang je er maar voor zorgt dat de Solar Edge productie samen met de juiste fasekabel van de Enphase door dezelfde spoel lopen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• GWSol
  • Laatst online: 20-08-2023
@Remco K: Dank. Mijn doel is inderdaad het "huisverbruik" real time uit te lezen op een eenvoudige manier. Ik ben ook met Domoticz begonnen maar dat draait bij mij als beginner nog niet stabiel. Om daar nu Enphase + Solar Edge data in te krijgen is voor mij nog een stap te ver, Mooi dat dit ook kan in Domoticz en een super display gemaakt..

@Martijn v O: Dit is dan voor mij dan een eenvoudige manier om real time in één app het huisverbruik en de teruggelevering te zien.

Beiden bedankt voor de antwoorden

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Klopt, wel even goed de meters checken, dat zijn namelijk de meest gemaakte fouten in de installatie.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• RKAF
  • Laatst online: 07-09-2023
Ik ben een leek. Maar ik heb de Enphase Envoy-S Metered Standaard. Kunnen daar ok de CT's op? Nu kan ik het verbruik en teruglevering niet terug zien in de app.

Alvast dank voor de reactie.

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

euh, je hebt of de standaard of de metered.
Op de metered kunnen de CT spoelen.

Pagina: 1