5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Vraag
Alle reacties
Zo scherp als een voetbal!
Die moer moet je inderdaad losdraaien. Die zit aan de kraan en draait vast op een S-koppeling die weer in de muurplaat vast zit.BarryH schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:10:
Ik wil mn badkraan vervangen, maar loop tegen het volgende aan:
Ik twijfel wat de manier is om de huidige thermostatische badkraan los te halen.
De volgende 2 foto's laten eea zien:
[Afbeelding] [Afbeelding]
De aansluiting naar warm en koud net achter het kraanblok is rond en als ik de afdekring opschuif zie ik een koperkleurige 6kantige moer.
Ik had verwacht dat de ronde buis achter het kraanblok losgedraaid kon worden, maar die zit muurvast. Dus nu denk ik dat ik misschien de koperen 6kant moer moet losdraaien. Maar wil natuurlijk niet iets stuk maken.
Wat denken jullie?
bedankt
Bij jou lijken de S-koppelingen alleen net iets te ver in de muur te zitten waardoor je weinig ruimte hebt. Misschien dat met steeksleutel (veelal maat 32) net lukt.
Zie ook hier, alleen dan in omgekeerde volgorde:
https://www.grohe.nl/nl_n...eos/badkraan-installeren/
[ Voor 11% gewijzigd door Sethro op 15-08-2023 21:29 ]
Ben benieuwd of ik dan de nieuwe kraan hier ook wel weer op vast krijg. En of ik dan de s - koppelingen moet vervangen of de oude opnieuw kan gebruikenSethro schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:23:
[...]
Die moer moet je inderdaad losdraaien. Die zit aan de kraan en draait vast op een S-koppeling die weer in de muurplaat vast zit.
Bij jou lijken de S-koppelingen alleen net iets te ver in de muur te zitten waardoor je weinig ruimte hebt. Misschien dat met steeksleutel (veelal maat 32) net lukt.
Zie ook hier, alleen dan in omgekeerde volgorde:
https://www.grohe.nl/nl_n...eos/badkraan-installeren/
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Maatvoering is ook nog een dingetje. In de bouwmarkt zijn verloopjes te koop als de nieuwe kraan een iets andere afmeting heeft. Ook kan het zijn dat de muurplaat geen plaat is, maar een los stel ingemetselde koppelingen. Bij mij zaten die te diep gemonteerd wat meer verloopjes opleverde. En dan moet je het spul nog lekdicht krijgen
Maar misschien zit het bij jouw allemaal reuze mee...
Als die s-koppelingen niet de juiste lengte hebben, en daar lijkt het enorm op, reken dan maar alvast op gedoe. In beste geval past de kraan wel maar moet het rozet op maat worden gemaakt / geslepen.BarryH schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:53:
[...]
Ben benieuwd of ik dan de nieuwe kraan hier ook wel weer op vast krijg. En of ik dan de s - koppelingen moet vervangen of de oude opnieuw kan gebruiken
Diep gelegen S-koppeling vervangen of stellen is vaak nog meer gedoe. De S-koppeling kun je dan niet ronddraaien. Door de s vorm hebben ze grotere draaicirkel en omdat tegels in de weg zitten krijg je dat niet voor mekaar. Dan moeten er eerst tegels en stukje muur worden weggehakt om voldoende ruimte te maken. Met stellen, terugplaatsen van tegels, voegen, kitten en monteren wordt het meer een weekendklus dan avondje.
Mooi klusje om op tijd mee te beginnen als de warmteservice nog paar uurtjes open is!
[ Voor 14% gewijzigd door Sethro op 15-08-2023 22:09 ]
En de enige reden om de kraan te vervangen is dat die in dichte stand water doorlaat van de koudwater naar de warmwaterleiding, als de thermostaatknop niet op "maximale warmte" staat.
En dan hebben we dus overal lauw ipv heet water....
Je zou kunnen proberen het binnenwerk van de kraan te vervangen. Dan hoeft die er niet af. Op YT staan voldoende voorbeelden / instructievideos.BarryH schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:11:
grrr...
En de enige reden om de kraan te vervangen is dat die in dichte stand water doorlaat van de koudwater naar de warmwaterleiding, als de thermostaatknop niet op "maximale warmte" staat.
En dan hebben we dus overal lauw ipv heet water....
YouTube: Hoe vervang ik een binnenwerk van een opbouwkraan? | Sanitairkamer.nl
[ Voor 16% gewijzigd door Sethro op 15-08-2023 22:26 ]
:strip_exif()/f/image/iPa3Px4w9H73mrY8ERUPTlrq.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/MU7GzJzroUxcmrqWFzTO9Zgp.jpg?f=fotoalbum_tile)