Hi allen,
Zit al een tijd te twijfelen om mijn huidige systeem die ik in januari 2019 heb geassembleerd (inventaris: Asus TR4 PC en inventaris: Asus TR4 PC pheripials), voor een deel te upgraden, en dan met name richting CPU power.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de nieuwe computer voornamelijk voor thuiswerken gebruiken met daarnaast een stuk ontspanning.
Ontspanning is voor mij het spelen van race games zoals Forza Motorsport en Forza Horizon 5 op 1440p (op later hopelijk ook 144Hz, wat het scherm ondersteunt).
Daarnaast vind ik het leuk om te klooien met virtualisaties (met name HyperV ben ik van gecharmeerd), dus wil redelijk wat geheugen hebben.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil ca. 2000 euro uitgeven zonder assemblage, dat ga ik zelf doen. Iets erboven is niet erg maar vooral eronder is erg wenselijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik weet nog niet 100% zeker of ik de PCIe 3.0 NVME drives (allemaal) wil overnemen. Zou graag van PCIe 4.0 NVME drive(s) gebruik willen maken.
Onderstaande is wat ik graag zou willen vervangen, waarbij de GPU wat mij betreft hier nog niet per sé in hoeft:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar AMD, en met name het AM5 platform i.v.m. de latere upgradeability.
Heb nu een Threadripper 2nd Gen 2950X op X399 chipset, met toen de gedachte tijdens aankoop om later naar een 5990WX over te kunnen stappen, maar niets bleek minder waar en zat vast op 2nd gen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben er mij van bewust dat mijn huidige Threadripper systeem niet bepaald energiezuinig is.
Mijn streven is dat de volgende build dat wel gaat zijn, maar wel dat ik de prestaties eruit kan halen als dat nodig is. Dus dat ie idle vooral zo zuinig mogelijk is.
Ga je overklokken?
In principe niet. Ben wel erg benieuwd naar undervolten om energie te besparen.
Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral opzoek naar een nieuwe set die mij kan voorzien in toekomstige PCIe (en dan met name NVME drives) lanes behoefte.
Waar zit ik zelf aan te denken?
Ik denk zelf aan de onderstaande AM5 onderdelen:
Ik hoor graag tegenargumentatie als ik beter voor Intel kan gaan.
Momenteel heeft mijn huidige systeem 128GB geheugen, maar dat is zacht gezegd overkill. Dat is zo gekomen om dat de eerste 4x16GB kit defect was, en ik niet kon wachten destijds om de PC te gebruiken, dus had een 2e set besteld en alter de 2e 4x16GB er gewoonweg bijgeprikt.
Ik heb nu dus voor 2x48GB gekozen, om hopelijk op een (veel) later moment wellicht nog eens zo'n zelfde set erbij te prikken (ja, gewoon omdat het kan denk ik, maar voor nu zeker niet nodig en niet relevant).
Wederom zelf weer voor een Asus moederbord gekozen, en dat heeft als reden dat dat type moederbord 5x NVME SSD's kwijt kan. Moederbord hoeft van mij niet per sé ingebouwde wifi te hebben, aangezien ik daar een aparte kaart voor heb van Gigabyte.
Over de koeler zag ik dat dat type Noctua koeler bv. beter presteert dan de befaamde NH-D15. Mocht er een waterkoeling (360 rad wat ik nu heb) wat beter aan zou sluiten houd ik mij aanbevolen.
Zit al een tijd te twijfelen om mijn huidige systeem die ik in januari 2019 heb geassembleerd (inventaris: Asus TR4 PC en inventaris: Asus TR4 PC pheripials), voor een deel te upgraden, en dan met name richting CPU power.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de nieuwe computer voornamelijk voor thuiswerken gebruiken met daarnaast een stuk ontspanning.
Ontspanning is voor mij het spelen van race games zoals Forza Motorsport en Forza Horizon 5 op 1440p (op later hopelijk ook 144Hz, wat het scherm ondersteunt).
Daarnaast vind ik het leuk om te klooien met virtualisaties (met name HyperV ben ik van gecharmeerd), dus wil redelijk wat geheugen hebben.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil ca. 2000 euro uitgeven zonder assemblage, dat ga ik zelf doen. Iets erboven is niet erg maar vooral eronder is erg wenselijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Videokaarten | ASUS ROG Strix RX VEGA64 OC edition 8GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master MasterCase MC500M | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Netwerkadapters | Gigabyte AORUS GC-WBAX210 | € 54,90 | € 54,90 |
| 1 | Voedingen | ASUS ROG Thor 1200W | € 0,- | € 0,- |
| 4 | Solid state drives | Corsair Force MP510 960GB | € 205,10 | € 820,40 |
| 2 | Solid state drives | Samsung 870 QVO 8TB | € 369,05 | € 738,10 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 102,67 | € 102,67 |
| Totaal | € 1.716,07 | |||
| 1 | Monitors | AOC AG322QC4 Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | PC speakersets | Logitech Z906 | € 272,15 | € 272,15 |
| 1 | Toetsenborden | Logitech G613 (Qwerty US) | € 156,09 | € 156,09 |
| 1 | Muizen | Logitech G703 | € 137,68 | € 137,68 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 565,92 | ||
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik weet nog niet 100% zeker of ik de PCIe 3.0 NVME drives (allemaal) wil overnemen. Zou graag van PCIe 4.0 NVME drive(s) gebruik willen maken.
Onderstaande is wat ik graag zou willen vervangen, waarbij de GPU wat mij betreft hier nog niet per sé in hoeft:
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen Threadripper 2950X Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Zenith Extreme | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS ROG Strix RX VEGA64 OC edition 8GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Controllers | ASUS HYPER M.2 X16 CARD V2 | € 40,61 | € 40,61 |
| 1 | Waterkoeling | Cooler Master MasterLiquid ML360 RGB TR4 Edition | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14Q-64GTZR | € 335,16 | € 670,32 |
| Totaal | € 710,93 | |||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar AMD, en met name het AM5 platform i.v.m. de latere upgradeability.
Heb nu een Threadripper 2nd Gen 2950X op X399 chipset, met toen de gedachte tijdens aankoop om later naar een 5990WX over te kunnen stappen, maar niets bleek minder waar en zat vast op 2nd gen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben er mij van bewust dat mijn huidige Threadripper systeem niet bepaald energiezuinig is.
Mijn streven is dat de volgende build dat wel gaat zijn, maar wel dat ik de prestaties eruit kan halen als dat nodig is. Dus dat ie idle vooral zo zuinig mogelijk is.
Ga je overklokken?
In principe niet. Ben wel erg benieuwd naar undervolten om energie te besparen.
Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral opzoek naar een nieuwe set die mij kan voorzien in toekomstige PCIe (en dan met name NVME drives) lanes behoefte.
Waar zit ik zelf aan te denken?
Ik denk zelf aan de onderstaande AM5 onderdelen:
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 7950X Boxed | € 599,- | € 599,- |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | € 579,90 | € 579,90 |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-U12A chromax.black | € 119,90 | € 119,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws S5 F5-5600J4040D48GX2-RS5K | € 266,62 | € 266,62 |
| 1 | Solid state drives | PNY XLR8 CS3140 4TB | € 287,48 | € 287,48 |
| Totaal | € 1.852,90 | |||
Ik hoor graag tegenargumentatie als ik beter voor Intel kan gaan.
Momenteel heeft mijn huidige systeem 128GB geheugen, maar dat is zacht gezegd overkill. Dat is zo gekomen om dat de eerste 4x16GB kit defect was, en ik niet kon wachten destijds om de PC te gebruiken, dus had een 2e set besteld en alter de 2e 4x16GB er gewoonweg bijgeprikt.
Ik heb nu dus voor 2x48GB gekozen, om hopelijk op een (veel) later moment wellicht nog eens zo'n zelfde set erbij te prikken (ja, gewoon omdat het kan denk ik, maar voor nu zeker niet nodig en niet relevant).
Wederom zelf weer voor een Asus moederbord gekozen, en dat heeft als reden dat dat type moederbord 5x NVME SSD's kwijt kan. Moederbord hoeft van mij niet per sé ingebouwde wifi te hebben, aangezien ik daar een aparte kaart voor heb van Gigabyte.
Over de koeler zag ik dat dat type Noctua koeler bv. beter presteert dan de befaamde NH-D15. Mocht er een waterkoeling (360 rad wat ik nu heb) wat beter aan zou sluiten houd ik mij aanbevolen.