Ventilatiekanalen MV reinigen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Ha Tweakers,

Sinds vorig jaar wonen wij in ons 1e huis en zijn wij bezig om het e.e.a. aan 'onderhoudsklusjes' op te pakken die vermoedelijk een aantal jaren stil hebben gelegen. Afgelopen maandag heb ik besloten om de mechanische ventilatie eens los te halen om de staat daarvan eens te bekijken. Rob Geus zou daar niet blij van worden. Stof zo dik op de bladen dat je het er niet vanaf kreeg met de stofzuiger en het zelfs met een microvezeldoek een behoorlijke opgave was.

Eind goed al goed, ventilator helemaal schoongemaakt met een sopje en een prytool dus die kan weer even mee. Maar gezien de staat van de MVbox denk ik ook dat je inmiddels een kussen kunt maken van stof. Er zaten dikke 'brokken' stof onder de roosters die ik met de stofzuiger overal heb weg kunnen halen, maar dieper in de kanalen kom je niet.

Mijn vraag is: hoevaak moet je deze kanalen laten reinigen en wat zou volgens jullie zoiets gemiddeld mogen kosten? En wordt onderschat wat het belang is van het reinigen van deze kanalen?

Hier nog wat voor-en-na kiekjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMVC7yAZWjIKyPQ2e3Yt0x4sOxc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBcxORhXttter8nQRmUq51Au.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbAfdV6d8cppv0wi9u6XumVBrlY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhy93JJiDbpEE4v8K0rzMdcT.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwLKbHfg5c0MJd3EO-OZyCNT8CU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54EjJqw9ITYkQrMMrOZxE2ho.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ivwOEbZjvxVQh9zhwqxgCXeUto=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3uNgqEOggg9r3UfOCbtMuTN.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 20% gewijzigd door ViezeVis op 16-08-2023 13:37 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:40
Bij ons komt iedere 2 jaar een partij om de ventilator schoon te maken, is vaak niet veel meer dan een stofzuiger/borstel actie. Laatste keer aan die onderhoudsman gevraagd, en die gaf aan dat kanalen in principe niet schoongemaakt hoeven te worden. Stof hoopt zich op bij de roosters of in de motor. Overigens een huurhuis, vandaar dat er een mannetje voor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Tsja wat is volgens jou het belang? iets minder geluidsoverlast misschien en hij gaat wellicht een paar jaartjes langer mee.
Ik zou het vooral zelf doen en niet 'een mannetje' laten komen voor zo'n onbenullig klusje.

Je kunt het zelf 1 x per 2 jaar doen bijvoorbeeld of als je het wilt laten doen 1 x per 5 of 10 jaar, maar voor die kosten kun je vaak al beter een nieuwe MV kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:04:
Tsja wat is volgens jou het belang? iets minder geluidsoverlast misschien en hij gaat wellicht een paar jaartjes langer mee.
Ik zou het vooral zelf doen en niet 'een mannetje' laten komen voor zo'n onbenullig klusje.

Je kunt het zelf 1 x per 2 jaar doen bijvoorbeeld of als je het wilt laten doen 1 x per 5 of 10 jaar, maar voor die kosten kun je vaak al beter een nieuwe MV kopen.
Ik weet niet zeker of je precies doelt op het schoonmaken van de kanalen of de MV-box. Die MV-box kan ik prima zelf schoonmaken iedere 2-4 jaar. De kanalen kan ik niet zomaar zelf doen (niet zonder in ieder geval een 10m veegborstel voor de boormachine :))

Ging me vooral om de kanalen, namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ViezeVis schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:38:
[...]

Ik weet niet zeker of je precies doelt op het schoonmaken van de kanalen of de MV-box. Die MV-box kan ik prima zelf schoonmaken iedere 2-4 jaar. De kanalen kan ik niet zomaar zelf doen (niet zonder in ieder geval een 10m veegborstel voor de boormachine :))

Ging me vooral om de kanalen, namelijk.
ah oke. Nou die zou ik helemaal niet schoonmaken. of eens per 10 jaar ofzo. het is tenslotte afvoer, geen aanvoer. Mijn rioolbuizen maak ik ook niet schoon ;)

Ik heb het een keer zelf gedaan met een setje van 10 of 20 euro van Ali Express. hier was alles brandschoon na 15 jaar gebruik, maar gaat wel om een WTW installatie met filters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb de kanalen een jaar of 5 geleden laten reinigen. Zie dat dat nu 229 kost bij Kemkens (als voorbeeld / indicatie).

Voordeel was dat ze ook een debiet meting van de ventielen doen en de boel opnieuw afregelen.

MV box kun je idd prima zelf doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@de Peer en de debieten / luchtverplaatsing is dus juist waarom je de boel wel wilt laten reinigen. Je hebt simpelweg een hoeveelheid afzuiging nodig voor een goede ventilatie in huis. Waterdamp in de badkamer, CO2 in de meeste vertrekken en stank op de plee :P

Als je ventilatie kanalen verstopt zitten moet je MV ook harder draaien voor de zelfde afzuiging, kost je ook meer energie. Of idd de zelfde energie en minder afzuiging als je hem niet harder zet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

The Eagle schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:45:
@de Peer en de debieten / luchtverplaatsing is dus juist waarom je de boel wel wilt laten reinigen. Je hebt simpelweg een hoeveelheid afzuiging nodig voor een goede ventilatie in huis. Waterdamp in de badkamer, CO2 in de meeste vertrekken en stank op de plee :P

Als je ventilatie kanalen verstopt zitten moet je MV ook harder draaien voor de zelfde afzuiging, kost je ook meer energie. Of idd de zelfde energie en minder afzuiging als je hem niet harder zet.
het zit niet zo maar compleet verstopt natuurlijk. en voor 229 euro kun je heel wat jaartjes (decennia) de ventilator laten draaien, ook met wat meer weerstand.

als een beetje vuil de beperkende factor gaat zijn dan was het systeem sowieso te klein bemeten.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 16-08-2023 15:50 ]

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:02
in mijn nieuwbouwwoning met mechanische ventilatie werd geadviseerd om eens per 5 jaar t hele kaneel te laten reinigen. ik heb dit uiteindelijk vorig jaar dus braaf na 5 jaar laten uitvoeren. bedrijf stond bovenaan de google lijst.

ik was 209 euro kwijt, hierin zat:
Wat doet onze monteur?
Onze monteur reinigt de ventilatiebox, de ventilatiekanalen en de ventielen. Het systeem wordt bovendien opnieuw ingeregeld en u krijgt advies over het juiste gebruik van het systeem. In het geval van een warmte-terug-win-systeem worden ook de filters vervangen.

hij had voordat hij schoongemaakt en achteraf metingen gedaan. vooral in wc/badkamer was de zuiging beter geworden. Ik heb er allemaal de ballen verstand niet van, maar ik weet wel dat onze box redelijk veel uren draait.

101) Keuken afzuigventiel 1 (m3) 72
102) Keuken afzuigventiel 2 (m3) 63
113) Badkamer afzuigventiel (m3) 85
114) WC afzuigventiel (m3) 22
201) Keuken afzuigventiel 1 (m3) 73
202) Keuken afzuigventiel 2 (m3) 62
213) Badkamer afzuigventiel (m3) 98
214) WC afzuigventiel (m3) 38

dit kreeg ik achteraf toegestuurd. Zegt mij nog steeds helemaal niks. behalve dat meting 1 vooraf en meting 2 achteraf was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

dfbt schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:59:
Zegt mij nog steeds helemaal niks. behalve dat meting 1 vooraf en meting 2 achteraf was.
dat is het debiet in m3 per uur. Hij heeft het debiet dus een beetje aangepast, zoals iets meer zuigen op de wc.
Of dat moet inderdaad echt het effect zijn van de vervuiling. dat zou wel fors zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 17-08-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Bedankt allen, voorlopig laten we het nog even zo. Eerst andere plannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:52
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, mijn installateur heeft dit twee maanden geleden gedaan bij het vervangen van de MV box en rekende er 30 euro per kanaal voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb bij aankoop van de woning de MV box laten vervangen en daar kreeg ik gelijk de schoonmaak bij. Dit was sinds 1996 niet meer gedaan (aankoop in 2021) :')
Deze man gaf ook aan dat ze zeggen elke 2 jaar maar dat dat in feite niet echt nodig is, als je 't elke 5 jaar een keer laat reinigen is het ook prima.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ViezeVis schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:38:
(niet zonder in ieder geval een 10m veegborstel voor de boormachine :))
Huh? Waarom niet een stuk gewicht met een ronde borstel er aan? Ding aan een lang touw en zakken maar. Onder het ventiel een bak/zak plaatsen voor het stof en klaar. In veel woningen worden de kanalen zo recht-toe-recht-aan gemaakt. Dus vanaf de zolder recht naar beneden met een aftakking naar de badkamer en rechtdoor naar het toilet bijvoorbeeld.

Uiteraard wordt het anders wanneer je instortkanalen hebt of een Duco systeem met veel kleinere diameters dan wat gangbaar is (125 en 160mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-07 20:40
sypie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:48:
[...]

Huh? Waarom niet een stuk gewicht met een ronde borstel er aan? Ding aan een lang touw en zakken maar. Onder het ventiel een bak/zak plaatsen voor het stof en klaar. In veel woningen worden de kanalen zo recht-toe-recht-aan gemaakt. Dus vanaf de zolder recht naar beneden met een aftakking naar de badkamer en rechtdoor naar het toilet bijvoorbeeld.

Uiteraard wordt het anders wanneer je instortkanalen hebt of een Duco systeem met veel kleinere diameters dan wat gangbaar is (125 en 160mm).
Dit inderdaad. Plumeautje aan een touwtje, evnt gewicht eraan, onderste ventiel eraf halen en een stofzuiger opzetten, evt met papier of karton soort koker bouwen voor de zuigmond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
FitTiv schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:24:
[...]

Dit inderdaad. Plumeautje aan een touwtje, evnt gewicht eraan, onderste ventiel eraf halen en een stofzuiger opzetten, evt met papier of karton soort koker bouwen voor de zuigmond.
@sypie @FitTiv Thnx voor deze tips! Dit herinnerd mij aan een techniek die ik eerder heb gebruikt met het trekken van een kabel wat niet lukte door de pvc buis. Ik heb nog ergens een stuk buis liggen die ik dan in het kanaal stop en deze zo goed als luchtdicht maak. Dan kan ik daar de stofzuigerslang intapen zodat je een soort vacuum trekt naar beneden.

En i.p.v. een plumeau gebruik ik dan een ragebol. Die hebben iets stevigere haren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt er zelfs een wc borstel doorheen trekken, als het maar voorstelt en iets losmaakt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Had dat samen met de controle van de cv ketel, betaalde je 30 euro extra voor.
Vond dat wel prima.

Maar zou het inderdaad ook wel zelf kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-07 13:11
ViezeVis schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:15:
[...]

@sypie @FitTiv Thnx voor deze tips! Dit herinnerd mij aan een techniek die ik eerder heb gebruikt met het trekken van een kabel wat niet lukte door de pvc buis. Ik heb nog ergens een stuk buis liggen die ik dan in het kanaal stop en deze zo goed als luchtdicht maak. Dan kan ik daar de stofzuigerslang intapen zodat je een soort vacuum trekt naar beneden.

En i.p.v. een plumeau gebruik ik dan een ragebol. Die hebben iets stevigere haren.
Ik heb op dit forum meer mensen dit zien doen idd.. Touwtje, gewicht eraan, borstel eraan, en dan op en neer trekken.. Als je het regelmatig reinigt dan valt het wel mee qua vervuiling. Als je het nog nooit gedaan hebt, dan is laten reinigen ook wel een idee. Wij hadden een woning van 40 jaar oud dus dat werd wel tijd, sindsdien houden wij het ook beetje bij, maar de kanalen zou eigenlijk wel weer een keer gedaan mogen worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahahaha!
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 29-06 21:02
kan iemand die zelf zijn kanalen gereinigd heeft vertellen of het zinvol was qua hoeveelheid stof/vuil er uit kwam en hoelang het daarvoor niet gedaan was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:54
Zelf gedaan, deze was extreem ranzig: ThinkPad in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"

Kijk ook even naar het leidingverloop van de kanalen, kan geluid en stroomverbruik schelen: ThinkPad in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hahahaha! schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:28:
kan iemand die zelf zijn kanalen gereinigd heeft vertellen of het zinvol was qua hoeveelheid stof/vuil er uit kwam en hoelang het daarvoor niet gedaan was?
Was 15 jaar niet gedaan en alles was eigenlijk al behoorlijk schoon. Het bleek achteraf dus niet echt nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
The Eagle schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:41:
Heb de kanalen een jaar of 5 geleden laten reinigen. Zie dat dat nu 229 kost bij Kemkens (als voorbeeld / indicatie).

Voordeel was dat ze ook een debiet meting van de ventielen doen en de boel opnieuw afregelen.

MV box kun je idd prima zelf doen.
Laten doen na grote lekkage. Nieuwe leidingen in de badkamervloer gefreesd. Beetje stoffig karweitje en luchtvochtigheidsgraad 70%. Dus moest alles ook goed ingeregeld worden.
Nu afstandsbediening met verschillende standen. Reinigen 150,- als ik het mij goed herinner (2023) en afstandsbediening 75,-
Pagina: 1