Mijn huidige laptop is na een behoorlijk aantal jaar toe aan vervanging en nu heb ik besloten om voor een desktop te gaan. Dit is de eerste keer dat ik zelf een systeem in elkaar ga zetten. Daarom zou ik graag advies willen over de gekozen onderdelen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen. Denk aan games als EU4 en deep rock galactic. Grafisch zware games kon mijn oude laptop niet aan, maar ik zou graag ook games als Baldur's Gate 3 en Horizon Zero Dawn willen proberen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ergens tussen de 1500 en 2000 euro. Als het kan liever 1500 euro dan 2000.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
nee, volledig nieuwe build.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
de componenten voor de PC en een nieuwe monitor. Lijstje staat onderaan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig zelf erg naar AMD CPU en GPU omdat AMD een betere prijs-kwaliteitsverhouding heeft. Ik heb het idee dat Nvidia zwaar overpriced is. De CPUs van intel zijn/waren volgens mij altijd heethoofden die vrij veel stroom trokken. Geen idee of dat nog altijd zo is, dus correct me if I'm wrong. Overigens sluit ik Nvidia en Intel niet uit. Het gaat erom dat het een goede prijs-kwaliteitsverhouding heeft.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als case wil ik graag de Fractal Design North. Verder zou ik het waarderen als het systeem goed koel blijft en redelijk stil is. Daarnaast moet het systeem future proof zijn, want ik wil er wel redelijk wat jaartjes mee vooruit kunnen (met tussendoor een upgrade).
Ga je overklokken?
nee, dat ben ik niet van plan.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb de afgelopen tijd me wel ingelezen met allerlei bestbuy guides, reviews, etc.. Daarom denk ik dat de onderstaande build moet kunnen, maar omdat dit de eerste keer is zou ik graag jullie feedback willen.
Daarnaast heb ik een aantal vragen over het systeem:
1. Zijn de onderdelen passend?
2. Ik lees dat de stock fans van de Fractal design North nogal luidruchtig zijn. Voldoen de onderstaande Arctic fans of is het het waard om te investeren in Noctua's?
3. Red ik het met de stock cooler die wraith cooler die inbegrepen is bij de CPU? of moet ik investeren in een goede koeler? zo ja, welke?
4. is de voeding voldoende? Ik krijg nogal verschillende uitkomsten bij PSU calculators. Sommige geven maar 550W aan en andere minimaal 820W. Waar doe ik goed aan?
5. Als het goed is hou ik 1.5cm over aan ruimte voor in de kast m.b.t. de grafische kaart. Is dat niet aan de krappe kant?
6. Hebben jullie suggesties voor een degelijke monitor?
Alvast bedankt voor het meedenken + advies
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen. Denk aan games als EU4 en deep rock galactic. Grafisch zware games kon mijn oude laptop niet aan, maar ik zou graag ook games als Baldur's Gate 3 en Horizon Zero Dawn willen proberen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ergens tussen de 1500 en 2000 euro. Als het kan liever 1500 euro dan 2000.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
nee, volledig nieuwe build.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
de componenten voor de PC en een nieuwe monitor. Lijstje staat onderaan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig zelf erg naar AMD CPU en GPU omdat AMD een betere prijs-kwaliteitsverhouding heeft. Ik heb het idee dat Nvidia zwaar overpriced is. De CPUs van intel zijn/waren volgens mij altijd heethoofden die vrij veel stroom trokken. Geen idee of dat nog altijd zo is, dus correct me if I'm wrong. Overigens sluit ik Nvidia en Intel niet uit. Het gaat erom dat het een goede prijs-kwaliteitsverhouding heeft.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als case wil ik graag de Fractal Design North. Verder zou ik het waarderen als het systeem goed koel blijft en redelijk stil is. Daarnaast moet het systeem future proof zijn, want ik wil er wel redelijk wat jaartjes mee vooruit kunnen (met tussendoor een upgrade).
Ga je overklokken?
nee, dat ben ik niet van plan.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb de afgelopen tijd me wel ingelezen met allerlei bestbuy guides, reviews, etc.. Daarom denk ik dat de onderstaande build moet kunnen, maar omdat dit de eerste keer is zou ik graag jullie feedback willen.
Daarnaast heb ik een aantal vragen over het systeem:
1. Zijn de onderdelen passend?
2. Ik lees dat de stock fans van de Fractal design North nogal luidruchtig zijn. Voldoen de onderstaande Arctic fans of is het het waard om te investeren in Noctua's?
3. Red ik het met de stock cooler die wraith cooler die inbegrepen is bij de CPU? of moet ik investeren in een goede koeler? zo ja, welke?
4. is de voeding voldoende? Ik krijg nogal verschillende uitkomsten bij PSU calculators. Sommige geven maar 550W aan en andere minimaal 820W. Waar doe ik goed aan?
5. Als het goed is hou ik 1.5cm over aan ruimte voor in de kast m.b.t. de grafische kaart. Is dat niet aan de krappe kant?
6. Hebben jullie suggesties voor een degelijke monitor?
Alvast bedankt voor het meedenken + advies
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600 Boxed | € 235,05 | € 235,05 |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 276,- | € 276,- |
| 1 | Videokaarten | XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon RX 6950 XT Black | € 659,- | € 659,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North - Mesh Charcoal Black | € 123,94 | € 123,94 |
| 1 | Ventilators | Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm | € 24,35 | € 24,35 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 89,90 | € 89,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM850x (2021) Zwart | € 155,65 | € 155,65 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 77,23 | € 77,23 |
| Totaal | € 1.641,12 | |||