Wasmachine niet laten centrifugeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solo-nl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-01 06:17
Ik heb regelmatig dat mijn wasmachine gaat stuiteren en heb nu een beschadiging in de muur zitten van de badkamer. Ik moet er dus constant bijblijven als hij gaat centrifugeren en de stroom eraf halen wanneer het weer mis gaat.

Nu zat ik te denken, ik kan er niet steeds bijblijven, maar ik kan wel het centrifugeren stoppen. Echter wanneer ik centrifugeren op 0 zet, dan gaat hij alsnog eventjes (5 a 10 seconden) toeren maken. En dat heeft dus geen effect. Ik wil het compleet uitzetten.

Nu dacht ik er aan om de spoelstop te gebruiken, voorkomt dit gedurende het programma compleet dat hij gaat centrifugeren? Of alleen op het einde? Ik kan daarna als het afgelopen is het programma "afpompen" selecteren en dat is als het goed is zonder centrifuge. Graag advies.

Beter te natte was die langer moet drogen dan dat ik er steeds bij moet zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als je wasmachine gaat stuiteren klinkt dat alsof je trommel niet in balans is. Dat kan al grote problemen veroorzaken nog voordat hij gaat centrifugeren.

Is een nieuwe wasmachine geen optie?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Wasmachine die stuitert is stuk. En van het stuiteren gaatt hij nog veel stukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solo-nl
Nou het punt is dat hij het af en toe niet goed doet (5 van de 6 keer gaat het wel goed). Ik wil best investeren in een duurdere wasmachine, maar is het probleem daarmee verholpen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 17:08
Misschien kan je beter het probleem aanpakken: het stuiteren. Heb je daar al geprobeerd een oplossing voor te vinden? Je hebt niet toevallig de transportbouten er achter nog inzitten? :X

Anders kan het ook helpen om de ondervloer te veranderen waar de machine op staat. Kleine gok: de machine staat op een houten vloer?

Rubberen voetjes eronder of tegels kan soms het stuiteren al tegen gaan. Daarnaast is de machine waterpas plaatsen ook aan te raden.

[ Voor 6% gewijzigd door Panini op 16-08-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

solo-nl schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:42:
Nou het punt is dat hij het af en toe niet goed doet (5 van de 6 keer gaat het wel goed). Ik wil best investeren in een duurdere wasmachine, maar is het probleem daarmee verholpen?
Nou ja, mijn oude wasmachine was met geen mogelijkheid meer uit te balanceren. De nieuwe kan ik naast slapen en ik hoor niets. Ook niet op 1400 toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Staat ie wel waterpas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solo-nl
Transportbouten zitten er niet meer in. En het staat op een vloer van beton. Theorie gelezen dat een spijkerbroek de trommel uit balans kan halen en er dus balans moet zijn, ik kan er handdoeken bij doen, zodat er hopelijk balans ontstaat maar dit is trial en error en ik moet er alsnog bij blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solo-nl
Staat ook waterpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoe oud is dat ding?

Die trommel hangt in dempers, als die kaduuk zijn krijg je dit. Nieuwe dempers erin zetten kost niet de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:48
Dikke kans dat de veren uitgerekt zijn en/of dat de demper versleten is. Daardoor gaat de trommel schudden ipv alleen ronddraaien.

Ik zou een nieuwe demper en veren plaatsen, relatief weinig moeite en geld, je moet alleen even de kappen eraf schroeven om ze te plaatsen.

[ Voor 41% gewijzigd door stfn345 op 16-08-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@solo-nl
Heeft niks te maken met een duurdere machine. Je moet enkel een machine kopen die zelf detecteert als hij in onbalans zit.
Zelf heb ik een 8 jaar oude LG wasmachine die destijds 300 euro nieuw heeft gekost. Als hij tijdens het centrifugeren detecteert dat er onbalans is, stopt hij, draait een paar rustige rondjes zodat de was zich kan verplaatsen en probeert het dan opnieuw. Gaat prima.

Zou de oude lekker op marktplaats zetten, krijg je waarschijnlijk nog 50 a 100 euro voor. Nieuwe kopen en zorgeloos wassen.
solo-nl schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:46:
Transportbouten zitten er niet meer in. En het staat op een vloer van beton. Theorie gelezen dat een spijkerbroek de trommel uit balans kan halen en er dus balans moet zijn, ik kan er handdoeken bij doen, zodat er hopelijk balans ontstaat maar dit is trial en error en ik moet er alsnog bij blijven.
Spijkerbroek? Eén spijkerbroek wassen? Dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden. Gewoon trommel lekker volgooien. Met 1 zwaar item gaat het heel snel mis omdat balanceren dan bijna niet mogelijk is.
Elke moderne machine heeft eigenlijk wel detectie. Dus ik vermoed dat je zelf iets verkeerd doet. Of je machine is defect, dan heb je nog garantie.

[ Voor 47% gewijzigd door chrisborst op 16-08-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solo-nl
oke ik ga me daarin verdiepen. Iemand advies over welke type wasmachines dit automatisch detecteren? Zou top zijn. tot die tijd gaat spoelstop mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solo-nl
Hij is 2 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solo-nl
Anoniem: 1777010 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:45:
[...]

Nou ja, mijn oude wasmachine was met geen mogelijkheid meer uit te balanceren. De nieuwe kan ik naast slapen en ik hoor niets. Ook niet op 1400 toeren.
Welke heb jij als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dan zou ik eerst garantie claimen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

solo-nl schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:52:
[...]

Welke heb jij als ik vragen mag?
Ik heb de Miele WSD 323 WCS PowerWash 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 14:06
solo-nl schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:42:
Staat de machine waterpas? Op fatsoenlijke pootjes / doppen? Kan het zijn dat je het stuiteren hebt als er te weinig in de trommel zit? Dan kan het gewicht (de kleren) ongelijkmatig verdeeld worden waardoor de trommel gaat "slaan" en de machine stuiteren. Dit kun je oplossen door de machine voller te beladen.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:54
Ik heb een wasmachine van meer dan 15 jaar oud die niet stuitert. Een nieuwe zou het probleem dus niet per sé moeten oplossen als jouw machine maar 2 jaar oud is. Klinkt wel heel extreem. Ook bij andere wasmachine (waarvan ook een keer een gloednieuwe in een ander huis) heb ik dit nooit gehad. Flink schudden op 1600 toeren: ja. Stuiteren? Nee. Zou er serieus naar laten kijken.

Ben wel benieuwd naar een filmpje van het probleem…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:49

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Dekbedovertrekken vouwen en niet proppen. Probeer de was er netter in te doen en ook weer niet proppen.
Niet te vol en draai voor je hem aanzet even handmatig een rondje.
Voor de rest, wat iedereen zegt: waterpas, evt voetjes of een rubberen antislip mat.

LG wasmachine Thinq 9 kg

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solo-nl
Ter info: YouTube: Beko Washing Machine Extremely Unbalanced Jumping Spin
Zo sprong mijn wasmachine tegen de muur aan (dit is niet mijn filmpje). Opeens een hoop kabaal uit de badkamer en toen de stroom eraf gehaald.

Ik ga me nu beraden op de gegevens tips en info. Bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door solo-nl op 16-08-2023 16:10 ]

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:40

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Goedkope Candy en Indesit machines zijn weinig betrouwbaar. Wat is het merk en model?
Maar probeer inderdaad de machine waterpas te zetten met de steldoppen.

Als je besluit een nieuwe te kopen: Neem een direct drive machine. Die dingen zijn stil en schudden nauwelijks. En nee, die heb je al voor 500 euro.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Je hebt een filmpje van een beko gestuurd, heb je zelf ook een beko?
De huidge generatie beko is helaas niet al te goed in balans. Vroeeger was het echt een prima merk, ik adviseerde het vroeger vaak en die machines draaien nu allemaal al zo'n 7-10 jaar bij familie en bekenden. maar tegenwoordig adviseer ik ze niet meer, vanwege rammelen en onbalans bij centrifugerene n ze gaan ook gewoon niet zo lang meer mee.
trouwens, de lg direct drive machines kunen ook ellendig veel herrie maken, dar vindt je geneog video's over op youtube dus ook dat zou ik niet direct doen.
Hoeveel kg vulgewicht heb je nodig(hoeveel persoons huishouden)? mensenkopen nog welene ste groot tegenwoordig en een half volel trommel geeft meer onbalans dan een volle.
Merken die ik zou bekijken als ik jou was zijn everglades (namelijk 5 jaar garantie) en sharp, omdat de machines van vestel(waar sharp onder valt in europa) erg netjes in balans blijven.
het is absoluut niet zo dat je een dure machine nodig hebt om onbalans te voorkomen. beko is toevallig wat slechter in onbalans dan gemiddelde merken tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:34

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Als je de was stop voor centrifugeren, hoelang wil je deze laten drogen. Dan is de was toch zeiknat?

Keep it calm...en lek mig de zuk

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:46
solo-nl schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:07:
Ter info: YouTube: Beko Washing Machine Extremely Unbalanced Jumping Spin
Zo sprong mijn wasmachine tegen de muur aan (dit is niet mijn filmpje). Opeens een hoop kabaal uit de badkamer en toen de stroom eraf gehaald.

Ik ga me nu beraden op de gegevens tips en info. Bedankt.
Dat is echt geen normaal gedrag van een wasmachine. Als die zo heen en weer slaat, staan of de pootjes niet goed afgesteld/niet goed op de dempingsdoppen/mat, ofwel er is iets fundamenteel mis met de machine.

Bij het filmpje lijkt het me dat de pootjes linksvoor/rechtsachter te kort afgesteld zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 17-08-2023 16:39 ]

• solo-nl
Ik heb genoeg aan een halve trommel en dat is misschien het probleem. Ik heb nu een Whirlpool FSCR70410.
Hier zit een detectie op voor onbalans, maar die werkt blijkbaar niet. Hij detecteert een beetje en dan zet hij opeens vol de centrifuge aan. Ook bij stoppen van centrifuge gaat er opeens een soort rem op, plotseling, ipv zachtjes laten uitlopen, waardoor het hele apparaat soms beweegt. En dat gaat het 1 van de 6 keer mis. Soms dat hij alleen beetje verplaatst, soms dat hij dus tegen de muur aan komt. Ik moet er bij blijven, want schade zit ik niet op te wachten (dit is het hele probleem, het liefst had ik een stop gehad op de centrifuge bij onbalans).

Ik ben overigens zeer onder de indruk van bosch wasmachines:
YouTube: Test Bosch WAV28G43 Home Professional Model 2021 Washing Machine Hom...
Hebben een degelijke bouwkwaliteit, maar zijn wel wat prijzig. Ik heb er wel 1000 euro voor over voor een goeie, immers als ik er dan 10 jaar meer vooruit kan zonder problemen zoals nu.

Ik heb liever dat de centrifuge stopt bij onbalans, dan dat hij doorrattelt met alle gevolgen van dien.
Nu is de was inderdaad nog erg nat, maar met een beetje zon is dat geen probleem om buiten op te hangen.

[ Voor 5% gewijzigd door solo-nl op 17-08-2023 23:34 ]

• solo-nl
Ik kan m laten onderzoeken, misschien versleten schokbrekers ofzo. Maar dan nog heb ik het liefst een wasmachine die stopt bij onbalans, immers, in de toekomst zal het vaker voorkomen dat een schokbreker versleten kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:26
Als ie zo springt is er iets niet goed, simpel. Dus laat 'm nakijken of koop een nieuwe, ben je er vanaf. Centrifugeren uitzetten is een kut oplossing natuurlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door sig69 op 18-08-2023 00:37 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solo-nl
Centrifugeren uitzetten is een kut oplossing voor lange termijn maar wel een geschikte tijdelijke oplossing.

Dus mijn vragen voor wie ervaring heeft:

- Voorkomt spoelstop centrifugeren?
- Is onbalansherkenning de feature waar ik naar opzoek ben? (dus geeft een foutmelding bij onbalans en gaat niet kosten wat het kost centrifugeren).. dus ik wil voorkomen dat ik in de toekomst weer een gat in de muur heb bij verslijten van een onderdeel, maar ik wil dat de wasmachine gewoon stopt op tijd
- Tips voor type wasmachines welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
solo-nl schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:27:
Ik heb genoeg aan een halve trommel en dat is misschien het probleem. Ik heb nu een Whirlpool FSCR70410.
Hier zit een detectie op voor onbalans, maar die werkt blijkbaar niet. Hij detecteert een beetje en dan zet hij opeens vol de centrifuge aan. Ook bij stoppen van centrifuge gaat er opeens een soort rem op, plotseling, ipv zachtjes laten uitlopen, waardoor het hele apparaat soms beweegt. En dat gaat het 1 van de 6 keer mis. Soms dat hij alleen beetje verplaatst, soms dat hij dus tegen de muur aan komt. Ik moet er bij blijven, want schade zit ik niet op te wachten (dit is het hele probleem, het liefst had ik een stop gehad op de centrifuge bij onbalans).
Op basis van de reviews die ik zo kan vinden lijkt dat een degelijke machine en wasmachines zijn vaak relatief eenvoudig herstelbaar als er iets mis mee is. Ik zou toch eens contact opnemen met de winkel en de klantendienst van Whirlpool en kijken wat ze voorstellen. Als dat meevalt, heb je waarschijnlijk een veel goedkopere oplossing en als ze niet meewerken, kan je alsnog voor een nieuwe machine kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
het probleem, bij alle machines overigens, is dat onbalansdetecite uitgaat van een goed werkende machine. de onbalansdetectie zal er voor zorgen dat een machine die in principe in balans is, niet centrifugeert bij gedetecteerde onbalans. is de machine zelf uit balans, door lagerschade, een gebroken trommelkruis, of slechte schokbrekers, dan ziet de onbalansdetectie dit niet en gaat de machine gewoon centrifugeren. de onbalansdetecite is namelijk ook weer niet zo strict afgestled at de machine nooit centrifugeert bibj enige onbalans, anders zouden mesne voortudren dklagen dat hun was niet werd gecentrifugeerd(gebeurde in het begin ook toen onbalansdetectie er net was)
in feite kan wat je vraagt dus niet, de rpisj maakt hierni geen verschil. de spoelstop zorgt dat er geen water meer wordt genomen en zal het programma dus onderbreken, maar pas na de eerste centrifuge-ronde, dat helpt dus niet.
ik heb je al wat machines geadviseerd, de 7kg everglades wasmachine lijkt me wel wat voor jou. 5 jaar garantie, dus ook bij problemen 5 jaar geen zorgen
Pagina: 1