(Noob) Welke programma's om OS boot te selecteren zijn er?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gazorpezorp
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-05 20:45
Ik ben nieuw in de wereld van Linux en andere OS dan Windows.

Mijn vraag
Zijn er programma's die qua interface aan te raden zijn om te gebruiken al OS selector zodat je bij opstart kunt kiezen wat je aanzet. Als er de mogelijkheid bestaat om de keuze met een Xbox of ps5 controller te doen en/of dual boot tevens ondersteunen zou dat helemaal dingen makkelijk maken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb nu in mijn pc (oud beestje Asus ROG G20 Game Pc. i7, gtx 1070, 32gb ram.) Er zitten nu 2 SSD's in met op de een Windows en op de ander Steam OS

Ik heb her en der op internet op oude forum berichten wel het een en ander gevonden maar ik ben vooral benieuwd naar wat gebruikers ervaringen omdat ik er weinig verstand van heb en het geen makkelijke zoek opdracht is.

Beste antwoord (via Gazorpezorp op 18-08-2023 15:38)

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-09 10:57
Ik heb niet gehoord van een bootloader die iets anders dan HID toetsenbord apparaten ondersteunt, controller support zal erg lastig worden.

Muis kan nog wel, bijvoorbeeld in rEFInd #enable_mouse in refind.conf uncommenten.
Misschien dat je controllers track pad dan als muis wordt gedetecteerd en je de triggers als muis kan gebruiken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:08
Er zijn diverse boot managers/bootloaders, GRUB, LILO etc.
Wikipedia: Comparison of bootloaders

[ Voor 13% gewijzigd door Puch-Maxi op 16-08-2023 00:24 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-09 10:57
Ik heb niet gehoord van een bootloader die iets anders dan HID toetsenbord apparaten ondersteunt, controller support zal erg lastig worden.

Muis kan nog wel, bijvoorbeeld in rEFInd #enable_mouse in refind.conf uncommenten.
Misschien dat je controllers track pad dan als muis wordt gedetecteerd en je de triggers als muis kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gazorpezorp
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-05 20:45
Bedankt, Ik zie dat rEFind en GRU veel themes om uit te kiezen heeft. Een van die twee gaat hem denk ik worden. De controller bediening is dan misschien een stap te ver. Misschien kan ik dat oplossen met een klein goedkoop controller achtig keyboardje wat ik nog heb liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Houd er rekening mee dat alleen RF werkt voor draadloze communicatie voordat een OS is gestart. Controllers gaan dus sowieso niet draadloos werken, want dat is bluetooth.

Commandline FTW | Tweakt met mate