MediaMTX RTSP stream runnen als service

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crevatsch
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06 16:45
Ik heb deze guide gevolgd:

https://www.digikey.com/e...3dfd443838fca109f3c1e6c92

In deze guide hebben ze het over "rtsp-simple-server" maar dit project heet inmiddels "MediaMTX". Daarom heb ik dit ook aangepast in de commands/mappen/filenames. Ik heb de stream al aan de praat maar ik loop tegen een probleem aan als ik de executable als service wil runnen (zie onderkant van de guide voor de stappen). Als ik het commando "sudo systemctl enable mediamtx.service" gebruik krijg ik de foutmelding:

The unit files have no installation config (WantedBy=, RequiredBy=, Also=,
Alias= settings in the [Install] section, and DefaultInstance= for template
units). This means they are not meant to be enabled using systemctl.

Possible reasons for having this kind of units are:
• A unit may be statically enabled by being symlinked from another unit's
.wants/ or .requires/ directory.
• A unit's purpose may be to act as a helper for some other unit which has
a requirement dependency on it.
• A unit may be started when needed via activation (socket, path, timer,
D-Bus, udev, scripted systemctl call, ...).
• In case of template units, the unit is meant to be enabled with some
instance name specified.

Wie weet wat ik fout doe? Heb ik misschien een typfout gemaakt bij het verwisselen van rtsp-simple-server en mediamtx?

Beste antwoord (via Hero of Time op 15-08-2023 22:00)

• Crevatsch
Ah ik heb het! Ik had niet gezien dat de officiele mediamtx github ook een beschrijving heeft voor ''start on boot''. Ik denk dat ik een copy-paste fout heb gemaakt want toen ik het stukje code uit de github in mediamtx.service kopierde herkende hij de units wel (en werden groen). Geen idee hoe dat kan maar hij doet het nu geloof ik! Bedankt voor de hulp!

https://github.com/bluenviron/mediamtx#start-on-boot

[ Voor 7% gewijzigd door Crevatsch op 15-08-2023 21:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-07 22:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er wordt bij jouw duidelijk aangegeven wat er mis is. Waar het over valt, zie ik niet direct ontbreken in je guide, dus post jouw versie dan van je systemd unit. Want nu is het eigenlijk niets meer dan 'lees de foutmelding, daar staat precies wat er fout gaat'. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crevatsch
Bedankt voor de reactie! mijn /etc/systemd/system/mediamtx.service file:

sudo tee /etc/systemd/system/mediamtx.service >/dev/null << EOF
[Unit]‎
Wants=network.target
[Service]‎
ExecStart=/usr/local/bin/mediamtx /usr/local/etc/mediamtx.yml
[Install]‎
WantedBy=multi-user.target
EOF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is het commando dat je hebt uitgevoerd. Op de 'ExecStart' regel na precies hetzelfde als je link.

Heb je je unit al eens vergeleken met bijvoorbeeld die van sshd? Documentatie van systemd er bij gezocht van hoe units horen te zijn? Wie weet is de howto gewoon fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crevatsch
De ExecStart regel maar ook de bovenste is anders. Ja de units wel gecontroleerd, ook op hoofdletters e.d. inderdaad met sshd. Hoort die bovenste regel wel in de yml file te staan? Daar kon ik dan weer niets over vinden in de systemd documentatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Crevatsch op 15-08-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als ik een random unit bestand bekijk, zie ik duidelijke lege regels tussen de secties. Ik denk dat het met de styling van de site deze ontbreken.

Ik dacht eerst dat je Alias= miste, zoals dat bij sshd en sddm bestaan, maar mijn Domoticz unit heeft dat niet. Dacht ook nog aan Type= die miste, maar m'n sddm heeft die weer niet.

Zorg eerst dat de secties eindigen met een lege regel voordat de volgende begint. Na elke aanpassing moet je wel even 'sudo systemctl daemon-reload' uitvoeren, anders worden de wijzigingen niet gezien.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Crevatsch
Ah ik heb het! Ik had niet gezien dat de officiele mediamtx github ook een beschrijving heeft voor ''start on boot''. Ik denk dat ik een copy-paste fout heb gemaakt want toen ik het stukje code uit de github in mediamtx.service kopierde herkende hij de units wel (en werden groen). Geen idee hoe dat kan maar hij doet het nu geloof ik! Bedankt voor de hulp!

https://github.com/bluenviron/mediamtx#start-on-boot

[ Voor 7% gewijzigd door Crevatsch op 15-08-2023 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het zal niet de eerste keer zijn dat een site gare, onzichtbare opmaak heeft wat je overneemt zonder het door te hebben. Heb zelf ook al eens gehad dat zelfs in een code blok geen - stond maar een hyphen (die is wat langer) omdat de site alleen maar een monospace font toepaste ipv zulke 'auto-correct' dingen terugdraaide. Fout van de schrijver en het cms dat ze gebruiken.

Edit:
Ik heb even de twee versies, die van GH en die je hier hebt geplaatst, in Kate gezet en non-printable spaces aangezet. De versie zie je hier hebt, bevat extra tekens na de sluit ]. De site die je volgde heeft dus troep toegevoegd.

[ Voor 24% gewijzigd door Hero of Time op 15-08-2023 22:03 ]

Pagina: 1