Ik heb deze week voor het eerst in jaren weer eens een eigen PC gebouwd. Ik loop alleen tegen het issue aan dat het systeem op willekeurige momenten een harde restart doet. Dit kan zijn terwijl ik een game speel, of gewoon tijdens het browsen.
Geen BSOD maar gewoon meteen een reset, de fans gaan blazen en de PC start opnieuw op. In de Windows Log Viewer vind ik niks nuttigs terug, behalve Windows die constateert bij het opstarten het systeem onverwachts herstart is. Het duurt vanaf een koude boot vaak 10-15 minuten voordat de eerste crash komt. Na de eerste keer gebeurt het steeds vaker (binnen een paar minuten vaak weer), en ook als ik de machine niet aanraak maar enkel weer laat booten.
Ik heb al het e.e.a. geprobeerd (zie onder) maar nog zonder resultaat. Ik hoop op wat suggesties van dingen die ik kan proberen om dichterbij de oorzaak te komen.
De configuratie is als volgt:
Wat ik al heb geprobeerd:
Heeft iemand nog ideeën die ik zou kunnen proberen?
Geen BSOD maar gewoon meteen een reset, de fans gaan blazen en de PC start opnieuw op. In de Windows Log Viewer vind ik niks nuttigs terug, behalve Windows die constateert bij het opstarten het systeem onverwachts herstart is. Het duurt vanaf een koude boot vaak 10-15 minuten voordat de eerste crash komt. Na de eerste keer gebeurt het steeds vaker (binnen een paar minuten vaak weer), en ook als ik de machine niet aanraak maar enkel weer laat booten.
Ik heb al het e.e.a. geprobeerd (zie onder) maar nog zonder resultaat. Ik hoop op wat suggesties van dingen die ik kan proberen om dichterbij de oorzaak te komen.
De configuratie is als volgt:
# | Category | Product |
---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700X Boxed |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 4080 16GB SUPRIM X |
1 | Behuizingen | NZXT H7 Flow Wit |
1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 11 Pro (NL, OEM) |
1 | Waterkoeling | DeepCool LS720 Wit |
1 | Ventilators | NZXT F140 RGB Duo, Single Pack, Wit, 140mm |
1 | Ventilators | NZXT F140 RGB Duo, Twin Pack, Wit, 140mm |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 RGB F5-6000J3040F16GX2-TZ5RK |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 12 850W |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB |
Wat ik al heb geprobeerd:
- Ik merkte het probleem voor het eerst toen ik de GPU installeerde. Die heb ik er toen uit gehaald, maar de crashes treden ook op bij (intensief) gebruik van de iGPU
- GPU opnieuw geinstalleerd om evt seating issue te verhelpen
- BIOS geüpdatet naar de meest recente versie
- In het BIOS de PCIe port teruggezet van 5.0 naar 4.0
- In het BIOS DOCP en EXPO uitgezet, geen verschil
- Beide RAM sticks los geprobeerd in slot A2, geen soelaas
- Met HWINFO temperaturen van de diverse componenten in de gaten gehouden, geen gekke dingen daar voor zover ik kan zien
- Verse Windows 11 install, met alleen Armoury Crate en NVIDIA drivers: nog steeds crashes
Heeft iemand nog ideeën die ik zou kunnen proberen?
[ Voor 6% gewijzigd door Metalman op 16-08-2023 08:56 ]