Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02-2024
Ik hoop op jullie tips of meningen: ik heb vorige week mijn tweede gesprek gehad en zojuist te horen gekregen dat ze met me verder willen. Heel leuk natuurlijk. Het arbeidsvoorwaardengesprek is voor mij onbekend terrein en hopelijk hebben jullie daar ideeen over. Het gaat uit van functieschaal 10. Evt. 10A

Ik ben geneigd om voor de hoogste trede te willen gaan (bruto iets meer dan €5000 ex IKB), gezien mijn huidige inkomen als ZZP'er, maar ik weet niet hoe dat ontvangen wordt, zeker niet bij een gemeente. Het is een lastig te duiden functie, want deze moet zich nog gaan vormgeven. Het is aan mij de leuke taak om de meerwaarde neer te zetten en me zichtbaar te maken. Er wordt veel eigen verantwoordelijkheid, zelfsturing, coordineren van een veelvoud aan taken, zelfstandig besluiten nemen, e.d. verwacht, naast gevraagd en ongevraagd adviseren aan beleidsmakers en schrijven beleidsstukken. Het nivo is HBO (is ook mijn genoten opleiding), maar ik kom een vergelijkbare functie ook wel eens tegen op WO nivo. Schaal 11.

Ik heb voor mezelf goede redenen (leeftijd 45 +, meer dan 10 jaar werkervaring, een beduidend hoger inkomen als ZZP'er waar ik veel van ga inleveren, ga ernaast een zelfbekostigde studie volgen die de functie ondersteunt. etc), ik heb een eigen auto en krijg een vrij belabberde reiskostenvergoeding, terwijl de functie vraagt ook veel klantbezoeken te brengen.
Hoe denken jullie over mijn insteek? Ik hoor net via een goede vriend die het zijn 'directeur' heeft gevraagd dat hij dat een no go binnenkomer vindt. Terwijl ik nog twee andere trajecten heb lopen waarbij het inkomen hoger is.

Lang verhaal kort, Go or Not? en wat dan wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:56
ligt er vooral aan hoe graag je de job wil hebben en wat je er voor wil laten.
Of het een go of no go is, maakt dan minder uit. Daarnaast heet het niet voor niets een onderhandeling, zakken kan altijd nog. Je hebt volgens mij voldoende redenen om hoog in te zetten, ik zou het gewoon doen :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Omdat je als ZZP zoveel verdiend kan je dat niet 1 op 1 overnemen. Als je had ondernomen als ondernemer was de stap naar een interne aanstelling denk ik ook niet nodig geweest?

Je kan het wel voorstellen natuurlijk…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Op zich valt er bij de overheid vaak wel te praten over de trede bij instroom (met de juiste argumenten), maar het is bij mijn weten niet gebruikelijk om dan gelijk in de allerhoogste trede binnen te komen. Hierdoor wordt toekomstige groei binnen de functie immers ook erg beperkt, waardoor de motivatie snel kan afnemen, dus daar zullen ze wellicht geen voorstander van zijn.

Dat gezegd hebbende, kun je natuurlijk prima je argumenten naar voren brengen en aangeven waar je zelf aan zat te denken qua trede. Als ze je graag willen hebben, zullen ze geneigd zijn met je mee te denken, verwacht ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 11:44
Het lijkt me logischer om in te zetten op schaal 10A trede 9 dan op schaal 10 trede 11 (aangezien je zegt dat eventueel 10A mogelijk is). Dan zit je ook op 5k bruto, nog steeds hoog maar niet meteen aan het einde van de schaal. Er valt zeker te onderhandelen. Gezien je verhaal gaat het om soort accountmanagementfunctie en daarin wordt het, ook bij een gemeente, vaak wel gewaardeerd om te onderhandelen. Het is wel belangrijk om de juiste argumenten te gebruiken.

Ik zou het feit dat het om een nieuwe functie gaat die jij gaat vormgeven en waarin veel zelfsturing verwacht wordt inbrengen om het naar schaal 10A (wellicht zelfs schaal 11, niet heel veel kans maar je kan het altijd proberen) te brengen. Je 10 jaar relevante werkervaring en wellicht specifieke opdrachten uit je ZZP tijd kan je inzetten om hoog in die schaal te landen.

Dat je moet inleveren t.o.v. je omzet als ZZP'er is logisch omdat je alles zelf moet regelen en meer risico loopt. Ik denk niet dat ze daar veel boodschap aan hebben en het is geen sterk argument in de onderhandeling, net zoals je leeftijd. Studie, zeker als het nodig is voor de functie, zou ik proberen door hen te laten betalen. Waarschijnlijk geldt er voor iedereen dezelfde mobiliteitsregeling maar als jij echt een auto nodig hebt om klantbezoeken te brengen is er wellicht een declaratieregeling mogelijk.

Wat betreft je andere trajecten is het goed om naast salaris de secundaire arbeidsvoorwaarden te vergelijken. Pensioen, vrije dagen en flexibiliteit (thuiswerken) is bij gemeenten vaak beter geregeld dan bij commerciële partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:09
Geen gemeente (ook geen overheid), maar wel binnen een cao met schalen en treden: het is prima mogelijk om in de hoogste trede te starten. Dat gezegd hebbende, als het bedrag identiek of vergelijkbaar is, kun je uiteraard beter een hogere schaal en een lagere trede hebben dan een lagere schaal en de hoogste trede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Sdreeg schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:40:
Hierdoor wordt toekomstige groei binnen de functie immers ook erg beperkt, waardoor de motivatie snel kan afnemen, dus daar zullen ze wellicht geen voorstander van zijn.
Om voor me zelf te spreken: ik zie niet hoe vandaag minder geld krijgen zorgt voor meer motivatie. Des te meer als het stijgen in de treden ook 'automatisch' gaat. Ik ben dus (onderbouwd) gegaan voor de max. trede.
Femmie010 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:15:
ik heb een eigen auto en krijg een vrij belabberde reiskostenvergoeding, terwijl de functie vraagt ook veel klantbezoeken te brengen.
Dat is wel een aandachtspunt. Je kunt bij een gemeente niets veranderen aan een algemeen geldende reiskostenvergoeding, maar ik zou dan niet snel geneigd zijn de eigen auto te gebruiken - dan eerder OV.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Jean-Bob schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:11:
Het lijkt me logischer om in te zetten op schaal 10A trede 9 dan op schaal 10 trede 11 (aangezien je zegt dat eventueel 10A mogelijk is).

ZZP is geen sterk argument in de onderhandeling, net zoals je leeftijd.
Goed om naast salaris de secundaire arbeidsvoorwaarden te vergelijken. Pensioen, vrije dagen en flexibiliteit (thuiswerken) is bij gemeenten vaak beter geregeld dan bij commerciële partijen.
Leeftijd geen onderhandelingspunt? Ok, wist ik niet.
Klopt, de arbeidsvoorwaarden zijn goed (behalve de matige mobiliteitsregeling die alleen uitgaat van woon-werkverkeer) tov de meeste commerciele partijen. En ik heb natuurlijk goede redenen om het ZZP zijn op te geven voor deze functie, dus mijn huidige inkomen is zeker niet maatgevend. Maar voor mij moet het geen enorme stap terug zijn. Of ze er boodschap aan hebben of niet, ook mijn kacheltje moet kunnen blijven roken op een manier die ik prettig vind.

Ik ben een beetje aangestoken over hear say over gemeenten. Wat ik begrijp is dat het loongebouw nogal star is en dat ze niet geneigd zijn te schuiven in schalen. Misschien klopt dit vooroordeel niet. Maar je denkt dat het een realistisch voorstel kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
F_J_K schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:47:
[...]

Om voor me zelf te spreken: ik zie niet hoe vandaag minder geld krijgen zorgt voor meer motivatie. Des te meer als het stijgen in de treden ook 'automatisch' gaat. Ik ben dus (onderbouwd) gegaan voor de max. trede.

[...]

Dat is wel een aandachtspunt. Je kunt bij een gemeente niets veranderen aan een algemeen geldende reiskostenvergoeding, maar ik zou dan niet snel geneigd zijn de eigen auto te gebruiken - dan eerder OV.
Klopt, ik zie ook weinig motivatie in toekomstige groei als huidige inkomen lager is dan ik zou willen ontvangen. Inkomen heb ik nu, niet over 5 jaar. Voor mij als ZZPer is onderhandelen juist van toepassing als je (NU) iets wilt en als je over 5 jaar meer wilt, onderhandel je opnieuw. Elk jaar een beetje stijgen voelt voor mij eerder gek, want waarop is dat gebaseerd.

Voor vervoer: ik zal eens vragen of er dan vanuit de werklocatie vervoer te pakken is. Het is een vrij grote (brede) gemeente, dus voor je het weet leg je vele kilometers af. Dat past al niet binnen een normale kilometervergoeding, laat staan als daar helemaal geen vergoeding tegenover staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delphium
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-06 21:04
Ik zou gaan voor 10A trap 8 of 9. Daarmee zet je niet direct vol in en heb je nog ruimte voor groei.
Naar mijn weten kun je alleen in schaal stijgen, met een andere functie, maar ik kan het mishebben hoor.

En krijg je als ambtenaar niet zo'n shuttelkaart? Kan je lekker met het OV.

[ Voor 16% gewijzigd door delphium op 16-08-2023 16:24 . Reden: Kleine toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:15
Sluit me helemaal aan bij @Jean-Bob

Daarnaast zou ik zeker geen trede lager pakken met het argument dat je dan nog meer kan stijgen. Overall kan je natuurlijk beter direct al in hogere trede beginnen uiteraard.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
delphium schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:22:
Ik zou gaan voor 10A trap 8 of 9. Daarmee zet je niet direct vol in en heb je nog ruimte voor groei.
Naar mijn weten kun je alleen in schaal stijgen, met een andere functie, maar ik kan het mishebben hoor.

En krijg je als ambtenaar niet zo'n shuttelkaart? Kan je lekker met het OV.
Ik weet niet of je een shuttelkaart krijgt. Ik ben helemaal niet bekend met loondienst, laat staan een gemeente. Hoe wordt er omgegaan met reistijden die allicht langer zijn dan met eigen vervoer?

En wat mij opviel is dat er twee schalen zijn met een A toevoeging (10 en 11) en alle andere schalen niet. Weet iemand wat die tussenschaal onderscheidend maakt? Wanneer spreek je van 10 en wanneer van 10A? Google is mijn vriend niet in deze.

10A trap 8 zou ik goed mee uit de voeten kunnen. Geeft idd wat groeiruimte en komt toch in de buurt van mijn gewenste trede als ik bij 10 zou instappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:36
Ik zou gewoon open kaart spelen:
- wat je nu verdient, en waarom je bereid bent een enorme stap terug te maken in loon
- denk ook dat je pensioenvoorwaarden en wat je werkgever betaalt eigenlijk ook bij je loon horen vergeleken met zzp
- vragen hoe ze daar in tegemoet kunnen komen, en dat jou een 10A trede 8 ofzo gezien je werkervaring en vorige verdiensten logisch lijkt.

Zorg dat je voor je zelf nog groei organiseert (ik zit al een tijdje op te einde van mijn schaal, dat wordt een keer saai) maar ook eruit sleept wat je wil.

Grote kans dat ze willen dat je in 10 begint (daar heb je ook op gesolliciteerd) en dat je na 1 of 2 jaar door kan groeien. Verwacht ook de vraag waarom je anders hebt gesolliciteerd zo ver onder je gewenste loon en dat ze je niet gelijk in de max kunnen plaatsen.
Ik zou het persoonlijk ook gek vinden als een ex zzp bij ons binnen zou komen gelijk in de uitloopschaal met max trede. Vaak ga je 1 trede per jaar omhoog, dus kunnen er ook collega's al 8 jaar rond lopen en erg ervaren zijn in de werkzaamheden, waar jij net komt kijken.
Femmie010 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:46:
[...]

En wat mij opviel is dat er twee schalen zijn met een A toevoeging (10 en 11) en alle andere schalen niet. Weet iemand wat die tussenschaal onderscheidend maakt? Wanneer spreek je van 10 en wanneer van 10A? Google is mijn vriend niet in deze.

10A trap 8 zou ik goed mee uit de voeten kunnen. Geeft idd wat groeiruimte en komt toch in de buurt van mijn gewenste trede als ik bij 10 zou instappen.
Die A schalen zijn zgn uitloopschalen. 10 en 11 zijn schalen waar veel mensen in zitten, en lang niet iedereen kan of wil doorgroeien (vaak richting management). Vaak worden ze ingezet om mensen die lang in 10 zitten toch wat extra perspectief te geven op een hoger salaris.
Ook worden ze wel eens ingezet als voorschifting voor promotie (bijv van 10 naar 11). Komt er een plek in 11 vrij, kunnen alleen degenen in 10A doorstromen. Ook worden ze bij ons gebruikt als iemand bv van 10 naar 11 doorstroomt en een andere rol krijgt, dat ie een of twee jaar in 10A zit, en bij goed werk daarna naar de echte functieschaal gaat.

[ Voor 34% gewijzigd door caspervc op 16-08-2023 17:13 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femmie010
caspervc schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:03:

Ik zou het persoonlijk ook gek vinden als een ex zzp bij ons binnen zou komen gelijk in de uitloopschaal met max trede. Vaak ga je 1 trede per jaar omhoog, dus kunnen er ook collega's al 8 jaar rond lopen en erg ervaren zijn in de werkzaamheden, waar jij net komt kijken.
Dankjewel voor je verhelderende uitleg. Daar kan ik veel mee. Als je het niet erg vindt, spar ik even met je/jullie feedback. Met name op het deel wat ik heb gequote.

Die jarenlange ervaring in werkzaamheden bij collega's verwacht ik niet. Ik kom nl. te werken in een richting die voor de markt relatief jong is. Om daar (zeer) ervaren kandidaten in te vinden en al helemaal met een bijbehorende opleiding, is lastig. Ik heb mijn ervaring opgedaan door jarenlang te werken en door kortere studies te combineren die de ervaring ondersteunen. Het gebrek aan personeel maakt de concurrentie kleiner en de jonge markt, de vraag specifieker.

Daarnaast ben ik niet zozeer geselecteerd op basis van scholing of al zoveel jaar werkzaam als, maar meer op basis van eigenschappen passend bij de functie (zoals een directeur, een boekenschrijver of burgermeester ook niet zijn gekozen omdat ze van de schrijvers-school of burgermeesterschool afkomen en na 10 jaar werkervaring doorgroeien als senior burgermeester of senior schrijver).
Ik weet, het is een beetje gekke vergelijking. Maar om even uit te kunnen leggen dat de functie meer gestoeld is op vaardigheden (hoe kom je over, hoe maak je jezelf zichtbaar, hoe breng je lijn in iets wat alle kanten uit kan) ipv werkervaring in combinatie met werk en denknivo. Het is dan lastig om dat te vangen in treden vind ik zelf. Mijn HBO heeft bijvoorbeeld ook niks te maken met het werk dat ik later ben gaan doen, dus dit zegt alleen maar iets over het minimaal te verwachten denknivo.

Ik hoop dat ik het een beetje heb kunnen uitleggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Femmie010 op 16-08-2023 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 11:44
Femmie010 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:14:
[...]

Leeftijd geen onderhandelingspunt? Ok, wist ik niet.
Klopt, de arbeidsvoorwaarden zijn goed (behalve de matige mobiliteitsregeling die alleen uitgaat van woon-werkverkeer) tov de meeste commerciele partijen. En ik heb natuurlijk goede redenen om het ZZP zijn op te geven voor deze functie, dus mijn huidige inkomen is zeker niet maatgevend. Maar voor mij moet het geen enorme stap terug zijn. Of ze er boodschap aan hebben of niet, ook mijn kacheltje moet kunnen blijven roken op een manier die ik prettig vind.

Ik ben een beetje aangestoken over hear say over gemeenten. Wat ik begrijp is dat het loongebouw nogal star is en dat ze niet geneigd zijn te schuiven in schalen. Misschien klopt dit vooroordeel niet. Maar je denkt dat het een realistisch voorstel kan zijn?
Het loongebouw is inderdaad star maar je kans is imho dat het blijkbaar om een (voor de gemeente) nieuw vakgebied gaat waar jij relatief veel ervaring in hebt. Als er ergens een opening richting 10A is gegeven dan is het niet raar om daar op in te zetten. Of 11 realistisch is vind ik moeilijk in te schatten, dat hangt ook van het sollicitatietraject af en grootte van de gemeente. Zoals @caspervc zegt kan je er zeker vragen over verwachten als je op een hogere schaal inzet dan in de vacature stond. Je moet degene die je aanneemt dan ook helpen met de juiste argumentatie om het intern te verkopen. Het is niet voor niets star, gemeenten zijn grote organisaties met veel afdelingen en als afdeling A een poppetje in schaal X mag aannemen wil afdeling B dat ook wel. Wat dat betreft kan het wel helpen als je laat zien dat je je lucratieve ZZP-bestaan op moet geven om je moeilijk te verkrijgen expertise in te zetten voor de gemeenschap.

Als je eenmaal binnen bent zijn er vaak veel mogelijkheden om door te groeien en/of op andere afdelingen terecht te komen. Een paar jaar ervaring binnen een gemeente kan ook veel doen voor je tarief mocht je later weer voor jezelf willen gaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-06 17:35

TeeDee

CQB 241

Sorry, maar 45+ en dan nog dit soort vragen willen stellen... Veel paarse broeken jargon gebruiken en dan je twijfels hebben... Wees wat zekerder van je zaak

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor 11 zal geen formatieplaats zijn, de functie is immers schaal 10.

In de hoogste trede instromen kan prima en is ook zeker verdedigbaar gezien je zzp inkomen.

En vervoer…voor dienstreizen kan je toch wel een bedrijfsfiets of bedrijfsauto boeken? Zonde om die met je eigen auto te maken en qua tijd is het prima als je er langer over doet het is immers milieuvriendelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 15:27
Gewoon hoog inzetten.
Ikzelf werk ook bij de overheid. Was functiegroep 11 en aanloopschaal 10.
Heb in de onderhandeling gezegd dat ik hoogste trede 10 wilde, zodat ik kan laten zien wat ik waard ben en bij goed functioneren door kan naar 11.

Door te zeggen dat ik bereid was in de aanloopschaal te beginnen lijkt het alsof ik iets inlever, maar zelf heb ik de gedachte dat ik nu alsnog een mooi salaris heb en bij goed functioneren alsnog naar 11 ga.

Stond met 15 minuten weer buiten, HR en manager waren meteen akkoord. Vergeet de hoge benzineprijzen niet mee te nemen in je argumentatie. Dit kan je uitruilen in je IKB, maar het blijft zelf betalen voor woon-werk. Kilometervergoeding is karig. Of ga voor gratis OV als ze aanbieden.

Succes! Vooral laten zien wat je waard bent en inderdaad hoog inzetten, dat kan prima, zeker met zoveel ervaring en je eigen bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
bedankt voor de input wederom. Ik keer mezelf uit mijn netto winst maandelijks 3k uit en spek dan nog wat op de bank. En wil mijn besteedbaar inkomen graag zo houden. Mijn reden voor loondienst is niet het inkomen (minder voor meer uur), maar wel strategisch.
Ik ben nu welliswaar nog aantrekkelijk, maar de jongeren druppen in de komende jaren wél van hun relevante studies af en tegen die tijd ben ik 50(+) zonder studie met veel meer concurrentie. Een paar jaar werken voor een gemeente kan in alle gevallen geen kwaad voor mijn CV. En wie weet bevalt het zo goed en wil ik niks anders meer. Het is hoe dan ook belangrijk dat ik mijn toekomst plan wat dat betreft. Nu kan het zonder al teveel druk.

Schaal 11 is niet mijn insteek. Ik vind de hogere treden wel verdedigbaar als je vergelijkbare functies in schaal 11 tegenkomt. Beperkte groeimogelijkheden is prima. Ik ben content in de hoogste treden, omdat dit overeenkomt met mijn inkomen. en onderhandelen doe ik tegen die tijd dan opnieuw. Dan laat ik nog even in het midden waar ik op wil insteken. Ook afhankelijk van het openingsbod.

Hoe de gemeente omgaat met dienstreizen kan ik nergens vinden, niet met zoeken binnen de site noch de CAO. Er wordt op maandbasis ongeacht afstand van de werknemer ca. €50 vergoed voor mobiliteit en dat is het. Daar kom ik niet ver mee.

Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken nu ik toch bezig ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:13

JT

VETAK y0

Femmie010 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:19:
bedankt voor de input wederom. Ik keer mezelf uit mijn netto winst maandelijks 3k uit en spek dan nog wat op de bank. En wil mijn besteedbaar inkomen graag zo houden. Mijn reden voor loondienst is niet het inkomen (minder voor meer uur), maar wel strategisch.
Ik ben nu welliswaar nog aantrekkelijk, maar de jongeren druppen in de komende jaren wél van hun relevante studies af en tegen die tijd ben ik 50(+) zonder studie met veel meer concurrentie. Een paar jaar werken voor een gemeente kan in alle gevallen geen kwaad voor mijn CV. En wie weet bevalt het zo goed en wil ik niks anders meer. Het is hoe dan ook belangrijk dat ik mijn toekomst plan wat dat betreft. Nu kan het zonder al teveel druk.

Schaal 11 is niet mijn insteek. Ik vind de hogere treden wel verdedigbaar als je vergelijkbare functies in schaal 11 tegenkomt. Beperkte groeimogelijkheden is prima. Ik ben content in de hoogste treden, omdat dit overeenkomt met mijn inkomen. en onderhandelen doe ik tegen die tijd dan opnieuw. Dan laat ik nog even in het midden waar ik op wil insteken. Ook afhankelijk van het openingsbod.

Hoe de gemeente omgaat met dienstreizen kan ik nergens vinden, niet met zoeken binnen de site noch de CAO. Er wordt op maandbasis ongeacht afstand van de werknemer ca. €50 vergoed voor mobiliteit en dat is het. Daar kom ik niet ver mee.

Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken nu ik toch bezig ben?
Ik ben wel even benieuwd. Eerder gaf je aan met je looneis flink in te leveren op wat je nu als zzp'er verdient. 3k netto zal de 5k bruto niet echt voorbij gaan, nog los van dat je nu volledig zelf in je pensioen moet voorzien. Hoeveel uur werk je per week? Want als dat hetzelfde is als wat je bij de gemeente gaat doen, dan vind ik het niet redelijk om te verwachten evenveel te gaan verdienen als je ineens heel veel zekerheid hebt, je penisoen voor 2/3e wordt betaald enzovoort. Natuurlijk kun je het proberen, maar als je dit graag wilt dan zou ik bereid zijn om, als het echt niet lukt, wat in te leveren.

Verdien je dit echter in 20 uur werk totaal (dus je facturabele werk, je niet-facturabele werk zoals administratie enzo) en ga je 40 uur werken, dan heb je een goede reden dat je niet veel lager wilt, namelijk dat je niet meer dan de helft minder wilt gaan verdienen.

Verder kan je die opleiding wellicht ook inzetten als onderhandelingspunt, dat zij dat betalen als je niet helemaal bij je looneis kunt komen maar toch de baan graag wilt. En ik zou even vragen naar wat het verschil in vergoeding is tussen woon-werkverkeer en werkritten.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:55

Barrycade

Through the...

Beetje vreemd verhaal, je blijkt dus geen WO of HBO te hebben maar wil wel in een schaal die daarvoor is. Hoewel je daar meer uren voor moet werken dan nu en dan dan afhankelijk van hoeveel meer uren dat zijn want meeste ambtenaren zitten op max 36 uur.

Puur omdat je bang bent als ZZPer mogelijk uit de boot te vallen omdat je geen opleiding hebt.

Heb je dan voor je werk wat je bij die gemeente gaat doen dan geen opleiding nodig?

Want hoewel je nu waarschijnlijk wind mee hebt met gebrek aan personeel zijn overheden meestal wel erg van opleidingen gekoppeld aan carrière pad.

En je moet een functie op gaan bouwen, maar je hebt gezien dit topic toch graag even een kontje omdat je niet weet hoe je je in de markt moet zetten.

Benader dit eens als ZZPer alleen dan ben je dus geen eigenaar meer, maar werknemer.

Je zou dit imho ook gewoon zelf moeten uit kunnen rekenen, vergelijken, kunnen prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femmie010
Ik lees nogal wat aannames. Maandelijkse omzet gem. 8 a 9k met weinig overhead. Uren gemiddeld 20 uur decl. over 52 weken gerekend. Ik reserveer uiteraard een bedrag voor AOV en pensioenopbouw en keer mezelf netto 3000 uit (ik schreef dat ik nog wat opbouw op de bank).
Qua opleiding heb ik HBO, alleen niet in de richting waarin ik werk.
Als ik niet ga sturen op een relevante opdrachtgever/werkgever, zal mijn concurrentiepositie afnemen. Er is uitzicht op een opdrachtgever voor de komende 2 jaar, maar omdat ik al een paar keer heb misgegrepen, neem ik de gok liever niet. Het is dom geen rekening te houden met een markt in ontwikkeling. Als je een kunstje nu goed kan, maar je weet dat er binnen 5 jaar veel afgestudeerden gaan rondlopen met diploma's en je hebt altijd losse opdrachten gedaan, dan prijs ik mezelf uit de markt als ik daar geen rekening mee hou. Vooruitdenken is regeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femmie010
Barrycade schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 00:28:

Je zou dit imho ook gewoon zelf moeten uit kunnen rekenen, vergelijken, kunnen prijzen.
Geniet van je positie dat je alles zonder anderen te raadplegen denkt te kunnen inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 18:39
Als je bij de overheid of gemeente wil werken. Moet je beseffen dat het geven en nemen is.
Soms lever je een beetje salaris in lijkt het. maar krijg een Goed pensioen voor terug .
Dus als je je ZZp salaris vergelijk moet je het ook goed vergelijken.
IKB is 20% van je maand salaris. dat moet je zien als Vakantie geld Bonus plus 13 de maand.
Bij Schaal 11 houd overuren op dacht ik.
Je moet het ook leuk vinden om een maatschappelijk verantwoorde baan te willen doen.

Voor het grote geld zou je het niet echt moeten doen.
baan zekerheid is ook goed. leuke collega's wel een hele andere cultuur.

je kan lekker 36 uur werken of minder als je wil. En soms hetzelfde blijven verdienen toen je 40 uur werkte

let wel op dat je je eigen glazen niet ingooit.
Ben je de enige die een 2de gesprek heeft of zijn er meer.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:11
Maak zeker ook eens een totaalplaatje zoals in het topic over 'wat verdient een ict'er' en zie dan wat je krijgt. Ik werk als semi-ambtenaar en zit ook op 5300 bruto bij fulltime, maar daar komt nog wel 600 euro pensioenopbouw bij en een dertiende maand en vakantiegeld. Al met al komt er nog een leuk percentage bovenop, en zeker als je nog wat groeimogelijkheid hebt richting de 6k zou ik niet snel klagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb niet alles gelezen, dus misschien val ik in herhaling. Maar hierbij mijn op- en aanmerkingen. Ik werk inmiddels ongeveer 8 jaar bij een gemeente en ben door de jaren heen bij een stuk of 10 sollicitatieprocedures betrokken geweest. Daarnaast spreek ik collega's van HRM veel, dus ik hoor ook nog wel eens wat van andere procedures. Dus dat als achtergrondinfo ;)
Femmie010 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:15:
Ik hoop op jullie tips of meningen: ik heb vorige week mijn tweede gesprek gehad en zojuist te horen gekregen dat ze met me verder willen. Heel leuk natuurlijk. Het arbeidsvoorwaardengesprek is voor mij onbekend terrein en hopelijk hebben jullie daar ideeen over. Het gaat uit van functieschaal 10. Evt. 10A

Ik ben geneigd om voor de hoogste trede te willen gaan (bruto iets meer dan €5000 ex IKB), gezien mijn huidige inkomen als ZZP'er, maar ik weet niet hoe dat ontvangen wordt, zeker niet bij een gemeente.
Natuurlijk: hoog inzetten. Maar wel binnen de schaal. Wij hadden laatst 2 prettige gesprekken met een kandidaat, en bij arbeidvoorwaardegesprek wilde die persoon ineens schaal 11 ipv de functieschaal 9. Dat is echt volkomen kansloos. De waardering van een functie hangt vast aan een heel functiehuis, en daar kan eigenlijk niet van worden afgeweken (een tijdelijke arbeidsmarkttoelage is nog wel een optie).

Daarnaast willen managers (en HRM) vaak graag dat er nog een aantal jaar groei zit voor iemand. Als je nu al meteen in de hoogste trede zit, is die groei er niet.
Het is een lastig te duiden functie, want deze moet zich nog gaan vormgeven. Het is aan mij de leuke taak om de meerwaarde neer te zetten en me zichtbaar te maken. Er wordt veel eigen verantwoordelijkheid, zelfsturing, coordineren van een veelvoud aan taken, zelfstandig besluiten nemen, e.d. verwacht, naast gevraagd en ongevraagd adviseren aan beleidsmakers en schrijven beleidsstukken. Het nivo is HBO (is ook mijn genoten opleiding), maar ik kom een vergelijkbare functie ook wel eens tegen op WO nivo. Schaal 11.
Een functiehuis van een gemeente wordt (een beetje kort door de bocht) opgebouwd aan de hand van het salaris van de burgemeester. Het salaris van de burgemeester hangt weer samen met het aantal inwoners in de gemeente. Hoe groter de gemeente, hoe hoger het salaris van de burgemeester en, over het algemeen, hoe hoger de inschaling van de functie.

Met andere woorden: dezelfde functie is bij een gemeente als Amsterdam hoogstwaarschijnlijk hoger ingeschaald dan bij een gemeente als Doetinchem. Soms is dat logisch (meer problemen en verantwoordelijkheden) maar soms imho ook totaal niet. Kleinere gemeenten moeten namelijk vaak hetzelfde werk doen met minder personeel. Neem bijvoorbeeld een Functionaris Gegevensbescherming (FG) die toezicht houdt op het voldoen aan (voornamelijk) AVG-wetgeving. Een kleine gemeente heeft niet heel veel minder verwerkingen van persoonsgegevens dan een grote gemeente; het aanvragen van een paspoort of de aangifte van een geboorte moet in beide gemeenten kunnen.

Dus dit even als achtergrondinfo over hoe eea is opgebouwd. Het is dus ook vrij zinloos om in te zetten op een hogere schaal. Máár: als jij er van overtuigd bent dat de functie is ondergewaardeerd ten opzichte van andere gemeenten met een gelijkwaardige omvang, dan kan het wel de moeite lonen om bij het arbeidsvoorwaardegesprek te verzoeken de functie mee te nemen in een herwaarderingsronde. Er wordt dan, vaak door een derde partij, gekeken naar de inschaling van de functie en hoe zich dat verhoudt tot de werkzaamheden die er bij horen. Dit is overigens geen garantie dat het daadwerkelijk een schaal hoger wordt.

Mocht je dit willen: laat het vastleggen in het contract dat dit ook gebeurt. Je kan dan ook vastleggen dat de herwaardering met terugwerkende kracht ingaat als het hoger uitvalt.

Daarnaast is het ook nog mogelijk om bij je arbeidsvoorwaardengesprek af te spreken dat je, bijvoorbeeld na een jaar goed functioneren, 2 tredes omhoog gaat ipv de gebruikelijke 1.
Ik heb voor mezelf goede redenen (leeftijd 45 +, meer dan 10 jaar werkervaring, een beduidend hoger inkomen als ZZP'er waar ik veel van ga inleveren, ga ernaast een zelfbekostigde studie volgen die de functie ondersteunt. etc), ik heb een eigen auto en krijg een vrij belabberde reiskostenvergoeding, terwijl de functie vraagt ook veel klantbezoeken te brengen.
Een paar dingen: studiekosten moet imho de werkgever gewoon betalen (waarbij er een afbetaalregeling volgt, na 2j heb je geen schuld meer, als je binnen die 2j uit dienst gaat moet je zelf een deel terugbetalen). Daarnaast worden dienstreizen/klantbezoeken voor zover ik weet altijd wel vergoed. Dat kan ook door middel van een business OV-kaart of door het gebruiken van een 'poolauto'.

Hoop dat je hier wat aan hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Raoul.TLS schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:04:

IKB is 20% van je maand salaris. dat moet je zien als Vakantie geld Bonus plus 13 de maand.
Waar werk jij dat je IKB 20% is? Dat heb ik echt nog nooit gezien. Max iets van 18.4%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Einde van schaal 10 is meen ik €5009 bruto. Daar zit geen groei in, of ik moet in een andere schaal terecht komen.
IKB is 17,5% en zeker fijn als 13e maand.

Ik heb mijn 2e gesprek gehad en ze willen met mij door. Als ik afhaak, zullen ze waarschijnlijk weer terug naar de tekentafel moeten. Voor het grote geld wil ik het ook niet doen. Daarvoor spelen voor mij andere motieven een grotere rol. Ik heb vorige maand een baan als goedverdienende consultant afgewezen, omdat ik meer uren onderweg zou zijn, dan aan het werk (voor mijn gevoel). Daar maak je mij niet blij mee, al staat daar een heel riant salaris tegenover.

Ik wil zeker mijn eigen glazen niet ingooien. Daarom wil ik zo graag weten wat de mores zijn van een gemeente. Bij commerciele bedrijven wordt er niet snel geknipperd als je wat neerlegt. Maar ik ken de mores van een gemeente niet en ik wil tevreden uit het gesprek lopen, maar ook dat de wederpartij tevreden is. Ik voer het gesprek nl. met mijn toekomstige leidinggevende, dus als dit zorgt voor een vervelende start waar het wrijft, dan vind ik dat niet fijn. Ik begrijp dat jullie geen glazen bol hebben, maar misschien zijn de mores wel bekend. Sommigen zeggen: doen en anderen zeggen: niet max inzetten.

Wat denken jullie dat een gemeente als openingsbod zal geven? Is de verwachting dat ze helemaal onderin gaan zitten qua treden? Wat schatten jullie in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 18:39
Toen ik bij Rijks(overheid begon) kwam ik 3 of 4 trede voor me max binnen.
Maar schalen zijn opgerekt dus meer doorgroei mogelijkheden.
Maar goed je kan ook verder doorstromen naar functies van ene hogere schaal.
Als je weer dat je geschikt bent dan krijg je soms voorrang of externe kandidaten als je eenmaal binnen ben

Zie genoeg mensen als coördinerende functie bennen komen en dan door stromen naar manager.

Succes bij de overheid werken is iets om trots op te zijn.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-06 22:39
Als ex-ambtenaar ben ik een aantal jaar geleden ook direct ingestapt in hoogst mogelijke schaal en trede op basis van de functie waar ik vandaan kwam. In jou geval zou ik ook gaan voor deze insteek met daarbij de argumentatie dat je wel graag de job wilt maar er niet veel op achteruit wilt gaan. Persoonlijk heb ik het nooit als demotiverend ervaren dat ik geen trede meer kon maken. Dat was voor mij destijds minder belangrijk.

Als 10A een optie is dan er voor gaan en inzetten op de hoogste trede. Waarschijnlijk gaan ze niet eerst met een openingsbod komen maar je vragen waar jezelf aan zit te denken. Ik zou altijd voor mezelf bepalen welke schaal en trede voor mij goed genoeg is om het niet te laten lopen. Als er een tegenbod komt, kun je die ter overweging meenemen naar huis en er zsm op terug komen. Ze laten je heus niet zomaar gaan als je even bedenktijd vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tgv2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-11-2024
caspervc schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:03:

Die A schalen zijn zgn uitloopschalen. 10 en 11 zijn schalen waar veel mensen in zitten, en lang niet iedereen kan of wil doorgroeien (vaak richting management). Vaak worden ze ingezet om mensen die lang in 10 zitten toch wat extra perspectief te geven op een hoger salaris.
Ook worden ze wel eens ingezet als voorschifting voor promotie (bijv van 10 naar 11). Komt er een plek in 11 vrij, kunnen alleen degenen in 10A doorstromen. Ook worden ze bij ons gebruikt als iemand bv van 10 naar 11 doorstroomt en een andere rol krijgt, dat ie een of twee jaar in 10A zit, en bij goed werk daarna naar de echte functieschaal gaat.
A schalen zijn formeel "aanloopschalen":

De werkgever en de werknemer kunnen 1 schaal lager dan de functieschaal overeenkomen. Dat kan als de werknemer nog niet voldoet aan eisen van ervaring, geschiktheid en bekwaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 05:55
Femmie010 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 00:44:
Ik lees nogal wat aannames. Maandelijkse omzet gem. 8 a 9k met weinig overhead.
“Normaal” loondienst zonder bonussen of 13e maand etc. (maar wel pensioen) kost de werkgever brutosalaris * 1,4. Je hebt nog wel een extra toelage van 17,5% begrijp ik, dus als je het hebt over 5.007 bruto per maand kost de gemeente dat bijna €8k per maand.

Daarnaast heb je als ZZPer nog extra bedrijfskosten die je in loondienst niet hebt, zoals een boekhouder of accountant. Vakantiedagen zijn als ZZPer per definitie onbetaald terwijl je bij de gemeente wat… 5 weken krijgt? Idem voor ziekte (langdurig is verzekerd via AOV, weekje griep niet).

Volgens mij valt de teruggang in het salaris wel aardig mee als je het ZZP schap écht even goed vergelijkt, dus met alle randzaken of “uitgestelde kosten” als ZZPer (ziekte, pensioen, werkloosheid, administratie, vakantie etc).

[ Voor 4% gewijzigd door eMiz0r op 20-08-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
sOid schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:00:
Ik heb niet alles gelezen, dus misschien val ik in herhaling. Maar hierbij mijn op- en aanmerkingen. Ik werk inmiddels ongeveer 8 jaar bij een gemeente en ben door de jaren heen bij een stuk of 10 sollicitatieprocedures betrokken geweest. Daarnaast spreek ik collega's van HRM veel, dus ik hoor ook nog wel eens wat van andere procedures. Dus dat als achtergrondinfo ;)

[...]

Natuurlijk: hoog inzetten. Maar wel binnen de schaal.
Hoop dat je hier wat aan hebt :)
Dankjewel voor je heldere uitleg. Ik had je reactie nog niet gelezen bij mijn vorige reactie. Ik wist niet dat dit was opgebouwd op basis van inkomen burgermeester. Goed om te weten. Soms zal die functiewaardering dan idd steekhoudend zijn en andere keren weer minder. De schaal die ik vorige maand tegenkwam was bij een kleinere gemeente. Maar goed, als hoog inzetten doorgaans niet als heel vreemd wordt gezien, dan geeft mij dat wat meer zelfvertrouwen. Ik ben onderhandelen over mijn inkomen totaal niet gewend 8)7 omdat ik met een vast uurtarief werk en daar nooit vragen over zijn. Dit is wel echt flink uit mijn comfortzone en meteen een goede oefening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:39
Op basis van eigen ervaring rijksoverheid: Ik zou proberen in te stappen in een hogere schaal, eventueel lagere trede met nu ongeveer zelfde bruto zodat je nog wat verder kunt groeien. 5.000 bruto is ~ 70.000/jaar + 20% ABP bijdrage,

Gezien je huidige omzet (maand*11 want in de vakantie draai je geen omzet) zul je zeker wat inleveren - inclusief bedrijfsvoordelen maar praktisch zal dat meevallen juist omdat er veel geregeld is. Laat je boekhouder/accountant even meekijken en meedenken. Denk ook na over je hudige pensioenopbouw (FOR, afgestort of in een BV), overweeg bij indienst treding overhevelen naar ABP als dat mogelijk is en je je niet zelf met rendement wilt bezig houden.

Gezien je leeftijd kun je nog even verder als ZZP, na je 50e gaan andere factoren (gezondheidsrisico etc) mee spelen. Je AOV zal niet uitkeren wat de gemeente uitkeert bij problemen en zeker niet meteen op dag 1. Veel ZZP'ers verkijken zich daarop.

Daarnaast gaat er gegarandeerd controle op ZZP schap komen (wet DBA) en gezien ze je willen hebben val je in de categorie "werkzaamheden ingebed in de organisatie", lees dat als: geen specialiste kennis nodig, kan een goeie werknemer ook. Dat wil niet zeggen dat ze zo iemand hebben rondlopen maar dat jij geen werkelijk "unieke vaardigheden" hebt - had je dat wel was onderhandelen ook een stuk makkelijker. Ik verwacht dat de komende paar jaar veel ZZP'ers gaan overstappen naar vast.

Doorgroeien kun je dmv (door de gemeente betaalde) studie of gewoon goed functioneren en de ogen open houden. Ook met HBO kun je, niet eenvoudig maar het kan, tot zo'n 7K bruto doorgroeien. Het kan vereisen dat je een paar keer van gemeente of dienst moet wisselen maar dat zal makkelijker zijn als je in het circuit zit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Femmie010
Ik ben blij dat ik dit draadje positief mag afsluiten. Ik was uit op waar in te zetten en had al van zoveel verschillende mensen (eveneens werkzaam bij een gemeente) gehoord dat ik mijn verwachtingen realistisch moest houden en blij mocht zijn met een instap ergens tussen 0 en 3.
Ik kreeg aan het begin van het gesprek zonder omwegen meteen periodiek 9 aangeboden. Omdat ik zelf al was uitgegaan van een aanbod in de laagste periodieken, was ik helemaal niet voorbereid op de hoge instroom. Ik kan dan voor de vorm nog onderhandelen, maar voelde helemaal geen behoefte. Wel is het opleidingsbudget nog naar voren gekomen en daar gaat de onderhandeling nu feitelijk over.

Lang verhaal kort, ik ben zeer tevreden en blij dat deze fase is afgerond. Toch niet mijn feestje om te onderhandelen als ik geen duidelijk vertrekpunt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:36
Gefeliciteerd.
En dan in 10 of 10a?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:39
@Femmie010 Mooi, geniet van een nieuwe toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femmie010
caspervc schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:24:
Gefeliciteerd.
En dan in 10 of 10a?
In 10. En voor mij goed om te onthouden dat een promotie naar schaal 11 waarschijnlijk eerst aanloopschaal 10a nodig heeft. Dat moet ik tegen die tijd dan ook in mijn achterhoofd houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femmie010
DjoeC schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:59:
@Femmie010 Mooi, geniet van een nieuwe toekomst.
Dankjewel.

Iedereen bedankt voor het meedenken en vragen stellen waar ik over door kon denken _/-\o_
Pagina: 1