Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:28
Hallo,

Per 1 oktober begin ik bij een nieuwe werkgever. Momenteel werk ik voor een klein adviesbedrijf en ik ga voor een gemeente werken.

Bij mijn huidige werkgever hebben we laptop van de zaak, maar iedereen werkt lokaal op de laptop en omdat we geen IT-afdeling hebben zorgt iedereen voor zijn eigen computer en heb ik dus ook volledige admin rechten. Dat is heel fijn, zodat ik wat (open source) software kan gebruiken waar ik graag mee werk.

Zometeen is de situatie natuurlijk anders. Bij de gemeente wordt gewerkt met Citrix. Nu heb ik vorig jaar gedetacheerd bij een andere overheidsorganisatie gezeten waar met VMWare werd gewerkt (zelfde principe als Citrix), maar waar het echt dramatisch slecht was geïmplementeerd.

Ging je meer dan een uur lunchen bijvoorbeeld, werd je sessie gesloten en kon je dus al je documenten waar je mee bezig was weer helemaal opnieuw openen etc. Ook kon je niets buiten VMWare om doen, dus even in de trein aan het werk was de facto geen optie omdat je eerst tien minuten bezig was weer in te loggen en alles op te starten. Maar Teams moest je buiten VMWare doen, en voor het maken van een Teams-afspraak moest je eerst in VMWare in Outlook de afspraak maken en dan in de Teams app buiten VMWare deze omzetten naar een Teams-vergadering 8)7.

Ik kijk dus een beetje op naar de nieuwe situatie, maar heb bij mijn sollicitatie dit onderwerp wel besproken en begreep dat het hier een stuk beter is geïmplementeerd.

Ik ben ook wel benieuwd hoe het bij anderen hier zit. Voor IT'ers zal het vanzelfsprekend anders zijn, maar volgens mij lopen er inmiddels ook genoeg Tweakers rond die niet meer per se zelf IT'er zijn.

Naar mijn idee biedt Citrix of VMWare amper nog voordelen nu steeds meer applicaties toch SAAS zijn. Daarnaast heeft het videobellen de use case veranderd omdat de meeste implementaties dit qua dataverkeer/load niet aan kunnen en mensen dat dus wél lokaal moeten doen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan en is dit iets wat je laat meespelen bij het kiezen voor een werkgever?

Acties:
  • +51 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:38
Ik werk hoe mijn werkgever wilt dat ik wil werken. Als hun werkwijze inefficiënt is is dat meer een probleem voor hun. Ga ik me niet (meer) druk om maken..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik zie dat je een vooroordeel hebt op basis van een situatie van een ander bedrijf.
Ga maar eerst kijken hoe het bij hun is geïmplementeerd.

Voor de rest, werkt ik gewoon met de systemen die mij geboden wordt.
Ben ik minder efficiënt door het systeem waar ik mee moet werken? Dan is dat niet mijn probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:24

Ankh

|true

Ik lees een hoop aannames. Want VMware en Citrix hebben allebei een hele andere gedachte achter hun omgevingen.

VMware biedt VDI oplossingen aan, wat betekent dat je elke keer dat je inlogt een virtuele PC opspint. Citrix biedt veel meer oplossingen, van een op- en afschalende (vrij vertaalde RDS) omgeving tot gevirtualiseerde applicaties. Daarnaast hebben ze samen met Microsoft Teams plugins gebouwd. Waardoor je in je sessie gewoon Teams kan gebruiken.

Daarnaast ben ik met @Aschtra Niet jouw probleem. Daarnaast kies jezelf bij een gemeente te werken, dan kan je op je klompen aanvoelen dat ze door hun logheid wat achterlopen op de rest.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-05 22:29
Ik zit zelf in IT dus kan niet helemaal mee praten over jouw situatie: wij werken normaal gesproken lokaal op onze laptops en loggen vanuit daar verder in op de omgeving van een klant.

Echter vind ik dit wel een interessante discussie: je zou als nieuweling binnenkomen bij een bedrijf en zeggen "Hé, dit is niet goed, dit kan veel beter op deze manier". In veel gevallen zal dit dan ook wel het geval zijn, echter leert ervaring dat het dermate in de workflow zit dat mensen het aanpassen er van lastig vinden. Daarnaast zijn kosten en scalability ook iets om rekening mee te houden, vanuit IT oogpunt gezien. Het kan zijn dat het voor een nieuw bedrijf inderdaad makkelijker is om een compleet nieuwe omgeving op te tuigen, terwijl een ander bedrijf graag in het huidige systeem blijft om kosten te drukken.

Over het algemeen zijn er weloverwogen keuzes gemaakt waarom dat een omgeving op een bepaalde manier in elkaar zit en daar zal je dan mee moeten dealen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit iemand gehoord heb die een probleem had met de manier van werken waar dat hij/zij aan de slag wilde gaan.

Desalniettemin veel succes bij je nieuwe werkgever, hopelijk werkt het allemaal naar je zin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:23

TommieW

Numa numa.

Context: ik werk in de IT, iets met systeembeheer.

Bij mijn huidige klant wil men migreren van SSH via een VPN naar VMWare Horizon. Hier zijn echt best wat dingen mee aan de hand, o.a. wat directer gerelateerd aan het type werkzaamheden wat ik moet doen. Een van de problemen is dat het invoeren van tekst wat vertraging heeft. Bijvoorbeeld op de WiFi op kantoor is er gewoon niet mee te werken.

Via een VDI moeten werken kan best wel een van de redenen zijn om een klus niet te accepteren voor mij.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 20:54

magneet

Magnetic enhanced

Ik werk voor een vendor die euc omgevingen kan monitoren (VMware Horizon, CItrix, laptops etc etc) en geen twee omgevingen zijn gelijk en je hebt te maken met zoveel factoren dat het niet te vergelijken is. Wat @TommieW zegt had hij problemen via de wifi, voor het zelfde geld werkt die omgeving goed als je ergens zit met een fatsoenlijke connectie. Alle omgevingen (inclusief laptops!) zijn goed en slecht in te richten dus pin je er ajb niet op vast op wat de werkgever gebruikt. Twijfel je: vraag een uurtje mee te kijken met een van hun mensen dan merk je het vanzelf.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
Dennis schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:03:
Naar mijn idee biedt Citrix of VMWare amper nog voordelen nu steeds meer applicaties toch SAAS zijn. Daarnaast heeft het videobellen de use case veranderd omdat de meeste implementaties dit qua dataverkeer/load niet aan kunnen en mensen dat dus wél lokaal moeten doen.
Dit soort oplossingen verkopen zich met het TCO-argument: je werkplekbeheerders zijn minder tijd kwijt om malware van de systemen van medewerkers te halen, want iedereen zit achter een "domme" terminal die remote kan worden schoongeveegd, en hebben nauwelijks rechten om iets te doen.

Je ziet het vooral bij organisaties waar IT-afdelingen een apart budget hebben. Dat hun nieuwe beheeroplossing het werk voor alle andere medewerkers (dwz. op de afdelingen waar daadwerkelijk diensten worden geleverd, of geld wordt verdiend) onhandig en vervelend maakt is niet hun probleem.

Als je dan ook nog geen afdelingschef hebt die bereid is om het IT management eens goed de oren te wassen, blijft er voor een werknemer inderdaad weinig anders over dan weggaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:20
Als je citrix opent opent alles precies zoals je het achterliet? Met zelfs de muis op exact dezelfde locatie (tot je je muis beweegt - dan pakt hij de nieuwe muislocatie op).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:51

MsG

Forumzwerver

Bijna alle overheidsorganisaties loggen via een Citrix-achtige oplossingen in op een virtuele PC. Dat is naar mijn idee niet inherent slecht werkend. Ook de sessieduur is uiteindelijk iets wat instelbaar is. Het voordeel is juist weer dat je met elke aardappel je werk kan doen, in plaats van dat je lokale krachtige hardware nodig hebt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
corporalnl schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:11:
Ik zie dat je een vooroordeel hebt op basis van een situatie van een ander bedrijf.
Ga maar eerst kijken hoe het bij hun is geïmplementeerd.

Voor de rest, werkt ik gewoon met de systemen die mij geboden wordt.
Ben ik minder efficiënt door het systeem waar ik mee moet werken? Dan is dat niet mijn probleem.
Dat zijn dingen die handig zijn om uit te vogelen voor je je huidige baan opzegt...

En tot op zekere hoogte ben ik het eens met dat het probleem is van je baas. Tegelijk als jij je eraan irriteert omdat je niet lekker erop kan werken, dan is het jou probleem. Als je werkgever je een 17" scherm geeft, zeg je dan ook: "Nou dan gaat het allemaal wat langzamer", of irriteer je je er kapot aan?

Ook aan het eind van het jaar wordt je gewoon beoordeeld op hoe je het hebt gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03
Aschtra schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:08:
Ik werk hoe mijn werkgever wilt dat ik wil werken. Als hun werkwijze inefficiënt is is dat meer een probleem voor hun. Ga ik me niet (meer) druk om maken..
Dit is wel kort door de bocht. Je wilt wel graag op een efficiënte gangbare manier werken. Je gaat niet gemotiveerd raken van een werkwijze die geautomatiseerd of makkelijker kan.

Goed gereedschap is het halve werk. Een loodgieter geef je ook niet alleen een waterpomptang en zijn ene arm vastgebonden omdat de werkgever dat wilt.
Een citrix omgeving als IT-er is dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Mijn vriendin heeft ook zo'n "thuiswerk" situatie. Ze heeft niet eens een laptop van de zaak maar moet gewoon haar eigen laptop gebruiken en daar een stuk software op installeren en dan (met 2FA) inloggen. Daarna komt ze in een VDI omgeving (ik weet niet of het Citrix of VMware is) waar ze dan pas haar email kan openen en bij de documenten kan...

Ik vind dat zelf waardeloos maar ik snap ook wel de merits.

Zelfs zit ik in een technische IT functie. Ik heb gewoon een laptop van de zaak waarmee ik alle basic dingen direct kan doen zonder verdere inlogprocedures... Dus documentatie, email, etc gaat gewoon direct zonder VPN, zit allemaal in de MS cloud.. Ik heb wel een (Azure) VPN maar die gebruik ik alleen als ik daadwerkelijk op een server moet inloggen of naar die enkele applicatie moet die niet via de cloud ontsloten wordt (urensysteem is er zo 1).. Er gaan thuiswerkdagen voorbij dat ik de VPN niet aan heb.. Ik vind het eigenlijk wel fijn dat je gewoon je laptop kunt openklappen direct in Outlook zit, ipv dat je door allerlei hoepels moet springen alleen maar om je simpele email te openen...

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 16-08-2023 11:28 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03:00
Ik ga er even een tegeltjeswijsheid ingooien:

"De mens lijdt het meest, van het lijden dat hij vreest."
Edit:
Afbeeldingslocatie: https://spreuktegeltje.nl/wp-content/uploads/2017/06/Oude-wijsheden-Een-mens-lijdt-het-meest-door-het-lijden-dat-hij-vreest.-6345.jpeg

Ik zou vooral ff kijken tegen welke praktische dingen je aanloopt, wanneer je er begonnen bent.

[ Voor 28% gewijzigd door Wild Chocolate op 16-08-2023 11:34 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 09:18
Dennis schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:03:
Hallo,

Per 1 oktober begin ik bij een nieuwe werkgever. Momenteel werk ik voor een klein adviesbedrijf en ik ga voor een gemeente werken.

Bij mijn huidige werkgever hebben we laptop van de zaak, maar iedereen werkt lokaal op de laptop en omdat we geen IT-afdeling hebben zorgt iedereen voor zijn eigen computer en heb ik dus ook volledige admin rechten. Dat is heel fijn, zodat ik wat (open source) software kan gebruiken waar ik graag mee werk.

Zometeen is de situatie natuurlijk anders. Bij de gemeente wordt gewerkt met Citrix. Nu heb ik vorig jaar gedetacheerd bij een andere overheidsorganisatie gezeten waar met VMWare werd gewerkt (zelfde principe als Citrix), maar waar het echt dramatisch slecht was geïmplementeerd.

Ging je meer dan een uur lunchen bijvoorbeeld, werd je sessie gesloten en kon je dus al je documenten waar je mee bezig was weer helemaal opnieuw openen etc. Ook kon je niets buiten VMWare om doen, dus even in de trein aan het werk was de facto geen optie omdat je eerst tien minuten bezig was weer in te loggen en alles op te starten. Maar Teams moest je buiten VMWare doen, en voor het maken van een Teams-afspraak moest je eerst in VMWare in Outlook de afspraak maken en dan in de Teams app buiten VMWare deze omzetten naar een Teams-vergadering 8)7.

Ik kijk dus een beetje op naar de nieuwe situatie, maar heb bij mijn sollicitatie dit onderwerp wel besproken en begreep dat het hier een stuk beter is geïmplementeerd.

Ik ben ook wel benieuwd hoe het bij anderen hier zit. Voor IT'ers zal het vanzelfsprekend anders zijn, maar volgens mij lopen er inmiddels ook genoeg Tweakers rond die niet meer per se zelf IT'er zijn.

Hoe kijken jullie hier tegenaan en is dit iets wat je laat meespelen bij het kiezen voor een werkgever?
Ik zou vooral de principiële werkomstandigheden laten gelden bij de keuze voor een werkgever, dus in welke verhoudingen remote gewerkt wordt ten opzichte van op locatie.

De uiteindelijke implementatie valt toch pas vast te stellen na indienstreding. Als dan blijkt dat de techniek je dusdanig frustreert bij het verrichten van je werkzaamheden, lijkt het me een typisch iets om de voor- en nadelen over af te wegen gedurende je proeftijd.

Ik werk overigens al jaren praktisch voltijd via een Citrix omgeving. Afgezien van de prestaties van de systemen valt er goed (genoeg) mee te leven. Aangezien alle systemen nu eenmaal langzamer zijn dan m'n desktop, heb ik het gewoon te accepteren en is een eventuele downtime of buiten gesloten worden door loginproblemen gewoon werktijd.

Een andere klant heeft ook applicaties en omgevingen intern nog eens virtueel lopen, waardoor ik op een gegeven moment 4 Citrix machines diep zat, dat vergt nog altijd enige gewenning. Een groot, niet te onderschatten voordeel wat ik hierbij geniet is dat Citrix omgevingen zich tenminste fijn laten schalen over mijn beeldschermen. Alleen al daardoor is het fijner werken dan ergens lokaal op een laptopschermpje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

FreakNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:27:
Mijn vriendin heeft ook zo'n "thuiswerk" situatie. Ze heeft niet eens een laptop van de zaak maar moet gewoon haar eigen laptop gebruiken en daar een stuk software op installeren en dan (met 2FA) inloggen. Daarna komt ze in een VDI omgeving (ik weet niet of het Citrix of VMware is) waar ze dan pas haar email kan openen en bij de documenten kan...
Na die 2 minuten 2FA inlog, en een dubbelklik op de VDI-tooling om dat fullscreen te hebben, zit je de rest van de dag gevoelsmatig gewoon native op dat ding te werken. De klassieke haat tegen dit soort systematiek verbaast me op Tweakers totaal niet, de overdrevenheid hierin eveneens niet.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik zou me (nog) geen zorgen maken, en op 2 oktober vragen aan degene die je inwerkt of je directe collega's of je manager hoe je kan gaan werken.

We hebben verder geen glazen bol om te zien hoe het je zal vergaan

[ Voor 13% gewijzigd door jeanj op 16-08-2023 12:04 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 14:53
Blijkbaar heb je op bepaalde keuzes gebaseerd dat je van klein advies kantoor bij een gemeente wilde gaan werken.

1 van de negatieve effecten is dat je op Citrix moet gaan werken.

Ik denk dat je er mee moet dealen en accepteren.
Anders had je niet moeten solliciteren.

Iemand die ik ken gebruikte altijd snag it.
Bij zijn nieuwe werkgever werd het gebruik van de betreffende tool niet goedgekeurd.
Ja, dan is het deal with it of leave it.

[ Voor 24% gewijzigd door joke_name op 16-08-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb als externe voor een grote NL gemeente gewerkt die ook op Citrix zat. Prima voor desktop werk, maar zat idd compleet dichtgespijkerd en lockte zichzelf binnen een paar minuten.
Reden was met name beveiliging; fysieke toegangscontrole bij een openbaar gemeentehuis of stadsdeelkantoor werd niet gezien als eerste lijn van informatiebeveiliging. Dat was de desktop.
Als ITer was er wel iets van een steppingstone voor IT doeleinden, maar die was weer niet voor Office gebruik.

Daarbij maken heel veel gemeenten gebruik van spullen boel van Centric. En das sowieso drama :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 09:46
Bij je oude werkgever is dus een risico dat jij software gebruikt waar je eigenlijk voor moet betalen als bedrijf. Dat iets opensource is, wilt niet zeggen dat er voor bedrijfsmatig gebruik geen licenties nodig zijn.
Daarnaast was daar dus ook een verhoogd risico op heel veel andere zaken. Stel dat de overheid zou besluiten dat jij gewoon een laptop krijgt en jij zet daar gewoon op wat je leuk vind om te gebruiken. Vervolgens zat daar ergens een backdoor in waardoor er nu informatie open en bloot op straat kwam te liggen. Wie is er dan aansprakelijk? Juist, die overheid.

Je oude werkgever loopt nogal een risisco als adviesbedrijf. Dat risico is te dichten en zal deels gaan ten nadele van de usability. Liefst zo min mogelijk, maar als medewerker zul je je er op aan moeten passen.
Ook kan de overheidheid niet zomaar elke software toestaan. Die moeten vaak gewoon betalen voor licenties. Dus als er al een product X is die hetzelfde kan, maar jij niet handig vind werken, dan is het vaak zo dat jij je toch zal moeten aanpassen of dat iedereen naar product Y moet gaan.

Als de overheid zou kiezen om alles op laptops te doen, kun je er 100% zeker vanuit gaan dat jij geen administrator op die laptop gaat zijn en alleen software mag draaien die ze goedgekeurd hebben. En dan zal er ook nog wel het een en ander bijkomen om te zorgen dat alle documenten ook goed beveiligd zijn (zoals het niet kunnen gebruiken van non-hardware encrypted usb-sticks, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-05 17:25

RvV

Hier vinden de werknemers het helemaal prima om met VMware te werken. Met zo'n beetje elk internet verbonden device op de hele wereld kunnen ze probleemloos inloggen (MFA) en gebruik maken van alle bedrijfsapplicaties. En in tegenstelling tot jouw vorige werkgever is het hier wel fatsoenlijk geimplementeerd met recente software/hardware met nvidia vgpu's etc.. waardoor zelfs Teams goed werkt. :)
De VMs blijven een aantal uur actief waardoor je van de ene ruimte naar de andere ruimte kunt hoppen en je werk blijft open staan. Ook vanuit thuis kan het handig zijn om verder te gaan waar je was gebleven in je sessie.
Dus even opletten en vensters met gevoelige data sluiten voordat je de beamer/TV aan zet en iedereen het ziet.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-05 15:22

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ankh schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:15:
Ik lees een hoop aannames. Want VMware en Citrix hebben allebei een hele andere gedachte achter hun omgevingen.

VMware biedt VDI oplossingen aan, wat betekent dat je elke keer dat je inlogt een virtuele PC opspint. Citrix biedt veel meer oplossingen, van een op- en afschalende (vrij vertaalde RDS) omgeving tot gevirtualiseerde applicaties. Daarnaast hebben ze samen met Microsoft Teams plugins gebouwd. Waardoor je in je sessie gewoon Teams kan gebruiken.

Daarnaast ben ik met @Aschtra Niet jouw probleem. Daarnaast kies jezelf bij een gemeente te werken, dan kan je op je klompen aanvoelen dat ze door hun logheid wat achterlopen op de rest.
Dat is niet waar, alleen een hoop gaan nu wel van sbc naar vdi. Vmware en citrix zijn bijna het zelfde de onderdelen hebben alleen een ander naampje. Het ligt er alleen aan hoe je het implementeert.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
com2,1ghz schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:26:
[...]

Dit is wel kort door de bocht. Je wilt wel graag op een efficiënte gangbare manier werken. Je gaat niet gemotiveerd raken van een werkwijze die geautomatiseerd of makkelijker kan.

Goed gereedschap is het halve werk. Een loodgieter geef je ook niet alleen een waterpomptang en zijn ene arm vastgebonden omdat de werkgever dat wilt.
Een citrix omgeving als IT-er is dat wel.
Uiteraard. Maar uiteindelijk komt het hier voor mij wel op neer. Ik zou best aangeven dat X manier voor mij niet fijn werkt en ik daardoor minder snel kan werken inclusief advies welke verbeteringen ik graag zou zien. Als werkgever hier vervolgens niets mee doet ga ik me daar echt niet druk maken. Vroeger deed ik dat wel maar geeft alleen maar frustratie voor jezelf.

Die vind het dan blijkbaar prima dat ik op 80% van kunnen (of whatever) werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

MsG schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:58:
[...]

Na die 2 minuten 2FA inlog, en een dubbelklik op de VDI-tooling om dat fullscreen te hebben, zit je de rest van de dag gevoelsmatig gewoon native op dat ding te werken. De klassieke haat tegen dit soort systematiek verbaast me op Tweakers totaal niet, de overdrevenheid hierin eveneens niet.
Over het algemeen zijn Tweakers conservatiever dan boomers als het gaat om techniek. :D

Maar ook ik "vind" hier niet zoveel van. Mijn werkgever is nog wel strenger als het gaat om techniek en ik schik me er naar. Tot een bepaald punt kan ik er om klagen maar op een gegeven moment is het vechten tegen de bierkaai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:25
MsG schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:58:
[...]
Toch zijn er factoren waardoor het toch niet die native gevoelsmatigheid geeft.
Bepaalde snelkoppelingen werken niet, er zit enige vertraging in de bediening, je wordt vaak ook beperkt. En bij connectiviteitissues is dit alles een stuk erger. Dan kun je niet werken.
Met lokaal werken op mijn laptop kan ik zonder problemen door.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:01
@Dennis
Waaruit bestaan je werkzaamheden precies?
Mijn ervaring is dat veel kantoorbanen voor 95% worden uitgevoerd in Office365 + bedrijfsspecifieke applicaties. Dus hoeveel wil je dan zelf gaan aanpassen? Wat zou je echt gaan missen?
Grote kans dat als ze Office365 gebruiken je via MS teams bij veel bestanden en zaken kan buiten Citrix om. Maar zoals hierboven genoemd, alles hangt af van hoe ze de boel hebben ingericht.

Bij mijn op kantoor (overheid) werken we met VMware. Persoonlijk vindt ik het een prima oplossing, want thuis kan ik lekker op mijn eigen PC werken. VMware client installeren op je privé pc en klaar. Eigen muis + tobo en 2 fijne schermen. Verder lekker makkelijk switchen tussen VMware en privé omgeving. Dus even pauze houden en je kan buiten de omgeving van je werkgever om naar tweakers :P
Scheelt weer laptop van de zaak aansluiten op je thuiswerkplek (wil toch op een groot scherm werken met fijne randapparatuur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:28
Dank voor alle reacties.

@Aschtra en @corporalnl inderdaad heb ik daar een licht vooroordeel over. Ik zit wel een beetje op de lijn van @com2,1ghz en @Sissors dat het voor mij ook om werkplezier gaat.

@Ankh dank voor je toelichting en duiding over verschil Citrix en VMWare. Je ziet dat ik alweer een tijd uit de IT ben waardoor ik de onderlinge verschillen niet meer zo goed scherp heb.

Goed om te weten is dat ik dit onderwerp héb besproken tijdens mijn sollicitatie en daar kwam ook naar voren dat de andere collega's het heel fijn vinden allemaal. Dat geeft mij ook het vertrouwen dat ik daar ook mijn weg in zou moeten kunnen vinden.

@SunnieNL Je zegt hele goede dingen. Ik besef me ook terdege dat dat zo is. En voor mijn huidige (oude) werkgever weet ik wel zeker dat ik geen illegale dingen doe, maar tooltjes zoals 7zip, Inkscape of Paint.NET kunnen heel handig zijn. Het gaat mij ook niet om alle rechten, maar ik vind het heerlijk als je je laptop openklapt en gelijk kunt werken. En dat je niet van een internetverbinding afhankelijk bent.

Ik zie dat de Tweaker er verschillend tegenaan kijkt. Ik vind de houding "ik doe het ermee" ook wel mooi en inderdaad: misschien maak ik me soms te druk over dit soort dingen. Evengoed heb ik er wel vertrouwen in dat het goed komt.

@chrisborst Het betreft inderdaad kantoorwerkzaamheden en het grootste deel zal zijn in een SAAS-applicatie via internet en inderdaad Office365. Al ben ik ook zo ouderwets dat ik zweer bij de rich client van Word. Complexe opmaakprofielen gaat naar mijn ervaring in de online variant niet helemaal lekker. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:01
Dennis schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:20:
@chrisborst Het betreft inderdaad kantoorwerkzaamheden en het grootste deel zal zijn in een SAAS-applicatie via internet en inderdaad Office365. Al ben ik ook zo ouderwets dat ik zweer bij de rich client van Word. Complexe opmaakprofielen gaat naar mijn ervaring in de online variant niet helemaal lekker. :+
Kleine correctie, Office365 betekent enkel dat je documenten in de cloud staan (vaak bij MS). Dat maakt het dus makkelijker om elders bij je documenten te komen. Het openen van een document kan via de web-client of in teams maar ook gewoon in de normale applicatie. Heb zelf ook een enorme hekel aan de online versie, dus openen alles standaard in de normale applicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dennis schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:20:

Ik zie dat de Tweaker er verschillend tegenaan kijkt. Ik vind de houding "ik doe het ermee" ook wel mooi en inderdaad: misschien maak ik me soms te druk over dit soort dingen. Evengoed heb ik er wel vertrouwen in dat het goed komt.
Het is eigenlijk heel simpel. Waarom zou je je hier druk om maken? Je kan er niets aan veranderen, dat is hoe jouw nieuwe werkgever werkt. Het enige wat jij kan veranderen is of je daar wel of niet werkt, en je bent er nog niet eens begonnen. Zonde van de energie om je druk te gaan maken over iets wat je nog totaal niet ervaren hebt.

Ik werk al jaren met een citrix omgeving waarop ik via mijn oude laptop inlog met 2FA en booten vanaf een USBtje.. ik weet niet beter. Dus ja dat kost even tijd om in te loggen maar in die 10 minuten heb ik m'n andere werklaptop al opgestart, de gordijnen geopend, m'n ochtendplasje gedaan, medicatie ingenomen, de katten gevoerd en m'n eerste kop thee gemaakt. Dikke prima in de baas z'n tijd.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Ik denk dat je moet beginnen met begrijpen waarom de IT is ingericht zoals het is ingericht en niet eerst allen (zeker terechte) nadelen zijn. IT moet organisaties ondersteunen, en als in dit geval werken via Citrix het beste past bij de eisen van organisatie, dan is het zo.

Als tweakers zijn we natuurlijk geneigd om eerst naar technische problemen en oplossingen te kijken en willen we het liefst de baas zijn over alles wat we doen, maar bij IT moet je eerst naar bedrijfsprocessen en relevante regelgeving denken. In de zorg zie om begrijpelijke redenen ook heel veel thin client met Citrix backends. Dat is niet om het lastig te maken voor de medewerkers maar omdat dat gewoon veel veiliger is. Geen kans dat laptops met persoonlijke informaite kwijt raken in de trein en zo.

Maar als je je er echt niet goed bij voelt om zo te moeten werken dan moet je nog even goed nadenken of het wel het juiste werk is voor jou. En het zou net zo goed kunnen dat je het na een week helemaal prima vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:37

JT

VETAK y0

Aschtra schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:08:
Op zich goed om niet van alles je probleem te maken. Maar als je gereedschap té slecht is dan kan dat ook je werkplezier bederven.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28
Heel veel applicaties kan je vaak ook buiten Citrix om gebruiken, zoals het office-pakket, internet en mail. Ik werk ongeveer 50% van de tijd via Citrix, de andere helft werk ik er om heen. Want inderdaad als het bedrijfsnetwerk niet lekker werkt, dan kan het aardig vervelend werken. Ik zou er geen werkgever om laten schieten eerlijk gezegd, een andere werkgever heeft wel weer een ander nadeel. Het went, ook al is het niet de meest gebruiksvriendelijke tool.

[ Voor 23% gewijzigd door fonsoy op 16-08-2023 22:51 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Frame164 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:15:
Ik denk dat je moet beginnen met begrijpen waarom de IT is ingericht zoals het is ingericht en niet eerst allen (zeker terechte) nadelen zijn. IT moet organisaties ondersteunen, en als in dit geval werken via Citrix het beste past bij de eisen van organisatie, dan is het zo.
IT zou dienstverlenend moeten zijn aan de organisatie (op security e.d.) en aan de werknemer (op productiviteit).

Probleem is vaak dat IT alles dusdanig dicht timmert, dat de productiviteit wordt beïnvloed. Echter wordt men afgerekend op security, niet productiviteit van anderen.

Dus is het dan daadwerkelijk aan jou om te begrijpen waarom IT doet wat ze doet? Wat mij betreft mag je best van een werkgever verwachten dat deze je de tools biedt om voldoende productief te zijn.

Iets als Citrix verhoogt over het algemeen niet de productiviteit van de werknemer. Het werkt eerder verlagend. De security gaat echter wel (flink) omhoog. Het is aan de organisatie om af te wegen wat belangrijker is.

Aan de werknemer is het te keuze om dit te accepteren (of niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Als adviseur heb ik voor diverse gemeenten gewerkt en de ervaring is verschillend. Bij de laatste en de gemeente (dat zijn recente ervaringen) werken ze beide met Citrix. Dat functioneerde naar behoren, alleen het opstarten kost meer tijd dan lokaal op de laptop werken. Gezien de Citrix-omgeving omwille van flexwerken na volgens mij 45 minuten de verbinding verbreekt en ik vervolgens weer met tweestapsverificatie en al (geheel begrijpelijk hoor) moet inloggen, kost mij dat meerdere keren op een dag tijd.

Bij de eerste gemeente (met een regionale ICT-dienst) was O365 incl. SharePoint goed bruikbaar en was er een buiten citrix om benaderbaar intranet, waardoor ik lokaal bij mijn bestanden kon en nagenoeg alle informatie die ik nodig had. Alleen wanneer ik bij specifieke software -die niet lokaal/online beschikbaar was- moest, logde ik in op Citrix. Dat werkte heerlijk. Ik kon op de terugweg in de trein de laptop openklappen en nog even verdergaan met waarmee ik bezig was. Het bevorderde absoluut mijn snelheid van werken en werkplezier.

Helaas is de huidige gemeente waarvoor ik werk niet zo ver met de implementatie van O365 en zijn veel functionaliteiten (waaronder SharePoint/OneDrive) uitgeschakeld. Er wordt met gedeelde schijven gewerkt, waarvan je eerst toegang moet vragen (als je er al achter komt dat er een map is om toegang op te testen) en waarbij gelijktijdig in één document werken onmogelijk is. Ook intranet is alleen in Citrix benaderbaar. Het voelde echt als een stap terug. Ik werk voor mijn gevoel ook echt een stuk minder efficiënt. Over de redenen erachter ga ik helemaal strak achterover (oudere ipads die onvoldoende te beveiligen zijn en waar een aantal managers/medewerkers geen afstand dan willen doen). Beveiliging is terecht één van de belangrijkste speerpunten. Wat echter gebeurt is dat collega's andere wegen gaan zoeken. Particuliere accounts van DropBox, OneDrive, Google Drive, OneNote (via prive OneDrive), EverNote Trello et cetera worden gebruikt om samen te werken. Allemaal software die niet ondersteund wordt door ict, waardoor er juist minder veilig gewerkt wordt. Het wekt m.i. dus averechts.

Onderaan de streep ben ik ervan overtuigd dat het gewoon anders kan (de ict-ers zijn het ook wel met mij eens, het management is om de verkeerde redenen bottleneck). Desalniettemin zou ik om deze reden absoluut niet terug willen naar de andere werkgever. Citrix is prima geïmplementeerd, het doet wat het moet doen en voor 80/90% van de collega's (circa 1.500) voldoet het. Ik leg mij er vooralsnog dus vooral bij neer dat ik weet dat het beter kan. Ik heb er onvoldoende invloed op om het te veranderen.

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
MsG schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:22:
Bijna alle overheidsorganisaties loggen via een Citrix-achtige oplossingen in op een virtuele PC. Dat is naar mijn idee niet inherent slecht werkend. Ook de sessieduur is uiteindelijk iets wat instelbaar is. Het voordeel is juist weer dat je met elke aardappel je werk kan doen, in plaats van dat je lokale krachtige hardware nodig hebt.
Waar kan ik die sessieduur instellen? Ik vind het rete irritant dat als ik 20 min weg ben ik weer helemaal opnieuw moet inloggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Boerenlater schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:56:
[...]

Waar kan ik die sessieduur instellen? Ik vind het rete irritant dat als ik 20 min weg ben ik weer helemaal opnieuw moet inloggen.
Uiteraard niet aan de cliënt kant. Als je er significant last van hebt zou ik schakelen met de beheerder van de citrix-omgeving.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:43

Agent47

I always close my contracts.

Je kunt je werk documenten ook opslaan in OneDrive. Kan je lekker in de trein in verder werken. Kan ook in VMWare / Citrix.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• bazzemans
  • Nu online
Agent47 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:28:
Je kunt je werk documenten ook opslaan in OneDrive. Kan je lekker in de trein in verder werken. Kan ook in VMWare / Citrix.
Tenzij je werkgever de functionaliteit van OneDrive/Sharepoint heeft uitgeschakeld in het O365 pakket, want dan kan je er simpelweg niet op inloggen. Hoogstens kan je dan je documenten lokaal bewerken door omwegen te gaan bewandelen en bijvoorbeeld een niet door de organisatie beheerde dienst te gebruiken (OneDrive van O365 voor thuisgebruik, Dropbox etc.) of de bestanden naar jezelf te mailen.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:43

Agent47

I always close my contracts.

bazzemans schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:31:
[...]

Tenzij je werkgever de functionaliteit van OneDrive/Sharepoint heeft uitgeschakeld in het O365 pakket, want dan kan je er simpelweg niet op inloggen. Hoogstens kan je dan je documenten lokaal bewerken door omwegen te gaan bewandelen en bijvoorbeeld een niet door de organisatie beheerde dienst te gebruiken (OneDrive van O365 voor thuisgebruik, Dropbox etc.) of de bestanden naar jezelf te mailen.
Akkoord, of je moet online inloggen en daar alles neerzetten.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Frame164 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:15:
In de zorg zie om begrijpelijke redenen ook heel veel thin client met Citrix backends. Dat is niet om het lastig te maken voor de medewerkers maar omdat dat gewoon veel veiliger is. Geen kans dat laptops met persoonlijke informaite kwijt raken in de trein en zo.
*Kuch

https://www.parool.nl/nie...en-uit-het-olvg~bceb3a42/

Waarom ik deze nog zo scherp heb? Ik was 1 van de 1541 mensen waarvan de gegevens (o.a. radiologie foto's) op de betreffende laptop stonden ;) Hebben ze destijds wel keurig afgehandeld moet ik zeggen. Eerst zelf een brief gekregen met alle info, met een tijdslijn van de communicatie naar de pers wat een dag later begon.

• bazzemans
  • Nu online
Agent47 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:32:
[...]

Akkoord, of je moet online inloggen en daar alles neerzetten.
Dat kan dus niet. Ik kan door de bedrijfspolicies niet inloggen op de zakelijke OneDrive/Sharepoint. Ook het aanmaken van een Team in Microsoft Teams is volledig uitgeschakeld en wordt niet gebruikt of ondersteund.

• Eximius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-04 06:52
bazzemans schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:35:
[...]

Dat kan dus niet. Ik kan door de bedrijfspolicies niet inloggen op de zakelijke OneDrive/Sharepoint. Ook het aanmaken van een Team in Microsoft Teams is volledig uitgeschakeld en wordt niet gebruikt of ondersteund.
Worden de webportals van deze apps ook geblokkeerd? Het werkt niet altijd even optimaal, maar waar een wil is is een weg...
bazzemans schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:31:
[...]

Wat je hierboven beschrijft is een recept voor een potentieel datalek. Blokkeer de makkelijke manier van dataopslag en men wordt creatief met alle eventuele gevolgen van dien...

[ Voor 42% gewijzigd door Eximius op 17-08-2023 09:41 ]

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:27:
Mijn vriendin heeft ook zo'n "thuiswerk" situatie. Ze heeft niet eens een laptop van de zaak maar moet gewoon haar eigen laptop gebruiken en daar een stuk software op installeren en dan (met 2FA) inloggen.
Dit mag toch (wettelijk) helemaal niet? De werkgever moet de spullen leveren zodat zij haar werk kan doen. Wat doen ze als je vriendin geen eigen laptop heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
Tk55 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:39:
[...]

Dit mag toch (wettelijk) helemaal niet? De werkgever moet de spullen leveren zodat zij haar werk kan doen. Wat doen ze als je vriendin geen eigen laptop heeft?
Naar kantoor komen, waar een arbo-werkplek is ingericht ;).

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:52
[...]

Dit is een interessante, maar zolang de keuze er nog is voor opgetuigd kantoor hoeft je werkgever niets te leveren.

Daarnaast, waar houdt het op, ze leveren ook geen bureau, geen stoel en ook geen voertuig. :)

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-05 11:02
@topicstarter: Ik zou me meer druk maken over de koffie, dan over een inlogsysteem. ;)

Zelf ben ik ook adviseur/professional/geefhetbeestjeeennaampje en heb inmiddels vele opdrachten bij overheidsinstanties achter mijn naam, en overal werkt het weer anders. Kwestie van wennen. Zelf vind ik het heel vreemd en ongepast dat je tijdens een sollicitatiegesprek je twijfels uitspreekt over hun systemen en werkwijze terwijl je er duidelijk niet bekend mee bent. Blijkbaar ben je wel ergens anders goed in, anders was je niet aangenomen. ;)

• bazzemans
  • Nu online
Eximius schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:37:
[...]

Worden de webportals van deze apps ook geblokkeerd? Het werkt niet altijd even optimaal, maar waar een wil is is een weg...
Ik geloof dat ik nagenoeg alle ingangen naar de cloudopslag in de zakelijke O365 wel geprobeerd heb. Mocht je nog een suggestie hebben, sta ik ervoor open ;).
[...]

Wat je hierboven beschrijft is een recept voor een potentieel datalek. Blokkeer de makkelijke manier van dataopslag en men wordt creatief met alle eventuele gevolgen van dien...
Dat is precies ook waarom ik aan de ICT-collega's heb aangegeven dat ze op deze manier hun doelen voor een veilige IT-omgeving juist teniet doen en een potentieel datalek organiseren.

Idem dito voor het gebruik van WhatsApp. Dat wordt formeel niet ondersteund door de organisatie (niet onbegrijpelijk). Er werd daardoor ook van alles geblokkeerd, zoals het kunnen kopiëren en plakken van teksten naar WhatsApp toe en het versturen van documenten vanaf de telefoonopslag. Gevolg? Collega's zoeken omwegen. Als je namelijk datzelfde stukje tekst of dat document vanaf je privé telefoonnummer whatsappte naar jezelf dan kon je het in Whatsapp op je zakelijke telefoon wel doorsturen. Omslachtig, maar goed bedoelde beveiliging dus binnen no-time omzeild.

In een key-usersessie waarin ze ervaringen met door de organisatie uitgerolde apparatuur en software toetsen aan gebruikers (doen ze goed) hebben een aantal collega's en ik dit aangegeven. We hebben ervoor gepleit om méér te investeren in awareness en verantwoord gebruik van bedrijfsmiddelen en te differentiëren op de gebruikers naar gelang zijn of haar niveau. Hierna is de (schijn)beveiliging op WhatsApp er in ieder geval afgegaan en worden er berichten verspreid over hoe hier enigszins verantwoord mee om te gaan, waarbij gecommuniceerd wordt dat we in principe (intern) gebruik moeten maken van MS Teams.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
koppie schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:41:
[...]

Dit is een interessante, maar zolang de keuze er nog is voor opgetuigd kantoor hoeft je werkgever niets te leveren.

Daarnaast, waar houdt het op, ze leveren ook geen bureau, geen stoel en ook geen voertuig. :)
*kuch*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:46

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

renegrunn schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:33:
[...]

*Kuch

https://www.parool.nl/nie...en-uit-het-olvg~bceb3a42/

Waarom ik deze nog zo scherp heb? Ik was 1 van de 1541 mensen waarvan de gegevens (o.a. radiologie foto's) op de betreffende laptop stonden ;) Hebben ze destijds wel keurig afgehandeld moet ik zeggen. Eerst zelf een brief gekregen met alle info, met een tijdslijn van de communicatie naar de pers wat een dag later begon.
Gezien het artikel is dit ook niet een generieke werklaptop geweest.

Ik herken de gedachtegang van TS ook wel. Ik ben vorig jaar bij een gemeente begonnen. Voor het eerst ervaring opgedaan met werken in een VMWare omgeving. Voorheen altijd gewoon rechtstreeks op de laptop gewerkt met VPN als ik thuiswerkte.
Vanuit beveiligingsperspectief (en wellicht ook beheer) snap ik de opzet wel. Maar mijn workflow wordt er wel door 'gehinderd'. Het zit hem in de kleine tweaks die je niet kan doen en op momenten vertragingen die ik merk. Hoewel dat denk ik meer in de beschikbare resources zit dan het gebruik van VMWare.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:44

BCC

Ik heb een aantal jaren meegelopen als toeleverancier bij een zorginstelling waar ze ook een zeer slechte Citrix implementatie hadden. Huilende medewerkers en mensen die ontslag namen met als voornaamste reden Citrix kwamen helaas dagelijks voor. Dat is voor mij een reden om als een nieuwe werkgever een slechte Citrix omgeving zou hebben ik vriendelijk zou bedanken voor de baan.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
koppie schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:41:
[...]

Wat de thuiswerkplek betreft heb ik bij mijn werkgever niets te klagen. Ik kan in bruikleen krijgen een laptop, laptopstandaard, toetsenbord, muis, extra beeldscherm, bureaustoel, zit/sta-bureau, bureaulamp en/of bureauverhoger. En ik weet dat ze ermee bezig zijn om daar ook oortjes of een koptelefoon aan toe willen voegen.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
bartvl schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:50:
[...]

Gezien het artikel is dit ook niet een generieke werklaptop geweest.
Was een 'vaste' laptop voor de radioloog van dienst. In elke ruimte had je eenzelfde opstelling qua apparatuur en laptop.

Maar niks is veilig wat dat aangaat. De verpleegkundigen hebben ook een mobiele pc op wieltjes waar ze de patiënten mee langs gaan. Zij loggen in middels een badge, maar naast dat, staan die dingen verder onbeheerd op elke gang geparkeerd. En waar het fout ging met die laptop in het artikel: "...omdat de inloggegevens in de buurt van de computer lagen.". Dat was dus het bekende geeltje op de laptop zelf.

• Eximius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-04 06:52
BCC schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:53:
Ik heb een aantal jaren meegelopen als toeleverancier bij een zorginstelling waar ze ook een zeer slechte Citrix implementatie hadden. Huilende medewerkers en mensen die ontslag namen met als voornaamste reden Citrix kwamen helaas dagelijks voor. Dat is voor mij een reden om als een nieuwe werkgever een slechte Citrix omgeving zou hebben ik vriendelijk zou bedanken voor de baan.
Helaas zijn er inderdaad voldoende zeer slechte implementaties te vinden van Citrix (Virtual Apps/ Desktops). Meestal door te beknibbelen op resources vanaf moment van implementatie. Vervolgens wordt er geen rekening gehouden dat iedere extra applicatie en/of update van het één of ander mogelijk negatieve impact heeft op de beschikbare resources.

Gevolg, een negatief spiraal van een steeds trager wordende omgeving. En waarom zou je na 7jaar investeren in nieuwe hardware? Het werkt toch nog? en de gebruikers? Ach die klagen inmiddels allang niet meer want er wordt toch niet naar ze geluisterd :+

Daarnaast ken ik ook menig organisatie / beheerder die alles het liefst helemaal dicht timmeren voor de eindgebruikers met tooling zoals Ivanti Workspace Control en dergelijke. Ook dit werkt natuurlijk averechts op het gebruikersgemak/geluk...

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Geen recht, inderdaad. Maar als de optie thuiswerken gegeven wordt / sterker nog, verwacht wordt dan toch *kuch*. En dat bevestigt jouw *kuch*kuch* ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
TMDC schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:59:
[...]

Geen recht, inderdaad. Maar als de optie thuiswerken gegeven wordt / sterker nog, verwacht wordt dan toch *kuch*. En dat bevestigt jouw *kuch*kuch* ook.
Zeker, samen hebben we het plaatje completer gemaakt ;).

(nu tijd om mijn keel te smeren *kuch* :+)

Ik verwacht overigens wel dat een werkgever die dit thuiswerken nu nog niet fatsoenlijk faciliteert, zeer waarschijnlijk de kaart "kom maar naar kantoor" zal trekken. Dat is uiteraard een aanname.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Geen idee hoe het wettelijk zit. Vriendin zit in de zorg maar heeft 1 dag per week een "kantoordag". Dan staat ze dus niet op de vloer maar is ze bezig met dingen regelen voor cliënten (ziekenhuis bijvoorbeeld).. Dat is dus voornamelijk veel bellen en regelwerk.

Daar komt bovenop dat ze een burn-out heeft gehad en bij de re-integratie is besloten dat ze haar "kantoordag" thuis mag doen, mits nodig en mogelijk, naar eigen inzicht... Toen is er een login geregeld etc. Op kantoor werken ze trouwens op dezelfde manier, daar is eigenlijk alleen gewoon een gasten-netwerk en loggen ze alsnog op een VDI in. Managers hebben een laptop van de zaak, maar de rest werkt op een PC die er staat. Tevens ligt er een flex-laptop in de kast...

In dit geval was het dus echt "pick your battles". Als vriendin ook nog een laptop gevraagd had, hadden ze waarschijnlijk gezegd; "Kom maar naar kantoor. "

Ze gebruikt nu een afdankertje als laptop en dat gaat prima. Overigens is ze volledig hersteld en gaat ze tegenwoordig gewoon naar het werk op een kantoordag, dat thuiswerken is wellicht nog 1 keer per 2 maanden ofzo.. Ze neemt dan wel alsnog haar eigen laptop mee want die doet het beter dan die PC of leen/flex-laptop...

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 17-08-2023 10:30 ]

Pagina: 1