Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe laptop maar kan wat hulp gebruiken. Hieronder meer info maar momenteel lijk ik uit te komen op de Lenovo yoga pro 14 inch of de Asus vivobook.

uitvoering: Lenovo Yoga Pro 7i Gen 8 14" (82Y70068MH)
Maar dan met een 500gb schijf er in. Kan ik kopen voor ongeveer 1350 euro.

uitvoering: ASUS Vivobook 16X K3605ZU-N1111W
Nu voor 1250 euro te koop.

Wat ga je met je laptop doen?
Vooral veel basis dingen zoals surfen en mailen. Heel klein beetje foto's bewerken maar dan enkel wat leuke dingen voor de kinderen of foto albums geen zware dingen. Misschien eens een spelletje maar ook niks zwaar (speel op de ps5). Af en toe nog wat ontwikkel werk voor de hobby/nieuwe dingen leren.

Wat is je budget?
Ik zat eerst op 1000 maar kom nu toch veel meer tegen rond 1300 dat ook nog voldoende future proof lijkt.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, maximum eens naar vakantie of vrienden maar moet er zeker niet onderweg mee aan de slag. Omdat ik heel wel in huis en op de schoot wil kunnen verplaatsen en gebruiken wel ik toch wat lichter dan mijn huidige 2.4kg.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Merk voorkeur niet, Lenovo krijg ik wel korting via het werk van 15%.
Ik was vooral op zoek naar uitbreidbaar geheugen maar de lijkt moeilijk in de lichtere laptops en ze komen niet vaak met 32gb gesoldeerd. Ook de yoga hierboven heeft dat niet jammer genoeg.
De processor daarvan is wel van een nieuwere generatie en het geheugen is ook ddr5 ipv 4 maar beide kan ik de impact niet goed inschatten.
Van de yoga is ook een amd versie, geen idee of dat tegenwoordig beter is.
Het scherm van de yoga is dan weer beter maar ik denk niet dat ik die resolutie echt nodig heb en op mijn bureau heb ik al een dualscreen waar ik indien nodig aan kan hangen.
De afmeting maakt minder uit, ik heb altijd 15 inch gehad, 17 vind ik teveel maar 16 en 14 wil ik me nog wel aan wagen.

Iemand advies of misschien nog een ander voorstel? Ik neig naar de vivobook maar dan vooral vanwege de 32gb geheugen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoraxx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-08 15:03
De Ideapad 5 pro gen 8
Configureren met 32gb geheugen!
Met 15% korting ben je rond de 810 euro kwijt.

• Yohsoog
Zodra ik 32gb selecteer voor de ideapad vervalt de optie om een grafische kaart te kiezen en valt hij terug op geintegreerde grafische kaart.

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
Yohsoog schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:18:
Zodra ik 32gb selecteer voor de ideapad vervalt de optie om een grafische kaart te kiezen en valt hij terug op geintegreerde grafische kaart.
Bij de AMD optie kan het denk ik wel.

En vind je die videokaart belangrijk? bij Coolblue zie ik de yoga pro 7 met 32GB zonder videokaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
Yohsoog schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:18:
Wil je persee een aparte videokaart?
Je geeft aan weinig zware spellen te willen spelen.
De nieuwe AMD Ryzen™ 7 7840HS-processor heeft al een hele goede geïntegreerde GPU die daar voldoende voor is.

Ik heb zelf deze laptop ook bestelt, komt volgende week binnen.

3 maanden terug eerst een Asus Vivobook gehad, maar na 3x terugsturen met allemaal ellende eindelijk mn geld terug gehad. Voor mij geen Asus meer.

[ Voor 12% gewijzigd door Thoraxx op 18-08-2023 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
Thoraxx schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:24:
[...]

Wil je persee een aparte videokaart?
Je geeft aan weinig zware spellen te willen spelen.
De nieuwe AMD Ryzen™ 7 7840HS-processor heeft al een hele goede geïntegreerde GPU die daar voldoende voor is.
Ik ben inderdaad tot hetzelfde besluit gekomen. Ik heb ook met veel interesse het andere yoga/ideapad topic gelezen.

Nu zit ik nog tussen twee eigenlijk. De yoga 14.5 inch of de ideapad 16 inch.
Ik heb altijd eigenlijk altijd 15.6 inch gehad dus leek 16 inch de logische keuze.
Echter is die wel bijna 2kg en de yoga weer wat lichter.
Ok lijkt me de kwaliteit van de yoga net iets beter qua bouw, toetsenbord en trackpad. Maar dat is vooral gevoelsmatig want kan er amper vergelijkingsmateriaal over vinden.

Zijn er nog verschillen die ik over het hoofd zie en me eindelijk een beslissing kunnen helpen maken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
Je hebt dan inderdaad keuze uit meerdere laptops bij Lenovo.

Ik zelf heb de IdeaPad Pro 5 14 met de 7840HS en 32gb gekozen, deze komt deze week binnen als het goed is. Ik heb voor 14 inch gekozen omdat ik veel op de bank/schoot zit met de laptop en dus compact wilde en het scherm iets beter is vergeleken met de 16 inch.

Je hebt dan nog de IdeaPad Pro 5 16 inch inderdaad, qua hardware is die op zich het zelfde alleen een minder scherm.

Dan heb je nog de Yoga Pro 7 14,5 inch. Mijn gevoel zei inderdaad ook dat die iets betere kwaliteit zou hebben qua bouw, maar heb hier weinig ondersteuning voor kunnen vinden op Reddit. Ook het scherm ietsjes groter dan 14 inch lag mij wel... verder heeft hij een iets betere speaker configuratie. Maar het scherm is weer iets minder nits en ook de resolutie is minder. Daarnaast kost hij meer dan 100 euro extra, daarom toch voor de Ideapad 14 gegaan.

16" WQXGA (2560 x 1600), IPS, ontspiegeld, geen touchscreen, 100% sRGB, 350 nits, 120 Hz, smalle rand
vs
14" 2,8K (2880 x 1800), IPS, ontspiegeld, geen touchscreen, 100% sRGB, 400 nits, 120 Hz, smalle rand
vs
14,5" WQXGA (2560 x 1600), IPS, ontspiegeld, geen touchscreen, 100% sRGB, 350 nits, 90 Hz

Ik lees overigens wel overal dat deze laptops een beroerde ventilatorcurve hebben, dus dat die al snel hard draait en veel geluid maakt.

Anyway als je gaat bestellen, vraag dan via de chat bij Lenovo een offerte met korting, 15% moet toch zeker nog wel lukken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
Al die schermen zijn een enorme vooruitgang op wat ik nu heb dus het kleine onderlinge verschil is dan voor mij weer geen deal-breaker. Op de bank weet ik ook niet of ik 350vs 400 nits zou merken.

Ik heb al korting via het werk maar ga zeker nog eens via chat ook proberen, bedankt voor die tip.

Ik denk dat we weinig op Reddit/YouTube etc vinden is omdat in Amerika deze modellen blijkbaar nog niet beschikbaar zijn en hier ook nog maar pas. Dat was althans wat ik begrepen had. Jammer voor ons natuurlijk als we vergelijking willen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squidie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-09 13:17
Thoraxx schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:38:
Je hebt dan inderdaad keuze uit meerdere laptops bij Lenovo.

Ik zelf heb de IdeaPad Pro 5 14 met de 7840HS en 32gb gekozen, deze komt deze week binnen als het goed is. Ik heb voor 14 inch gekozen omdat ik veel op de bank/schoot zit met de laptop en dus compact wilde en het scherm iets beter is vergeleken met de 16 inch.

Je hebt dan nog de IdeaPad Pro 5 16 inch inderdaad, qua hardware is die op zich het zelfde alleen een minder scherm.

Dan heb je nog de Yoga Pro 7 14,5 inch. Mijn gevoel zei inderdaad ook dat die iets betere kwaliteit zou hebben qua bouw, maar heb hier weinig ondersteuning voor kunnen vinden op Reddit. Ook het scherm ietsjes groter dan 14 inch lag mij wel... verder heeft hij een iets betere speaker configuratie. Maar het scherm is weer iets minder nits en ook de resolutie is minder. Daarnaast kost hij meer dan 100 euro extra, daarom toch voor de Ideapad 14 gegaan.

16" WQXGA (2560 x 1600), IPS, ontspiegeld, geen touchscreen, 100% sRGB, 350 nits, 120 Hz, smalle rand
vs
14" 2,8K (2880 x 1800), IPS, ontspiegeld, geen touchscreen, 100% sRGB, 400 nits, 120 Hz, smalle rand
vs
14,5" WQXGA (2560 x 1600), IPS, ontspiegeld, geen touchscreen, 100% sRGB, 350 nits, 90 Hz

Ik lees overigens wel overal dat deze laptops een beroerde ventilatorcurve hebben, dus dat die al snel hard draait en veel geluid maakt.

Anyway als je gaat bestellen, vraag dan via de chat bij Lenovo een offerte met korting, 15% moet toch zeker nog wel lukken ;-)
Die beroerde ventilatiecurve, geldt dat voor de Ideapad of de Yoga? Of beide? Ik ben nu de configuratie van de Yoga Slim 7 gen 8 aan het bekijken , en de ram en ssd upgrade zijn nu gratis, 32ram was +80 en 1tb was 50+.

Via de chat een offertje gevraagd, en krijg hem nu aangeboden voor 1293,08, combideal met 2 jaar premium garantie.

Dus 1214,66 voor de laptop en 78,72 voor de premium garantie.
Processor:AMD Ryzen™ 7 7840S-processor (3,30 GHz tot 5,10 GHz)
Geheugen:32 GB LPDDR5X-6400 MHz (gesoldeerd)
Tweede vaste schijf:1 TB SSD, M.2 2280, PCIe Gen4, TLC
Display:14,5" 2,9K (2944 x 1840), OLED, spiegelend, geen touch, HDR 500, 100% DCI-P3, 400 nits, 90 Hz, glas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
Squidie schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:00:
[...]

Die beroerde ventilatiecurve, geldt dat voor de Ideapad of de Yoga? Of beide? Ik ben nu de configuratie van de Yoga Slim 7 gen 8 aan het bekijken , en de ram en ssd upgrade zijn nu gratis, 32ram was +80 en 1tb was 50+.

Via de chat een offertje gevraagd, en krijg hem nu aangeboden voor 1293,08, combideal met 2 jaar premium garantie.

Dus 1214,66 voor de laptop en 78,72 voor de premium garantie.
Processor:AMD Ryzen™ 7 7840S-processor (3,30 GHz tot 5,10 GHz)
Geheugen:32 GB LPDDR5X-6400 MHz (gesoldeerd)
Tweede vaste schijf:1 TB SSD, M.2 2280, PCIe Gen4, TLC
Display:14,5" 2,9K (2944 x 1840), OLED, spiegelend, geen touch, HDR 500, 100% DCI-P3, 400 nits, 90 Hz, glas).
Durf ik niet met zekerheid te zeggen. Had het op een andere forum gevraagd en die zeiden dat de Yoga dezelfde koeler en curve gebruikt. Maar kan dat niet verifiëren.

Je hebt de Yoga slim 7 zie ik nu. Ik keek bij de pro.

De slim 7 viel voor mij al af omdat die alleen een glanzend scherm kon, dat wil ik echt niet meer. Daarnaast die is ook flink duurder. 1214 euro... ik heb zelf 804 euro betaald voor de Ideapad 5 pro (maar dan met 512gb ssd)

Kan je dan niet beter naar die Yoga Pro 7 kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squidie
Thoraxx schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:56:
[...]

Durf ik niet met zekerheid te zeggen. Had het op een andere forum gevraagd en die zeiden dat de Yoga dezelfde koeler en curve gebruikt. Maar kan dat niet verifiëren.

Je hebt de Yoga slim 7 zie ik nu. Ik keek bij de pro.

De slim 7 viel voor mij al af omdat die alleen een glanzend scherm kon, dat wil ik echt niet meer. Daarnaast die is ook flink duurder. 1214 euro... ik heb zelf 804 euro betaald voor de Ideapad 5 pro (maar dan met 512gb ssd)

Kan je dan niet beter naar die Yoga Pro 7 kijken?
Ja dat glanzende scherm is voor mij ook wel het ding waarover ik twijfel. Ik heb ook nog niet besteld, en eigenlijk ook niet echt haast. Ik heb een Legion 7 om te gamen (alleen weekend, doordeweeks geen tijd), maar die bevalt goed dus vandaar dat ik verder ben gaan kijken bij Lenovo. Ik heb nog een(ouwe) Dell xps 13 voor daily use, maar die is wel aan vervanging toe. Vandaar dat de Slim 7 me aansprak. Slim is ietsje lichter dan de Pro en meer speakers. Ik heb geen dgpu nodig dus vandaar dat de Pro eigenlijk afviel, daarna kwam die ook zonder dgpu beschikbaar, maar de betere ips optie viel dan weer af, dus hop een beetje op en neer eigenlijk, maar ik op dit moment zie ik de Pro (met 7840HS) helemaal niet meer beschikbaar op de Lenovo site.

Maar dat glanzende scherm blijft wel een gok, op telefoons en tablets heb ik er nooit moeite mee, maar wellicht is dat op een laptop toch weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
Squidie schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:21:
[...]

Ja dat glanzende scherm is voor mij ook wel het ding waarover ik twijfel. Ik heb ook nog niet besteld, en eigenlijk ook niet echt haast. Ik heb een Legion 7 om te gamen (alleen weekend, doordeweeks geen tijd), maar die bevalt goed dus vandaar dat ik verder ben gaan kijken bij Lenovo. Ik heb nog een(ouwe) Dell xps 13 voor daily use, maar die is wel aan vervanging toe. Vandaar dat de Slim 7 me aansprak. Slim is ietsje lichter dan de Pro en meer speakers. Ik heb geen dgpu nodig dus vandaar dat de Pro eigenlijk afviel, daarna kwam die ook zonder dgpu beschikbaar, maar de betere ips optie viel dan weer af, dus hop een beetje op en neer eigenlijk, maar ik op dit moment zie ik de Pro (met 7840HS) helemaal niet meer beschikbaar op de Lenovo site.

Maar dat glanzende scherm blijft wel een gok, op telefoons en tablets heb ik er nooit moeite mee, maar wellicht is dat op een laptop toch weer anders.
Gek ja! Vanmiddag was die nog wel beschikbaar.

Ik heb altijd een mat scherm gehad. Pas 3 maanden de Asus oled gehad met glanzend scherm en dat was echt drama overdag. Savonds wel echt veel mooier beeld. Maar bij een raam overdag echt zwaar storende reflecties.

Je kan ff afwachten wat Lenovo doet. Het is nog super nieuw en miss wat kinderziektes zoals die fan curve issue.

Maar met dit prijsverschil nu zo ik lekker voor de ideapad gaan ipv yoga.

• Yohsoog
Gezien de yoga nu plots duurder is geworden en daardoor het verschil op meer dan 200 euro komt ga ik me daardoor laten leiden en de ideapad bestellen. Ik blijf anders toch maar twijfelen :D

• Squidie
Thoraxx schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:59:
[...]

Gek ja! Vanmiddag was die nog wel beschikbaar.

Ik heb altijd een mat scherm gehad. Pas 3 maanden de Asus oled gehad met glanzend scherm en dat was echt drama overdag. Savonds wel echt veel mooier beeld. Maar bij een raam overdag echt zwaar storende reflecties.

Je kan ff afwachten wat Lenovo doet. Het is nog super nieuw en miss wat kinderziektes zoals die fan curve issue.

Maar met dit prijsverschil nu zo ik lekker voor de ideapad gaan ipv yoga.
Vanmiddag toch maar besteld, ga het gewoon uitproberen, als het echt heel kut is kan die altijd nog terug of naar een kennis. Verzending is vooralsnog 6 tot 9 werkdagen, ik laat daarna wel een keer horen of het bevalt of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoraxx
Gefeliciteerd! Ben benieuwd!
Ik heb de Ideapad net binnen. FF Windows geinstalleerd en zo ff een benchmark draaien.
Pagina: 1