Maximale belasting verdiepingsvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zynamite
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-08-2024
Hoi!

Mijn partner en ik hebben recent een bovenwoning uit 1900 gekocht. Hartstikke leuk, maar veel werk.

Er is totaal geen opbergruimte en dat willen we aanpakken door kasten te gaan plaatsen. De kast wordt geplaatst op de slaapkamer, op de tweede verdieping. Toen we bij de IKEA de juiste kasten hadden gevonden schrok ik van het gewicht. Een kast van 250cm lang weegt 308 kilo. Ineens vroeg ik me af of onze verdiepingsvloer dit überhaupt aan kan… ik probeer bouwtekeningen op te vragen voor een eventuele afspraak met een constructeur maar dit is tot nu toe nog geen succes. Kan iemand mij adviseren wat het juiste is om te doen en/of we kunnen achterhalen of een kast van dit formaat überhaupt mogelijk is?

Handig wellicht, er loopt onder de te plaatsen kast op de verdieping daaronder een muur van 100cm vanaf de muur. Voor mijn gevoel wordt de kast dus voor 100cm ondersteund door de draagbalk en de muur daaronder. Ik ben een leek dus wellicht dat dit onzin is.

Ik hoor het graag! Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:14
Je ziet teveel beren op de weg. Tenzij je nu al door je eigen gewicht door de vloer zakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 17:06
Bij woningen uit die periode lijkt mij niet dat er iets van een bouwbesluit of normen van toepassing zijn geweest die een bepaalde draagkracht eisen van een verdiepingsvloer.

Enige persoon die hier iets zinnigs over kan zeggen is een constructeur die de situatie ter plekke heeft kunnen beoordelen. En dan nog blijft het een vraagteken want als de vloer constructie is verborgen onder de vloer / boven het plafond dan kan blijft het een antwoord gebaseerd op aannames.

Mijn advies is dus vooral om voorzichtig te zijn met adviezen van tweakers hier in deze situatie omdat hun geen garantie geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Onmogelijk om te zeggen omdat het af hangt van de huidige situatie. Prima dat het in 1900 een bepaald gewicht aankan, maar dat zegt niks over of het dat nu nog steeds kan. Achterstallig onderhoud, verbouwingen door de jaren heen of constructiefouten bij het bouwen kunnen dit veranderd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Is het een unieke bovenwoning of zijn er meerdere (dezelfde) in de straat/dorp/wijk?
Misschien heb je dan wel buren die met hetzelfde te maken hebben gehad.
Het kan dan lonen om 'ns met hun in gesprek te gaan, ook aan te raden voor het toekomstige noaberschap.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je zou kunnen beginnen met de overspanning, afmetingen balken en hart op hart afstand uit te zoeken, daarmee kun je al grofweg zeggen hoe e.e.a ervoor staat.

Een constructeur houd ook rekening met het soort hout en de leeftijd.

[ Voor 18% gewijzigd door Navi op 16-08-2023 21:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:17

Sebazzz

3dp

Dit soort dingen beginnen vaak pas echt belangrijk te worden als je bijvoorbeeld boilers gaan plaatsen. Dan heb je bijvoorbeeld 350 kilo belasting op een heel klein oppervlak. Kasten zijn groter en breder en verdelen het gewicht over een groter oppervlak.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:53

The End

!Beginning

Echt Tweakers ten top dat je meteen diverse reacties krijgt dat je een constructeur nodig hebt om een kast neer te zetten.

Kast neerzetten en hier nooit meer over nadenken.

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Als het om een bovenwoning gaat, kan je ervanuit gaan dat de balken minimaal 75x175 of 75x225 zijn. Ook rond 1900 gebruikte men al deze afmetingen. Als je het zeker wilt weten vraag je de bouwtekening op in het gemeente archief.Tevens kan je een Pax ook aan de muur beugelen, zodat het gewicht daar enigszin op rust.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• gronoco
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-11-2023
IN 1900 woog zo'n kast minstens 1000 kg doordat het allemaal massief eiken was :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chuck_Norris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-09 14:49
Weet je zeker dat het 308 kilogram is voor de kast?

Klinkt nogal wat voor een IKEA-kast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mtthw
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-09 22:14
Ruidasilva schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:04:
Als het om een bovenwoning gaat, kan je ervanuit gaan dat de balken minimaal 75x175 of 75x225 zijn. Ook rond 1900 gebruikte men al deze afmetingen. Als je het zeker wilt weten vraag je de bouwtekening op in het gemeente archief.Tevens kan je een Pax ook aan de muur beugelen, zodat het gewicht daar enigszin op rust.
De beugels in een PAX kast zijn alleen bedoeld om de kast niet om te laten vallen en niet om gewicht te dragen. Daarvoor zitten die beugeltjes niet sterk genoeg aan de kast.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Laatst online: 15:44
Zynamite schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:53:
Een kast van 250cm lang weegt 308 kilo.
Zoek 5 volwassen mannen bij elkaar en doe even de polonaise over dat stukje heen, stort er niks in dan iedereen een biertje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Chuck_Norris schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:32:
Weet je zeker dat het 308 kilogram is voor de kast?

Klinkt nogal wat voor een IKEA-kast.
Inderdaad.

Geen idee om welke kast het gaat maar de losse dozen voor dit ding bijv komt bij elkaar op zo'n 100kg...

https://www.ikea.com/nl/n...js-donkergrijs-s99431897/

[ Voor 5% gewijzigd door TommyGun op 22-08-2023 15:09 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

The End schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:58:
Echt Tweakers ten top dat je meteen diverse reacties krijgt dat je een constructeur nodig hebt om een kast neer te zetten.
Hmm, er is nog niet genoemd dat een vriendelijke constructeur in je omgeving dit wel eventjes gratis en voor niets voor je doet :+

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

mtthw schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:23:
[...]

De beugels in een PAX kast zijn alleen bedoeld om de kast niet om te laten vallen en niet om gewicht te dragen. Daarvoor zitten die beugeltjes niet sterk genoeg aan de kast.
Klopt, dit beugels schroef je direct met kleine schroefjes in multiplex. Dat houdt geen gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
HikariMisako schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:30:
[...]

Zoek 5 volwassen mannen bij elkaar en doe even de polonaise over dat stukje heen, stort er niks in dan iedereen een biertje :+
En als het wel instort, nou, dan weet je dat ook weer :P

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:54

FreakNL

Well do ya punk?

Sebazzz schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:25:
Dit soort dingen beginnen vaak pas echt belangrijk te worden als je bijvoorbeeld boilers gaan plaatsen. Dan heb je bijvoorbeeld 350 kilo belasting op een heel klein oppervlak. Kasten zijn groter en breder en verdelen het gewicht over een groter oppervlak.
Dat dus...

Een IKEA kast van 300kg zal wellicht wel 3 of 4 meter breed zijn. Dat gaat prima...

Nu komt er nog wat in te hangen/liggen natuurlijk maar dan nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

Dido

heforshe

TommyGun schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:07:
Geen idee om welke kast het gaat maar de losse dozen voor dit ding bijv komt bij elkaar op zo'n 100kg...

Ik kom op zo'n 120 kilo, maar goed...

Als je er glazen deuren voor hangt wordt die kast wel aanzienlijk zwaarder, denk ik. Maar ik betwijfel of die deuren 190 kilo meer wegen dan de standaard deuren :X

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Dido schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:35:
[...]

Ik kom op zo'n 120 kilo, maar goed...
Oh no! Anyway...
Als je er glazen deuren voor hangt wordt die kast wel aanzienlijk zwaarder, denk ik. Maar ik betwijfel of die deuren 190 kilo meer wegen dan de standaard deuren :X
Welnee, zo'n spiegeldeur is ook maar iets van 10 a 15 kilo per stuk.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:35
Die ikea paxkasten zijn sinds een paar jaar een stuk lichter geworden. Wordt nu gemaakt van het spul waarmee ook binnendeuren gemaakt wordt (karton en hol) en kan ik in mijn eentje tillen. Alleen de deuren is wat het hoort te wegen. Vandaar dus die beugels voor aan de muur. Overigens is de kwaliteit daardoor ook flink achteruit gegaan. Ik heb namelijk beiden uitvoeringen gehad en raadt de kasten niet meer aan.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Laatst online: 00:14
Monkeydancer schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:55:
Die ikea paxkasten zijn sinds een paar jaar een stuk lichter geworden. Wordt nu gemaakt van het spul waarmee ook binnendeuren gemaakt wordt (karton en hol) en kan ik in mijn eentje tillen. Alleen de deuren is wat het hoort te wegen. Vandaar dus die beugels voor aan de muur. Overigens is de kwaliteit daardoor ook flink achteruit gegaan. Ik heb namelijk beiden uitvoeringen gehad en raadt de kasten niet meer aan.
De pax ook? De nieuwe Platsa serie is inderdaad van lucht gemaakt. Als 't eenmaal staat werkt 't goed hoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

The End schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:58:

Kast neerzetten en hier nooit meer over nadenken.
Net zo Tweakers ten top als een topic plaatsen om er vervolgens nooit meer naar om te kijken.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:01
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:37:
[...]

De pax ook? De nieuwe Platsa serie is inderdaad van lucht gemaakt. Als 't eenmaal staat werkt 't goed hoor!
Ja helaas wel.

De oude pax kasten waren ideaal om te verbouwen zodat ze precies pasten.
De nieuwe pax kasten bestaan uit honingraat karton, met spaanplaat waar montagepunten of de gaatjes voor de legplanken zitten.

Dat is dus nogal irritant als je ze niet als standaard kast wilt gebruiken.

@Zynamite
308kg, kast is 250cm lang, 60cm diep.
Komt op 205kg per vierkante meter.
Omdat een kast 60cm diep is, zal voor elke meter breedte 123kg op de vloer staan.

Als je staat op die plek in je kamer, en je weegt ~80kg.
Zakt de vloer dan in?

Een constructeur is echt totaal overbodig voor deze situatie.

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 24-08-2023 13:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@Zynamite
Ben je door de vloer gezakt? Aangezien je nog geen reactie heb geplaatst.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
TommyGun schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:07:
[...]

Inderdaad.

228,03kg, om precies te zijn. En dat dan voor een kast van 200cm breed i.p.c. 250cm.

Je komt makkelijk aan 308kg voor 250cm breed. 5x50cm kasten i.p.v. bredere 100cm kasten scheelt al een hoop in gewicht, deuren, planken, lades.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zynamite
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-08-2024
Ha!!

Door omstandigheden ben ik niet eerder in de gelegenheid geweest om te reageren, maar de kast staat. Het gewicht wordt inderdaad verdeeld, en niets kraakt. Toch teveel beren op de weg gezien, maar dat komt ook deels door de stress van m’n allereerste koopwoning.

Bedankt allemaal!
Pagina: 1