Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-11 10:28
Hoevaak moet er een legionellarun plaatsvinden voor mijn volledig elektrische WP SWW boiler?
Deze staat nu ingesteld op 1x in 14 dagen. Maar op internet lees ik wisselende voorschriften. Ze zeggen ook vaak 1x per week. Wat denken jullie?

Overigens staat hij nu op 30min 63C, is dat goed?

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
Je vind verschillende adviezen omdat de gewenste mate van bescherming tegen legionella ontwikkeling niet voor iedereen hetzelfde is.

Mensen in goede gezondheid zijn over algemeen minder gevoelig. Bij hoog verbruik minder kans op te hoge concentraties.

Met dergelijke context kun je beter je eigen beslissing maken. Wekelijks is het advies waarmee je bijna altijd okay zal zijn. Die 30 minuten op 63 lijkt me afdoende

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:26
En hoeveel de gemiddelde doorstroming is. Wordt er per dag je halve voorraad met vers water aangevuld is ook weer anders dan maar 10% per dag.
Daarom ook verschillende adviezen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• A-J
Wat doen jullie tweakers zelf?

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:38
Volg gewoon de officiële richtlijnen, dan zit je goed. Een stukje van Warmtepomp Weetjes: https://warmtepomp-weetje...de-juiste-tapwaterboiler/
Volgens de richtlijnen van ISSO publicatie 30.5 en 55.1 dient wekelijks de boiler gedesinfecteerd te worden.

Dat kan door één van deze 3 methode:
De gehele boiler inhoud op 60 °C brengen en daar minstens 20 minuten op laten staan.

De gehele boiler inhoud op 65 °C brengen en daar minsten 10 minuten op laten staan.

De gehele boiler inhoud op 70 °C brengen en daar minsten 5 minuten op laten staan.
30 minuten op 63 graden eens per week voldoet dus als je dit zo leest.

• A-J
Zelfs een beetje overkil qua duur? Kan hem dus gerust 63C gedurende 20min zetten?

De max. laadtijd staat trouwens op 3uur, is dat wat lang of juist mooi dat hij rustiger zal draaien? (SWW staat normaal al op 55 graden met 5 graden delta) Kom je daarmee in de knoei als je staat te douchen dan toevallig (ik zet hem op 12:00u starten ivm zonnepanelen namelijk)? En/of in de winter als het buffervat ook meer vraag nodig heeft…

[ Voor 6% gewijzigd door A-J op 15-08-2023 19:16 ]

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:37

martijn v o

Certified by Enphase.

Ligt eraan, ik doe de legionella run snachts, dan weet ik zeker dat er geen water wordt verbruikt en dan zet ik ook de circulatiepomp aan zodat de warmwaterleiding wordt meegenomen en de hele boiler dezelfde temperatuur heeft.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Pagina: 1