Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Hoi mede tweakers,

Recent is mijn Philips OneBlade scheerapparaat er mee op gehouden. Deze gaat niet meer aan, en kan niet meer opladen. Ik heb ook gecheckt of hij niet toevallig in "Travelmodus" is beland, dat is niet het geval.

Na chatten met de fabrikant (Philips, duh) hebben ze aangegeven dat het waarschijnlijk een probleem met de accu is en dat zij dit niet als garantie zien daar zij die maar 2 jaar aanbieden.
Om deze reden heb ik contact opgenomen met de verkoper:
Members only: Verkoper
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb deze in Maart van 2020 gekocht voor €80 euro. Al zaten daar wel een setje extra mesjes bij. Dat product kost nu €99,-.
Members only: Link naar product

Voor de beeldvorming: De prijs is nu €68,- zonder extra.
Members only: Link naar product

Met goede hoop heb ik de reparatie aangemeld bij
. Echter, vandaag mailen ze het volgende:
Members only: Mail

Nu heb ik heen en weer gemaild over het feit dat ik vind dat het een garantiegeval is. En daarop hebben ze (razendsnel) gereageerd:

Ik heb daarop aangegeven dat ik van een scheerapparaat van een A-Merk van 80 euro verwacht dat de levensduur langer is. Echter, middels 2 mails geeft
aan dat zij dit een hygiëne product vinden (geen idee waarom dit relevant is):

Op dat zelfde moment hebben ze ook de allereerste mail nogmaals gestuurd, maar nu met andere opties:

Nu kan ik het hier bij laten, koop ik een nieuwe of ga ik zelf proberen om hem te repareren.

Maar, wat is jullie mening hierover, of hebben jullie nog goede ideeen?

Noemenswaardig is natuurlijk ook dat ze in de laatste mail ineens wel de reparateur kunnen laten kijken. Terwijl dat volgens de eerste reactie van de verkoper niet kon, omdat "de leverancier geen service verleent".
Kijkend naar de laatste mail, hebben ze dus totaal niet onderzocht of dit een garantiegeval is.

[ Voor 2% gewijzigd door RobinF op 16-08-2023 17:50 . Reden: Link naar product toegevoegd ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:21
Een apparaat zonder vervangbare accu van 80 euro (wat niet duur is voor een scheerapparaat) is een termijn van 2 jaar niet vreemd volgens mij. Meer dan 3 jaar is wel echt veel voor een elektrische Gillette.

Dat het een A-merk betreft boeit niet eens. Het gaat vaak om de waarde. Een Philips tv van 500 euro of eentje van 1500 euro hebben een andere "redelijke termijn". Dat zal voor scheerapparaten niet anders zijn.

Enige keuze die je echt hebt is accepteren dat het een verbruiksartikel is en een nieuwe halen, of dit niet accepteren en een ander scheerapparaat halen.

Dat laatste mailtje is een standaard-bericht. Vandaar dat het lijkt dat reparatie wel kan. In de praktijk zal je te horen krijgen dat het gewoon niet kan. Economisch namelijk niet rendabel. Geen enkele klant wel een apparaat van 80 euro laten repareren voor 130 euro.

Sterker, een oneblade kost momenteel 35 euro bij Amazon.nl dus dat zijn de kosten niet.
https://www.amazon.nl/Phi...echnologie/dp/B06XT3B4QC/

[ Voor 27% gewijzigd door Waah op 16-08-2023 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Waah schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:52:
Een apparaat zonder vervangbare accu van 80 euro (wat niet duur is voor een scheerapparaat) is een termijn van 2 jaar niet vreemd volgens mij. Meer dan 3 jaar is wel echt veel voor een elektrische Gillette.

Dat het een A-merk betreft boeit niet eens. Het gaat vaak om de waarde. Een Philips tv van 500 euro of eentje van 1500 euro hebben een andere "redelijke termijn". Dat zal voor scheerapparaten niet anders zijn.

Enige keuze die je echt hebt is accepteren dat het een verbruiksartikel is en een nieuwe halen, of dit niet accepteren en een ander scheerapparaat halen.

Dat laatste mailtje is een standaard-bericht. Vandaar dat het lijkt dat reparatie wel kan. In de praktijk zal je te horen krijgen dat het gewoon niet kan. Economisch namelijk niet rendabel. Geen enkele klant wel een apparaat van 80 euro laten repareren voor 130 euro.

Sterker, een oneblade kost momenteel 35 euro bij Amazon.nl dus dat zijn de kosten niet.
https://www.amazon.nl/Phi...echnologie/dp/B06XT3B4QC/
Misschien heb je wel gelijk; En ik had nog niet eens de andere webshops bekeken.

Dat is denk ik de kortste klap, naast zelf nog even pielen wat ik kan fixen als Tweaker

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Pff, belachelijk dat een scheerapparaat maar twee jaar mee hoeft te gaan. Wel fijn dat Philips je een hint geeft voor de reparatie.

Het ziet er gelukkig niet moeilijk uit om de batterij te bereiken, een Ni-MH AA 1200 mAh:
Kort filmpje
Lang filmpje

Zulke batterijen kunnen er niet goed tegen om overladen te worden. Ik weet niet of het laadcircuit slim genoeg is om dat te voorkomen. Mocht dat niet zo zijn, dan kan je de levensduur van de batterij verlengen door de lader af te koppelen, zodra de batterij vol is. Een batterij zoals de Eneloop Lite tolereert het overladen nog enigszins. Mogelijk heb je de versie met soldeerlippen nodig.

Uit nieuwsgierigheid: heb je het scheerapparaat altijd op de lader staan?

[ Voor 18% gewijzigd door TBTL op 16-08-2023 19:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Koop de volgende keer een A-merk. Die gaan wel 20+ jaar mee, en scheren veel gladder en goedkoper. En nee, je snijd je er niet mee, tenzij je een kind bent.

</sarcasm> (kinda, ik ben er fan van) :P

[ Voor 13% gewijzigd door _eLMo_ op 16-08-2023 19:38 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
*knip* Offtopic.

[ Voor 99% gewijzigd door Yorinn op 19-08-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Zeker, echter, wat niet in de Topicstart staat is dat ik het apparaat maximaal 1x in de week gebruik.

Desalniettemin, ik heb aangegeven dat ik hem retour wil en dan zal ik nog wel even Tweaken en anders een nieuwe kopen (of een ander model natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Een apparaat zonder vervangbare accu van 80 euro (wat niet duur is voor een scheerapparaat) is een termijn van 2 jaar niet vreemd volgens mij.
Ik vind dit toch wel vreemd. Je verwacht dat de accu sneller leeg is, niet dat hij het helemaal begeeft. Ik schat de kans daarom groot in dat als we hier een zaak van maken, dat je die wint. Een zaak kost je wel minstens 200 euro (die je terugkrijgt als je wint). Zie je dat zitten?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
fopjurist schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:46:
[...]

Ik vind dit toch wel vreemd. Je verwacht dat de accu sneller leeg is, niet dat hij het helemaal begeeft. Ik schat de kans daarom groot in dat als we hier een zaak van maken, dat je die wint. Een zaak kost je wel minstens 200 euro (die je terugkrijgt als je wint). Zie je dat zitten?
Grootste probleem is dat ik het niet zie zitten als ik hem verlies :9
Met mijn beperkte kennis hiervan, ga ik er vanuit dat ik dan meer geld kwijt ben.

[ Voor 7% gewijzigd door RobinF op 16-08-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:32
fopjurist schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:46:
[...]

Ligt eraan hoe je de accu in die 2+ jaar behandelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Laatst online: 23:17
Sorry maar 2 jaar is wel erg waardeloos.

Heb zelf een uitvoering: Philips Aurea HQ7390 AT&T Williams F1
( 14 jaar oud )
En die werkt nog steeds als een trein met de accu. ( hoog uit iets kortere tijd, en scheermesjes tussendoor vervangen )

Zou lekker zelf de accu vervangen wat @TBTL aangeeft.

[ Voor 9% gewijzigd door corporalnl op 16-08-2023 21:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

President schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:53:
[...]

Ligt eraan hoe je de accu in die 2+ jaar behandelt?
TS heeft het apparaat eens in de week gebruikt dus van overmatige slijtage kan geen sprake zijn. In de handleiding zie ik slechts een waarschuwing voor het gebruik van een andere lader:
Gebruik alleen de afneembare voedingsunit die met het apparaat is meegeleverd, om de accu op te laden.
Ik neem aan dat TS de originele lader heeft gebruikt omdat de laadpoort tamelijk uniek is. Verder staat er in de handleiding niets bijzonders over de accu:
Laad het apparaat op voor het eerste keer gebruik en wanneer het display aangeeft dat de accu bijna leeg is.
QP2630: Het opladen duurt ongeveer 4 uur.
QP2620: Het opladen duurt ongeveer 8 uur.
Een volledig opgeladen apparaat kan tot 60 minuten (QP2630) of 45 minuten (QP2620) worden gebruikt.
Opmerking: Dit apparaat kan alleen snoerloos worden gebruikt.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het raar is dat de accu er zomaar volledig mee ophoudt. Dat heb ik nog nooit meegemaakt bij apparatuur die veel vaker wordt gebruikt zoals smartphones. Ik heb zelf eens na 10 jaar de accu vervangen van een scheerapparaat dat dagelijks werd gebruikt, en dat was alleen omdat de accu geen volle week meer meeging.
RobinF schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:48:
[...]

Met mijn beperkte kennis hiervan, ga ik er vanuit dat ik dan meer geld kwijt ben.
De kans op verlies schat ik heel laag in, maar het kan je in het ergste geval 300 euro kosten. Ik verlies vrijwel nooit. Mocht je het willen doorzetten kan ik je hier in dit topic kosteloos helpen om de stukken op te stellen, vergelijkbaar met zoals ik dat hier heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
RobinF schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:48:
[...]
Om er nog een extra argument in te gooien: zelfs al zou het daadwerkelijk uitdraaien op een rechtszaak (die kans is ook niet groot, want de verkoper zal waarschijnlijk schikken en de proceskosten vergoeden), dan is het doorlopen van de hele procedure uiteraard erg leerzaam. Terwijl het om een beperkt financieel risico gaat. De verkoper en jij kunnen namelijk ook niet in hoger beroep.

In de toekomst zou je te maken kunnen krijgen met een ander geschil waar de belangen veel groter zijn en dan is het wellicht prettig om enige ervaring te hebben, al is het misschien maar beperkt.

Maar het is uiteraard aan jezelf om een beslissing te nemen.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:21
De accu is 3 jaar oud (maart 2020) en een li-ion gaat 3/5 jaar mee. Nu is dit een aa batterij waarbij dat anders ligt. Maar ook die hebben geen eeuwige levensduur.

Op de meeste accus zit trouwens maar 6 maanden garantie. Die hebben eigenlijk altijd een uitzonderingspositie. Nu is deze accu intern en niet vervangbaar... Maar dat zal bij een uitspraak vast meespelen.

Unveto-vni heeft een lijst waar veel tech-winkels naar refereren als het over wettelijke garantie gaat. Dit is wel een "wij van wc-eend" lijst volgens mij. Maar ik weet uit ervaring dat deze vaak wordt toegepast.

UNETO-VNI Tabel met gemiddelde gebruiks duurverwachtingen https://www.techniekneder...bin.aspx?documentid=55615

Dus, tegenovergestelde van wat hier wordt beweert, ga ik er vanuit dat je zo'n rechtzaak verliest. Zelfs op smartphones heb je vaak niet een garantietermijn van 3+ jaar wettelijk. Zeker niet voor de accu aangezien dit een slijtonderdeel is (en ja, die kunnen ook gewoon volledig stoppen). En die zijn altijd duurder dan 85 euro :+

Maar het proces kan leerzaam zijn. Maar kost ook tijd. Misschien dat de mensen die hier hard roepen dat je in beroep moet gaan ook meebetalen en bij winst en verlies meedelen in de kosten/baten :+

[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 16-08-2023 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:49

Is dit wel zo? Ergens verwacht ik meer van een Philips tv van 500 euro ipv een 500 euro tv van bv Salora. En tussen een 500 euro tv en 1500 euro verwacht ik eigenlijk niet direct een langere levensduur maar wel een tv die mooier beeld geeft maar dat ze wel lang mee kunnen gaan.

En jou link is echt niks waard. Want dat gaat er om wanneer de meeste mensen hun product vervangen. Dit kan wegens een defect zijn. Maar ook vanwegen een nieuwere versie willen.

En een lithium accu moet moeiteloos 2000 ontladingen mee kunnen. Om dan daar overheen te gaan in 3 jaar tijd moet TS 2 keer per dag zijn scheerapparaat volledig ontladen... Tenzij TS een kapperssalon heeft kom je daar nooit aan. En hoe zie je dat bij elektrische auto's en scooters. Elke 2/5 jaar de accu vervangen? Terwijl de fabrikanten van auto's vaak genoeg tot 8 jaar garantie of 160.000 km geven op de accu?

En nee de meeste zullen niet meebetalen aan zijn verlies maar komen ook niet met die nutteloze UNETO-VNI lijst aan die 0 juridische dekking heeft. Ik durf niet te zeggen of TS wel of niet verliest dat laat ik aan mensen over die vaker tegenover een rechter hebben gestaan. Maar mijn accu's gaan eigenlijk nooit binnen de 2/5 jaar naar volledig dood.

[ Voor 44% gewijzigd door loki504 op 17-08-2023 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Nu ik er langer over nadenk, kan de batterij door verkeerd gebruik kapot zijn gegaan. Het laden van een Ni-MH-batterij is niet zo makkelijk als het laden van een Li-Ion-accu. Een Ni-MH-batterij heeft het liefst dat hij helemaal wordt ontladen, om daarna in één keer te worden volgeladen. Een van de redenen, is dat de laadregelaar op deze manier het best kan zien wanneer het punt 'vol' is bereikt en op tijd kan stoppen.

Als je na één of enkele scheerbeurten het apparaat op de lader zet, is de batterij nog vrijwel vol. De laadregelaar begint vrolijk te laden - hij kan namelijk niet zien dat de batterij al bijna vol is. Pas na een tijd is dat te herkennen. De batterij wordt dus te lang geladen en daar slijt hij versneld van.

Dit staat niet expliciet in de handleiding, daar staat alleen dat je het apparaat moet opladen wanneer het leeg is.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Even ter verduidelijking, misschien "kan" Het dan niet volgens de fabrikant maar of iets financieel rendabel is zegt natuurlijk niks over of het kan, of over of het wettelijk gezien moet, op kosten van de verkoper. Vervanging door een nieuw product is nooit economisch rendabel maar is ook best gangbaar.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Waah schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:03:
Misschien dat de mensen die hier hard roepen dat je in beroep moet gaan ook meebetalen en bij winst en verlies meedelen in de kosten/baten :+
Je zegt nu impliciet dat ik anderen risico's laat nemen die ik zelf niet zou nemen. Dat vind ik niet kies, en met wat achtergrondinformatie hoop ik dat je dat zelf ook inziet. Alleen dit jaar al heb ik (kosteloos) vier zaken voor medetweakers gedaan waarbij ik alle kosten zou dragen bij verlies, en niet zou meedelen bij winst. Ik ben daarmee gestopt omdat berichten met zo'n aanbod worden weggemodereerd. Want bied ik daarmee geen dienst aan, ben ik niet stiekem aan het adverteren voor betaalde diensten, is het geen fundraiser, allemaal zaken die T.net niet wil hebben. Zie bijvoorbeeld deze discussie die over een iets andere situatie gaat, maar wel de moeilijkheden blootlegt. Elke keer mag ik dan weer met de moderators corresponderen en uitleggen dat ik er echt niets aan verdien en geen betaalde diensten aanbied. Soms worden de berichten dan teruggeplaatst, maar het kost mij elke keer onnodig tijd en het levert wrijving op het de moderators. Recent heb ik zelfs het verwijt gekregen van moderators dat ik een slechte invloed heb op de sfeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Vriendenlijk bedankt allemaal.

Ook bedankt voor het aanbod om eventueel de documenten op te maken. Dat is iets wat ik zelf niet (goed) zou kunnen.

Voor nu laat ik het hier bij. Met een beetje handigheid kan ik hem zelf nog repareren. En sommige webshops hebben ze vrij goedkoop online staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
RobinF schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:28:
Vriendenlijk bedankt allemaal.

Ook bedankt voor het aanbod om eventueel de documenten op te maken. Dat is iets wat ik zelf niet (goed) zou kunnen.

Voor nu laat ik het hier bij. Met een beetje handigheid kan ik hem zelf nog repareren. En sommige webshops hebben ze vrij goedkoop online staan.
Dat begrijp ik nu niet. Het apparaat is luxe wegwerp-apparaat waar teveel geld voor wordt gevraagd (zeker als je ziet dat hij eerst 90 euro was en nu 35).
Je ervaring is precies wat je van zo'n product mag verwachten, kapot na 3 jaar bij normaal gebruik.
Kortom, geen duurzaam product.
Dus waarom zou je hier nog geld/moeite in stoppen en al helemaal een nieuwe kopen?

Genoeg betere alternatieven die wel het geld waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Hoi,

Het is voornamelijk dat ik denk dat repareren vrij goedkoop kan. Ik heb alleen een accu nodig van t zelfde type formaat.

Vwb een nieuwe, even zien inderdaad welk merk+model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 09:46
RobinF schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:42:
Hoi,

Het is voornamelijk dat ik denk dat repareren vrij goedkoop kan. Ik heb alleen een accu nodig van t zelfde type formaat.

Vwb een nieuwe, even zien inderdaad welk merk+model.
Het is kennelijk een standaard AA, elke oplaadbare AA is NiMH. Capaciteit kan je altijd een grotere kiezen. Het lijkt er niet op, maar mocht je een batterij met soldeerlipjes nodig hebben kan je deze bij Nkon vinden (onderaan, diverse varianten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:03
Op de meeste accus zit trouwens maar 6 maanden garantie. Die hebben eigenlijk altijd een uitzonderingspositie. Nu is deze accu intern en niet vervangbaar... Maar dat zal bij een uitspraak vast meespelen.
Lijkt me sterk. Een fabrieksgarantie (lijk je op te doelen) heeft weinig te maken met het conformiteitsbeginsel.

Ook dat UNETO-lijstje is al vaker aangehaald en ontkracht als degelijke richtlijn hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De accu is 3 jaar oud (maart 2020) en een li-ion gaat 3/5 jaar mee. Nu is dit een aa batterij waarbij dat anders ligt. Maar ook die hebben geen eeuwige levensduur.
De levensduur van li-ion ligt erg aan hoe hij gebruikt wordt. En dan bedoel ik niet zozeer door de consument, wat wel een rol speelt, maar vooral door de fabrikant. Uiteraard een auto met li-ion cellen ga je niet elke drie jaar de accu vervangen. Maar bij iets als een scheerapparaat zelfs als je hem regelmatig oplaadt moet die veel langer meegaan, immers hij degradeert, hij gaat niet kapot van wat opladen en ontladen.

Goed, nu gaat dit over een NiMH accu, als Philips daar een laad circuit in heeft zitten wat hem niet fatsoenlijk kan laden als de consument hem gewoon netjes volgens de handleiding gebruikt, dan is het niet de consument die hem verkeerd gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:53
Kan volgens mij niet aan de accu liggen. Ik vermoed dat het laadcircuit stuk is.

Ik heb hier een antieke Braun baardtrimmer met NIMH cellen, die ik gebruik om eens in de 3 a 4 weken mijn hoofdhaar te millimeteren.
Die heeft het ca. 5 jaar goed gedaan op alleen accu en eens in de zo veel tijd opladen.
Nu doet de trimmer het al ca. 15 jaar nog steeds als hij aan de lader hangt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:24
Laadcircuit stuk, of een draadbreukje ergens?

De Philips scheerapparaten hier in huis gaan al >20 jaar mee. Die zijn voorzien van een oplaadbare AAA-batterij en hangen zo'n beetje continue aan de lader.

Ook al kost het apparaat maar 80 euro, dan nog vind ik 3 jaar kort als levensduur.
Pagina: 1