off-grid, dat gaat mij ook te ver.
(toch een beetje aan het kijken want ik heb nog 3k€ over in mijn budget en kan een 2,5k€ snoepsiditje krijgen.
en dat maakt wel mogenlijk om een omvormer te scoren met een mogelijkheid tot 3000VA uit een accu te leveren voor de huiskamer groep, dan de rest van het huis hybride.
er moet allen nog een accu bij van een 5k€, en die zit nog niet in het budget.
misschien een vervroegd verjaardag cadeautje, tempting....)
Ik heb geleerd dat als je het als investering aanpakt en het financieel bekijkt het onder de streep moeilijk break-even speelt of geld oplevert. Wij zijn geen projectontwikkelaar en kijken er vooral naar eigen woongenot, gemak en verantwoordelijkheid (het moet wel zo zijn dat het niet teveel meer kost dan na de technische levensduur).
blijf verstandig, en bekijk het rustig.
geen gouden bergen, rijk worden doe je door uranium smokkel, niet door PV op het dak te hebben.
maar een paneel, tja die koop ik voor -120€
https://www.winkelman-zon...ono-full-black-405wp.html
dit is maar 0,30€/Wp
hier komt nog wat bevestiging materiaal bij:
https://www.winkelman-zon...t-1-rij-van-5-panele.html
232€ / 5p / 405Wp = 0,12€/Wp
omvormer:
https://www.winkelman-zon...-mppt-excl-wifi-gprs.html
daar kunnen 10 panelen op gehangen worden (eigenlijk wel 12, maar laten we het een beetje normaal houden)
422€ / 10 / 405 = 0,11€/wp
maakt een grove 0,55€/Wp (moet je wel zelf het dak op klimmen en zo, niet iedereen zijn ding, ik vind het zelf altijd wel leuk om te doen, maar ook niet iedere dag.)
tja wat gaat het strak opleveren als salderen afgeschaft gaat worden?\
ik heb geen idee, het zal minder worden, maar ook niet niets.
laten we de meest absurde stelling aanhouden 0,40€ kosten per kWh en 0,00€ per geleverde kWh.
ik gebruik nu 33% van de stroom die van mijn panelen afkomt rechtstreeks in mijn huis.
(hier doe ik bijna niks voor, gebruik 2 schakel klokjes die <300W aan sturen voor de lol, dat is bijna niks)
als de PV levert en de ijskast staat te werken, dan gaat de stroom rechtstreeks van de omvormer naar de ijskast en komt niet langs de meter en word niet geregistreerd.
dit blijft salderen of niet altijd de 0,40€/kWh opleveren.
en dan kom je nog steeds op een 0,13€/kWh uit.
een goede PV set doet 1kWh per Wp.
dus 0,55€/Wp / 0,13€/kWh = 4 jaar TVT.
zo dan heb je een idee hoe je moet rekenen.
en ja dit is een voorbeeld hoe ik het doe, wil je niet het dak opklimmen dan komen er natuurlijk kosten bij etc etc.
reken je zelf niet rijk.

interessant en neem ik mee
wat eigenlijk bedoeld word is niet de COP maar de sCOP.
een stukje seizoen word er dan in mee genomen.
(de COP van mijn warmtepomp is meteen de sCOP, speciaal systeem en staat vast op 4 voor tapwater en 4,2 voor verwarmen.)
vooral lucht-water (en lucht-lucht) systemen hebben een daling in de COP als het droog en koud is buiten.
dan zie je ze vaak dalen naar een COP van rond de 3.
het is vrij lastig om dus onder de 2,4COP te komen.
(nou ja, je hebt sukkels die te grote 3fase warmtepompen gaan installeren en dan geen lekkere lange runs kunnen maken.

)
grootste probleem dat een warmtepomp je al snel een 5k€ kost(ex prijs komt nog wel wat meer bij kijken.), en die kosten moet je besparen met de kosten van gas.
en die zijn jaarlijks niet zo heel groot, dus eigenlijk heb je wel de korting nodig die je van PV krijgt.
(mijn PV is allang terugverdiend, dus ik maak feitelijk winst, wat ik niet leuk vind.
moet ik nog meer geld uit geven.
luxe probleem.

)
edit:
het grootste probleem is dat iedereen andere situaties heeft.
ik kan panelen kopen van 420Wp voor 120€, die zelf even op dak leggen.
en zo voor maar 0,55€/Wp leggen, een ander wil er iemand er voor in huren en is aan die grillen overgeleverd.
je hoort soms getallen van 1,6€/Wp tot meer de "normale" 1€/Wp.
dit geld ook voor warmtepompen, ze durven het soms te vragen, pfffffff.
maar ook hoeveel dak je hebt en hoe goed is het.
ik ben gezegend met een dak zonder zuid, dus ik kan oost en west leggen.
2x zoveel Wp (die mij geen drol kost) op goedkope omvormer.
maakt iets minder opbrengst 85% van zuid, maar wel 2x.
[
Voor 7% gewijzigd door
migjes op 17-08-2023 17:20
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)