Er zijn al veel terechte dingen gezegd. Samenvattend mis ik een duidelijk omschreven insteek. Misschien is een business plan overkill, maar je moet wel een plan hebben wat je mensen of bedrijven wilt verkopen.
Wat al eerder is gezegd:
- Wie is je klant? De gebruiker van een machine wil geen tekeningpakket maar een machine. Een bedrijf die een machine kan produceren wil niet afhankelijk zijn van een derde partij zonder duidelijke staat van dienst.
- Voor het leveren van een product is kennis en kunde nodig, en capaciteit. Je bent van plan om het naast je werk te gaan doen. Ga je je nek uitsteken en ga je minder werken? Dan wil je snel iets doen wat geld oplevert. Dan heb je kennis en kunde nodig om te weten waar je inbreng iets toevoegt. Ga je voor veilig en blijf je gewoon werken, dan ben je in staat om te snuffelen wat zou kunnen werken. Vroeg of laat moet je alleen toch een sprong in het diepe gaan nemen en minder gaan werken. Snuffelen heeft twee nadelen: gebrek aan capaciteit en de investering in je CAD werkplek verdient zich niet terug.
Tenzij de machines die je op het oog hebt maar twee of drie onderdelen bevatten is het ontwerpen en bouwen van een machine vlot een groepsinspanning. Als je nu in een engineeringomgeving werkt, dan ben je jezelf daarvan bewust. Misschien werk je alleen aan een machine, maar je leunt op de kennis en kunde van het bedrijf waar je werkt. Ben je van plan iets heel anders te gaan ontwerpen (concurrentiebeding) dan mis je die kennis en kunde.
Even mijn advies. Vergeet productielijnen en grote complexe machines. Een doelgroep die in dergelijke kapitaalgoederen investeert wil investeren in betrouwbaarheid en nazorg. Ook zoekt die doelgroep een partij die kan incasseren. Als de machine dramatisch tegenvalt en er ontstaat een conflict dan moet die partij niet ineens niet thuis geven.
Met je werk, ik neem aan dat je een engineer bent met CAD ervaring, heb je twee expertises. Je engineering expertise en je CAD expertise. Daarnaast zal je belangstellingsgebieden hebben, of hobbies. Wat ik je adviseer is kijken hoe je die CAD ervaring kunt inzetten bij die belangstellingsgebieden. Maak het daarbij niet te groot, maar eerder klein. Ontwerp een stuk hulpgereedschap of zo. Om een voorbeeld te geven: een vriend van mij is enthousiast schaatser. Uit standaard profiel had hij een bracket ontworpen dat tegen zijn schaatsschoenen kon worden gemonteerd zodat hij de schaatsschoenen kon gebruiken voor skeeleren. Zijn innovatie was hierbij dat alleen aan de voor- en achterpunt van de bracket een wiel was bevestigd. Die uiteinden van de bracket staken voor en achter de schoen uit waardoor de schoen zich tussen de wielen kon bevinden. Dit is positief omdat de schaatser bij het skeeleren het schaatsen veel meer benaderde.
Door het zo heel klein te houden, een onderdeel en wat bevestigingsartikelen, ben je zelf in staat om prototyping te doen en te kijken of het werkt (je bent zelf de eerste gebruiker). Die vriend van mij heeft dat ding meermalen verkocht, en zijn "klanten" waren enthousiast. Hij heeft het verder niet nagejaagd, had geen ambitie een eigen bedrijf te starten. Het bovenstaande is een voorbeeld hoe je met weinig risico kunt starten, en toch alle stadia van je product kan doorlopen. Je eigen proefnemingen en prototyping fase kunnen je betrouwbaarheid ondersteunen. Ook kan je CAD software zoeken die door deze meer beperkte scoop goedkoper kan zijn als de software waarin je productielijnen moet kunnen bouwen. Uit het bovenstaande kan je ook een andere conclusie trekken. CAD output is niet gauw een doel of een product op zich. Het is een middel om een doel te bereiken. Meer niet.