Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie1979
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 25-08-2023
Hallo, wij hebben vorig najaar een mitsubishi 3,5 kw heavy duty in de woonkamer laten plaatsen. Aangeschaft voor voornamelijk verwarmen, om zo gas te kunnen verminderen. De vorm van de woonkamer is een U. 9m lang 6 breed. Hebben de airco boven de deur van de bijkeuken laten hangen, zodat de lelijke leidingen niet zichtbaar zouden zijn. Volgens de installateur zou dat geen enkel probleem zijn. Alleen als het onder de -5 zou komen zouden we voorin het wellicht niet volledig warm krijgen, maar wij hebben slimme thermostaat knoppen, dus die in de hoek aan en klaar.
Helaas bleek deze winter dat wij het überhaupt voorin niet wamer dan 18 krijgen. Ook voor de 2de bocht zeg maar.

Airco op 27 volgas. Lamellen naar beneden en volledig woonkamer in. En ja dan herrie,keuken bloedheet maar voorin kou. Installateur gebeld dat dit niet onze verwachting is. Hij kwam, op relatief warme dag dan lukt het wel, maar alleen volgas en dus hoog verbruik en veel herrie. Mitsubishi genomen ook op zijn aan raden, omdat die op lage of automatisch stand zeer stil is. Mijn idee was dat airco niet op juiste plek hangt, dat hij de hoek om moet, zodat hij meer uitblaas ruimte heeft. Nu kwam hij met verhaal ja u kamer is ook niet te doen. Schaf maar een 2de aan. Slecht advies nadat er al 1 hangt lijkt mij. Ik wil ook geen 2de want die zou dan op de zij buitenmuur moeten in de andere uithoek van de kamer en daar staat oa de bank en je wil die hitte stroom toch echt niet in je nek.

Kan iemand van jullie ons enig advies geven? Wat raden jullie aan?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie1979
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDzYJQ6v7xrpD2lnbdkdPVewYuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mEUch0Y5eFDvjl1ZSrQXu0c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:37

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Airco naar het midden van de kamer verplaatsen? Boven de foto? Je hebt hem nu in het ene uiteinde van de U gemonteerd, maar wilt warmte in het andere uiteinde. Dat gaat lang duren...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-04 09:23
Hij hangt gewoon niet goed. 2 meter na rechts verplaatsen en het zal beter gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie1979
Dat gaat helaas niet glazen pui

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:22
Ja dan houdt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45

Barrycade

Through the...

Je zal toch lucht verplaatsing mogelijk moeten maken. Dus of een plafondventilator ofzo, of die unit laten verplaatsen. Want nu heb je geen leidingen maar doel niet bereikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dit gaat inderdaad niet werken en ik zou eigenlijk met enige voorzichtigheid willen stellen dat zelfs een brugklasser had kunnen voorspellen dat dit niet zou werken.

De beste oplossing is verplaatsen, daarna komen oplossingen als ventilators plaatsen om de lucht geforceerd richting de andere kant te blazen. Collega van mij heeft ook U kamer, ongeveer zelfde probleem als jij. Maar die airco hangt al iets beter. Toch heeft hij ook nog een ventilator nodig om in een deel van de U luchtstroom te forceren.

Edit: In dit geval doel ik op een tafel ventilator of zo'n ding op een standaard. Zodat je heel gericht je probleem gebieden kunt "bedienen".

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 15-08-2023 20:32 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Of nog een oplossing: Alle binnenmuren wegslopen. Maar ik vermoed dat dat wellicht ook niet helemaal de bedoeling is.

Ik heb nog een paar vragen: wat zijn de maten van je woonkamer?
Is de isolatie/glas op orde?

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Ik durf te stellen dat de uitblaasunit beter zou kunnen hangen op de wand die nu niet op de foto staat - tegenover de deur die nu dicht is.

Maar ja. Gaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie1979
Ja dat is op zich prima, jammer dat installateur toen niet heeft gezegd, geen leidingen, dan werkt hij niet naar behoren. Leidingen is geen onoverkoombaar iets. Was alleen mooi meegenomen. Vraag is dan waar. 1. 2 meter naar rechts is glas 2. Links de hoek om, boven de Keulen, grotere uitval 3, in andere uiteinde woonkamer en dus in de uitblaast zitten. 4. Midden in de woonkamer tegenover de gangdeur. 5 andere inzichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Je wil ‘m op de plek waar hij zijn warmte het beste kwijt kan richting de “poten” van de U. Leidingen kunnen misschien in een afgetimmerde koof?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie1979
@remco_k hij is 9 bij 6. Gang is 2,5 bij 2,5. Plafond 2,5. Glas hr ++ vloer en gevelisolatie aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:03

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Je had met deze ruimte een multisplit moeten nemen. dus inderdaad 2 binnenunits.
Dit ga je nooit goed krijgen. Dit zou je zelfs met een dubbel zo grote airco (7kw) al lastig voor elkaar krijgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madeef
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ffm5W0_HqcbEy26OTifWE-hBVw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2HxNY3eqcbG8t3hTxaoKRhs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8I_FtQLNOTe2faq8Ye6lJGKiEv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M08rC2ZRslFeVCa5jBkcklbx.jpg?f=fotoalbum_large
Ik had de zelfde vraag eerder gesteld,advies was toen in het midden van de kamer. Heb een 6 kw mitsubishi heavy cassette unit geplaatst. Afmeting kamer bij mij is u vorm 10 m bij 6 m en geen probleem met verwarmen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie1979
@madeef ik had je vraag gezien, maar hier hadden wij niet aan gedacht vorig jaar. Hebben ook geen verlaging. Wij hebben meerdere bekende die al jaren airco hebben hangen, wel met normale woonkamer vormen,zelfde installateur en alle zeer tevreden. Kosten ook zeer betaalbaar, vergeleken bij jullie verbouwing. Helaas heeft het bij ons tot nu toe alleen teleurstelling gegeven. Zijn nu meningen van andere aan het verzamelen, waar zou hij beter hangen zodat wij hopelijk samen met de installateur tot een acceptabele oplossing kunnen komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

installeer een duo split met 2 vloermodel binnenunits. deze kan je met aircoleidingen onder de kruipmruimte door aanleggen dus geen gedoe met leidngen door de toko.

1 binnendeel aan elke kant van de kamer (zie mooie plek naast de kachel) en probleem opgelost.

een daikin FVXM-A binnendeel is een goed voorbeeld als je niet goed weet wat een vloermodel is.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 15-08-2023 22:38 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40
De meeste airco's hebben in de binnenunit lamellen die je kan richten. Heb je die ook naar rechts gezet zodat de luchtstroom de kamer in wordt geblazen? Het zal waarschijnlijk maar minimaal helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie1979
@flippy ken niet, ga er zeker naar kijken.
@Jimster ja staat naar rechts en beneden. Warmte blijft volledig in keuken hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40
Wat overigens niet goed te zien is, maar wel zo lijkt is de korte afstand tot het plafond. Een binnenunit moet minimaal zo'n 15&20cm onder het plafond hangen. Anders wordt veel uitgeblazen verwarmde/gekoelde lucht weer naar binnen gezogen wat de prestaties niet ten goede komt. Kan je de afstand opmeten?

Edit:
Volgens de installatiehandleiding van Mitsubishi moet het minimaal 6cm zijn, bij Daikin zelfs 3cm. Dus daar voldoet het bij jou wel aan schat ik zo in.

[ Voor 21% gewijzigd door Jimster op 16-08-2023 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

^^ en daardoor stopt hij ook met verwarmen en gaat pendelen.

Dat ding moet gewoon die hoek uit. Of je moet met één of meer ventilators de warme lucht die ruimte uit blazen/koelere lucht richting airco blazen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Laatst online: 21:03

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

madeef schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:16:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had de zelfde vraag eerder gesteld,advies was toen in het midden van de kamer. Heb een 6 kw mitsubishi heavy cassette unit geplaatst. Afmeting kamer bij mij is u vorm 10 m bij 6 m en geen probleem met verwarmen nog.
Als je je hele plafond wilt slopen is dit absoluut de beste en mooiste oplossing vind ik! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 23:51
Beetje ongelukkig geplaatst, de lucht moet nu 2 bochten om om bij de ruimte te komen waar de tv staat. Dat gaat natuurlijk nooit werken zonder enige luchtstroming. Slechte installateur dan, die had dit toch vantevoren moeten weten. Ideale scenario is 2 units ophangen is dat niet te doen dan zou ik em denk ik ergens in de ruimte tegenover de kachel/deur naar de gang plaatsen.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dennis112 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:16:
Beetje ongelukkig geplaatst, de lucht moet nu 2 bochten om om bij de ruimte te komen waar de tv staat. Dat gaat natuurlijk nooit werken zonder enige luchtstroming. Slechte installateur dan, die had dit toch vantevoren moeten weten. Ideale scenario is 2 units ophangen is dat niet te doen dan zou ik em denk ik ergens in de ruimte tegenover de kachel/deur naar de gang plaatsen.
installateur weet dat ook wel maar dat kan hem niks schelen, eerst de centen binnen en de klachten negeren wer later wel.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-04 11:38
De installeur wist het dus wel.

Zie je eigen text:
Volgens de installateur zou dat geen enkel probleem zijn. Alleen als het onder de -5 zou komen zouden we voorin het wellicht niet volledig warm krijgen, maar wij hebben slimme thermostaat knoppen, dus die in de hoek aan en klaar.
Ofwel bij koude dagen, moet je dus bijstoken met je CV aan de kant waar niet de Airco hangt.

Maar voor de rest hangt hij erg ongelukkig in die hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Jopie1979 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:41:
Warmte blijft volledig in keuken hangen.
Als ik het goed zie, die balk op de overgang naar de keuken daar blijft de warmte, die van nature altijd hoog zit wrs achter hangen. Het blazen vd airco is te zwak om daar effectief voorbij te komen. Zolang je daar geen oplossing voor hebt blijft het imho erg lastig, ik sluit me daar verder bij de anderen verder bij aan.
Pagina: 1