Offerte zonwering reparatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
We hebben sinds zo'n 15 jaar twee knikarmschermen hangen aan de achterkant van onze woning. Deze zijn elektrisch bedienbaar (via een afstandsbediening) met Somfy RTS.

Een van de twee knikarmschermen is niet/moeilijk te bedienen. Het bedrijf dat destijds onze zonnewering heeft geïnstalleerd komt na onderzoek tot de conclusie dat de motor van dat knikarmscherm het niet meer goed doet. Deze moet dus vervangen worden. Echter... Somfy RTS is inmiddels verouderd en niet meer 1 op 1 te vervangen. Deze moet vervangen worden door een Somfy IO motor, en dan is het natuurlijk handig om beide motoren te vervangen. Anders heb je 2 afstandsbedieningen nodig (1 voor RTS, 1 voor IO) en de kans is aanwezig dat de 2e motor het over niet al te lange tijd ook begeeft.

Op zich prima plan. Somfy IO is te bedienen met een app, dus meteen ook een stap vooruit.

Vandaag de offerte binnengekregen: 2 nieuwe motoren + handzender + montage. Totale kosten 1500 euro.

Volgens mij is dit onredelijk veel geld; als ik zelf ga rekenen kom ik op:
* 2 x Somfy IO motoren = ongeveer 2 x 250/300 euro, reken 600 euro
* 1 x handzender = 50 euro
* montage, 2 mensen x 2 uur (lijkt me ruim) * 80 euro/uur (ook ruim) = 320 euro
Totaal = ongeveer 1000 euro

Vragen
* Klopt mijn inschatting dat de offerte wel heel erg hoog is?
* Zo ja, weet iemand een goede installateur (regio Almere) die schappelijkere prijzen hanteert?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Heb je voor het onderzoek ook een factuurtje gekregen?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upje
  • Nu online
Nee, en ik begrijp ook heus wel dat ze niet gratis werken & ook graag winst maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Laat het ze specificeren, doen ze vast graag. De motor zit in het scherm gebouwd dus mogelijk dat die van de gevel moet? Dan uitbouwen, inbouwen etc.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:21
upje schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:15:
Vragen
* Klopt mijn inschatting dat de offerte wel heel erg hoog is?
* Zo ja, weet iemand een goede installateur (regio Almere) die schappelijkere prijzen hanteert?
Ze moeten naar je toe komen en weer naar het bedrijf gaan, spullen inladen in de bus, cursussen volgen om up-to-date te blijven, ze moeten garantie bieden dus moeten ook nog een bedrag boven de prijs van de hardware gooien, etc. Jouw inschatting mist dus echt wel het een en ander...

En waarom ben je op zoek naar een installateur die schappelijke prijzen hanteert terwijl je niet eens weet of deze prijzen niet-schappelijk zijn?

Wat let je om nog twee installateurs in de buurt te mailen voor een offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:07
Vraag in de winter maar een aangepaste offerte. Grote kans dat ze dan graag voor een lager bedrag langs komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-06 22:33
Hoezo Somfy RTS verouderd en niet meer te vervangen? Heb er laatst nog 1 vervangen en zo weer op de oude AB ingeleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Voor dat geld koop je bijna nieuwe. Zou serieus offertes opvragen voor geheel nieuw ter vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:47
Somfy heeft nog gewoon rts mototren leverbaar , hoef je maar 1 motor te doen.

Console Guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-06 15:27
Wat @Woudtwe en @The Gamblers zeggen, genoeg Somfy RTS motoren te vinden.
Kwam deze site bijvoorbeeld tegen: https://www.zonwering-ond...nwering/buismotoren-somfy

Daar zit de exacte motor van jou vast ook tussen. Wellicht kun je het zelf misschien wel vervangen met een vriend samen. Het lijkt niet zo spannend volgens mij.

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Nu online
President schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:37:
[...]

Ze moeten naar je toe komen en weer naar het bedrijf gaan, spullen inladen in de bus, cursussen volgen om up-to-date te blijven, ze moeten garantie bieden dus moeten ook nog een bedrag boven de prijs van de hardware gooien, etc. Jouw inschatting mist dus echt wel het een en ander...

En waarom ben je op zoek naar een installateur die schappelijke prijzen hanteert terwijl je niet eens weet of deze prijzen niet-schappelijk zijn?

Wat let je om nog twee installateurs in de buurt te mailen voor een offerte?
Spullen inladen, cursussen volgen, garantie enzovoort is normaal gesproken onderdeel van het uurtarief van een monteur. Ik ben in mijn rekenvoorbeeld even uitgegaan van 80 euro per uur, dat is echt veel meer dan het salaris van de monteur, vanwege de componenten die jij inderdaad terecht noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Nu online
Woudtwe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:55:
Hoezo Somfy RTS verouderd en niet meer te vervangen? Heb er laatst nog 1 vervangen en zo weer op de oude AB ingeleerd?
Ik ga er nogmaals naar vragen; misschien hebben de monteurs dit niet goed overgedragen aan degene die de offerte heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Nu online
Johan Bogle schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:20:
Voor dat geld koop je bijna nieuwe. Zou serieus offertes opvragen voor geheel nieuw ter vergelijking.
Echt niet. 15 jaar geleden heeft dit 3500 euro gekost, dus met 15 jaar inflatie erbij zal dat nu nog meer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:29
@upje
Simpel, het wordt steeds warmer, dus veel mensen willen nu een zonnescherm. Dus meer vraag.
Goed personeel krijgen wordt steeds lastiger. Dus minder aanbod.
Logisch gevolg, prijzen gaan omhoog. Helemaal voor dit soort reparatieklussen. Ze verkopen namelijk liever een nieuw scherm + installatie. Dus je moet bedenken dat ze indirect ook de kosten in rekening brengen voor een lucratievere klus die ze niet kunnen doen als ze een reparatie aan het doen zijn.
Je mag eigenlijk al blij zijn dat je überhaupt een offerte hebt gekregen.
En bekijk het anders, als het doek nog goed is, kan je scherm weer lang mee.

ps; kijk voor de lol eens wat het hier kost: https://www.zonwering-fabriek.nl/
Wel zelf ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:02

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Zijn de veren in de knikarmen nog voldoende krachtig?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 08:22
Heb je nog meer offertes opgevraagd?

Voor de wat grotere klussen vraag ik vaak meerdere offertes op. Voorbeeldje bij ons was het schilderwerk buiten. Had 3 offertes opgevraagd (2 ontvangen en ik wist wat de buren kwijt waren bij hun zwager).

1 zat op 3.5K en de ander op 7.5K. Exact dezelfde klus,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem zonwering
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-05 17:52
Somfy RTS is nog gewoon verkrijgbaar, er zijn wel vele verschillende soorten buismotoren (ook van Somfy RTS zijn er vele)
Let op dat je de juiste neemt qua RPM (snelheid) en Nm (kracht) en dat de motor niet voor een rolluik bijvoorbeeld bedoeld is.
Er zijn motoren zoals de Altus RTS die je in alles kan gebruiken, deze hebben een vaste afstelling en geen zaken als obstakeldetectie of doekrekcompensatie.

Als het scherm verder goed is en genoeg kracht in de armen heeft (veerspanning) kan hij vaak nog jaren mee.
Pas wel heel goed op bij het verwijderen van de motor, deze houd alle veerspanning tegen.
Een foutje kan zeer pijnlijk worden. 8)7

Rem zonwering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-06 18:14

JT

VETAK y0

upje schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:18:
[...]

Spullen inladen, cursussen volgen, garantie enzovoort is normaal gesproken onderdeel van het uurtarief van een monteur. Ik ben in mijn rekenvoorbeeld even uitgegaan van 80 euro per uur, dat is echt veel meer dan het salaris van de monteur, vanwege de componenten die jij inderdaad terecht noemt.
Ik ben het met je eens hoor. Helaas is de markt er ook naar dat ze hogere bedragen kunnen vragen. Ik zou inderdaad specificatie vragen. Ik gok dat een aanzienlijk bedrag gaat zitten in de motoren, veel meer dan je zelf rekent. Dat is gewoon quick profit zonder dat je je uurtarief heel hoog moet maken. Vaak hanteren bedrijven adviesprijzen gewoon omdat het kan, omdat mensen het toch wel betalen. Weinig all-intoko's die alles leveren en daarbij scherpe prijzen hanteren voor de producten en je kunt zelf meestal ook niet aankomen met je producten. Dubbel winst dus. Zelfde in de garage voor je auto. Je betaalt uurtarief, bij een merkgarage kan dat zomaar 70 euro per uur zijn of meer. Vervolgens het onderdeel, daar betaal je ook de hoofdprijs voor. Want als je als vaste _particuliere_ klant al wel vaker onderdelen komt halen bij de lokale onderdelentoko die ook aan garages levert dan krijg je als particulier al makkelijk 35% korting als je het een keer vraagt. Laat staan garages die vaste klanten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 17-11-2023 09:13 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Pagina: 1