Probleem met webwinkel en Klarna

Pagina: 1
Acties:
  • 8.842 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-06 22:17
Hi allemaal,

Ik ben al enkele maanden bezig om een oplossing te krijgen voor een probleem wat ik heb met een niet nader te noemen webwinkel. Allereerst is het goed om te weten dat ik nog nooit in mijn leven problemen heb ervaren met tussenpartijen als een Klarna en dat dit de eerste keer is en ik ook tevens altijd op tijd mijn betaling heb voldaan.

In Mei kocht ik een product bij een webwinkel a 89,95. Na weken wachten zag ik ineens in de Track en Trace staan afgeleverd. Na controle en controle bij de buren heb ik het product niet gevonden en ben ik direct in contact getreden met de webwinkel waarbij ik heb aangegeven dat zij een onderzoek moeten starten bij - in dit geval GLS -. Zij weigeren dit te doen, want volgens hun kan dit maanden duren en vaak komt er niets uit. Zij bieden na veel heen en weer gemail om het product opnieuw te versturen, maar dan moet ik 10 a 20 euro verzendkosten betalen, want ja hun zijn een product kwijt. Dat lijkt mij niet de bedoeling.

Hierop ben ik in contact getreden met Klarna om de betaling stop te zetten. Zij weigeren dit en geven aan dat enkel de winkel dit kan, maar daarmee krijg ik met geen mogelijkheid contact ( telefonisch ). Klarna geeft aan dat de winkel een onderzoek moet starten, maar dat doet de winkel dus niet. De betaling was tijdelijk gepauzeerd, maar inmiddels is die termijn al verstreken en verscheen er vandaag een brief in de bus met aanmaningskosten en ik weiger uberhaupt ook maar 1 cent te betalen voor een product wat ik niet heb ontvangen.

Hierop ben ik in contact getreden met Thuiswinkel Waarborg waar Klarna niet aangesloten lijkt te zijn. Ik dacht van wel. Wel geven zij aan dat wat Klarna doet niet mag en wat de webwinkel doet ook niet mag, maar hoe zorg ik er nu voor dat ik gewoon van de koop afzie en ook direct af ben van het irritante Klarna in deze case?

Ik heb nog nooit in mijn leven problemen gehad met hun, maar wanneer zendingen zoek raken geven ze schijnbaar niet thuis en stuurt men je van het kastje naar de deur. Bijkomende pech is dat ik een videodeurbel heb, maar dat abonnement heb ik pas in laten gaan in Juni ofzo. Toen wist ik overigens nog niet dat de zending zoek was, dus ik kan het met beelden niet bewijzen dat ze het niet hebben afgeleverd. Wel heb ik aangeboden mijn hele huis te doorzoeken op het product, want het is gewoon niet afgeleverd.

Eindvraag is wat nu te doen? Rechtsbijstand heb ik overigens niet. Tevens nemen die zaken voor dit bedrag niet eens in behandeling. Juridisch Loket is ook geen optie, daarvoor verdienen wij teveel.

Wat ik het liefste zou willen is een soort brief opstellen met daarin eventuele juridische onderbouwing.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:05
Persoonlijk, ik ben geen kundige hierin maar ik lees vaker dergelijke topics hier, samengevat;

Ik zou dan een brief/mail sturen naar de webwinkel waarin je ze in gebreke stelt voor het niet nakomen van de koopovereenkomst. Zet er in dat je het product niet hebt ontvangen en dat je ze bijvoorbeeld twee weken geeft om alles *kostenloos* op orde te brengen. Doen ze dat niet dan ontbind je de koopovereenkomst per xx-xx-2023. Vraag om bevestiging van ontvangst en bewaar alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je hoeft helemaal geen juridische onderbouwing te geven.

Een aangetekende brief met daarin aangeven dat de webwinkel in gebreke is en dat je ze daar een termijn van 2 werkweken voor geeft om dit op te lossen. Geef in deze brief ook aan wat je gaat doen wanneer de webwinkel niet tijdig met een oplossing komt, vergeet niet om eventuele gemaakte kosten ook aan de webwinkel door te berekenen.

Na die 2 weken ga je opschalen. Beteken een dagvaarding (dit kun jezelf doen) en ga die kant op. Zet ook door, ga niet stoppen voordat het netjes is opgelost. Heel vaak doen mensen dat wel omdat het te veel moeite is voor relatief weinig geld, zo wint de webwinkel. Het gaat niet om het geld maar wel om het principe.

Er zijn genoeg topics te vinden over de vervolgstappen.

TIP: Zorg dat je brief geen non-informatie bevat. Blijf bij de feiten en laat je gevoel er buiten. Laat weten wat je verwacht en wat eventuele een volgende stap is bij niet nakomen van die verwachting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Nu online
Op dit punt is het beste de koop te ontbinden. Je hebt hun meerdere malen te kans gegeven om te voldoen aan de overeenkomst. Jij hebt het product niet ontvangen, terwijl zij verantwoordelijk zijn voor de levering van het product. Hierbij willen ze niet aan hun verplichtingen voldoen door bijv. een onderzoek in te stellen bij GLS.

Waarschijnlijk kan @fopjurist hier jou beter over informeren, maar mij lijkt dat door ontbinding bij de webwinkel dat Klarna ook geen vorderingen meer op jou heeft zover ze dat uberhaupt al hadden.

Ik ga nog even zoeken naar een voorbeeld post van hem. Die moet er namelijk wel zijn.

EDIT:

Hier is wel een post met een voorbeeldbrief. Even aanpassen voor je eigen situatie en je hebt een prima brief om te versturen. Mr. Stom in "Bestelling van webwinkel niet ontvangen, wat kan ik doen?"

[ Voor 16% gewijzigd door Sir_Lion op 16-08-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Dank. Alleen het probleem is dat Klarna niet wacht. Dus ik kan de winkel wel twee weken geven, maar de rotzooi vanuit Klarna loopt gewoon door.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:20
Klarna is een incassobureau, die vorderen gewoon het geld in opdracht van de winkel. De winkel is degene die Klarna terug moet roepen.

De winkel weigert actie te ondernemen, dus alle opgelopen kosten zijn voor rekening van de winkel. Jij hebt aflevergarantie en uitgestelde betaling gekregen door voor Klarna te kiezen. Geen aflevering is geen betaling.

Aangetekend versturen hoeft overigens niet, mailen is ook gewoon rechtsgeldig. Een aangetekende brief geeft alleen aan dat er iets verstuurd is, niet wat er verstuurd is. Als eerdere mails wel gewoon beantwoord zijn is het aannemelijk dat ze opvolgende mails ook gewoon ontvangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Nu online
CryptoNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:23:
Dank. Alleen het probleem is dat Klarna niet wacht. Dus ik kan de winkel wel twee weken geven, maar de rotzooi vanuit Klarna loopt gewoon door.
Bij Klarna meld je dat de overeenkomst in dispuut is. Er is niet geleverd, en niet aan de overeenkomst voldaan vanuit de webwinkel.

Alle aanmaningen zijn om die reden ook onterecht. Ook aan hun kun je bovenstaand voorbeeldbrief gebruiken, maar je hebt met Klarna geen directe overeenkomst.

Iets in de zin van:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:28

Aganim

I have a cunning plan..

Daarom ben ik het niet eens met de aanmaning en deze geheel te pauzeren totdat [webwinkel] aan zijn verplichtingen heeft voldaan.
Naast dat de zin niet volledig is (wil je geheel pauzeren, eis je deze geheel te pauzeren, verzoek je deze geheel te pauzeren?), spreekt dit niet de eerste alinea tegen? Daar wordt aangegeven dat er geen vordering is, dan lijkt me dat er ook geen basis is voor een aanmaning. Moet die daarom niet gewoon komen te vervallen ipv te pauzeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Nu online
Aganim schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:24:
[...]

Naast dat de zin niet volledig is (wil je geheel pauzeren, eis je deze geheel te pauzeren, verzoek je deze geheel te pauzeren?), spreekt dit niet de eerste alinea tegen? Daar wordt aangegeven dat er geen vordering is, dan lijkt me dat er ook geen basis is voor een aanmaning. Moet die daarom niet gewoon komen te vervallen ipv te pauzeren?
Er is geen vordering, dus de aanmaningen moeten gepauzeerd/gestopt worden. Immers zijn ze niet van toepassing.

Vervallen is waarschijnlijk wel beter, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ben je consument? Heb je al een deel aanbetaald?
CryptoNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:56:

Zij weigeren dit en geven aan dat enkel de winkel dit kan, maar daarmee krijg ik met geen mogelijkheid contact ( telefonisch ).
Hoe is dat contact eerder gegaan waarin ze zeiden dat je 20 euro moest bijbetalen?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
fopjurist schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:31:
Ben je consument? Heb je al een deel aanbetaald?

[...]

Hoe is dat contact eerder gegaan waarin ze zeiden dat je 20 euro moest bijbetalen?
Per mail

Reactie Klarna, iemand idee wat ik hiermee moet?

Vervelend dat je dit niet ontvangen hebt. Helaas is de termijn waarbinnen we dit konden pauzeren voorbij waardoor wij hierin helaas niks voor je kunnen doen en je dit alleen met de winkel verder kunt oplossen. Na 26-08 zal de factuur automatisch overgedragen worden aan een extern incassobureau en hoeft dit niet meer aan ons betaald te worden. Wat ik voor je heb kunnen doen is de aanmaningskosten van 13,50 verwijderd, hopelijk ben je daarmee toch een beetje geholpen.

Ik heb niet gevraagd om pauzeren. Ik heb de brief hierboven gebruikt en wil volledige annulering.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:14
@CryptoNL
Probleem is dat je met Klarna een andere soort overeenkomst hebt dan met de winkel. Weet niet precies wat hun voorwaarden zijn, maar die zijn anders dan met de winkel.

Geen oplossing van je probleem, maar sowieso stoppen met het gebruik van Klarna. Is een service die niks toevoegt. Wil je later betalen, gebruik dan een creditcard. Ben je direct verzekerd tegen dit soort gedoe.
Los daarvan, ben ik persoonlijk van mening dat je sowieso niet moet doen aan uitgestelde betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

CryptoNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:50:
[...]

(...)

Ik heb niet gevraagd om pauzeren. Ik heb de brief hierboven gebruikt en wil volledige annulering.
Je hebt die brief hierboven verstuurd waarin staat "Helaas is <product> tot op heden niet bij mij bezorgd. Daarom kan er nog geen sprake zijn van een vordering op mij." (slaat nergens op) en "Op <datum> heb ik [webwinkel] een ingebrekestelling gestuurd. Hierbij ben ik overgegaan tot het ontbinden van de overeenkomst waarbij de betaling van de volledige aankoopsom komt te vervallen."? Je hebt de overeenkomst toch nog niet ontbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
chrisborst schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:58:
@CryptoNL
Probleem is dat je met Klarna een andere soort overeenkomst hebt dan met de winkel. Weet niet precies wat hun voorwaarden zijn, maar die zijn anders dan met de winkel.

Geen oplossing van je probleem, maar sowieso stoppen met het gebruik van Klarna. Is een service die niks toevoegt. Wil je later betalen, gebruik dan een creditcard. Ben je direct verzekerd tegen dit soort gedoe.
Los daarvan, ben ik persoonlijk van mening dat je sowieso niet moet doen aan uitgestelde betaling.
Cc is duurder dan Klarna. Handige aan Klarna etc is juist met kleding etc dat je niet op je geld hoeft te wachten etc. En bij dit soort winkels ook fijn, aangezien ik niet verwacht dat deze winkel een ideal betaling terug had gestort.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
fopjurist schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:59:
[...]

Je hebt die brief hierboven verstuurd waarin staat "Helaas is <product> tot op heden niet bij mij bezorgd. Daarom kan er nog geen sprake zijn van een vordering op mij." (slaat nergens op) en "Op <datum> heb ik [webwinkel] een ingebrekestelling gestuurd. Hierbij ben ik overgegaan tot het ontbinden van de overeenkomst waarbij de betaling van de volledige aankoopsom komt te vervallen."? Je hebt de overeenkomst toch nog niet ontbonden?
Die daarboven is naar Klarna gegaan. Deze naar de winkel en die heb ik aangepast dat ik direct wil ontbinden. Ze hebben al maanden de kans gehad het op te lossen.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Kleine toevoeging;

Ik kom er net achter dat de winkel valse gegevens gebruikt op hun site. Onder andere uitgeschreven btw nummer en ze pochen met een keurmerk waar ze geen lid van zijn. Bijzonder dat Klarna hier zaken mee doet. Hun checks zijn dus ook niet goed afgesteld.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

CryptoNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:07:
[...]

Die daarboven is naar Klarna gegaan. Deze naar de winkel en die heb ik aangepast dat ik direct wil ontbinden. Ze hebben al maanden de kans gehad het op te lossen.
Ik begrijp nog niet helemaal wat je hebt verstuurd. Misschien kun je de correspondentie hier plaatsen met de aanpassingen die je hebt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Nu online
CryptoNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:50:
[...]

Per mail

Vervelend dat je dit niet ontvangen hebt. Helaas is de termijn waarbinnen we dit konden pauzeren voorbij waardoor wij hierin helaas niks voor je kunnen doen en je dit alleen met de winkel verder kunt oplossen. Na 26-08 zal de factuur automatisch overgedragen worden aan een extern incassobureau en hoeft dit niet meer aan ons betaald te worden. Wat ik voor je heb kunnen doen is de aanmaningskosten van 13,50 verwijderd, hopelijk ben je daarmee toch een beetje geholpen.

Tegen dat incassobureau dan vermelden dat de incasso onterecht is en dat je een dispuut hebt met de webwinkel vanwege niet leveren product. Dat moet je blijven herhalen.

Als zij alsnog geld willen, dan slepen ze je maar voor de rechter. Op basis van voorgaande zaken denk ik dat je een goede kans maakt om deze te winnen. Daarvoor zou ik dan wel even fopjurist lief aankijken om je daarbij te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Sir_Lion schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:32:
[...]

Tegen dat incassobureau dan vermelden dat de incasso onterecht is en dat je een dispuut hebt met de webwinkel vanwege niet leveren product. Dat moet je blijven herhalen.

Als zij alsnog geld willen, dan slepen ze je maar voor de rechter. Op basis van voorgaande zaken denk ik dat je een goede kans maakt om deze te winnen. Daarvoor zou ik dan wel even fopjurist lief aankijken om je daarbij te helpen.
Als je zon jurist kent let me know!

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Nu online
CryptoNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:36:
[...]

Als je zon jurist kent let me know!
Check de link van @fopjurist's onderschrift ;) Er is een reden waarom ik naar hem verwijs hier.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-06 23:35

ITsEZ

parttime all-rounder

Beetje het meest generieke topic wat hier voorbij komt.
Alle benodigde info staat bij de ACM netjes opgesomd inclusief voorbeeldbrief. https://www.consuwijzer.n...den/aankoop-niet-geleverd

Je hebt een bestelling geplaatst, deze is niet geleverd volgens afspraak. Je hebt dan ook het recht om de koopovereenkomst te ontbinden, hiervoor heb je een voorbeeldbrief. Deze brief stuur je naar de webwinkel.

Tegen Klarna kan je zeggen dat je de vordering betwist, want de tegenpartij heeft niet voldaan aan de overeenkomst. Juridisch loket heeft hier dan weer een voorbeeldbrief voor, die is overigens ook te gebruiken voor een eventueel incassobureau. https://www.juridischloke...dbrief-onjuiste-rekening/

De meeste incassobureaus zitten sowieso niet te wachten op betwiste vorderingen.

Heb je overigens al de klachten procedure van Klarna gevolgd? In plaats van je mailtjes naar de standaard klantenservice te sturen. https://www.klarna.com/nl/klachten/

What you see is always what you get.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Ter info (voor zover je dat niet weet): Klarna is een Zweedse betaaldienst, die naar ik begrijp uit onderstaande vonnis cessionaris is van de webwinkel:

https://deeplink.rechtspr...id=ECLI:NL:RBMNE:2019:638

De TS moet dus betalen aan Klarna, terwijl de verkoper de zaak moet leveren. Het lijkt mij het meest eenvoudige om de koop expliciet te herroepen eigenlijk, want dat blijkt niet ondubbelzinnig uit de eerdere e-mail.

[ Voor 6% gewijzigd door Real op 16-08-2023 15:03 ]

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
ITsEZ schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:49:
Beetje het meest generieke topic wat hier voorbij komt.
Alle benodigde info staat bij de ACM netjes opgesomd inclusief voorbeeldbrief. https://www.consuwijzer.n...den/aankoop-niet-geleverd

Je hebt een bestelling geplaatst, deze is niet geleverd volgens afspraak. Je hebt dan ook het recht om de koopovereenkomst te ontbinden, hiervoor heb je een voorbeeldbrief. Deze brief stuur je naar de webwinkel.

Tegen Klarna kan je zeggen dat je de vordering betwist, want de tegenpartij heeft niet voldaan aan de overeenkomst. Juridisch loket heeft hier dan weer een voorbeeldbrief voor, die is overigens ook te gebruiken voor een eventueel incassobureau. https://www.juridischloke...dbrief-onjuiste-rekening/

De meeste incassobureaus zitten sowieso niet te wachten op betwiste vorderingen.

Heb je overigens al de klachten procedure van Klarna gevolgd? In plaats van je mailtjes naar de standaard klantenservice te sturen. https://www.klarna.com/nl/klachten/
Dank. Ja heb die klachtenprocedure al gevolgd maar Klarna zegt ook gewoon in hun chat webwinkel is geen klant van ons,haha. Dat zijn ze natuurlijk wel

Klarna beweegt niet. Ze zeggen bij de webwinkel zijn en aju.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

Real schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:57:
[...]
Het lijkt mij het meest eenvoudige om de koop te herroepen eigenlijk.
Wat wil je herroepen als de webwinkel in eerste instantie geen product is geleverd. Er zit een verschil tussen ontbinden en herroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

CryptoNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:04:
[...]

Dank. Ja heb die klachtenprocedure al gevolgd maar Klarna zegt ook gewoon in hun chat webwinkel is geen klant van ons,haha. Dat zijn ze natuurlijk wel

Klarna beweegt niet. Ze zeggen bij de webwinkel zijn en aju.
Fijn dat de winkel geen klant is bij hun, dan neem ik aan dat ze de vordering ook niet hebben overgenomen van de winkel en is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
ITsEZ schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:05:
[...]

Fijn dat de winkel geen klant is bij hun, dan neem ik aan dat ze de vordering ook niet hebben overgenomen van de winkel en is er niks aan de hand.
Dat zijn ze wel alleen Klarna ziet hun niet als "klant" ofzo. Hun zijn slechts een betaalprovider .. Dat zal allemaal wel maar de webwinkel betaald hun commissie dus de webwinkel is gewoon klant van Klarna

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
ITsEZ schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:04:
[...]
Wat wil je herroepen als de webwinkel in eerste instantie geen product is geleverd. Er zit een verschil tussen ontbinden en herroepen.
Zie memorie van toelichting bij art. 6:230o BW. Herroeping is onder Nederlands recht een vorm van ontbinding en kan ook voor levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

CryptoNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:06:
[...]

Dat zijn ze wel alleen Klarna ziet hun niet als "klant" ofzo. Hun zijn slechts een betaalprovider .. Dat zal allemaal wel maar de webwinkel betaald hun commissie dus de webwinkel is gewoon klant van Klarna
Als je concreet geholpen wil worden is het misschien handig als je even een tijdlijn maakt met de exacte communicatie tussen jou, webwinkel en Klarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
CryptoNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:06:
[...]
De webwinkel verkoopt blijkens het vonnis dat ik deelde de geldvordering op jou aan Klarna. De webwinkel heeft dus al eerder een geldbedrag (min provisie) ontvangen, ongeacht of jij wel of niet aan Klarna betaalt.

Normale consumentenkoop op afstand:

Verkoper A <- consumentenkoop -> C

A levert een zaak aan C en C betaalt A een geldbedrag.

Variant waar het hier om draait:

Verkoper A <- consumentenkoop -> C én
Verkoper A <- cessie vordering op naam - > Klarna

Als jij betaalt aan Klarna is je schuld voldaan. Maar als je de koop herroept, vervalt ook de rechtsgrond voor de cessie.

Welke correspondentie is er nu verstuurd naar de webwinkel? Want zodra iemand een concept e-mail klaarzet en jij verstuurt dat zonder te melden dat je dat bericht gaat verzenden of hebt verzonden, wordt het nog onduidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Ben as we speak weer in contact met Klarna en zij geven aan:

Probleem is te lang geleden ontstaan dus wij kunnen niets doen. Ook gooien ze het erop dat ik te lang heb gewacht om contact met ze op te nemen op hun email. Dat is niet waar. Punt is dat ik via hun livechat een verkeerd emailadres toegezonden kreeg waar ik op gereageerd heb en tussentijds heb ik ze ook nog telefonisch hierover gesproken. Daarnaast kun je je afvragen of je er zomaar een termijn aan mag hangen, want onze systemen zijn volledig automatisch, dus na 30 dagen kunnen we er niets meer mee?

Heb ze de uitspraak van de rechter ook toegestuurd en daar reageren zij op:

Oke, helaas kunnen we niets voor je doen.

Navraag gedaan welk incassobureau het geld komt vorderen:

Dat is nog niet bekend meneer, maar u kunt nog wel betalen als u wilt!

Voorgesteld om met hun tweedelijns hierover in contact te treden:

Geen reactie.

Deze case speelt al sinds MEI dit jaar. Ik heb eind April pas contact opgenomen met Klarna, want ik vond de levering toch wat lang duren. Ik ga niet van het slechtste uit in de mens en dacht; Koeriersdiensten hebben leveringsproblemen, dus die zending komt wel boven water. Dus niet, maar daardoor ben ik nu de lul zo gezegd.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Real schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:15:
[...]

De webwinkel verkoopt blijkens het vonnis dat ik deelde de geldvordering op jou aan Klarna. De webwinkel heeft dus al eerder een geldbedrag (min provisie) ontvangen, ongeacht of jij wel of niet aan Klarna betaalt.

Normale consumentenkoop op afstand:

Verkoper A <- consumentenkoop -> C

A levert een zaak aan C en C betaalt A een geldbedrag.

Variant waar het hier om draait:

Verkoper A <- consumentenkoop -> C én
Verkoper A <- cessie vordering op naam - > Klarna

Als jij betaalt aan Klarna is je schuld voldaan. Maar als je de koop herroept, vervalt ook de rechtsgrond voor de cessie.

Welke correspondentie is er nu verstuurd naar de webwinkel? Want zodra iemand een concept e-mail klaarzet en jij verstuurt dat zonder te melden dat je dat bericht gaat verzenden of hebt verzonden, wordt het nog onduidelijker.
Is niet waar. Ik heb zelf een winkel gehad met Klarna. Je krijgt je geld pas zodra de consument heeft betaald ;) Daarom willen ze hem ook niet annuleren, want dan krijgen ze niks.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Dit is naar de webwinkel verzonden:

Geachte heer, mevrouw,

Op 16-04-2023 sloot ik met u een overeenkomst onder 9964.

Ik kocht toen bij u een gamestick. Helaas is het product tot op heden niet bij mij bezorgd. Uit uw schrijven begrijp ik dat u stelt dat het product zou zijn bezorgd en dat geen handtekening vereist zou zijn.

Echter, zoals reeds gesteld, heb ik het product niet ontvangen. Zoals in recente rechtspraak is bevestigd (o.a. ECLI:NL:RBOVE:2021:2676) dient u aan te tonen dat ik het product wel heb ontvangen. Zoals duidelijk te lezen in rechtsoverweging 3.3: "een track and trace code of de GPS-coördinaten van de afgeleverde bestelling zijn daarvoor onvoldoende. Daaruit blijkt immers niet dat het pakket door [klant] feitelijk in ontvangst is genomen. De omstandigheid dat een handtekening van [klant] niet kan worden overgelegd, komt voor risico van [Verkoper]."

Gezien ik geen pakket heb ontvangen en ook geen handtekening heb gezet voor ontvangst, komt vast te staan dat ik het product niet heb ontvangen. Daarom geef ik u twee weken de tijd de overeenkomst in zijn geheel te ontbinden. Ik verzoek - en zo nodig sommeer ik u - binnen 3 werkdagen te bevestigen dat u daartoe zult overgaan.

Gezien de jurisprudentie en wet nadrukkelijk in uw nadeel wijzen schroom ik een juridische procedure niet. Ik wijs u in dat kader alvast op het feit dat zowel alle juridische-, griffie- en buitengerechtelijke incassokosten als de wettelijke renten volledig voor uw rekening komen. Ik ga ervan uit dat u dit niet zo ver zult laten komen.

Mag ik spoedig van u vernemen?

Met vriendelijke groet,

Dit naar Klarna:

Geachte heer, mevrouw,

Op 16-04-2023 sloot ik met xxxx een overeenkomst onder 9964.

Helaas is het product tot op heden niet bij mij bezorgd. Daarom kan er nog geen sprake zijn van een vordering op mij.

Gezien ik geen pakket heb ontvangen en ook geen handtekening heb gezet voor ontvangst, komt vast te staan dat ik het product niet heb ontvangen. Daarom ben ik het niet eens met de aanmaning en deze geheel te pauzeren/annuleren totdat xxxx aan zijn verplichtingen heeft voldaan. Ik verzoek - en zo nodig sommeer ik u - binnen 3 werkdagen te bevestigen dat u daartoe zult overgaan.

Op 16-08-2023 heb ik xxxx een ingebrekestelling gestuurd. Hierbij ben ik overgegaan tot het ontbinden van de overeenkomst waarbij de betaling van de volledige aankoopsom komt te vervallen.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
CryptoNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:17:
[...]
Is niet waar. Ik heb zelf een winkel gehad met Klarna. Je krijgt je geld pas zodra de consument heeft betaald ;) Daarom willen ze hem ook niet annuleren, want dan krijgen ze niks.
Potato, potato. Dan betalen ze blijkbaar later, maar het gaat waarschijnlijk nog steeds om een cessie. Maar als je zelf klant was, dan weet je dat toch ook?

En waarom zou je überhaupt het vonnis versturen? Je lijkt maar gewoon wat in de wilde weg te doen.

Edit: over welk vonnis gaat het nu? Het Klarna vonnis of het vonnis uit 2021?

[ Voor 6% gewijzigd door Real op 16-08-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Real schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:20:
[...]

Potato, potato. Dan betalen ze blijkbaar later, maar het gaat waarschijnlijk nog steeds om een cessie. Maar als je zelf klant was, dan weet je dat toch ook?

Maar waarom zou je überhaupt het vonnis versturen? Je lijkt maar gewoon wat in de wilde weg te doen.
Omdat daar keihard in staat dat ze nergens recht op hebben. De winkel zegt eigenlijk tegen mij:

Wij hebben geleverd dus je moet betalen. Ik roep al sinds April dat is niet waar en ik ga niet betalen, want het is nooit geleverd. Onderzoek etc willen ze niet starten. Het is exact dezelfde case als die ik nu heb met als enige verschil Klarna ertussen, maar dat zou qua uitspraak niets uit moeten maken.

Deze uitspraak dus: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBOVE:2021:2676

[ Voor 5% gewijzigd door CryptoNL op 16-08-2023 15:23 ]

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Real schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:20:
[...]

Je lijkt maar gewoon wat in de wilde weg te doen.
Hij zit ondertussen alweer met Klarna te chatten. Ik kijk wel weer in dit topic als het stof is neergedaald en hoop dat de correspondentie tot dan toe nog overzichtelijk kan worden gepresenteerd.

[ Voor 26% gewijzigd door fopjurist op 16-08-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@fopjurist Ik twijfelde om daar 1 dag in te zetten, maar dat leek mij niet realistisch. Misschien te lief geen idee. Dit is overigens niet de eerste keer dat ik Klarna gevraagd heb om deze betaling etc te annuleren/pauzeren. Nu officieel, maar eerder via livechat zag ik al, dus op dat vlak heb ik mijzelf wel afgedekt denk ik. Nu is alleen de vraag;

Kan Klarna incasseren? Er is geen levering en de winkel reageert overigens niet. Telefoonnummer heb ik ook niet. Ik weet wel wie de eigenaar is vreemd genoeg.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:09
Het is misschien handig zoals meerderen al aangeven in dit topic, om een tijdlijn vast te stellen van alle correspondentie die je hebt gehad met zowel de webshop als Klarna. Nu is het gewoon niet helemaal duidelijk wanneer wat is verstuurd en wanneer er op wat is geantwoord.
(Dus telefoongesprekken, e-mails, chats etc die je hebt gehad met beide partijen + de reacties die je hebt gehad van de webshop en Klarna.)

Dit geldt tevens ook over toekomstige correspondentie, dan kan er eventueel ondersteuning worden geboden met de correspondentie.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
CryptoNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:22:
[...]
Omdat daar keihard in staat dat ze nergens recht op hebben.
Zie mijn gelijktijdige edit van 15:22. Jij schreef namelijk:
CryptoNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:16:
Heb ze de uitspraak van de rechter ook toegestuurd
Maar 'de uitspraak' is niet zo eenduidig omdat ik enkele reacties geleden zélf een vonnis citeerde in dit topic. Blijkbaar had je het dus over het 2021 vonnis uit een ander topic.

Die manier van communiceren (aannemen dat mensen begrijpen wat jij bedoelt met 'de uitspraak') maakt het erg onduidelijk. En is vermoedelijk ook een oorzaak waarom je het geschil met de bedrijven niet opgelost krijgt. Zet het dus eerst eens duidelijk op een rijtje.

16-april: koop gamecontroller bij webwinkel
dd-maand: levering verwacht, maar niet ontvangen
dd-maand: etc.
dd-maand: factuur Klarna ter hoogte van €<bedrag>
dd-maand: etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

CryptoNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:19:
Uit uw schrijven begrijp ik dat u stelt dat het product zou zijn bezorgd en dat geen handtekening vereist zou zijn.
Is dit wat de winkel beweert? Ik kan dit in het topic niet terugvinden.
Daarom geef ik u twee weken de tijd de overeenkomst in zijn geheel te ontbinden.
De winkel kan de overeenkomst niet ontbinden.
Helaas is het product tot op heden niet bij mij bezorgd. Daarom kan er nog geen sprake zijn van een vordering op mij.
Dit slaat nergens op.
Op 16-08-2023 heb ik xxxx een ingebrekestelling gestuurd. Hierbij ben ik overgegaan tot het ontbinden van de overeenkomst waarbij de betaling van de volledige aankoopsom komt te vervallen.
Ik lees nog niet terug dat je de overeenkomst hebt ontbonden.
Ik heb eind April pas contact opgenomen met Klarna, want ik vond de levering toch wat lang duren.
Je hebt in mei een bestelling geplaatst, maar eind april 'pas' contact opgenomen met Klarna?
CryptoNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:30:
Kan Klarna incasseren? Er is geen levering en de winkel reageert overigens niet. Telefoonnummer heb ik ook niet. Ik weet wel wie de eigenaar is vreemd genoeg.
Op basis van wat ik in dit topic zie, heb je nog steeds een overeenkomst met de winkel, en kan Klarna dus verdergaan met incasseren. Zoals je ziet heb je nog niks bereikt, maar laat je zowel in het topic als bij Klarna een chaotische indruk achter. Je hebt de winkel 3 werkdagen de tijd gegeven om iets te doen, dus ik raad je aan om even te wachten, de suggestie van KilleBladhark op te volgen, en het topic daarmee dinsdag weer onder de aandacht te brengen. Klarna gaat tot 26/8 kennelijk niets doen, dus het kan geen kwaad om tot dinsdag te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@Real Ik snap je. Ga ik regelen! Alleen voegt het weinig toe aan het kopje kunnen ze incasseren ja of nee? Het is volgens mij heel zwart/wit: Geen levering, geen geld, maar misschien is dat te simpel gedacht.

In je overzichtje staat deze regel:

dd-maand: levering verwacht, maar niet ontvangen

Dat is dus al een lastige, aangezien de winkel - zo blijkt achteraf en dat wist ik niet op het punt van bestellen - een dropshipper is en geen levertijden correspondeerde. Enkel: De levering wordt binnen 1-2 weken bij u verwacht. Dan ben ik heel naief dat ik na 3-4 weken pas ging kijken of het product al binnen was. Waarom pas na 3-4 weken? Omdat er extreme problemen zijn met allerlei koeriersdiensten in onze gemeente en ik denk in heel Nederland, dus ik dacht dat komt vast wel goed en dat product zal vanzelf op de deurmat vallen. Dus niet. Daarop heb ik direct Klarna gecontacteerd, maar dan zit je dus al eind April ( product eind Mei in bestelling gezet).

Ik zal een overzichtje maken in ieder geval.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eximius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-06 18:56
Heb je de webwinkel ooit op hun eigen website gewezen?
Ze hebben het volgende stukje tekst opgenomen over kwijtgeraakte leveringen (zie bestelling & levering):
We vinden het spijtig te horen dat er problemen zijn opgetreden met jouw bestelling. Wij willen je vragen om z.s.m. contact met ons op te nemen. Bij verlies van een zending of wanneer de klant aangeeft de bestelling niet te hebben ontvangen (zelfs als uit trackinginformatie blijkt dat het wel geleverd is), vragen wij klanten eerst om de bezorgdienst te benaderen om te zien of zij meer informatie kunnen verschaffen over de locatie van het pakket. Indien dit geen resultaat heeft opgeleverd starten wij vervolgens een onderzoeksprocedure. Dit proces kan helaas erg lang duren (+/- 3 maanden) waarna wij een passende oplossing kunnen bieden. We vragen daarbij om jouw begrip en geduld. Zowel wij als de klant dienen volledige medewerking aan de leverancier en bezorgdienst te verlenen.
Lijkt mij dat ze dus wel een onderzoek dienen op te starten...
En dat de koper wat geduld moet hebben :9

[ Voor 5% gewijzigd door Eximius op 16-08-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
CryptoNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:47:
Dan ben ik heel naief dat ik na 3-4 weken pas ging kijken of het product al binnen was. Waarom pas na 3-4 weken?
Dat is niet raar, want uit art. 7:9 lid 4 BW volgt dat een consument uiterlijk binnen 30 dagen de zaak geleverd moet krijgen, tenzij een andere termijn overeen is gekomen. Je zou kunnen zeggen de genoemde twee weken, maar zeker niet later dan 30 dagen.

De verkoper mag op grond van art. 7:6 lid 1 BW niet afwijken van onder andere art. 7:9 lid 4 BW in je nadeel.
Ik zal een overzichtje maken in ieder geval.
Goed idee en tot die tijd bij voorkeur even niet corresponderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@Eximius Ja daar hebben we communicatie over gehad. Dat willen ze niet doen, want daar komt toch niks uit volgens hun ( en dat is vaak ook zo, maar dat is niet mijn probleem ) en ze boden aan nieuw product op te sturen tegen verzendkosten. Daar ben ik niet mee akkoord gegaan en omdat het voor mij heel vreemd aanvoelde wilde ik direct annuleren.

Het bijkomende probleem voor de winkel en uiteindelijk voor mij is dat een onderzoek starten helemaal niet kan bij Klarna betalingen. Klarna kan hun betalingen namelijk maximaal 1 maand opschorten. Als een onderzoek 3 maanden duurt, dan ontstaat er alsnog een probleem.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Savage008
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-06 09:57
maar dan zit je dus al eind April ( product eind Mei in bestelling gezet).
Als je het in mei besteld hebt hoe kun je daarna pas in april zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:00
CryptoNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:30:
@fopjurist Ik twijfelde om daar 1 dag in te zetten, maar dat leek mij niet realistisch. Misschien te lief geen idee. Dit is overigens niet de eerste keer dat ik Klarna gevraagd heb om deze betaling etc te annuleren/pauzeren. Nu officieel, maar eerder via livechat zag ik al, dus op dat vlak heb ik mijzelf wel afgedekt denk ik. Nu is alleen de vraag;

Zij incasseren niets totdat het dispuut opgelost is. Zij krijgen deze melding nu ook binnen en gaan dit met de winkel bekijken (BNPL markt wordt streng gecontroleerd en dit soort indicaties worden serieus genomen). Als een winkel niet thuisgeeft/tegenstrijdige informatie geeft en zichzelf tegenspreekt, krijg jij gewoon je geld terug en zal de webshop of een dikke waarschuwing krijgen of het contract wordt opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
CryptoNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:54:
@Eximius Ja daar hebben we communicatie over gehad. Dat willen ze niet doen, want daar komt toch niks uit volgens hun ( en dat is vaak ook zo, maar dat is niet mijn probleem ) en ze boden aan nieuw product op te sturen tegen verzendkosten. Daar ben ik niet mee akkoord gegaan en omdat het voor mij heel vreemd aanvoelde wilde ik direct annuleren.

Het bijkomende probleem voor de winkel en uiteindelijk voor mij is dat een onderzoek starten helemaal niet kan bij Klarna betalingen. Klarna kan hun betalingen namelijk maximaal 1 maand opschorten. Als een onderzoek 3 maanden duurt, dan ontstaat er alsnog een probleem.
Ehm, wat heeft de webwinkel gezegd toen je aangaf dat je hun oplossing niet passend vond en dat je ze toch hebt verzocht om een onderzoek te starten? Vindt het erg vreemd dat de webwinkel daar niet in mee gaat, buiten dat het niets oplevert, is het wel iets dat moet gebeuren. In uitzonderlijke gevallen komt het pakketje wel weer terecht, dat heb ik zelf ook wel eens meegemaakt.

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eximius
Wat ik mij ook nog afvraag, heb je direct bij Klarna aan de bel getrokken?
Die beschrijven ook wat stappen wat te doen als je je bestelling (nog) niet ontvangen hebt.

https://www.klarna.com/nl...ntvangen-moet-ik-betalen/

Net als meerdere Tweakers, mis ik een klein beetje de tijdlijn en de ondernomen acties / reacties om een goed en degelijk beeld te krijgen van wat er precies speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Nu online
Ik denk dat de TS een beetje van slag is door o.a. de frustratie en had het liever gisteren dan morgen opgelost.

Dus klein beetje sturing voor wat betreft de gang van zaken;

Ik heb op [datum] het product besteld bij een webwinkel. Het totaal bedrag was [bedrag] incl. verzendkosten.
Deze zou op [datum] geleverd worden. Er blijkt op [datum] een levering te zijn geweest.

Daarop heb ik op [datum] contact opgenomen met webwinkel. Hierbij is het volgende besproken [...] (En dan alles uitleggen en niet simpel: "ik heb aangegeven dat zij onderzoek moeten starten". Plak de correspondentie minus identifieerbare details zoals naam en webwinkel gegevens 1 op 1 hier neer).

Nadien heb ik op [datum] contact gehad met Klarna. Hierbij is het volgende besproken [...] (Hetzelfde als hierboven, wees gedetaileerd en liefst plak de correspondentie hier letterlijk neer).

Dit bovenstaande doe je op chronologische volgorde. Als je eerst webwinkel gesproken hebt op bijv de 1e, daarna Klarna de 5e en dan webwinkel de 18e, dan beschrijf je dat in die volgorde.

----

Daarnaast nog even een opmerking, je lijkt nu die 2 voorbeeld berichten gewoon letterlijk en vrij klakkeloos gekopieerd en geplakt te hebben met daarbij enkel de datums toegevoegd. Het is nog steeds zo dat je ZELF moet kijken wat er in de berichtgeving staat, en dat deze ook echt klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoNL
@MysticX Heb daarna niets meer van ze vernomen en het klopt dat pakketjes soms ineens spontaan opduiken. Sterker nog dat had ik vorige week nog met een Amazon zending die volgens TT 4 weken geleden al zou zijn afgeleverd. Lag paar dagen terug ineens in de bus 8)7 Dat is ook de reden dat ik eventjes gewacht heb om melding te maken bij de webwinkel en bij Klarna. Er gaat de laatste tijd zoveel mis bij koeriersdiensten dat het helemaal niet raar is dat pakketjes langer onderweg zijn ( soms maanden ).

Overzicht van de communicatie etc hieronder:

16 april ( ik dacht mei excuses, maar het is april ) bestelling geplaatst

20 april email uw bestelling is onderweg ( geen indicatie levertijd )

1 mei email uw zending is geleverd ( stond in de spam )

2 juni probleem gemeld bij Klarna met webwinkel.

4 juni email ( stond in de spam ) van webwinkel dat de betaling bij Klarna nog niet was voldaan.

5 juni email naar webwinkel verzonden dat ik nog geen levering heb ontvangen en begrijp dat het langer kan duren.

7 juni email met reactie dat IK maar een onderzoek moet starten bij GLS. Hen er vriendelijk op gewezen dat hun dat moeten doen.

13 juni email naar webwinkel verzonden met de vraag of ze het op willen pakken/onderzoek willen starten.

14 juni email van webwinkel dat hun niks bij Klarna kunnen instellen of wijzigen of annuleren, want het zou om privegegevens gaan ( dit is gelul blijkt nu dus ). Enkel de webwinkel kan betalingen annuleren etc volgens Klarna zelf.

14 juni email naar webwinkel dat hun een onderzoek moeten starten met als bron Klarna

14 juni email van webwinkel dat ze mee willen denken, maar dat een onderzoek lastig wordt omdat we 1,5 maand verder zijn. Wel willen ze meedenken en vragen mij om verzendkosten a 10 euro te betalen.

14 juni email naar webwinkel met de opmerking waarom ik zo lang moet wachten en met de opmerking of hun voorraad ''toevallig'' uit China komt? Daarnaast kan een verzending altijd langer op zich laten wachten daar heb ik geen probleem mee. Nogmaals erop gewezen dat hun volgens Klarna zelf een onderzoek kunnen starten bij GLS in dit geval. Als blijkt dat de zending bijvoorbeeld verderop is afgeleverd betaal ik de zending alsnog uiteraard. Het zou mij niet verbazen als het verderop in de straat ligt is mijn opmerking nog. Indien jullie geen onderzoek willen starten wens ik graag de koop te ontbinden.

15 juni email van de webwinkel dat de TT aangeeft dat de zending is afgeleverd. Men moet een onderzoek starten wat 3 maanden kan gaan duren. Men zit daar zelf niet op te wachten zegt men en men wil een nieuwe opsturen tegen betaling van verzendkosten a 10 euro. Indien niet gewenst zullen wij een onderzoek moeten starten.

22 juni email naar de webwinkel met de opmerking dat ik reeds contact heb gehad met GLS en dat GLS aangeeft nogmaals dat de webwinkel een onderzoek moet starten.

23 juni email van de webwinkel dat ze een onderzoek gaan starten. Probleem voor ons als webwinkel is dat wij gegevens moeten aanleveren en daarop staat ( de track en trace dus ) dat het is afgeleverd, dus men kan helemaal niets doen bij Klarna ( of dit zo is betwijfel ik ). Nogmaals benadrukt men dat ze een nieuwe kunnen opsturen a 10 euro.

Hierna van de webwinkel niets meer vernomen en het vreemde is ook geen statusupdate omtrent het onderzoek. Ik vraag mij sterk af of ze dat uberhaupt wel in gang hebben gezet.

Tussendoor meermaals telefonisch contact gehad met Klarna. Recent nog op 19 Juli en 8 Augustus.

Livechat Klarna omtrent deze zaak:

Onder andere vandaag. Ben bezig om de historie van de livechat los te krijgen. Die kan ik namelijk niet meer inzien in Klarna :? Als deze los komt zal ik dit bericht even aanvullen.

Update 1.0:

Livechat David vroeg ik mijn volledige chathistorie door te sturen naar mij. David vraagt waarom? Ik leg hem kort uit waarom en dit is zijn reactie:

Ik zal je vraag nu doorsturen naar ons gespecialiseerde team. Zodra deze chat is doorgestuurd, is het geen live chat meer, maar ontvang je binnen een paar dagen hun antwoord tijdens kantooruren. Ik raad je aan ervoor te zorgen dat je pushmeldingen hebt ingeschakeld in de Klarna app, zodat je op de hoogte wordt gebracht van hun antwoord.

Het lijkt mij toch gewoon een recht van mij om mijn eigen chat te ontvangen? Waar zijn ze bang voor? Ik wil dit ontvangen om de tijdlijnen inzichtelijk te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door CryptoNL op 16-08-2023 17:18 ]

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eximius
CryptoNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:02:

Overzicht van de communicatie etc hieronder:

16 april ( ik dacht mei excuses, maar het is april ) bestelling geplaatst

20 april email uw bestelling is onderweg ( geen indicatie levertijd )

1 mei email uw zending is geleverd ( stond in de spam )

2 juni probleem gemeld bij Klarna met webwinkel.

4 juni email ( stond in de spam ) van webwinkel dat de betaling bij Klarna nog niet was voldaan.

5 juni email naar webwinkel verzonden dat ik nog geen levering heb ontvangen en begrijp dat het langer kan duren.
Er is geen communicatie geweest tussen jou en webshop in de periode van 1 mei (zending geleverd) en 5 juni? Correct?
Dat het bezorgen soms wat langer kan duren oke, maar ruim een maand?

[ Voor 4% gewijzigd door Eximius op 16-08-2023 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Eximius schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:04:
[...]

Er is geen communicatie geweest tussen jou en webshop in de periode van 1 mei (zending geleverd) en 5 juni? Correct?
Dat het bezorgen soms wat langer kan duren oke, maar ruim een maand?
Dat weet ik niet zeker want ben nog het een en ander aan het uitzoeken maar dat zou zomaar kunnen. Ik heb in mijn naïviteit direct contact gezocht met Klarna dus de shop was al 2 juni op de hoogte overigens. Als ik had geweten dat ik eerst bij de webwinkel moest zijn, maar goed. Klarna heeft inmiddels een officiële klacht opgenomen tegen de webwinkel ( ook vanwege de strafbare feiten namelijk o.a ontbreken geldig btw nummer ) en tegen Klarna zelf. Wordt binnenkort hierover gebeld.

GLS gebeld; Er is nooit een onderzoek aangevraagd, dat dacht ik al -_- man man man

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Nu online
CryptoNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:12:

GLS gebeld; Er is nooit een onderzoek aangevraagd, dat dacht ik al -_- man man man
Zorg dat je dit ook schriftelijke bevestiging hebt. Mocht het tot een rechtszaak komen, dan heb je ook bewijs dat de webwinkel tegen jou gelogen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Sir_Lion schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:15:
[...]

Zorg dat je dit ook schriftelijke bevestiging hebt. Mocht het tot een rechtszaak komen, dan heb je ook bewijs dat de webwinkel tegen jou gelogen heeft.
Ga ik zeker achteraan!

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
CryptoNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

Cc is duurder dan Klarna. Handige aan Klarna etc is juist met kleding etc dat je niet op je geld hoeft te wachten etc. En bij dit soort winkels ook fijn, aangezien ik niet verwacht dat deze winkel een ideal betaling terug had gestort.
Volgens mij moet je een beetje anders gaan denken, Klarna is er niet voor jou maar voor de webshop en voor zich zelf
De webshop gebruikt Klarna om ervoor te zorgen dat mensen bestellen en vooral meer bestellen dan wat men als klant te besteden heeft de webshop krijgt altijd zijn geld of jij nu wel of niet kan betalen
Klarna verdient zijn geld aan klanten die niet instaat zijn binnen 30 dagen te betalen kunnen ze een lekkere woeker rente gaan innen
Succes met je probleem ik hoop dat het opgelost wordt maar heb er een hard hoofd in, webshop heeft zijn geld al en klarna zegt gewoon dat je een product via hun dienst hebt gekocht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Betaal gewoon dat tientje extra verzendkosten en ontbind de hele handel zodra je het product in handen hebt. Kost je dan een paar euro aan verzendkosten retour, maar dan heb je wel het grootste deel van je geld terug.

En betaal gewoon met creditcard in plaats van zo’n klarna die nul waarde toevoegen en er alleen maar op uit zijn om mensen in de schulden nog verder de ellende in te helpen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

[...]
Je wekt nog steeds een chaotische indruk, en haalt er zaken bij die helemaal niet van belang zijn. Dat onderzoek hoeft niet, dat is aan de winkel. Ze hebben een leveringsplicht, maar geen onderzoeksplicht bij niet bezorgde bestellingen ofzo. Hoe ze dat oplossen is aan hun, en dit er bij halen breng alleen maar meer ruis in het verhaal.

Blijf bij de basics, niet teveel communiceren, en de stappen opvolgen van bijvoorbeeld @fopjurist. Daar bereik je het meeste mee :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-06 16:14
CryptoNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:19:
Dit is naar de webwinkel verzonden:

Geachte heer, mevrouw,

Op 16-04-2023 sloot ik met u een overeenkomst onder 9964.

Ik kocht toen bij u een gamestick. Helaas is het product tot op heden niet bij mij bezorgd. Uit uw schrijven begrijp ik dat u stelt dat het product zou zijn bezorgd en dat geen handtekening vereist zou zijn.

Echter, zoals reeds gesteld, heb ik het product niet ontvangen. Zoals in recente rechtspraak is bevestigd (o.a. ECLI:NL:RBOVE:2021:2676) dient u aan te tonen dat ik het product wel heb ontvangen. Zoals duidelijk te lezen in rechtsoverweging 3.3: "een track and trace code of de GPS-coördinaten van de afgeleverde bestelling zijn daarvoor onvoldoende. Daaruit blijkt immers niet dat het pakket door [klant] feitelijk in ontvangst is genomen. De omstandigheid dat een handtekening van [klant] niet kan worden overgelegd, komt voor risico van [Verkoper]."

Gezien ik geen pakket heb ontvangen en ook geen handtekening heb gezet voor ontvangst, komt vast te staan dat ik het product niet heb ontvangen. Daarom geef ik u twee weken de tijd de overeenkomst in zijn geheel te ontbinden. Ik verzoek - en zo nodig sommeer ik u - binnen 3 werkdagen te bevestigen dat u daartoe zult overgaan.

Gezien de jurisprudentie en wet nadrukkelijk in uw nadeel wijzen schroom ik een juridische procedure niet. Ik wijs u in dat kader alvast op het feit dat zowel alle juridische-, griffie- en buitengerechtelijke incassokosten als de wettelijke renten volledig voor uw rekening komen. Ik ga ervan uit dat u dit niet zo ver zult laten komen.

Met vriendelijke groet,
Allemaal leuk. Maar sluit gewoon een rechtsbijstandsverzekering af gezien je totaal geen kaas van juridische zaken hebt gegeten. Nu gaat het om tientjes, maar straks creëer je een veel duurder probleem voor jezelf.

Ook leuk dat je mijn brief uit een ander topic hebt gebruikt. Fijn dat mensen daar iets aan hebben, alleen heb je hier totaal niks aan het gros van die brief: jij hebt namelijk niet vooruitbetaald en vordert dus geen geld terug, in tegenstelling tot het topic waar de brief op zag. Daarom sla je vooral een modderfiguur door allerlei juridische termen te gebruiken die als een tang op een varken slaan en haal je tot slot het hele traject van ingebrekestelling tot ontbinding bij de juiste partij door elkaar.

Je werkt jezelf alleen maar verder in de modder met telefoongesprekken, diverse chats die je niet opslaat en emails naar allerlei partijen. Door alles door elkaar heen te gooien raken al die processen bij GLS, Klarna en webwinkel gewoon in de war (en ook dit topic). Het is héél simpel:

Stap 1. Ingebrekestelling naar de webwinkel, termijn van 14 dagen ter nakoming want anders ontbinding. Geen reactie of afwijzende reactie? Ontbinden.

Stap 2. Klarna komt claimen? Zend (i) de ingebrekestelling, (ii) de afwijzende reactie van de webwinkel en (iii) jouw verklaring tot ontbinding.

Probleem opgelost.

[ Voor 11% gewijzigd door Mr. Stom op 17-08-2023 14:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mr. Stom
[...]

Dat weet ik niet zeker want ben nog het een en ander aan het uitzoeken maar dat zou zomaar kunnen. Ik heb in mijn naïviteit direct contact gezocht met Klarna dus de shop was al 2 juni op de hoogte overigens. Als ik had geweten dat ik eerst bij de webwinkel moest zijn, maar goed. Klarna heeft inmiddels een officiële klacht opgenomen tegen de webwinkel ( ook vanwege de strafbare feiten namelijk o.a ontbreken geldig btw nummer ) en tegen Klarna zelf. Wordt binnenkort hierover gebeld.

Klarna heeft een onderzoeksplicht indien geen BTW-nummer is vermeld. Het niet vermelden van een BTW-nummer is ook niet 'strafbaar'. Het is overigens ook weer totáál irrelevant voor jouw casus en doet alleen maar meer stof opwaaien.

Volg @Real hieronder en daarmee basta

[ Voor 73% gewijzigd door Mr. Stom op 18-08-2023 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Mr. Stom schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:13:
[...]

Stap 1. Ingebrekestelling naar de webwinkel, termijn van 14 dagen ter nakoming want anders ontbinding. Geen reactie of afwijzende reactie? Ontbinden.
Real stelde een eenvoudigere procedure voor: herroepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
Dat kan, maar dan zou de logische vervolgstap zijn dat de webwinkel dan roept: stuur de gamestick dan maar terug.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mr. Stom schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:55:
[...]

Dat kan, maar dan zou de logische vervolgstap zijn dat de webwinkel dan roept: stuur de gamestick dan maar terug.
En daarom kan hij beter dat tientje betalen en eerst daadwerkelijk een exemplaar ontvangen (zoals de shop voorstelde), zodat hij kan herroepen en terugsturen. Kost je 10 euro uit eigen zak, maar zet dat eens af tegen de moeite die het kost om die haviken van Klarna buiten de deur te houden met allerlei mails en brieven?

Natuurlijk, totaal onrechtvaardig, maar wel de meest pragmatische oplossing.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:05:
[...]
En daarom kan hij beter dat tientje betalen en eerst daadwerkelijk een exemplaar ontvangen (zoals de shop voorstelde),
Als de shop dat voorstelt, dan is de zaak dus nooit geleverd. De TS koopt immers niet een tweede gamestick. Opnieuw €10 betalen is niet alleen zinloos, het is ook niet onwaarschijnlijk dat de TS die €10 nooit meer terugziet.

Zoals ik het reconstrueer is het volgende aan de hand:

- de TS koopt op afstand een gamestick
- er ontstaan twee verbintenissen: (1) levering gamestick door verkoper (2) betaling in geld door TS
- verkoper cedeert de vordering op de TS aan Klarna (art. 3:94 lid 1 BW)
- verkoper stelt dat er geleverd is, TS betwist dat, de verkoper levert geen nader bewijs
- verkoper stelt voor om een andere gamestick te leveren tegen betaling €10, TS weigert betaling
- Klarna oefent vorderingsrecht uit en vraagt TS om te betalen

De gamestick is een zaak waarvan de koopovereenkomst op grond van art. 6:230o BW herroepen kan worden (geen uitzondering zoals hygiëneproduct etc.). Uit de memorie van toelichting bij art. 6:230o BW blijkt dat een overeenkomst op afstand ook herroepen kan worden voor de zaak is ontvangen (Kamerstukken II 2012/13, 33520, p. 37). Dat volgt ook uit overweging 40 van de richtlijn consumentenrechten (2011/83/EU). De termijn om te kunnen herroepen gaat namelijk pas lopen nadat de TS de gamestick fysiek in bezit heeft gekregen.

De verkoper heeft de levering niet bewezen na betwisting daarvan door de TS, dus kan de TS herroepen. De herroeping van een overeenkomst op afstand op grond van art. 6:230o lid 1 BW is een ontbinding van de overeenkomst. Op grond van art. 6:271 BW bevrijdt ontbinding de partijen van de verbintenissen. De verkoper hoeft dus niet meer te leveren, maar de TS hoeft ook niet meer te betalen.

Na ontbinding komt Klarna dus ook geen vorderingsrecht meer toe.

Daarom (zoals ik al eerder opmerkte) kan de TS denk ik op dit moment het beste volstaan met een ondubbelzinnige verklaring van herroeping gericht aan de verkoper, bij voorkeur met Klarna in de cc als die verklaring per e-mail wordt verzonden. De TS draagt de bewijslast dat de verklaring door de verkoper is ontvangen.

@CryptoNL Er hebben nu allerlei mensen gereageerd, dus ik vrees dat je zelf een keuze moet maken welke route jij wil volgen. Maar persoonlijk zou ik als ik in jouw schoenen zou staan het volgende naar de verkoper versturen met Klarna in de cc:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien, zelfs niet na je overzicht. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@Real Mooie en duidelijke uiteenzetting, daar sluit ik mij bij aan.

bevrijdt

• Real
  • Niet online

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CryptoNL
Mail ontvangen van Klarna;

Uw openstaande betaling is geannuleerd. Ein-de-lijk. Case closed :) Thanks all voor de hulp.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Nu online
CryptoNL schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:03:
Mail ontvangen van Klarna;

Uw openstaande betaling is geannuleerd. Ein-de-lijk. Case closed :) Thanks all voor de hulp.
Volgende keer dus niet zo lang uitstellen met aankaarten dat je een pakket niet hebt ontvangen.
Een volledige maand is wel excessief en is een van de oorzaken dat het je zoveel moeite kost.

Daarnaast kwam je nogal warrig over richting ons, en richting de webwinkel/Klarna. Hierdoor wist niemand goed wat ermee gedaan moest worden.

In jouw geval sluit ik mij aan bij @Mr. Stom met de opmerking dat je een rechtsbijstandsverzekering niet zou misstaan om te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoNL
Sir_Lion schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:23:
[...]

Volgende keer dus niet zo lang uitstellen met aankaarten dat je een pakket niet hebt ontvangen.
Een volledige maand is wel excessief en is een van de oorzaken dat het je zoveel moeite kost.

Daarnaast kwam je nogal warrig over richting ons, en richting de webwinkel/Klarna. Hierdoor wist niemand goed wat ermee gedaan moest worden.

In jouw geval sluit ik mij aan bij @Mr. Stom met de opmerking dat je een rechtsbijstandsverzekering niet zou misstaan om te hebben.
Belerende vinger mag je bij je houden :) Heb jaren rechtsbijstand gehad zowel das als Arag. Verschrikkelijk. Keren niet uit bij de wat grotere en complexere zaken. Heb een ongeval gehad jaren terug ( schadevergoeding van 100k+ ) maar men had daar geen 'budget' en dergelijke. Leuk voor hele kleine zaken, maar daar is ook alles mee gezegd.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Sir_Lion schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:23:
[...]

Dat vond ik dan een raar advies, want die doen over het algemeen helemaal niets in het geval van tientjes vorderingen.

Ik zit nu in dezelfde situatie als TS. Ierse webshop zegt: "Uw bestelling is geleverd!" Ik zeg; "Nee hoor, niets ontvangen, buren ook niet." Klarna heeft de betaling nu gepauzeerd.

Volgens de vervoerder zou het 22 december geleverd zijn.

8 metalen beugeltjes, hebben 2 weken bij de douane gelegen om te beginnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Nu online
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:39:
[...]

Dat vond ik dan een raar advies, want die doen over het algemeen helemaal niets in het geval van tientjes vorderingen.

Ik zit nu in dezelfde situatie als TS. Ierse webshop zegt: "Uw bestelling is geleverd!" Ik zeg; "Nee hoor, niets ontvangen, buren ook niet." Klarna heeft de betaling nu gepauzeerd.

Volgens de vervoerder zou het 22 december geleverd zijn.

8 metalen beugeltjes, hebben 2 weken bij de douane gelegen om te beginnen. :)
Het verschil hier is dat jij nu al hebt aangegeven ong. 1 week nadat het geleverd zou moeten zijn. Zeker gezien de feestdagen, is dit tijdig aangekaart. Dat maakt het mogelijk voor partijen om nog het e.e.a. uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:39:
[...]
Neem contact op met het ECC van het land waar je voornamelijk woonachtig bent:

https://commission.europa...entres-network-ecc-net_en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Alles in de originele discussie is wel gezegd. Gezien de nieuwe discussie meer lijkt op het kapen van dit topic voor een nieuw, eigen probleem sluit ik dit topic.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.