Kabel van Laadpaal naar Meterkast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald-iX1
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-08-2023
Vanwege mijn toekomstige 100% Elektrische wagen (lease) wil ik ook een oplaadpunt thuis (laten) installeren. De meterkast zit centraal in de woning en ik zou wensen dat geen breekwerk nodig is of dat een kabelgoot zichtbaar is in het huis om met een kabel naar buiten te gaan.
Ik dacht aan "kabel schieten" Mijns inziens moet het mogelijk zijn om via de grond vanuit de meterkast naar buiten te gaan. Ik weet alleen niet of dat technisch kan. Heeft iemand hiermee reeds ervaring of heeft iemand ook een zelfde meterkast waarbij de kabel niet via een kruipruimte naar buiten kan? Hoe is dat in die gevallen opgelost?

Dank vast voor de reactie

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-04 21:09

MagicTempest

Fly pig!

Wat is de reden dat de kabel niet via de kruipruimte naar buiten kan? De enige optie die je hebt om de kabel buiten het zicht naar buiten te leiden is onder de vloer door lijkt me. Bij de meeste huizen zal dat dan via de kruipruimte zijn.

Als je geen kruipruimte hebt moet je kijken of er andere opties zijn. Een kabel door het zand heen schieten lijkt me niet echt een optie. Bovendien zul je ergens door de fundering heen moeten, maar soms worden er wel boringen gedaan voor kabels. Bijvoorbeeld onder een weg door wil dat nog wel eens gedaan worden. Weet alleen niet of dat kan bij huizen. Denk dat je het beste contact op kan nemen met een lokale elektricien.

Misschien een heel andere optie, maar als het een zakelijke leaseauto is dan kan in de meeste gevallen ook wel gebruik gemaakt worden van publieke laadpalen. Zijn er daar geen opties van in de buurt?

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald-iX1
Heb inderdaad geen kruipruimte.... En in mijn omgeving zijn wel enkele publieke Oplaadtstations. Maar dacht dat er misschien anderen zijn met soortgelijke ervaringen en situaties zonder kruipruimte en met een centraal gelegen meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:50
Grijs gebied: is de mantelbuis van je glasvezel/KPN/coax niet dik genoeg om een kabel naar buiten te maken :? Zeker als je de coax bijvoorbeeld niet meer gebruikt zou je kunnen proberen om daar een kabel bij te maken, of de coax naar buiten trekken en goed afmonteren in een waterdichte kabeldoos en dan de mantelbuis gebruiken voor je kabel naar de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald-iX1
Zal die opties bekijken met een techneut / elektricien @ybos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-04 21:09

MagicTempest

Fly pig!

Een grondkabel voor stroom is behoorlijk dik en stug. We hebben het over meer dan 1cm dik. Dat gaat niet passen bij een bestaande kabel. Zelfs als het zou kunnen heb je (behalve bij glasvezel) kans op storingen wanneer je aan het laden bent vanwege de stroom die door de kabel loopt.

Sowieso wil je met de vermogens die nodig zijn voor het laden van een auto wel echt gebruik maken van goede (grond-) kabels.

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04 18:16

The Wizard

Moderator Mobile
ybos schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:09:
Grijs gebied: is de mantelbuis van je glasvezel/KPN/coax niet dik genoeg om een kabel naar buiten te maken :? Zeker als je de coax bijvoorbeeld niet meer gebruikt zou je kunnen proberen om daar een kabel bij te maken, of de coax naar buiten trekken en goed afmonteren in een waterdichte kabeldoos en dan de mantelbuis gebruiken voor je kabel naar de laadpaal.
Zou ik niet aanraden, deze mantelbuizen zijn (op papier) eigendom van de leverancier. Gewoon je eigen (mantel)buis leggen om problemen te voorkomen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
MagicTempest schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:15:
Een grondkabel voor stroom is behoorlijk dik en stug. We hebben het over meer dan 1cm dik. Dat gaat niet passen bij een bestaande kabel. Zelfs als het zou kunnen heb je (behalve bij glasvezel) kans op storingen wanneer je aan het laden bent vanwege de stroom die door de kabel loopt.

Sowieso wil je met de vermogens die nodig zijn voor het laden van een auto wel echt gebruik maken van goede (grond-) kabels.
Storingen juist niet want een grondkabel is afgeschermd...
"de vermogens die nodig zijn voor het laden" -> :? Het is gewoon 16A dat bij normale afstanden gewoon over een 4x2,5+AS kan. Het is geen turbine die voeding moet hebben? Je doet net alsof over gigantische vermogens gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
The Wizard schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:55:
[...]

Zou ik niet aanraden, deze mantelbuizen zijn (op papier) eigendom van de leverancier. Gewoon je eigen (mantel)buis leggen om problemen te voorkomen.
Hij heeft geen kruipruimte dus dit is zo'n beetje de enige manier hoe het zou kunnen zonder hak en breekwerk. Het is ook inderdaad niet de mooiste manier maar de mantelbuizen zijn nog weleens flink ruim en een 4x2,5+AS is nou ook weer niet megadik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-04 21:59
ybos schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:31:
[...]

Storingen juist niet want een grondkabel is afgeschermd...
"de vermogens die nodig zijn voor het laden" -> :? Het is gewoon 16A dat bij normale afstanden gewoon over een 4x2,5+AS kan. Het is geen turbine die voeding moet hebben? Je doet net alsof over gigantische vermogens gaat.
Toch worden die vaak met 4mm2 of zelfs 6mm2 aangelegd, wel afhankelijk van de lengte. Ten eerste omdat er nogal wat kWh’s door de kabel gaan dus kabelverliezen, hoe klein ook, gaan tellen en zijn zonde van je geld. Daarnaast zijn er al auto’s die met 22kW laden (3x32A) dus als je daarop voorbereid wilt zijn is dikker ook beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
hoever zit de meterkast van de gevel vandaan?
wat zou je dichtstbijzijnde mogelijkheid zijn?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
JTHZZ schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:58:
[...]

Toch worden die vaak met 4mm2 of zelfs 6mm2 aangelegd, wel afhankelijk van de lengte. Ten eerste omdat er nogal wat kWh’s door de kabel gaan dus kabelverliezen, hoe klein ook, gaan tellen en zijn zonde van je geld. Daarnaast zijn er al auto’s die met 22kW laden (3x32A) dus als je daarop voorbereid wilt zijn is dikker ook beter.
Tuurlijk, het kan allemaal maar in het geval van TS lijkt het een gevalletje "roeien met de riemen die je hebt".
Pagina: 1