Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldo19865
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-09 21:06
Dag allen,

Ik ben op zoek naar een betere uitleg inzake een examenvraag van het examen SPD Fiscale Jaarrekening.

De vraag luidt als volgt;

Vennootschappelijk brengt Hagro bv een voorziening in mindering op het saldo van de
debiteuren. Per 31 december van jaar 1 is de voorziening € 18.000,--. Fiscaal wordt
slechts het in een jaar geleden verlies als last geaccepteerd.

Met betrekking tot de post Debiteuren komen op de vennootschappelijke en fiscale
balans per 1 januari van jaar 1 uitsluitend de volgende bedragen voor:
Debiteuren vennootschappelijk € 210.000 Debiteuren fiscaal €216.000

De dotatie aan de voorziening voor debiteuren over jaar 1 is € 16.000,--

Wat is het werkelijk in jaar 1 geleden verlies op debiteuren? Geef ook de berekeningen

Het antwoord zegt; Juiste antwoord:
(€ 216.000,-- - € 210.000,--) + € 16.000,-- - € 18.000,-- = € 4.000,-

Ik snap wat debiteuren zijn en wat een voorziening is, maar deze uitleg is voor mij onbegrijpbaar. Kan iemand dit wellicht beter uitleggen?

Dank vast voor de eventuele reacties.

Groeten, Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:43

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Aangezien ik totaal niet bekend met dit soort praktijken, heb ik wellicht wel het antwoord voor je:
Natuurlijk, ik begrijp dat de uitleg verwarrend kan zijn. Laten we stap voor stap naar de situatie kijken en proberen het duidelijker te maken.

Laten we beginnen met de gegeven informatie:

• Aan het einde van jaar 1 heeft Hagro bv een voorziening voor debiteuren van €18.000,- opgenomen.
• Fiscaal gezien wordt alleen het verlies van het afgelopen jaar geaccepteerd als een aftrekbare last.
• Aan het begin van jaar 1 staan er €210.000,- aan debiteuren op de vennootschappelijke balans en €216.000,- aan debiteuren op de fiscale balans.
• De dotatie aan de voorziening voor debiteuren over jaar 1 is €16.000,-.

Nu gaan we de stappen doorlopen om het werkelijke verlies op debiteuren voor jaar 1 te berekenen:

Stap 1: Verschil in debiteuren tussen vennootschappelijk en fiscaal
(€216.000,- - €210.000,-) = €6.000,-

Dit betekent dat er een verschil is van €6.000,- tussen de bedragen die als debiteuren zijn aangegeven op de fiscale balans en de vennootschappelijke balans.

Stap 2: Dotatie aan de voorziening
De dotatie aan de voorziening voor debiteuren over jaar 1 is €16.000,-.

Stap 3: Verandering in de voorziening
Omdat er aan het einde van jaar 1 een voorziening van €18.000,- is opgenomen, en aan het begin van het jaar was er nog geen voorziening, is de verandering in de voorziening gelijk aan:
€18.000,- (eind van jaar 1) - €0,- (begin van jaar 1) = €18.000,-

Stap 4: Werkelijk in jaar 1 geleden verlies op debiteuren
Nu kunnen we de stappen combineren:
Werkelijk verlies = Verschil in debiteuren + Dotatie aan voorziening - Verandering in voorziening
Werkelijk verlies = €6.000,- + €16.000,- - €18.000,- = €4.000,-

Dit betekent dat het werkelijke verlies op debiteuren voor jaar 1 €4.000,- bedraagt.

De formule die je in het antwoord ziet, vat deze stappen samen. Het verschil tussen fiscale en vennootschappelijke debiteuren wordt opgeteld bij de dotatie aan de voorziening en vervolgens wordt de verandering in de voorziening ervan afgetrokken om het uiteindelijke werkelijke verlies op debiteuren te berekenen.
En ja, ik ben bewust even via ChatGPT wezen kijken omdat ik zelf niet in die materie zit ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad