kookeiland werkblad van houten vloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damusic2me
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-06-2024
Bezig met nieuwe keuken, en de directrice wil graag een houten werkblad. Het kookeiland is echter best groot, dus een werkblad uit 1 stuk gaat 't niet worden. Nou zat ik te denken:

Vocht bestendig triplex, houten vloer er op lijmen en spijkeren, randje er omheen, sealen met bootlak, en voila, werkblad.

Is dit een erg dom idee? Ik heb hier iig geen voorbeelden van gevonden, en dit lijkt me op zich niet het slechtste idee ter wereld, maar misschien mis ik iets heel doms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

rdejongjr

Gnome

Kies bij de lak voor een huidvet bestendige variant anders gaat het heel erg plakken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:12

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik heb mij net zelf mijn blad gemaakt/geplaatst.

Massief rubberwood, lengte van 4.1meter.

De platen zelf komen in 4.5m op 1.1m. Dus het kan wel. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VzBXbA-jnBVRJBoQEmBOsoprNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqJvuZKuyHbJiayhypeJvdSx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPoOD_CwHF3XP6yNfNTPNigI2NY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KgIFjCrKSfebO6hnVuddrBJy.jpg?f=fotoalbum_large

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damusic2me
@rdejongjr da's een goeie idd. Ik wilde voor de lak voor een epoxy gaan. volgens mij kan dat er tegen.

@Jellabie Mooi stukje werk zeg. Ook mooi in verstek doorgelopen. Alleen is dit niet wat ik bedoelde met 1 stuk. dit is samengesteld. Ik heb een grootte van 310x130 nodig totaal, incl. rand afwerking. Daar moet ik dan nog wat uitsparingen in maken voor de kookplaat, en gootsteen. Dat moet uiteindelijk minimaal 15 jaar mee kunnen gaan. Ik denk dat ik uit kom op t plan om zoals gesteld met multiplex de basis neer te zetten, en dan met een mooie hout soort er een houten vloer op te leggen. Dit maakt m de juiste dikte, ziet er netjes uit, en met epoxy er over krijg ik er ook geen voedsel resten in.

Maar eerst even t plafond afmaken.. ben nog aan t stuccen, en wil dat af hebben voor ik hier aan begin. Ligt nu een tijdelijk cheap ass werkblad op, dus koken kan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@Damusic2me

gewoon een vraagje maar waarom wil je hier multiplex voor gebruiken en niet bijvoorbeeld pallethout als je gewoon nette planken tegen elkaar legt en in een haaks verband een mooie plaat opbouwt kun je vervolgens je hele plank als één geheel schuren zagen freesen nog een keer schuren en afwerken. zei het met epoxy (wel opletten dat je een hars kiest die geschikt is voor werkbladen of beter nog voetselbereiding.

uit ervaring weet ik dat je multiplex aan alle kanten heul goed af moet dichten met waterwerende folie of ander ellenden, het doet me altijd nét even teveel denken aan van die goedkope plastic bladen die vanbinnenuit gaan rotten als je de toplag beschadig

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-06 20:35
Jellabie schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 06:45:
Ik heb mij net zelf mijn blad gemaakt/geplaatst.

Massief rubberwood, lengte van 4.1meter.

De platen zelf komen in 4.5m op 1.1m. Dus het kan wel. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel mooi werk ! Wat weegt die plaat wel niet ?
En wat voor olie of epoxy heb je gebruikt om het hout te beschermen ?

Ik zou als ik TS was zeker voor massief hout gaat en die beschermen met een goede 2 componenten olie, dan heb je nauwelijks last van vochtvlekken en dergelijke. Multiplex en een andere afwerklaag lijkt me helemaal niet handig.

• Damusic2me
@i-chat de keuze voor multiplex is gemak en luiheid hoor. ik wilde vocht resistent multiplex gebruiken omdat t stabiel is, en daarnaast wilde ik t sealen omdat t ook boven de afwasmachine gaat.
Ik zou in principe ook ander materiaal kunnen gebruiken, maar ik heb geen idee wat er dan beter zou werken.

Ik zou houten latjes kunnen gebruiken, maar die gaan werken, en ook opzetten. net zoals multiplex.
Ik zou vloerplaten kunnen gebruiken, zelfde issue en minder sterk..
Plastic plaat... lijm en epoxy issues.

Ik weet dat bij betonnen werkbladen, multiplex vaak als basis wordt gebruikt. daarom leek me dit een vrij standaard logische keuze

Ter verduidelijking, ook aan @Lollercopter de multiplex gebruik ik als onderlaag. daar ga ik de parket of houten vloer laag op bevestigen. Het multiplex zelf is dus niet zichtbaar, en dient enkel als ondergrond.

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:57
Damusic2me schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:17:Alleen is dit niet wat ik bedoelde met 1 stuk. dit is samengesteld.
Als je vloerplanken gaat gebruiken krijg je toch niet 1 stuk, maar samengesteld? Kan je specifieker zijn in wat je wel en niet wil?

Qua afwerking denk ik dat je wel wat anders nodig hebt dan bootlak. Hoewel dat vrij sterk is, is het niet bedoeld om de hele dag objecten op te zetten / schuiven / laten vallen. Dat gaat denk ik vrij snel krassen opleveren. Denk dat tafelblad epoxy giethars ("tabletop epoxy") een betere oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:12

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Lollercopter schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:24:
[...]

Heel mooi werk ! Wat weegt die plaat wel niet ?
En wat voor olie of epoxy heb je gebruikt om het hout te beschermen ?

Ik zou als ik TS was zeker voor massief hout gaat en die beschermen met een goede 2 componenten olie, dan heb je nauwelijks last van vochtvlekken en dergelijke. Multiplex en een andere afwerklaag lijkt me helemaal niet handig.
Best veel :P ze was net te heffen met 2 man :)
Het word olie, maar welke moet ik nog even uitzoeken :)

De Nederbelg !

Pagina: 1