Achtergrond: Ik ben geen grote gamer (mijn vrienden wel en met hen wil ik graag mee blijven doen zo nu en dan. Ik heb van een vriend een GTX 3080 gekregen, maar sinds ik deze in mijn PC het laten zetten, krijg ik prestatieproblemen. Deze uiten zich in FPS-drops. Soms dusdanig dat het scherm een paar seconden bevriest. Hierna gaat hij weer verder. Af en toe schiet ook de ping omhoog. Kan dat te maken hebben met het voorgaande probleem?
Ik heb zelf al wat gezocht op het internet waar het aan kan liggen (CPU niet krachtig genoeg, PSU aan de lichte kant), maar misschien kunnen jullie meedenken naar een oplossing. Concreet: Ik denk dat de GTX 3080 te zwaar is voor de rest van de set up.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De bedoeling is gewoon 'casual' gamen. PUBG, DayZ, dat soort zaken. Vrienden van mij spelen zwaardere spellen maar daar haak ik zelden/nooit bij aan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen prijs, ik wil graag een oplossing die werkt!
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wat er nu in mijn PC zit is het volgende:
moederbord: MSI B250M Mortar
RAM: Team Vulcan 2x 8GB DDR4
CPU: Intel Core i5-7600T
CPU koeler: CM ML240L RGB
PSU: Masterwatt 550
GPU: MSI GTX1060 6GB <-- deze wil ik dus vervangen voor de 'nieuwe' GTX 3080
SSD: Kingston A400 480GB
WiFi: Asus PCE-AC56
Deze zou ik graag zoveel mogelijk in tact laten, maar dan wel werkend. Als ze zaken aangepast moeten worden, so be it.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik vrees dat mijn CPU/moederbord niet voldoende zijn, of mijn PSU, of beide(?). Wat precies de beste route is, vraag ik me af.
Wat verwacht je van ons?[i]
Eigenlijk wat hierboven staat: advies bij het oplossen van deze situatie. Moet ik onderdelen vervangen, de hele PC vervangen? Ik ben zelf niet super technisch aangelegd dus elk advies is welkom.
Concreet: Hoe zou jij deze situatie oplossen?
Dank alvast!
Ik heb zelf al wat gezocht op het internet waar het aan kan liggen (CPU niet krachtig genoeg, PSU aan de lichte kant), maar misschien kunnen jullie meedenken naar een oplossing. Concreet: Ik denk dat de GTX 3080 te zwaar is voor de rest van de set up.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De bedoeling is gewoon 'casual' gamen. PUBG, DayZ, dat soort zaken. Vrienden van mij spelen zwaardere spellen maar daar haak ik zelden/nooit bij aan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen prijs, ik wil graag een oplossing die werkt!
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wat er nu in mijn PC zit is het volgende:
moederbord: MSI B250M Mortar
RAM: Team Vulcan 2x 8GB DDR4
CPU: Intel Core i5-7600T
CPU koeler: CM ML240L RGB
PSU: Masterwatt 550
GPU: MSI GTX1060 6GB <-- deze wil ik dus vervangen voor de 'nieuwe' GTX 3080
SSD: Kingston A400 480GB
WiFi: Asus PCE-AC56
Deze zou ik graag zoveel mogelijk in tact laten, maar dan wel werkend. Als ze zaken aangepast moeten worden, so be it.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik vrees dat mijn CPU/moederbord niet voldoende zijn, of mijn PSU, of beide(?). Wat precies de beste route is, vraag ik me af.
Wat verwacht je van ons?[i]
Eigenlijk wat hierboven staat: advies bij het oplossen van deze situatie. Moet ik onderdelen vervangen, de hele PC vervangen? Ik ben zelf niet super technisch aangelegd dus elk advies is welkom.
Concreet: Hoe zou jij deze situatie oplossen?
Dank alvast!