Dag allen,
Ik ben op zoek naar een betere uitleg inzake een examenvraag van het examen SPD Fiscale Jaarrekening.
De vraag luidt als volgt;
Vennootschappelijk brengt Hagro bv een voorziening in mindering op het saldo van de
debiteuren. Per 31 december van jaar 1 is de voorziening € 18.000,--. Fiscaal wordt
slechts het in een jaar geleden verlies als last geaccepteerd.
Met betrekking tot de post Debiteuren komen op de vennootschappelijke en fiscale
balans per 1 januari van jaar 1 uitsluitend de volgende bedragen voor:
Debiteuren vennootschappelijk € 210.000 Debiteuren fiscaal €216.000
De dotatie aan de voorziening voor debiteuren over jaar 1 is € 16.000,--
Wat is het werkelijk in jaar 1 geleden verlies op debiteuren? Geef ook de berekeningen
Het antwoord zegt; Juiste antwoord:
(€ 216.000,-- - € 210.000,--) + € 16.000,-- - € 18.000,-- = € 4.000,-
Ik snap wat debiteuren zijn en wat een voorziening is, maar deze uitleg is voor mij onbegrijpbaar. Kan iemand dit wellicht beter uitleggen?
Dank vast voor de eventuele reacties.
Groeten, Ronald
Ik ben op zoek naar een betere uitleg inzake een examenvraag van het examen SPD Fiscale Jaarrekening.
De vraag luidt als volgt;
Vennootschappelijk brengt Hagro bv een voorziening in mindering op het saldo van de
debiteuren. Per 31 december van jaar 1 is de voorziening € 18.000,--. Fiscaal wordt
slechts het in een jaar geleden verlies als last geaccepteerd.
Met betrekking tot de post Debiteuren komen op de vennootschappelijke en fiscale
balans per 1 januari van jaar 1 uitsluitend de volgende bedragen voor:
Debiteuren vennootschappelijk € 210.000 Debiteuren fiscaal €216.000
De dotatie aan de voorziening voor debiteuren over jaar 1 is € 16.000,--
Wat is het werkelijk in jaar 1 geleden verlies op debiteuren? Geef ook de berekeningen
Het antwoord zegt; Juiste antwoord:
(€ 216.000,-- - € 210.000,--) + € 16.000,-- - € 18.000,-- = € 4.000,-
Ik snap wat debiteuren zijn en wat een voorziening is, maar deze uitleg is voor mij onbegrijpbaar. Kan iemand dit wellicht beter uitleggen?
Dank vast voor de eventuele reacties.
Groeten, Ronald