Ik ben van plan om mijn badkamerdak te isoleren. Dat is een uitbouw op de eerste verdieping, met een plat (bitumen) dak. Op dit moment is het dak nog helemaal niet geïsoleerd. Het gaat om een pand uit 1914, met steens muren (geen spouw). Aan de binnenzijde heb ik voorzetwanden geplaatst van gipsplaten, met 50mm PIR als isolatie.
Het aanzicht van het dak wil ik graag zo min mogelijk aanpassen. De overgang tussen het dak en de stenen muur is nu gedaan met een zinken kraal en daaronder een boeibord met diverse houten profielen. Daarom wil ik werken met een goot rondom in het dak. Ik heb het een een beetje schematisch getekend:
Bovenaanzicht
:fill(white):strip_exif()/f/image/pvGVXrfHOMfWMOepD4H9Yise.png?f=user_large)
Zijaanzicht
:fill(white):strip_exif()/f/image/Vy8W4l7LeUSh1fgSya9iqTOe.png?f=user_large)
De opbouw wordt als volgt:
Van binnen naar buiten:
Vrije luchtcirculatie (maar wel hoge luchtvochtigheid want badkamer)
Stuclaag (met Latex)
Gipsplaten (met diverse spotjes) op houten frame
Balklaag (300mm)
Grenen mes-en-groef delen 30mm
Dampremmende folie (geschikt voor badkamer?)
Kingspan PIR Therma 142 mm Rd 6.45, twee zijden aluminium
Hechtlaag/plakrol
Bitumen
Ik ben me er bewust van dat de goot voor een lagere isolatiewaarde zorgt, maar dat vind ik minder belangrijk dan het aanzicht. Het is al best een probleem om de 3cm te "verstoppen" in het boeibord. Wat ik wel belangrijk vind is dat ik geen probleem krijg met vocht/condensatie. Is de 30mm PIR bovenop de steens muren genoeg om niet in de hoek van plafond en muur last te krijgen van condensatie?
Ik heb geprobeerd dit in Ubakus te zetten, maar het lukt me niet om deze verschillen in opbouw erin te zetten. Als ik overigens de huidige situatie in Ubakus zet (dus geen isolatie, bitumen direct op de mes-en-groef delen), dan zijn hier hele flinke problemen mee te zien, terwijl ik in de praktijk eigenlijk geen echte problemen zie.
:strip_exif()/f/image/loK6v7zYQTI305NfRNHUMSaU.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan de 30mm isolatie op de steensmuur genoeg zijn om veilig te zitten met condensatie?
Het aanzicht van het dak wil ik graag zo min mogelijk aanpassen. De overgang tussen het dak en de stenen muur is nu gedaan met een zinken kraal en daaronder een boeibord met diverse houten profielen. Daarom wil ik werken met een goot rondom in het dak. Ik heb het een een beetje schematisch getekend:
Bovenaanzicht
:fill(white):strip_exif()/f/image/pvGVXrfHOMfWMOepD4H9Yise.png?f=user_large)
Zijaanzicht
:fill(white):strip_exif()/f/image/Vy8W4l7LeUSh1fgSya9iqTOe.png?f=user_large)
De opbouw wordt als volgt:
Van binnen naar buiten:
Vrije luchtcirculatie (maar wel hoge luchtvochtigheid want badkamer)
Stuclaag (met Latex)
Gipsplaten (met diverse spotjes) op houten frame
Balklaag (300mm)
Grenen mes-en-groef delen 30mm
Dampremmende folie (geschikt voor badkamer?)
Kingspan PIR Therma 142 mm Rd 6.45, twee zijden aluminium
Hechtlaag/plakrol
Bitumen
Ik ben me er bewust van dat de goot voor een lagere isolatiewaarde zorgt, maar dat vind ik minder belangrijk dan het aanzicht. Het is al best een probleem om de 3cm te "verstoppen" in het boeibord. Wat ik wel belangrijk vind is dat ik geen probleem krijg met vocht/condensatie. Is de 30mm PIR bovenop de steens muren genoeg om niet in de hoek van plafond en muur last te krijgen van condensatie?
Ik heb geprobeerd dit in Ubakus te zetten, maar het lukt me niet om deze verschillen in opbouw erin te zetten. Als ik overigens de huidige situatie in Ubakus zet (dus geen isolatie, bitumen direct op de mes-en-groef delen), dan zijn hier hele flinke problemen mee te zien, terwijl ik in de praktijk eigenlijk geen echte problemen zie.
:strip_exif()/f/image/loK6v7zYQTI305NfRNHUMSaU.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan de 30mm isolatie op de steensmuur genoeg zijn om veilig te zitten met condensatie?