Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shorttrack16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 26-01-2024
Hallo

Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe 32 inch tv is mij iets erg vreemds opgevallen.

De samsung 32ls03c 4k televisie heeft maar een 1080 resolutie. Dit is vermeld op de website van samsung zelf. Mis ik hier iets?

Hier spreek ik over het 2023 model. Het is me pas beginnen opvallen toen ik de vergelijking maakte met het model uit 2022. Die wordt namelijk verkocht als hd tv. Als ik dan ook filmpjes en blogs bekijk en lees dan spreekt men nergens over een upgraden van hd naar 4k.

Ben ik nu gewoon scheel aan het kijken of klopt de informatie gewoon niet? Coolblue verkoopt deze tv ook als 4k tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Tja, dit heet nu marketing of gewoon boerenbedrog. Ik vermoed dat de televisie 4K-signalen snapt, dan kun je pronken met 4K terwijl er in werkelijkheid maar een 1920x1080-paneel in zit.

Een The Frame koop je vanwege de vormgeving, niet omdat het een goede televisie is. Je betaalt er zo'n €600 voor, maar als het enkel om de televisie gaat bied ik er €250 voor. De rest van het geld betaal je voor de houten lijst. Nu is vormgeving zeker een valide reden om een televisie op uit te kunnen kiezen, maar als iemand die naar de techniek kijkt, wijs ik er graag op dat je ook zelf een paar houten latjes bij de bouwmarkt kunt kopen om er een lijst van te maken...

Wat betreft 4K... 4K op een 32" scherm is natuurlijk idioot, dan moet je met de neus tegen het scherm aanzitten om het verschil met 4K te kunnen zien... dus niet iets waar je op moet letten als je in deze maat winkelt.

• Shorttrack16
dmantione schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 00:51:
Tja, dit heet nu marketing of gewoon boerenbedrog. Ik vermoed dat de televisie 4K-signalen snapt, dan kun je pronken met 4K terwijl er in werkelijkheid maar een 1920x1080-paneel in zit.

Een The Frame koop je vanwege de vormgeving, niet omdat het een goede televisie is. Je betaalt er zo'n €600 voor, maar als het enkel om de televisie gaat bied ik er €250 voor. De rest van het geld betaal je voor de houten lijst. Nu is vormgeving zeker een valide reden om een televisie op uit te kunnen kiezen, maar als iemand die naar de techniek kijkt, wijs ik er graag op dat je ook zelf een paar houten latjes bij de bouwmarkt kunt kopen om er een lijst van te maken...

Wat betreft 4K... 4K op een 32" scherm is natuurlijk idioot, dan moet je met de neus tegen het scherm aanzitten om het verschil met 4K te kunnen zien... dus niet iets waar je op moet letten als je in deze maat winkelt.
Het zou bij ons inderdaad om de vormgeving gaan en de art mode. Lg verkoopt ook een dergelijke tv. Echter niet in 32 inch. Je kunt rond elke tv latjes zetten uiteraard. Maar niet elke tv springt automatisch over naar art mode. Ook heeft niet elke tv een mat scherm uiteraard.
600 euro is inderdaad veel voor een 32 inch scherm. Maarja. We zijn er nog niet over uit. Mijn vriendin wil vooral dat de tv niet meer prominent aanwezig is in de woonkamer. Ik zou dat zelf ook prettig vinden. En de tv is dan ook heel geschikt daarvoor.

32" hoeft inderdaad geen 4k te zijn. Maar als het zo geadverteerd staat dan wil ik wel een 4k tv krijgen ook natuurlijk.
Ik zie ondertussen dat de tv op andere websites gewoon als hd scherm verkocht wordt.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Kleine televisies zijn helaas een lastige maat: Ze moeten goedkoop zijn. Dat betekent dat fabrikanten op van alles bezuinigen. Naast de kwestie dat 4K niet zinvol is, is dit een verdere reden waarom voor HD gekeozen wordt: Het moet goedkoop. Een dure 32" kopen zoals in dit geval, helpt niet echt, want Samsung maakt niet het LCD-paneel en moet kiezen uit panelen die bestemd zijn voor televisies voor afbraakprijzen.

Goede televisies beginnen momenteel bij 42". Het is al een stuk beter dan een paar jaar geleden want op een bepaald moment was zelfs in 48" amper iets goeds te krijgen, maar inmiddels zijn hoogwaarde LCD's en OLED-televisies ook voldoende in 42",43" en 48" te krijgen.

Ik weet niet of ik je moet aanraden een The Frame in 43" te kopen. The Frame is ook in 43" een veel te dure televisie met weinig indrukwekkende specificaties. Maar, van de allergrootste kostenbesparingen ben je af en je krijgt "gewoon" 4K.

• Shorttrack16
dmantione schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:17:
Kleine televisies zijn helaas een lastige maat: Ze moeten goedkoop zijn. Dat betekent dat fabrikanten op van alles bezuinigen. Naast de kwestie dat 4K niet zinvol is, is dit een verdere reden waarom voor HD gekeozen wordt: Het moet goedkoop. Een dure 32" kopen zoals in dit geval, helpt niet echt, want Samsung maakt niet het LCD-paneel en moet kiezen uit panelen die bestemd zijn voor televisies voor afbraakprijzen.

Goede televisies beginnen momenteel bij 42". Het is al een stuk beter dan een paar jaar geleden want op een bepaald moment was zelfs in 48" amper iets goeds te krijgen, maar inmiddels zijn hoogwaarde LCD's en OLED-televisies ook voldoende in 42",43" en 48" te krijgen.

Ik weet niet of ik je moet aanraden een The Frame in 43" te kopen. The Frame is ook in 43" een veel te dure televisie met weinig indrukwekkende specificaties. Maar, van de allergrootste kostenbesparingen ben je af en je krijgt "gewoon" 4K.
Ons budget voor een tv ligt rond de 500 euro. Dus de 32" frame tv is al een kleine toegeving. Als we voor 42" kiezen (wat we nu hebben en deze koste ook 500 euro) dan wordt het een "gewone" tv met eventueel 4k. De 43" frame tv is dan te veel boven ons budget.

Het valt mij vooral op dag testaankoop (de beslgische consumentenbond zeg maar) geen tv's getest heeft die kleiner zijn dan 43". Dit terwijl er toch zeker een publiek hiervoor moet zijn. Wij kochten onze vorige tv overigens uit de test van testaankoop. Deze was de beste koop onder 500 euro destijds en heeft het prima gedaan.

Ook valt mij op dat toen wij onze 42" kochten dit eerder een grotere middelmaat tv was. Nu is het opeens een "kleine" tv zoveel jaren later.

Vooral mijn vriendin wil een kleiner minder opvallende tv. Maar ik merkte al snel dat de 32" tv's vaak dikke bakken zijn die juist meer op gaan vallen. De plattere versies kosten evenveel als een plattere 42". Dan kopen we beter een 43 inch en hangen die tegen de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:51
Vergelijk de buitenmaten eens, oude tv's hebben veel grotere bezels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shorttrack16
Marcel Br schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:17:
Vergelijk de buitenmaten eens, oude tv's hebben veel grotere bezels.
De bezels op mijn huidige tv zijn ongeveer 1,2 cm. Dat lijkt me al redelijk smal, zelfs voor huidige tv's in die prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shorttrack16
De tv is sowieso full hd en geen 4k. Coolblue is gewoon fout in zijn informatie.

Maar nu vraag ik me af welke 32" tv's ik nog kan kopen voor het budget van €449,-. Aangezien ik hier lees dat er betere tv's verkrijgbaar zijn.
Er moet natuurlijk wel rekening gehouden worden met dat er een muurbeugel inbegrepen is. En toch een redelijk dure aangezien je met de inbegrepen beugel hem zowat plat tegen de muur kun hangen. Dus ik zou toch al richting de 90 euro rekenen voor de muurbeugel. (Dat is toch wat ik online vind ongeveer). De esthetica is opzich wel redelijk belangrijk.
Pagina: 1