Handel in gegevens? (zakelijke markt)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-08 17:36

Intro

Mijn topic is niet bedoelt om de mobiele provider zwart te maken.

Want:
1-) Kan zijn dat een medewerker per ongeluk de gegevens heeft gelekt?
2-) Kan zijn dat een medewerker illegaal de gegevens zelf doorverkoopt voor extra $?
3-) Of dat de provider inderdaad ook handelt in gegevens? en of dat normaal is

Hier ben ik benieuwd naar, dus ook de reden van de topic.

Extra info

Ik heb "nooit" eerder spam ontvangen op mijn zakelijke e-mail adres. Echt nooit.
En ik kan ook niet per ongeluk mijn zakelijke gegevens achter gelaten hebben op een website.
Want ik doe dat nooit. Uberhaupt niet met mijn zakelijke gegevens.

Verhaal

Ik ben 1 gebeld door een sales medewerker...hij zocht naar een manager\directeur...

Omdat ik wist dat het iets wat met sales te maken had gaf ik aan dat ik een manager functie had...zodat ze niet de hogeremanagement zouden vinden of lastig vallen.
(ik zit niet in hoger-management maar heb wel een coordinerende rol in de IT, en wou van die sales gasten af. Anders bellen ze altijd opnieuw terug via een ander persoon om terecht te komen bij hoger-management \ directie).

Een heel verhaal of wij geen provder willen hebben voor telefonie. Ik onderbrak hem en was zeer kort. Ik gaf aan dat we KPN gebruiken voor onze ~300 medewerkers. En dat we niet zomaar gaan omswitchen en dat we geen interesse hebben.

De medewerker begreep het en bedankte mij en ging netjes op.

Enkele weken of circa een maand later. Ontvang ik sindsdien allerlei sales \ spam figuren in mijn mailbox.

Vanuit Amerika...India...Europe....allemaal IT bedrijven die opeens wat willen verkopen. En ze hadden al mijn gegevens (voornaam...achternaam...mail adres...functie...).
Men denkt opeens dat ik een hoger management functie heb voor de middel\groot organisatie waarvoor ik werk

Ik kom er niet meer van af

En ik weet 100% dat het ontstaan is nadat ik telefonisch aangaf dat ik een manager functie had binnen het bedrijf bij de medewerker. Om meteen van ze af te komen.

Mag dit zomaar?

Ik ontvang er nu circa 5 per dag. Ik markeer ze als spam maar er zijn telloze IT bedrijven die van alles willen verkopen nu. Allemaal IT diensten en producten.
Ik blijf ze markeren als spam maarja...dat is geen oplossing :+

Het rare is dat er soms ook bekende grote bekende IT bedrijven tussen zitten. Dus die kopen ook gegevens in blijkbaar?

[ Voor 1% gewijzigd door Outerspace op 16-08-2023 10:10 . Reden: Naam van bedrijf eruit gehaald. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:17
Buiten of het mag of niet, zal je in eerste instantie moeten bewijzen dat de provider het daadwerkelijk heeft gelekt? En of het door de persoon komt, door een lek binnen de provider zelf komt, of dat het verkocht wordt.

Ja het is toevallig dat het gebeurd na een maand tijd, maar er is vooralsnog geen bewijs.

Daarnaast, wie zegt dat het wel echt de provider was maar iemand die deed alsof om zo tot gegevens te komen.

[ Voor 15% gewijzigd door corporalnl op 16-08-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
corporalnl schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:47:
Buiten of het mag of niet, zal je in eerste instantie moeten bewijzen dat de provider het daadwerkelijk heeft gelekt? En of het door de persoon komt, door een lek binnen de provider zelf komt, of dat het verkocht wordt.

Ja het is toevallig dat het gebeurd na een maand tijd, maar er is vooralsnog geen bewijs.

Daarnaast, wie zegt dat het wel echt de provider was maar iemand die deed alsof om zo tot gegevens te komen.
Omdat ik nooit eerder verteld heb aan iemand dat ik een soort "manager" functie had.
En ik gebruikte dat eenmalig om van de sales medewerker af te komen vandaar.

Want hoe anders weten al die IT bedrijven dat ik een manager ben? Want het zijn persoonlijk gerichte mailtjes met mijn naam en "managers" functie.

Die persoon belde toevallig eind vorig jaar opnieuw, ook namensNaam weggehaald Dit keer om te weten wanneer onze [mcontract afloopt :+

Het kan,dat het daadwerkelijk geen Naam weggehaald e was. Maar het hele gesprek leek wel legit. Ze wouden weten waarom we KPN hebben...of ze niet goedkoper abbonnemn tkonden aanbieden etc. etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Outerspace op 16-08-2023 10:11 . Reden: Naam van bedrijf eruit gehaald. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:17
Heb je ze al gebeld/gemaild met de vraag of er gegevens bekend zijn van jou?
En welke gegevens er bekend zijn.

Beste kan je bewijs verzamelen, zodat je er wat mee kan ( als je er wat mee zou willen )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:23

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wil je de naam van het bedrijf weglaten? Straks komt het helemaal niet van hen af en stel je ze wel in kwaad daglicht

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:06
Heb je je naam verteld? Zat bedrijven hebben natuurlijk een standaardformat hoe e-mail adressen zijn opgebouwd. Dus als jij hebt gezegd ik ben Pietje Atsiz en ben manager blabla. Dan zullen hun misschien wel gewoon hebben gegokt om een mail te zenden naar p.atsiz@bedrijfsnaam.nl en wat verschillende varianten daarop. Van alle mail adressen die niet werken krijg je dan een niet leverbaar melding, behalve van degene die doorkomt. En dan zullen ze je wel gaan spammen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:34

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Atsiz schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:01:
[...]

Omdat ik nooit eerder verteld heb aan iemand dat ik een soort "manager" functie had.
En ik gebruikte dat eenmalig om van de sales medewerker af te komen vandaar.
Dan zul je het rijtje af moeten gaan vrees ik en heel veel mogelijkheden gaan afstrepen, zoals:
- Linkedin & andere sociale media, ook die van familie, kennissen, collega's hebben niets over jouw functie en telefoonnummer?
- Clubs en verengingen hebben nerges jouw naam & functie staan, zelfs notulen, verslagen en rapporten niet?
- KvK gegevens gecombineerd met telefoonabonnement?
- Externe vergadering, conferentie, lunchmeeting met vooraf toegang op naam?
- Visitekaartjes?
- Fora (van Tweakers, KPN, Onweer-online, noem ze maar op) met jouw gegevens?

Er zullen meer plekken zijn waar jouw gegevens staan: jouw bank, een notariele akte, Kadaster bij aankoop grond/woning/boot, detailhandel met garantieafhandeling. De meesten vragen naar een beroep of functie.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Outerspace schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:11:
[mbr]Wil je de naam van het bedrijf weglaten? Straks komt het helemaal niet van hen af en stel je ze wel in kwaad daglicht[/]
Mijn edit knopje is foetsie.
Is al bewerkt zo te zien.

Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Eens met @corporalnl: ik mis even waar jij je "ik weet 100% dat het ontstaan is nadat ik telefonisch aangaf dat ik een manager functie had" met overtuiging en bewijs kunt relateren aan deze spam.

Ooit gebeld toen ik bij [groot bedrijf] werkte door zo'n koude salesmedewerker. Of wij in zee wilden met [telefoon/internetprovider X]. Wij zaten helemaal niet bij X, maar toen ik vroeg wat onze accountmanager bij zijn bedrijf van zijn deze vraag zou vinden was het heel snel over ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tenzij je aan de telefoon je mailadres hebt voorgelezen, denk ik niet dat je een verband kan leggen :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1