Bronpomp op hogedrukspuit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-06 10:22
Beste Tweakers,

Ik heb een bron laten slaan en via een bronpomp heb ik nu dus (schoon en niet ijzer-houdend) water tot mijn beschikking.
Hiermee kan ik dus o.a. mijn tuin besproeien.

Ik kan tot 3 m3 per uur oppompen.

Wat ik er ook mee wil doen is de hogedrukspuit (180 Bar) er op aansluiten.

Aangezien er uiteraard wel zanddeeltjes in het water zitten wil ik er een filter tussen zetten.

Nu zijn er genoeg filters te verkrijgen maar wat ik niet kan vinden is tot welke mate ik moet filteren.

Is een filter die tot 60 micron gaat voldoende of moet ik tot 20 micron.

Mijn vraag is dus tot hoe fijn ik moet filteren zonder dat mijn hogedrukspuit van binnen geschuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hogedrukspuit van 10 bar? Das wel een heel kleintje dan? Instap hogedrukreiniger doet al makkelijk 100 bar namelijk :)

Ik weet dat mijn Nilfisk hogedrukreiniger ook met opgepompt water om kan gaan (alu pomphuis).
Maar de vraag is echt welke je hebt en wat die aan kan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
The Eagle schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:03:
Hogedrukspuit van 10 bar? Das wel een heel kleintje dan? Instap hogedrukreiniger doet al makkelijk 100 bar namelijk :)

Ik weet dat mijn Nilfisk hogedrukreiniger ook met opgepompt water om kan gaan (alu pomphuis).
Maar de vraag is echt welke je hebt en wat die aan kan.
Je hebt gelijk.
Ik heb het ff opgezocht en hij is 180 Bar (Kärcher K 7 Premium) (ik heb het al in mijn originele tekst aangepast)
Ik had namelijk een sterkere gekocht t.o.v. de voorganger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik zou zeggen: check je handleiding :)
https://s1.kaercher-media...00/BTA-5801904-000-01.pdf

Staat zelfs in welk filteronderdeel nummer je zou moeten gebruiken.

Kijk ook even naar de technische gegevens wat dat ding aan max invoerdruk en inflow aan kan. Als jouw pomp niet regelbaar is zou het me niks verbazen als ie teveel druk levert voor dat ding.

Dat gezegd hebbend: je Karcher heeft een flow rate van max 10 liter per minuut. Dus je gebruikt max 600 liter water per uur, oftewel 0,6 kuub per uur.
Een kuub water kost je momenteel ca een euro. Ik weet niet wat dat losse onderdeel kost, maar ik denk dat gewoon aan het leidingwater hangen en verder niet moeilijk doen je goedkoopste optie is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
The Eagle schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:07:
Ik zou zeggen: check je handleiding :)
https://s1.kaercher-media...00/BTA-5801904-000-01.pdf

Staat zelfs in welk filteronderdeel nummer je zou moeten gebruiken.

Kijk ook even naar de technische gegevens wat dat ding aan max invoerdruk en inflow aan kan. Als jouw pomp niet regelbaar is zou het me niks verbazen als ie teveel druk levert voor dat ding.

Dat gezegd hebbend: je Karcher heeft een flow rate van max 10 liter per minuut. Dus je gebruikt max 600 liter water per uur, oftewel 0,6 kuub per uur.
Een kuub water kost je momenteel ca een euro. Ik weet niet wat dat losse onderdeel kost, maar ik denk dat gewoon aan het leidingwater hangen en verder niet moeilijk doen je goedkoopste optie is :)
Bedankt voor de suggestie, had ik niet aan gedacht.
Maar ik zie nergens in de artikelen die erin staan (ook niet op hun site dus) hoe fijn het filter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-06 22:28
Wellicht dat een mailtje richting Kärcher kan helpen dan. Die hebben vast ergens een klanten contactformulier oid op hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
darknessheartz schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:32:
Wellicht dat een mailtje richting Kärcher kan helpen dan. Die hebben vast ergens een klanten contactformulier oid op hun website.
Goede suggestie.
Ga ik zeker doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

UnitVision schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:29:
[...]

Bedankt voor de suggestie, had ik niet aan gedacht.
Maar ik zie nergens in de artikelen die erin staan (ook niet op hun site dus) hoe fijn het filter is.
Lijkt me niet uitmaken :)
Als zij dat filter aanbevelen en jij gebruikt dat, moet dat goed gaan. Want dat ding is er voor gemaakt om alles er uit te filteren waar de hogedrukreiniger niet tegen kan.

Maar nogmaals: met teveel druk naar je hogedrukreiniger toe kun je de motor ook behoorlijk stuk maken. Volgens https://productz.com/en/karcher-k7-full-control/p/8LNRD heeft het ding een aluminium pomp, maar als je door teveel inflow / druk van water de schoepen van de pomp sloopt ben je verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
The Eagle schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:50:
[...]

Lijkt me niet uitmaken :)
Als zij dat filter aanbevelen en jij gebruikt dat, moet dat goed gaan. Want dat ding is er voor gemaakt om alles er uit te filteren waar de hogedrukreiniger niet tegen kan.

Maar nogmaals: met teveel druk naar je hogedrukreiniger toe kun je de motor ook behoorlijk stuk maken. Volgens https://productz.com/en/karcher-k7-full-control/p/8LNRD heeft het ding een aluminium pomp, maar als je door teveel inflow / druk van water de schoepen van de pomp sloopt ben je verder van huis.
Dit kan wel een dingetje zijn.
Ik heb een grundfoss bronpomp die max. 15 bar kan leveren.
Geen idee wat hij "normaal" levert.

De hogedruk kan max 12 bar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De hogedrukspuit is zelf een pomp, is dat niet voldoende?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-06 19:52
Vaak hebben hogedrukreinigers een plunjerpomp, in dit geval is hij van aluminium, maar soms het van kunststof gemaakt. Sowieso wil je voorkomen dat er zand in komt, want dan slijt het allemaal extra snel. Dus ik zou zeker een externe (zand) filter installeren 60 μm lijkt me prima, daaronder praat je niet meer over zand maar over silt.

Dat gezegd hebbende, controleer even wat er uit je bron komt. Zit er vooral (grof) zand in het water of juist heel fijn silt. Aan de hand daarvan bepaal je welk filter je gaat toepassen.

edit:
Oja, als er heel veel zand in je water zit dan zandstraal je in feite je auto :D.

[ Voor 6% gewijzigd door Puch-Maxi op 16-08-2023 14:17 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

The Eagle schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:07:
Wat je niet meeweegt is dat kraanwater in Nederland op sommige plekken vrij hard is. Als je je auto kunt wassen met schoon water waar weinig kalk in zit is dat wel een enorm voordeel, en kan het goed de prijs van zo'n filter waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Oon schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:15:
[...]

Wat je niet meeweegt is dat kraanwater in Nederland op sommige plekken vrij hard is. Als je je auto kunt wassen met schoon water waar weinig kalk in zit is dat wel een enorm voordeel, en kan het goed de prijs van zo'n filter waard zijn.
Vast wel, alleen mag je tegenwoordig bijna nergens meer je auto op straat wassen - ook niet op je oprit ;)
Daarbij kan dat ook prima in een wasbox, heb je er ook een schuimlans bij.
En mensen die serieus hun auto wassen, doen dat neem ik aan niet met een hogedrukspuit maar met een emmer methode.

[ Voor 17% gewijzigd door The Eagle op 16-08-2023 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

The Eagle schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:50:
[...]

Vast wel, alleen mag je tegenwoordig bijna nergens meer je auto op straat wassen - ook niet op je oprit ;)
Er is helaas geen centrale database voor APV's dus ik weet niet hoeveel gemeenten het hebben verboden, maar 'bijna nergens' is overdreven.
Als je in de stad woont zul je sowieso geen bron mogen laten slaan op je balkon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:32
UnitVision schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:58:
Beste Tweakers,

Ik heb een bron laten slaan en via een bronpomp heb ik nu dus (schoon en niet ijzer-houdend) water tot mijn beschikking.
Hiermee kan ik dus o.a. mijn tuin besproeien.

Ik kan tot 3 m3 per uur oppompen.
Interessant, door welk bedrijf heb je dat laten doen en wat waren de kosten, ik wil dat eigenlijk ook wel laten doen.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Bravertal schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:10:
[...]

Interessant, door welk bedrijf heb je dat laten doen en wat waren de kosten, ik wil dat eigenlijk ook wel laten doen.
Ik weet niet waar je woont maar het bedrijf zit in Koekange

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:32
UnitVision schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:22:
[...]

Ik weet niet waar je woont maar het bedrijf zit in Koekange
Ik kom uit regio westfriesland (noordholland), ik zit een beetje uit de richting denk ik. Mocht iemand nog een bedrijf uit mijn regio weten dan houd ik mij aanbevolen.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 17:10
Bravertal schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 06:39:
[...]

Ik kom uit regio westfriesland (noordholland), ik zit een beetje uit de richting denk ik. Mocht iemand nog een bedrijf uit mijn regio weten dan houd ik mij aanbevolen.
Ik woon dan wel in de achterhoek, maar wij hebben een paar punten laten slaan door het lokale loonwerkersbedrijf. Die heb je in West-Friesland vast ook wel.

Kan me nog herinneren dat het dik onder de 100 euro was, ze waren in een half uurtje weer weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Ik heb contact opgenomen met Karcher en het antwoord was dat ze geen idee hebben welk filter ervoor nodig is om het zand eruit te filteren.
Slechte zaak dus.

Nu weet ik nog niet met wek filter (hoeveel micron) ik moet gebruiken.
Pagina: 1