Schildertips welkom voor deze lastige hoekje

Pagina: 1
Acties:

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:25
Wie kan mij wat tips geven voor de volgende uitdagingen:

Ik heb een hoogwerker gehuurd oa voor een kozijn op 9 meter hoogte waar ik normaal gesproken nooit meer bij kom dus wil dit schilderwerk goed doen zodat het weer lange tijd meegaat.

De bouwers hebben op de buitenhoek van twee kozijnen een multiplex plaat onder verstek gezaagd om daar mee een buitenhoek te maken. Hout werkt dus denk dat daarom deze twee platen nu niet meer aansluiten.
De schilders die niet zo lang na de aannemers kwamen hebben "geprobeerd" hier al een keer wat aan die naad te doen maar is is nog steeds een flinke naad te zien. En enorm prutswerk met wat ze er naast gekaaid hebben.(zit op 9 meter hoogte dus toch niet te controleren zullen ze wel gedacht hebben).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7L_AOQR7PUbB3WXgNY-c8CW4aMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnBKaDpBJvaozmjguUTYEDXq.jpg?f=fotoalbum_large

Nou is het zo dat deze buitenhoek vlak onder een overstek zit van ongeveer 30 cm, dus alleen bij erg guur weer/slagregen zal hier water in komen denk ik.

Hebben jullie ideeën hoe ik dit het beste dicht kan maken? Plamuur of proberen er een flexible overschilderbare kit in de spuiten? Denk dat de naad iets van 1,5 a 2 mm breed is?

De andere vraag gaat over onderkant van kozijnen die vlak boven een betonnen vensterbank zit. Hoe kan ik die met goed fatsoen schilderen? Daar zit soms minder als een cm ruimte onder.
Iets vergelijkbaars met kopse kanten van boeiborden die vlak bij lood/dakleer/zink zit (ongeveer 2cm ruimte tussen). Als het hard regent op die materialen zal het ook weer tegen die kopse kant van dat hout aan spatten, maar een fatsoenlijke kwast krijg ik daar nooit tussen. Ook een "bokkepoot past niet en is veel te groot.

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:49

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Dicht kitten met een overschilderbare kit.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
mydogisgone schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:46:
Dicht kitten met een overschilderbare kit.
Zo’n dun randje kit gaat nooit de flexibiliteit hebben om mee te bewegen.

Zou eerder denken aan een hardhouten / kunststof hoeklatje.

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Sethro schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:52:
[...]

Ik denk dat als je een kwaliteit kit gebruikt dat dit best goed moet gaan. Hoeveel verwacht je dat deze naad gaat werken. Ik denk dat dit best wel meevalt.

Hoe dik zijn de platen? Wellicht dat je ze aan elkaar kan vast schroeven.

[ Voor 8% gewijzigd door mydogisgone op 15-08-2023 14:54 ]

• Herbiek616
Hoeveel verwacht je dat deze naad gaat werken. Ik denk dat dit best wel meevalt.
Geen idee is de eerste keer in 6 jaar dat ik er met de neus boven op sta. Geen idee of het ooit ook netjes dicht gezeten heeft.
Hoe dik zijn de platen? Wellicht dat je ze aan elkaar kan vast schroeven.
Kan ik helaas niet zien. Denk dat het hooguit iets van 8 mm is?

[ Voor 41% gewijzigd door Herbiek616 op 15-08-2023 14:59 ]

• Sethro
mydogisgone schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:54:
[...]

Ik denk dat als je een kwaliteit kit gebruikt dat dit best goed moet gaan. Hoeveel verwacht je dat deze naad gaat werken. Ik denk dat dit best wel meevalt.
Ik weet dat dit niet werkt. Werking zal om paar mm gaan maar dat vraagt van die kit om zichzelf 100-200% uit te rekken omdat maar z’n klein kiertje is.

En bij hele flexibele kit houdt dat bij 20% wel op. Bij 2mm dikte kun je dan dus max 0,4mm werking hebben en daar zit je zo aan.

Daar zit dan nog de aanname achter dat echt goed hecht. En zie die kier maar is goed schoon, vetvrij en goed gevuld te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Sethro op 15-08-2023 15:12 ]

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Herbiek616 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:58:
[...]

Geen idee is de eerste keer in 6 jaar dat ik er met de neus boven op sta. Geen idee of het ooit ook netjes dicht gezeten heeft.

[...]

Kan ik helaas niet zien. Denk dat het hooguit iets van 8 mm is?
Dat is wel te weinig om het aan elkaar te schroeven. :(

Wellicht dan toch voor de oplossing gaan met een hoekstrip oid. Je zou ook iets van kunststof er op kunnen zetten. Dus eerst schilderen en daarna een kunststof hoekstrip er op. :)
Sethro schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:09:
[...]

Ik weet dat dit niet werkt. Werking zal om paar mm gaan maar dat vraagt van die kit om zichzelf 100-200% uit te rekken omdat maar z’n klein kiertje is.

En bij hele flexibele kit houdt dat bij 20% wel op. Bij 2mm dikte kun je dan dus max 0,4mm werking hebben en daar zit je zo aan.

Daar zit dan nog de aanname achter dat echt goed hecht. En zie die kier maar is goed schoon, vetvrij en goed gevuld te krijgen.
Als je het overschilderd dan wil je niet zoveel werking hebben. Dan gaat de verf sowieso barsten en eventueel los laten.

[ Voor 36% gewijzigd door mydogisgone op 15-08-2023 15:22 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
mydogisgone schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:20:
[...]

Dat is wel te weinig om het aan elkaar te schroeven. :(

Wellicht dan toch voor de oplossing gaan met een hoekstrip oid. Je zou ook iets van kunststof er op kunnen zetten. Dus eerst schilderen en daarna een kunststof hoekstrip er op. :)
Waarom dan kunsttof ?
En niet gewoon een houten hoeklat ?
zoiets, meteen op kleur lakken:
https://www.hornbach.nl/p...4-x-34-x-2700-mm/7979732/

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-12 15:13
Kun je er niet hoeklat van overschilderbaar kunststof of hout overheen zetten?

Of gewoon een hoeklat van wit kunststof met kit bevestigen, ben je meteen klaar :)

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

ZeRoC00L schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:08:
[...]

Waarom dan kunsttof ?
En niet gewoon een houten hoeklat ?
zoiets, meteen op kleur lakken:
https://www.hornbach.nl/p...4-x-34-x-2700-mm/7979732/
Kunststof is niet zo dik. :)

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dat klopt, maar zeker een andere kleur. Hout kun je in dezelfde kleur schilderen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Herbiek616
Bedankt voor de tips voor de hoek. Hoeklat is normaal in zicht niet zo fraai maar nogmaals zit op 9m hoogte en kan het van binnen ook niet zien.

Blijf ik met mijn andere vraag zitten, hoe schilder je die kopse kanten van hout dat dicht op ander materiaal zit?

• Sethro
Kartonnetje eronder en met de zijkant van de kwast?

• Herbiek616
Iemand dit misschien al een keer geprobeerd met een oude tandenborstel?

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-12 10:19
Een tandenborstel lijkt me wat hard. Ik zou dan eerder een penseeltje pakken.

• aljd3k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-12 20:37
Misschien is uitfrezen en vullen met twee-componenten epoxyhars zoals in deze video (YouTube: Houtrot deelvervanging uitvoeren. VLOG#36) ook nog een optie als je geen hoeklat wil zien?

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-12 14:55
Sethro schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:52:
[...]

Glaskit kan prima daar. De rekt behoorlijk mee

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:21
Je zegt bokkepoot. Bedoel je dan echt een bokkepoot of een radiatorkwast? Radiatorkwasten heb je in meerdere maten.

Mocht dat niet lukken, probeer een stukje karton ertussen te houden en dan met een klein kwastje of penseel te schilderen. Lood en zink zijn ook weer redelijk goed schoon te maken, als je dit gelijk na het schilderen doet.

Hou er rekening mee dat je er nu met je neus bovenop zit, als je op 9 meter afstand bent, zie je het een stuk minder.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:24

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Herbiek616 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:44:
Blijf ik met mijn andere vraag zitten, hoe schilder je die kopse kanten van hout dat dicht op ander materiaal zit?
Kun je het niet beter schilderen voordat je het er op monteert?

• Herbiek616
Accretion schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:01:
[...]

Kun je het niet beter schilderen voordat je het er op monteert?
Ik heb dat zelf niet gemonteerd, maar de bouwvakkers van de aannemers die ons huis gebouwd hebben. En schilderwerk moet zowiezo eens in de zoveel tijd opnieuw gedaan worden. Blijft er niet eeuwig op zitten. Ik heb bij de Praxis een setje gekocht met schuimpjes op houten stokjes die ik bij de verfafdeling vond. Er zat een soort punt aan van 45 graden die ik er afgeknipt heb en kon met de zijkant van die schuimblokjes verf aan de onderkant van die platen strijken. Is gelukt dus.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:56
Ik denk dat als je het dicht kit juist meer kans hebt op houtrot.

Doordat er een kiertje is kan het hout ventileren, en zal het gewoon drogen.

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-12 08:20
Herbiek616 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:39:
Wie kan mij wat tips geven voor de volgende uitdagingen:
...
De bouwers hebben op de buitenhoek van twee kozijnen een multiplex plaat onder verstek gezaagd om daar mee een buitenhoek te maken. Hout werkt dus denk dat daarom deze twee platen nu niet meer aansluiten.
....
Ik zou er trespa platen bovenop schroeven en goed vochtdicht maken (gaten kitten). Op de hoek zou ik dan een hoekprofiel kitten+schroeven. Gebruik nooit siliconen maar het beste butyleenkit hiervoor, dat blijft na jaren elastisch.

Trespa is wellicht niet goedkoop, maar je hoeft het gegarandeerd niet meer te verven voor de bescherming (alleen voor het zicht).
Pagina: 1