Plat dak isoleren met gootstuk, voorkomen condensatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:23
Ik ben van plan om mijn badkamerdak te isoleren. Dat is een uitbouw op de eerste verdieping, met een plat (bitumen) dak. Op dit moment is het dak nog helemaal niet geïsoleerd. Het gaat om een pand uit 1914, met steens muren (geen spouw). Aan de binnenzijde heb ik voorzetwanden geplaatst van gipsplaten, met 50mm PIR als isolatie.

Het aanzicht van het dak wil ik graag zo min mogelijk aanpassen. De overgang tussen het dak en de stenen muur is nu gedaan met een zinken kraal en daaronder een boeibord met diverse houten profielen. Daarom wil ik werken met een goot rondom in het dak. Ik heb het een een beetje schematisch getekend:

Bovenaanzicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UbMZTEplnWpAWuSZoJtKYeJeHs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pvGVXrfHOMfWMOepD4H9Yise.png?f=user_large

Zijaanzicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbkrCbWKoNDTXoz9S17A3p-VJ_s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Vy8W4l7LeUSh1fgSya9iqTOe.png?f=user_large

De opbouw wordt als volgt:
Van binnen naar buiten:
Vrije luchtcirculatie (maar wel hoge luchtvochtigheid want badkamer)
Stuclaag (met Latex)
Gipsplaten (met diverse spotjes) op houten frame
Balklaag (300mm)
Grenen mes-en-groef delen 30mm
Dampremmende folie (geschikt voor badkamer?)
Kingspan PIR Therma 142 mm Rd 6.45, twee zijden aluminium
Hechtlaag/plakrol
Bitumen

Ik ben me er bewust van dat de goot voor een lagere isolatiewaarde zorgt, maar dat vind ik minder belangrijk dan het aanzicht. Het is al best een probleem om de 3cm te "verstoppen" in het boeibord. Wat ik wel belangrijk vind is dat ik geen probleem krijg met vocht/condensatie. Is de 30mm PIR bovenop de steens muren genoeg om niet in de hoek van plafond en muur last te krijgen van condensatie?

Ik heb geprobeerd dit in Ubakus te zetten, maar het lukt me niet om deze verschillen in opbouw erin te zetten. Als ik overigens de huidige situatie in Ubakus zet (dus geen isolatie, bitumen direct op de mes-en-groef delen), dan zijn hier hele flinke problemen mee te zien, terwijl ik in de praktijk eigenlijk geen echte problemen zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_73qVsdSrD1aqSvhRdTg6gty4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/loK6v7zYQTI305NfRNHUMSaU.jpg?f=fotoalbum_large

Kan de 30mm isolatie op de steensmuur genoeg zijn om veilig te zitten met condensatie?

Alle reacties

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:46

Seafarer

XXX

orf schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:29:
Ik ben van plan om mijn badkamerdak te isoleren. Dat is een uitbouw op de eerste verdieping, met een plat (bitumen) dak. Op dit moment is het dak nog helemaal niet geïsoleerd. Het gaat om een pand uit 1914, met steens muren (geen spouw). Aan de binnenzijde heb ik voorzetwanden geplaatst van gipsplaten, met 50mm PIR als isolatie.

Het aanzicht van het dak wil ik graag zo min mogelijk aanpassen. De overgang tussen het dak en de stenen muur is nu gedaan met een zinken kraal en daaronder een boeibord met diverse houten profielen. Daarom wil ik werken met een goot rondom in het dak. Ik heb het een een beetje schematisch getekend:

Bovenaanzicht
[Afbeelding]

Zijaanzicht
[Afbeelding]

De opbouw wordt als volgt:
Van binnen naar buiten:
Vrije luchtcirculatie (maar wel hoge luchtvochtigheid want badkamer)
Stuclaag (met Latex)
Gipsplaten (met diverse spotjes) op houten frame
Balklaag (300mm)
Grenen mes-en-groef delen 30mm
Dampremmende folie (geschikt voor badkamer?)
Kingspan PIR Therma 142 mm Rd 6.45, twee zijden aluminium
Hechtlaag/plakrol
Bitumen

Ik ben me er bewust van dat de goot voor een lagere isolatiewaarde zorgt, maar dat vind ik minder belangrijk dan het aanzicht. Het is al best een probleem om de 3cm te "verstoppen" in het boeibord. Wat ik wel belangrijk vind is dat ik geen probleem krijg met vocht/condensatie. Is de 30mm PIR bovenop de steens muren genoeg om niet in de hoek van plafond en muur last te krijgen van condensatie?

Ik heb geprobeerd dit in Ubakus te zetten, maar het lukt me niet om deze verschillen in opbouw erin te zetten. Als ik overigens de huidige situatie in Ubakus zet (dus geen isolatie, bitumen direct op de mes-en-groef delen), dan zijn hier hele flinke problemen mee te zien, terwijl ik in de praktijk eigenlijk geen echte problemen zie.

[Afbeelding]

Kan de 30mm isolatie op de steensmuur genoeg zijn om veilig te zitten met condensatie?
Ik lees voorzet wanden met PIR, maar die zie ik niet terug in de doorsnede tekening. Als deze PIR platen de hele eensteensmuur bekleden en goed afgepurred zijn met flexibele PUR wordt de kans op problemen al een stuk kleiner. Ik bedoel dus dat die PIR platen doorlopen tot tegen je houten dakbeschot.
Wat zegt UBAKUS als je deze muur met pir platen maakt?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• orf
Seafarer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:28:
[...]

Ik lees voorzet wanden met PIR, maar die zie ik niet terug in de doorsnede tekening. Als deze PIR platen de hele eensteensmuur bekleden en goed afgepurred zijn met flexibele PUR wordt de kans op problemen al een stuk kleiner. Ik bedoel dus dat die PIR platen doorlopen tot tegen je houten dakbeschot.
Wat zegt UBAKUS als je deze muur met pir platen maakt?
Dat is inderdaad niet duidelijk op de tekening. De voorzetwanden met 50mm pir platen lopen (helaas) tot onder het stucplafond, dus nog onder de balklaag.

• Seafarer

Seafarer

XXX

orf schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:40:
[...]

Dat is inderdaad niet duidelijk op de tekening. De voorzetwanden met 50mm pir platen lopen (helaas) tot onder het stucplafond, dus nog onder de balklaag.
AHa. Ik hoef niet uit te leggen dat condens op het koudste stuk muur optreed. Dus daar waar geen isolatie zit.
Ik zou dus tot boven aan isoleren.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Seafarer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:11:
[...]

AHa. Ik hoef niet uit te leggen dat condens op het koudste stuk muur optreed. Dus daar waar geen isolatie zit.
letop: met balken die doorlopen in een steens muur is dat geen goed idee.

• orf
Seafarer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:11:
[...]

Dat is lastig. De binnenkant is volledig afgewerkt met een gestuct plafond. Vanaf de buitenzijde wordt nu het dak geïsoleerd.

Condensatie zal dan wellicht op de stukjes buitenmuur gebeuren en dat lijkt me misschien een probleem met de balkkoppen zoals @twain4me al zegt.

Aan de andere kant zal het nu ook daar condenseren, of op de planken met het bitumen erop. Tot nu ervaar ik geen problemen (voor zover zichtbaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

orf schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:41:
[...]

Aan de andere kant zal het nu ook daar condenseren, of op de planken met het bitumen erop. Tot nu ervaar ik geen problemen (voor zover zichtbaar)
het gaat er niet om of er vocht komt, dat komt er hoe dan ook, het gaat om de verhouding tussen vocht wat komt en vocht wat weg gaat. of wel de droogtijd. door het af te sluiten komt er waarschijnlijk minder vocht maar de droogtijd zal door die zelfde afsluiting + isolatie veel langer zijn. en bij hout is juist dat een probleem.

• Seafarer

Seafarer

XXX

twain4me schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:43:
[...]

letop: met balken die doorlopen in een steens muur is dat geen goed idee.
De balk is dan te koud en het condenseert dan op de balk?

Of de balk kop wordt vochtiger?

In gewoon Nederlands: ik zie het gevaar niet.

• twain4me

twain4me

Seafarer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:03:
[...]

De balk is dan te koud en het condenseert dan op de balk?

Of de balk kop wordt vochtiger?

In gewoon Nederlands: ik zie het gevaar niet.
toch is hout door de isolatie schil 1 van de belangrijkste aandachtspunten bij isoleren

droogtijd veranderd nogal omdat het niet meer aan de warme kant zit. en daarnaast is het koudste punt de oplegging van de balk. nu zal er minder vocht inkomen maar er kan dus ook minder vocht weg en waar het vocht exact komt en dus te langzaam weg gaat is het probleem.

er is bouwkundig eigenlijk maar 1 goede manier om dit op te lossen en dat is de balken een nieuwe manier van hun krachten afdragen geven kan op een paar manieren de meest handige is meestal een nieuwe draagmuur bouwen (eigenlijk een binnenspouwblad ) wat zowel isolerende als een dragende functie heeft.
Het wordt ook gedaan door folies erg goed dicht te plakken etc en soms gaat dat goed (lang niet altijd, ik heb al schade gezien binnen 3 jaar na isoleren)

• orf
twain4me schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:18:
[...]

toch is hout door de isolatie schil 1 van de belangrijkste aandachtspunten bij isoleren

droogtijd veranderd nogal omdat het niet meer aan de warme kant zit. en daarnaast is het koudste punt de oplegging van de balk. nu zal er minder vocht inkomen maar er kan dus ook minder vocht weg en waar het vocht exact komt en dus te langzaam weg gaat is het probleem.

er is bouwkundig eigenlijk maar 1 goede manier om dit op te lossen en dat is de balken een nieuwe manier van hun krachten afdragen geven kan op een paar manieren de meest handige is meestal een nieuwe draagmuur bouwen (eigenlijk een binnenspouwblad ) wat zowel isolerende als een dragende functie heeft.
Het wordt ook gedaan door folies erg goed dicht te plakken etc en soms gaat dat goed (lang niet altijd, ik heb al schade gezien binnen 3 jaar na isoleren)
In mijn situatie wordt het boven de balken geïsoleerd. Wat dat betreft zijn de balken de warme kant. Ter plekke van de balkkoppen in de muur komt geen isolatie. Aan de ene kant denk ik dat de balken warmer blijven en dus minder problemen hebben met droogtijd, aan de andere kant wordt de delta in temperatuur tussen het stukje steens muur (30cm hoog ongeveer) en de rest groter, waardoor er juist condensatie zal optreden.

Bovenop de steens muur kan ik maar iets van 3cm aan PIR kwijt, na 20cm wordt dat veel meer. Kan ik daar problemen mee verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

twain4me schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:18:
[...]

Dus kritischer als ik dacht.
ik gebruik mijn omgeving als referentie. Gouda en omgeving. Houten vloerbalken houden het hier al gauw 50
jaar vol. De balkkoppen staan 50 jaar in de vochtige stenen fundering. Soms staat er altijd water onder de vloer, 365 dagen lang.

Dit voorbeeld met een steens muur leek me dan makkelijk kunnen.

Pagina: 1